karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-19 13:14:53

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-07 17:12:22 
Poissa
gourmetkarppi
gourmetkarppi

Jemi kirjoitti:
Mie oon päätyny siihen, että syön neljä kunnon ateriaa, koska muuten en mitenkään saa tarpeeksi energiaa paastoa varten. Mulla siis ei tuota ylisyömisen vaaraa ole vaan pikemminki toisinpäin...

Tässä vaiheessa putosin kyllä kärryiltä.

Kiits vastauksista kaikille joka tapauksessa.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-07 22:23:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Karbureettori kirjoitti:
Jemi kirjoitti:
Mie oon päätyny siihen, että syön neljä kunnon ateriaa, koska muuten en mitenkään saa tarpeeksi energiaa paastoa varten. Mulla siis ei tuota ylisyömisen vaaraa ole vaan pikemminki toisinpäin...

Juu.. En minäkään nyt ihan ymmärrä.. Siis, Minkälainen päivä tuo paastopäivä teillä sitten on? Tässähän saattaa käydä pian jopa niin, että energiaa alkaa tulla niin paljon, että koko ajatus kaloreiden rajoittamisesta tälläisellä paastolla alkaa olla mahdoton..

Kai siinä nyt kestää hiukan ennen kuin elimistö tottuu tuohon 2/1 -ateriamalliin, sehän nyt on sanomattakin selvää, jos aikaisemmin on syöty monta kertaa päivässä. Mä oon ymmärtänyt, että yksi ajatus koko hommassa on nimenomaan se, että ateriointeja(kertoja) rajoitetaan..

Jos nyt itse aloitan pätkäpaaston, niin onko oikein toteutettu, jos syön ensimmäisenä päivänä vaikka klo. 21.00 illallisen, seuraavana iltana sama homma sekä aamulla aamiainen/brunssi, ja taas illalla n. klo 21 illallinen. Tuossa tulisi siis ensimmäiselle päivälle yksi ateria(illallinen) ja seuraavalle päivälle kaksi, eli aamiainen/brunssi ja illallinen.
Vai olenko käsittänyt lähellekkään okein? :)

edit: Niin, hiukan OT:ksi meni tuo edellinen, mutta lisätään tuohon nyt sen verran kuitenkin, että ihan matalilla hiilareilla jatkaisin myös tuota pätkäpaastoa. Eli hyvin karppia linjaa. :smt001 En näe jarkevänä niitä hiilareita lisätäkkään(saati sitten syödä "syöntipäivänä" mitä huvittaa), kun terveysvaikutuksia haen..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-08 06:08:33 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Eihän meistä kukaan tätä niin tarkasti tiedä, mutta jäin miettimään kirjoittamaasi. Olen itse ymmärtänyt tämän niin, että jos hakee erityisesti terveysvaikutuksia, niin (Eadesien mietintöjen ja jutussa kerrottujen rottakokeiden mukaan) juuri tuo 24 tunnin syömättömyys polkee ohi kaloreiden ja ruokailukertojen. Ainakin rotilla 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-08 12:16:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Karbureettori kirjoitti:
Jemi kirjoitti:

Niin siis syömispäivänä syön neljä ateriaa, 1-2 illalla kuuden jälkeen ja 2-3 aamusta kuuteen asti. Sen jälkeen tulee 24 tunnin paastojakso ja sillon ei tietenkään syödä mitään :lol:

Osasinkohan nyt muotoilla ymmärrettävästi...?

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-09 08:08:22 
Poissa
gourmetkarppi
gourmetkarppi

els kirjoitti:
Eihän meistä kukaan tätä niin tarkasti tiedä, mutta jäin miettimään kirjoittamaasi. Olen itse ymmärtänyt tämän niin, että jos hakee erityisesti terveysvaikutuksia, niin (Eadesien mietintöjen ja jutussa kerrottujen rottakokeiden mukaan) juuri tuo 24 tunnin syömättömyys polkee ohi kaloreiden ja ruokailukertojen. Ainakin rotilla 8)

Näinhän se on.

Toimivia tapoja on varmasti monia, tuo 24 tuntiakin saattaa olla venyvä aikaraja. Tutkitaan.

Olo on kyllä hyvä ja virtaa piisaa, painopudotuksesta en osaa tietenkään sanoa vielä mitään. La-Su liikuin hirvijahdissa yli 8000 kcal ja paino on hieman ylhäällä kuten minulla aina käy moisen liikunnan jälkeen.

Eniten kummastuttaa kyllä se että sormukset ovat taas jumissa sormissa. Muutama viikko sitten ne alkoivat "putoilla" mutta nyt paastolla ne ovat taas tiukassa, ei saa pois...

