karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-26 08:56:01

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Laurenin testailut
ViestiLähetetty: 2006-09-26 00:13:26 
Poissa
sintti
sintti

Eilen 24.9. alkoi osa-aikapaastoni.

Olen saanut nalanhallintani aika hyvaksi karppauksella ja haluan ihan mielenkiinnosta kokeilla milta tuntuu syomattomyys pidempia aikoja. Parin kilon menetyskaan ei haittaisi. Tahan saakka olen usein syonyt vain 2 ateriaa paivassa ja ihan hyvin parjannyt niin (kevyt lounas + reilu illallinen), joten kovin suurta muutosta ei tule.

Rytmi kaytannossa:

-1.pv: aamupala + lounas klo 13
-2.pv: illallinen klo 18
-3.pv: aamupala + lounas
jne...

1. pv

Eka paastopaiva meni hyvin. Olin paivan syomatta ja illalla soin ISON illallisen. Alunperin ajattelin aloittaa aamiaisella + lounaalla mutta edellisillan jalkeen ei ollut nalka, enka viitsinyt vakisin syoda. Paivan mittaan valilla tuli vahan nalka mutta se meni ohi. Kavin pitkalla kavelylla. Kotiin tullessa oli nalka ja soin normaalia illallista reilusti enemman. Hiilareitakin meni reilu 100...

2. pv

Tanaan piti syoda aamupala ja lounas mutta jatin aamupalan valiin (ei ollut taaskaan nalka) ja soin lounaan ja illallisen, normaalin maaran. Vahan siis rytmi on poikennut tarkoitetusta mutta yritan pitaa tasta lahin niin, etta katkaisen lounaaseen klo 13.

Arviota

En tieda sopiiko tama minulle, koska karppauksen myota olen saanut juuri syomiseni rytmitettya ja liiallisen kertasyomisen kuriin. Eilinen taysi olo ei tuntunut hyvalta. Ajattelin kuitenkin nyt kokeilla jonkin aikaa ihan uteliaisuudesta miten tama sujuu. Niin kauan kuin hyvalta tuntuu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-27 23:25:53 
Poissa
sintti
sintti

3. pv

Paiva syomatta, meni tosi sujuvasti. Nalka oli pariin otteeseen mutta meni aina ohi. Ei mikaan paha tunne. Olo oli kevyt ja energinen. En tieda johtuiko paastosta vai jostain muusta mutta tyo sujui normaalia paremmin. Illallisen soin ulkona klo 19. (Lasagnea, kun valintavaihtoehdot oli tosi vahissa) Kotona jalkkariksi jogurttia mutta nyt ei tullut samaa ahmimishalua kuin ekan paastopaivan jalkeen, normaali illallinen riitti.

4. pv

Aamupala ja lounas. Ateriat karpit ja normaalikokoiset mutta valilla meni pahkinasuklaata ja suklaamuffinsi... Lounas ohi 14:30. Alkupaivasta tuli syotya varmaan paivan kalorit (alitajunnassa on ajatus, etta syo nyt kun et saa taas vahaan aikaan). Loppuiltana ei enaa nalka tullut, eika tehnyt mielikaan mitaan. Iltapaivalla vahan vasytti ja illalla maha kipea (noista hiilarirepsuista varmaan johtuu).

Arviota

Hyvilla mielin jatkan kokeilua, ja itseasiassa odotan innolla huomista paastopaivaa. Illallisesta nauttii todella, kun sita odottaa ja syomattomyys ei ole tuntunut yhtaan pahalta. Taytyy vain varoa edelleen liikaa syomista ja ajattelua, etta hiilareita voisi nyt syoda huolettomammin. Maha kun ei edelleenkaan niista tykkaa...koskahan sen oppisi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-28 12:30:23 
Poissa
sintti
sintti

Valikommenttia..

Paastopaiva meneillaan. Kohta 24 tuntia syomatta. Olo on LOISTAVA! Virkea, energinen, kevyt ja mielikin hyva. Aluksi epailin sopiiko tama minulle mutta nayttaa sopivan kuin nena paahan. Aamulla ei ollut nalka. Nyt vahan nalka kurnii mutta se ei tunnu pahalta. Ei varsinaisesti tee mieli edes syoda. Syon illallisen sitten kuudelta. Katsotaan miten jatkuu... :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-28 18:57:04 
Poissa
sintti
sintti

5. pv

Illallinen nautittu, nimenomaan NAUTITTU! Ihan normaalia karppiruokaa mutta maistui paljon paremmalta kuin normaalisti (eika muutenkaan kylla mautonta ole ruoka mun suussa ollut!). Tuntui, etta voisin paastota ihan jo tuon nautinnon takia. Otin tunnin varaslahdon ruokailuun, paastoa oli kuitenkin takana jo 26,5 h. Soin pitkaan ja hartaasti (reilu tunti), kunnolla pureksien. Yllatyin kun ei ollut yhtaan ahmimistarvetta. Piti aluksi oikein telkkari sulkea, kun hairitsi nautintoa ja ruokaan keskittymista.

