Linkataanpas tähän tuo hiilaritietoisten
ketjukin, kun sitä joku kuitenkin myöhemmin haeskelee.
els kirjoitti:
Onko hiilaritietoisissa kukaan tuonut perusteluihin vielä mitään kokeellista tiiliskiveä väitteittensa tueksi? Niin kauan kun kaikki on vain väitteitä ja mutua, uskottavuus on samalla tasolla kuin virallisterveellisen VHH-mollauksissa. Kumpaankin odotan todisteita eikä mitään todisteluja

Ei sen enempää kuin tässäkään ketjussa. Eihän niitä juuri ole, ainakaan itse en ole löytänyt mistään, vaikka joskus etsinkin. Sen sijaan jopa ketoosissa näyttäisi siltä, että elimistö sopeutuu ja stressihormonitasot tulevat alun piikin jälkeen takaisin alas.
Toisaalta, molemmat kirjailijat tavallaan vetoavat siihen, että noita asioita ei oikein voikaan mitata. Sears sentään lupaa pikaista helpotusta heti kun olet syönyt oikein tasapainotetun aterian, mutta SP lupaa tuloksia vasta vuosikausien päähän. Ja varoittaa, että tervehtyminen ei tule tuntumaan kivalta.
Mutta els, sinunhan zonella aloittaneena pitäisi tietää näistä parhaiten, mitä mieltä itse olet? Siis jos ajatellaan niin, että tuota asiaa ei ole johdonmukaisesti osattu tutkia. Voiko hommassa olla jotain jujua?
Itse jotenkin vaan päädyn aina ajattelemaan niin, että ihmiselimistö on sopeutuvainen. Miksei hormonitoiminta sopeutuisi lähes mihin tahansa syömismalliin, kunhan se on järjestelmällinen.
chiman kirjoitti:
"Liian nopea" kuulostaa siltä, että jokin väistämätön ja hyvin haitallinen romahdus seuraa ennen pitkää. Vai näkyykö se liika nopeus kenties vain joissakin labramittausten arvoissa, jotka poikkeavat tyypillisen länsimaista elämää viettävän lukemista? Samasta syystä ketoosi on tuomittu epäluonnolliseksi tilaksi
S väittää, että siitä seuraa adrenal burnout. Samanlainen tila kuin insuliiniresistanssi, jossa elimistö (muistaakseni) ei enää reagoi adrenaliiniin. Vai oliko se niin, että ei enää eritä sitä... en enää muista.
Ja tosiaan käsittääkseni S:n ketoosivastaisuus johtuu samasta syystä. Liikuntaa ja kahviakin hän rajoittaa, joten siinä mielessä on ihan johdonmukainen. Kun noita joskus pöngiskelin, niin itselle ei oikein edes auennut, että mitä eroa on tuolla adrenal burnoutilla, ns tavallisella burnoutilla ja urheilijan ylikunnolla. Saattaapi olla, että jopa ovat kaikki samaa asiaa.