Pitänee aloittaa oma pätkisketju kohtapuoliin.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-09 17:40:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla jäi nyt paasto n. 22 tunnin mittaiseksi, kun eilen kylässä tuli syötyä yli klo 18:n ja tänään kun tuli vieras, tuli aloitettua reippaasti ennen klo 18. Olen nyt pätkäillyt vasta viikon ja pari päivää, saa nähdä mihin nämä pätkät muotoutuvat :) Olen iettinyt sitäkin, olisiko paha syödä esim. ruokapäivänä klo 19 asti ja paastopäivänä aloittaa klo 17. En tiedä, miten se kokonaisuuteen vaikuttaisi. Tarkkojen kellonlyömien noudattaminen ainakin tuntuu kokolailla järjettömältä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-09 18:44:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kait se normaali elämä pitäisi mahduttaa tuohon 24h rytmiin eli vähintään se 24h paastoamista. Ei kait se poikkeustapauksissa kamalia tee vaikka jonain päivänä alottaa tilanteen niin vaatiessa aikaisemmin tai lopettaa vähän myöhässä.

Mulla alkoi toinen paastovrk ja uskon kyllä että tähän syömättömyyteenkin tottuu, vaikka olihan se aamulla vähän ontto olo kun ei mitään syönyt.

Päätin luopua aamupalasta kun katkoni on klo 18. Syömäpäivänä syön siis lounaan ja päivällisen ennen klo 18, paastopäivänä klo 18 jälkeen päivällisen.

Jotenkin näin minä sen ymmärsin menevän ja tuon mukaan yritän elää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-09 19:05:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juustokuu kirjoitti:
Kait se normaali elämä pitäisi mahduttaa tuohon 24h rytmiin eli vähintään se 24h paastoamista. Ei kait se poikkeustapauksissa kamalia tee vaikka jonain päivänä alottaa tilanteen niin vaatiessa aikaisemmin tai lopettaa vähän myöhässä.

Kukin tyylillään. Minä etenen tämän kanssa sillä ajatuksella, että paasto palvelee minua, ei päinvastoin. Siksi ennemmin säädän paastoani elämistä varten, enkä elämääni paastoamista varten.

Juustokuu kirjoitti:
Mulla alkoi toinen paastovrk ja uskon kyllä että tähän syömättömyyteenkin tottuu, vaikka olihan se aamulla vähän ontto olo kun ei mitään syönyt.

Tottuu siihen, yllättävän helpolla. Minusta on melkein helpompi olla syömättä kuin syödä :) Yllättävää!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-09 19:13:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvä, hyvä - hyvä, hyvä!!

Syömättömyys olis hyvä asia tottua. Jotenkin tuntuu, että toi ruoka säätelee tätä elämää liikaa. Vaikka toisaalta vannon kyllä kunnollisten ja huolella valmistettujen dinnerien nimeen - nautin niistä paljon.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-10 04:23:50 
Poissa
gourmetkarppi
gourmetkarppi

Juustokuu kirjoitti:

Mikä normaali elämä? :lol:

Syön kerran päivässä joka ilta, siitähän tulee periaatteessa paastopäivä joka päivälle. Syön monipuolisesti, raskaasti ja hartaasti nautiskellen.

Toisinaan syön kuudelta illalla, toisinaan kymmeneltä. Tuleehan siinä yli vuorokausi paastoa joka toinen päivä mutta... onkohan minun fyysinen kelloni nyt aivan tuollainen tuntitarkka? Joka toinen päiväkin tulee melkein vuorokausi paastoa kuitenkin tällä kuviolla.

En vaan saa kiinni tuosta päivittäisestä vaihtelusta joka ns. viralliseen pätkäpaastoon kuuluu. Minulle on normaalimpaa että kello pysyy suunnilleen samana päivästä toiseen. Ja sen "syömispäivän" ongelma on mulle ainoastaan se ettei ole päivällä saati aamulla nälkä.

Tutkitaan tilannetta, tällä hetkellä en pidä pätkistä laihdutuskeinona vaan olon tasaajana. Tuntuu oikein hyvältä edelleen, olisinko viikon tai kaksi tässä ihmetellyt asiaa.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-10 05:38:09 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Karbureettori kirjoitti:
Tutkitaan tilannetta, tällä hetkellä en pidä pätkistä laihdutuskeinona vaan olon tasaajana. Tuntuu oikein hyvältä edelleen, olisinko viikon tai kaksi tässä ihmetellyt asiaa.