Reilu, monipuolinen ja energiapitoinen ateria (arvio reilu 1000kcal), prodea noin 40g, hiilaria samoin, loput rasvaa. Soin: kirjolohi- parsakaali- porkkana, -kermakastiketta (voissa paistetut vihannekset), kaalisalaattia + vihanneksia oliivioljylla, etikkasienia, siemenia, juustoa, kananmunaa ja jalkkariksi maustamatonta jogurttia kookoshiutaleilla, kaakaojauheella ja lakkahillolla. Viela pari salmiakkikarkkia paalle ja olo oli taydellinen ja ravittu. Taysi mutta ei liian.

Paiva meni hyvin, kuten hehkutin jo aiemmin. Valilla toki oli nalka mutta ei pahalla tavalla. Join paljon vetta (myos merisuolalla), vihreaa teeta ja 2 kuppia kahvia. Ei heikotusta tai muitakaan syomattomyyden negatiivisia oireita. Olo oli ja on edelleen mainio. Tuntuu tama sopivan sittenkin minulle. Katsotaan nyt miten kauan jatkan. Ehka tasta voisi soveltaa oman pidemman ajan ruokarytminkin... Tsemia muille paastoajille!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-28 19:48:43 
Poissa
sintti
sintti

Lisays: Painon kehityksesta en osaa sanoa, kun en omista vaakaa. Tanaan otin kylla mitat. En usko, etta paljoa ainakaan on pudonnut, sen verran hyvin olen syonyt, mutta ei ainakaan turvota. Olen normaalipainoinen, joten laihtumistarvetta ei sinansa ole. Vatsamakkarat voisivat kylla ohentua hiukan... Katsotaan miten niille kay :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-01 15:47:10 
Poissa
sintti
sintti

6-8. pv

Patkapaasto vahan patkii... Viikonloppuna tosiaan katkesi rytmi, mutta en mitaan paineita ole siita ottanut, enka haluakaan tiukistella taman kanssa.

Perjantaina oli vuorossa aamiainen ja lounas. Illalla napostelin jotain pienta ja join (firman kekkerit).. Kotiintullessa massasin hiilareilla (vaikkei ollut edes nalka) silla seurauksella etta tuli tosi paha olo. Ei kylla eroa entiseen. Olen muuten huomannut, etta pelkasta juomisesta minulle ei tule yleensa krapulaa tai pahaa oloa, mutta jos yhdistan sen suureen maaraan roskaruokaa (=huonoja hiilareita) paha olo tulee taatusti. Lauantaina lounaan jalkeen en syonyt, mutta illalla oli taas bileet. Sunnuntaina soin aamupalan ja lounaan ja maanantaina sitten paluu taas tiukempaan paastorytmiin...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-02 22:51:58 
Poissa
sintti
sintti

9. pv

Sunnuntaina meni sitten viela illallinenkin kuudelta.. Tanaan aamulla jogurttia, muuten syomatta iltaan, illallinen klo 19:30 (ravintolassa runsastaytteinen pizza). Illalla oli tosi kova nalka, pahempi kuin aiempina paastopaivina, johtuen ehka vkl:n runsaammasta syomisesta. Mutta lahti tuolla kylla tehokkaasti ja parjaa taas hyvin pitkaan :)

Arvioin muuten eilen ekan paastoviikon kalorit ja suunnilleen normaalimaaran, kulutukseni verran olen syonyt. Olen syonyt aika vapaasti sen verran kuin on maistunut. Joinakin paivina on jai tuhanteen, joskus mennyt noin 3000.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-05 19:46:28 
Poissa
sintti
sintti

10. pv

Tiistaina piti syoda aamupainotteisesti, mutta soin normaalin salaattilounaan lisaksi myos munakasillallisen klo 18. Oli nalka, mieliteko tai jokin. Rytmi sotkeentui taas hiukan. Loppuilta syomatta.

