10. pv
Tiistaina piti syoda aamupainotteisesti, mutta soin normaalin salaattilounaan lisaksi myos munakasillallisen klo 18. Oli nalka, mieliteko tai jokin. Rytmi sotkeentui taas hiukan. Loppuilta syomatta.
11. pv
Klo 11-13 soin ison brunssin (rasvaista tuna-muna-majo-vihannessalaattia, juustoa, tosi paaaljooon partajogua, %suklaata). Loppupaiva paastoa eika ollut yhtaan nalka!
12. pv
Paastopaiva. Ei oikeastaan nalka koko paivana! Hyva olo. Illallinen klo 16-18. Soin normaali-illallisen (lohta ja voissa paistettuja vihanneksia) jalkkariksi kermajaateloa, kuivattuja luumuja ja banaanin. (Hiilareita teki mieli).
Huomioita ja mietteita
-Unesta: ainakin ekalla viikolla muistan nahneeni normaalia enemman unia. Unirytmi ja -laatu on muuten pysynyt samanlaisena, nukahdan pian, nukun hyvin ja heraan virkeana jos saan sen tarvitsemani 7,5 - 8h unta.
-Iho: Ihossa ei suurta muutosta (hyva ollut ennenkin), mutta erityisesti paastojakson lopulla se on hyvin silea ja ikaankuin hehkuu tai kuultaa.
-Hiilarit: vahan enemman on tullut syotya kuin normaalisti (parina paivana reilustikin enemman). Olen kylla sallinut normaalia korkeammat hiilarit, kunhan valtan viljaa ja liikaa sokeria.
-Yleinen olotila: Paastopaivina olo on ollut loistava, seesteinen, rauhallinen, mieli jotenkin selkea ja virkea, parantuen paaston loppua kohden.
-Nalka: Hiilarimassayksen jalkeisena paastopaivana oli paha nalka mutta tanaan paastotessa ei juuri ollenkaan, pienta nalantapaista tunnin verran lounasaikaan mutta siina kaikki. Johtunee eilisesta runsasproteiinisesta ja runsasrasvaisesta lounaasta.. Yleensa nalka on aika laimea.
-Alkoholi: kahtena iltana olen juonut. Muuten ei eroa, paitsi ennen toista soin vain kevyesti paivalla ja se johti sitten roskan massytykseen kotiintullessa - ja pahaan oloon. Jos siis juo, kannattaa syoda hyvin.
-Ruumiinlampo: Paaston aikana vahan palelua, etenkin kadet ja jalat.
-Tiukkuus: En ole pilkulleen enka paivalleen noudattanut rytmia, mutta suunnilleen kuitenkin. Viikonloppu sotki sen juhlinnan takia...
-Liikunta: Olen ainoastaan pyoraillyt, eika mitaan eroa entiseen jaksamisessa. Rasvanpoltto taitaa siis toimia aika hyvin.
-Paino: vaakaa ei ole, eika mitatkaan ole juuri muuttuneet. Varmaan aika samassa ollaan. Mutta en ole taysin pysynyt rytmissa ja olen syonyt hyvin. Pudotettavaa ei ole kuin pari kiloa joten ovat kai tiukassa...
-Pari kaveriani viettaa parhaillaan Ramadania. Aion heidan kanssaan jutella paastoamisesta ja vaihtaa kokemuksia. Toinen (hiilarihiiri) ainakin on valitellut kovaa vasymysta ja nukkuu aina pari tuntia toiden jalkeen. Karpille paastoaminen kai on aika luonnollista ja vaivatonta, mutta suoraan ylahiilareilta paastolle siirryttaessa varmasti vasyttaa ja nalattaa.
-Henkinen puoli: Joku tuolla sanoi, etta mielikin puhdistuu ja naen kylla itsekin selvan yhteyden ruokailun ja mielen valilla. Tahan kai uskonnollisetkin paastot perustuvat (esim. Ramadanin tarkoitus on puhdistaa mieli pahoista ajatuksista ja valttaa tekemasta pahaa). Niina paastopaivina kun on ollut yksin kotona, on tuntenut jotenkin olevansa lahempana sisintaan, tietoisempi itsestaan. Toissa muut asiat vievat huomion valitettavasti. On tullut kylla kelailtua tassa omaa elamaa, tosin elamantilanne varmaan vaikuttaa...
-Suhtautuminen ruokaan: Entinen ahmimistapa (napostelu ja liikasyominen) alkoi taas nostaa paataan. Karppaus opetti siita jo lahes eroon mutta nyt valilla on ollut oireita taas, vaikka onhan tassa tarvettakin syoda kerralla enemman. Paaston jalkeen syodessa suhtautuminen ruokaan on erilainen kuin normaalisti. Tietoisempi, keskittyneempi, kiitollisempi, eika tee mieli syoda nopeasti vaan nautiskella ja pureksia hyvin. Makuaisti teravoityy paaston aikana. Se syominen sitten vain jaa helposti paalle kun ajattelee ettei hetkeen saa ruokaa...
-Jatko: ajattelin, etta ainakin lokakuun jatkan viela patkista. En kuitenkaan enaa raportoi paivittain. Sitten kun lopetan annan loppuarvion. Luulen, etta minulle paras on kuitenkin pari kertaa paivassa syonti, painottuen iltaan. Aamulla kun ei yleensa nalka ole. Varmasti jatkossakin tulen pitamaan paastopaivia, niin hyvalta se on tuntunut. Ennen tata en ollut edes kokeillut.
Muuten, saa kysya tai kommentoida jos silta tuntuu!