Tässä ollaan ihan samaa mieltä. :smt001

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-10 09:13:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Karbureettori kirjoitti:

Tässä ollaan ihan samaa mieltä. :smt001

Mie taas pidän tätä laihdutuskeinona ihan niinku karppausta muutenki. Tietty terveysvaikutukset on toinen juttu, mutta painon pitäs kuitenki jatkaa putoamistaan, koska mulla vielä löytyy sitä pudotettavaa aika paljon... Muuten tän jatkamisesta ei oo mulle oikeen vastaavaa hyötyä.

Mutta siis uskon kyllä että tälläki lähtee tippumaan ihan kivasti, kunhan pääsen yli näistä menkkaturvotuksista.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-11 06:09:05 
Poissa
gourmetkarppi
gourmetkarppi

Karbureettori kirjoitti:

Eniten kummastuttaa kyllä se että sormukset ovat taas jumissa sormissa. Muutama viikko sitten ne alkoivat "putoilla" mutta nyt paastolla ne ovat taas tiukassa, ei saa pois...

Jahas, muutama päivä kului ja kuinka ollakaan eilen illalla sormukset lähtivät vaivatta.

Tarvis varmaan mittailla pitkästä aikaa. Paino tuntuu kuikuilevan samassa aika pitkään tällä kertaa mutta eipä mulla kiirettä ole.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-22 17:02:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

näitä lukiessa tuntuu kuin pätkäilijät hyvinkin kurinalaisesti noudattaisivat karppilinjaa ja välttäisivät hiilareita :shock:

Mitäs jos: jos minä alkaisin karpata niin minä luultavasti söisin itseni ihan tappiin ja sitten vain silmät seisoen sulattelisin ruokaani seuraavan päivän? Oliskikohan se ihan hirveän epäterveellistä... Kun en välttämättä pitäisi hiilareitakaan ihan minimissä vaan (ainakin alkuun) antaisin itselleni luvan syödä esim. leipää ja marjoja vapaasti.

Mut toisaalta luulen että jos alkuun ahmisinkin yläkarpisti niin kyllähän se siitä tasoittuisi. Ja tuo 20g/pvä on oiken houkutteleva kun ne 20g jakautuiski kahdelle päivälle eli hiilareita tulis tosi alakarpisti.

Mutta niin. Sekavaa on teksti mutta pääpointti oli oikeastaan kysymys että mitä tapahtuisi jos söisinkin paljon yläkarppia syömispäivinä pitkin päivää ja sit paastoaisin seuraavana? Kuolisinko nälkään? Olisiko muutos syömättömyydestä syömiseen liian raju?

NIIN ja ennen kaikkea: yläkarppimussuttamisella ei varmastikaan pääsisi pahemmin laihtumaan - vaan suorastaan päin vastoin :?:

(Ihan kauhean sekavaa tekstiä anteeksanteeks)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-22 17:42:53 
Poissa
gourmetkarppi
gourmetkarppi

Päärlylle:

Luehan tuo Pätkäpaaston ohje ja Eadesin artikkeli. Siellä sanotaan mm. seuraavaa:

Lainaa:
Me emme pysytelleet normaalissa vähähiilihydraattisessa ruokavalioissamme niinä päivinä kun söimme, vaan söimme aika lailla sitä mitä halusimme, mukaan luettuna kohtuullinen määrä runsashiilihydraattisempaa ruokaa. Söimme enemmän hiilihydraatteja nähdäksemme, miten hyvin sietäisimme niitä pätkäpaastolla, ja me pärjäsimme ihan hyvin. Ajauduimme kuitenkin lopulta takaisin normaaliin vähähiilihydraattiseen ruokavalioomme, koska se tuntui toimivan paremmin aikataulujemme kanssa. Olisimme voineet jatkaa pätkäpaastolla pidemmänkin ajan.

Luulisin, että optimaalinen tapa pätkäpaastota on noudattaa syömisjaksoilla vähähiilihydraattista ruokavaliota. Niin saa terveyden kannalta parhaat palat molemmista ruokavalioista.

Me laihduimme jonkin verran kokeillessamme erilaisia pätkäpaastoja, koska emme, toisin kuin rotat, kyenneet syömään syömisjaksoilla yhtä paljon kuin olisimme syöneet yhteensä ilman paastoa. Me emme otattaneet laboratoriokokeita nähdäksemme olivatko arvomme muuttuneet. Emme tehneet mitään varsinaista tutkimusta, vaan testasimme pätkäpaastoa käytännön tasolla terveyden parantamiseksi

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-22 18:40:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

oo koo. Selkis vaikka kohta sen kuitenkin taas unohdan :roll: Kiitokseni!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00