11. pv

Klo 11-13 soin ison brunssin (rasvaista tuna-muna-majo-vihannessalaattia, juustoa, tosi paaaljooon partajogua, %suklaata). Loppupaiva paastoa eika ollut yhtaan nalka!

12. pv

Paastopaiva. Ei oikeastaan nalka koko paivana! Hyva olo. Illallinen klo 16-18. Soin normaali-illallisen (lohta ja voissa paistettuja vihanneksia) jalkkariksi kermajaateloa, kuivattuja luumuja ja banaanin. (Hiilareita teki mieli).

Huomioita ja mietteita

-Unesta: ainakin ekalla viikolla muistan nahneeni normaalia enemman unia. Unirytmi ja -laatu on muuten pysynyt samanlaisena, nukahdan pian, nukun hyvin ja heraan virkeana jos saan sen tarvitsemani 7,5 - 8h unta.

-Iho: Ihossa ei suurta muutosta (hyva ollut ennenkin), mutta erityisesti paastojakson lopulla se on hyvin silea ja ikaankuin hehkuu tai kuultaa.

-Hiilarit: vahan enemman on tullut syotya kuin normaalisti (parina paivana reilustikin enemman). Olen kylla sallinut normaalia korkeammat hiilarit, kunhan valtan viljaa ja liikaa sokeria.

-Yleinen olotila: Paastopaivina olo on ollut loistava, seesteinen, rauhallinen, mieli jotenkin selkea ja virkea, parantuen paaston loppua kohden.

-Nalka: Hiilarimassayksen jalkeisena paastopaivana oli paha nalka mutta tanaan paastotessa ei juuri ollenkaan, pienta nalantapaista tunnin verran lounasaikaan mutta siina kaikki. Johtunee eilisesta runsasproteiinisesta ja runsasrasvaisesta lounaasta.. Yleensa nalka on aika laimea.

-Alkoholi: kahtena iltana olen juonut. Muuten ei eroa, paitsi ennen toista soin vain kevyesti paivalla ja se johti sitten roskan massytykseen kotiintullessa - ja pahaan oloon. Jos siis juo, kannattaa syoda hyvin.

-Ruumiinlampo: Paaston aikana vahan palelua, etenkin kadet ja jalat.

-Tiukkuus: En ole pilkulleen enka paivalleen noudattanut rytmia, mutta suunnilleen kuitenkin. Viikonloppu sotki sen juhlinnan takia...

-Liikunta: Olen ainoastaan pyoraillyt, eika mitaan eroa entiseen jaksamisessa. Rasvanpoltto taitaa siis toimia aika hyvin.

-Paino: vaakaa ei ole, eika mitatkaan ole juuri muuttuneet. Varmaan aika samassa ollaan. Mutta en ole taysin pysynyt rytmissa ja olen syonyt hyvin. Pudotettavaa ei ole kuin pari kiloa joten ovat kai tiukassa...

-Pari kaveriani viettaa parhaillaan Ramadania. Aion heidan kanssaan jutella paastoamisesta ja vaihtaa kokemuksia. Toinen (hiilarihiiri) ainakin on valitellut kovaa vasymysta ja nukkuu aina pari tuntia toiden jalkeen. Karpille paastoaminen kai on aika luonnollista ja vaivatonta, mutta suoraan ylahiilareilta paastolle siirryttaessa varmasti vasyttaa ja nalattaa.

-Henkinen puoli: Joku tuolla sanoi, etta mielikin puhdistuu ja naen kylla itsekin selvan yhteyden ruokailun ja mielen valilla. Tahan kai uskonnollisetkin paastot perustuvat (esim. Ramadanin tarkoitus on puhdistaa mieli pahoista ajatuksista ja valttaa tekemasta pahaa). Niina paastopaivina kun on ollut yksin kotona, on tuntenut jotenkin olevansa lahempana sisintaan, tietoisempi itsestaan. Toissa muut asiat vievat huomion valitettavasti. On tullut kylla kelailtua tassa omaa elamaa, tosin elamantilanne varmaan vaikuttaa...

-Suhtautuminen ruokaan: Entinen ahmimistapa (napostelu ja liikasyominen) alkoi taas nostaa paataan. Karppaus opetti siita jo lahes eroon mutta nyt valilla on ollut oireita taas, vaikka onhan tassa tarvettakin syoda kerralla enemman. Paaston jalkeen syodessa suhtautuminen ruokaan on erilainen kuin normaalisti. Tietoisempi, keskittyneempi, kiitollisempi, eika tee mieli syoda nopeasti vaan nautiskella ja pureksia hyvin. Makuaisti teravoityy paaston aikana. Se syominen sitten vain jaa helposti paalle kun ajattelee ettei hetkeen saa ruokaa...

-Jatko: ajattelin, etta ainakin lokakuun jatkan viela patkista. En kuitenkaan enaa raportoi paivittain. Sitten kun lopetan annan loppuarvion. Luulen, etta minulle paras on kuitenkin pari kertaa paivassa syonti, painottuen iltaan. Aamulla kun ei yleensa nalka ole. Varmasti jatkossakin tulen pitamaan paastopaivia, niin hyvalta se on tuntunut. Ennen tata en ollut edes kokeillut.

Muuten, saa kysya tai kommentoida jos silta tuntuu! :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-10 23:35:40 
Poissa
sintti
sintti

Lisaa huomioita:

-Alkoholi: Kun juon, silmani punoittavat jo suhteellisen pienesta maarasta ja henki haisee vahvasti joltakin alkoholin palamistuotteelta (kai?). Viinapaa heikentynyt...mika on kylla vain hyva asia :) Ennen en ole vastaavaa punoitusta huomannut.

-Paleleminen: Paastopaivina on usein ollut kylma, mutta edellisena otin toihin mukaan 0,5l pullon vetta, jossa oli merisuolaa. Join sen muun juomisen lisaksi enka ollut hetkeakaan kylmissani. Normaalisti olen juonut vain vetta ja teeta (joskus vissya). Vaatetta ei ollut normaalia enempaa, joten uskon, etta tuolla suolalla oli jotain tekemista sen kanssa. Huomenna on taas paastopaiva, kokeilu jatkukoon...

Paasto ja karppaus ylipaataan on muuttanut kasityksia ja suhdetta ruokaan. Nyt paastottua tuntuu, etta 3 ateriaa paivassa on paljon. Tanaan kerroin yhdelle tyypille, etta normaalirytmilla ollessani jatan aamupalan valiin ja syon lounaan vasta klo 13, ja tyyppi ihmeissaan kysyi miten jaksan iltapaivaan syomatta. Itse kun syo aamupalan, ja lounaan jo ennen puoltapaivaa.

Janna on huomata miten omat kasitykset ja tavat ovat muuttuneet tassa vuoden sisalla.. ja paasto opettaa koko ajan lisaa omasta kropasta ja ruoan vaikutuksesta siihen. Mielenkiintoista :) Tsemia muille tutkijoille!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-09 16:02:13 
Poissa
sintti
sintti

Patkista (alkuperaisella tyylilla) en ole enaa noudattanut pariin viikkoon vaan rytmi on muuttunut enemman warrior-tyyppiseksi, eli iso ateria kerran paivassa samaan aikaan. Kokeilen nyt vahan aikaa miten tama minulle sopii. Nyt ainakin tuntuu, etta hyvin ja uskon, etta tama on se ruokailutapa joka sopii minulle parhaiten.

Nyt jokusen paivan olen syonyt ison (ja paivan ainoan) aterian aamulla. Kaloreita on silti tullut noin tarvitsemani maara, joskus ylikin. Hiilareita en ole niin tarkkaan rajoittanut, mutta valttanyt viljaa ja yrittanyt pitaa sen alle 100:n, mika on minulle paras maara. Patkis ja karppaus ovat trimmanneet rasvankayton hyvaksi, joten nalka ei vaivaa. Talla viikolla kun olen lomalla ruokailu on ollut aamulla, mutta kun palaan toihin, vaihdan syomisen iltaan.

Illalla ensimmaisen kerran on vasta tullut nalka, mutta ei kova, vaan sellainen vaimea, jonka sietaa hyvin.

Patkapaaston seurauksena kasitykset ruokailusta ovat muuttuneet. Jo ennen kokeilua soin yleensa vain 2 kertaa paivassa, mutta nyt kerran paivassa syominenkin tuntuisi sopivalta. Jos syon kunnolla mahan tayteen, kyllainen olo sailyy pitkaan eika tee mielikaan syoda pitkaan aikaan.

Tama sopii: ei tarvitse ajatella ruokaa jatkuvasti, ja silloin kun syo saa syoda niin paljon kuin haluaa. Ei ole nalka ja verensokeri pysyy tasaisena.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00