mlv kirjoitti:
Eihän se raha ihan kaikkea ratkaise, paljon tuossa vanhojen uskomusten ja vegeideologian kiihkeässä puolustamisessa on kyse myös asemasta, on päässyt kv tutkimuksiin ja pohjoismaisiin kuvioihin mukaan, siellä on päivärahat ja kokouspalkkiot ja matkat ja hienot hotellit myös kuvassa pönkittämässä sitä minäkuvaa josta takinkääntö välttämättä tällä hetkellä tiputtaisi sinne kaveripiirin hylkiöihin. Ollaan samanmielisten eksperttien omissa porukoissa ja nostellaan niitä kissanhäntiä milloin itse, milloin kaverien avustuksella.
Täällä aika hyvä esimerkki oli arvovaltaisen Karolinskan tähtiproffan Paolo Macchiarinin tapaus, siellähän kollegat jotka olivat paljastamassa huijaria saivat sapiskaa eivätkä vieläkään ole saaneet asianmukaista kohtelua. Eli "tiedeyhteisö" suojelee omiaan tehokkaasti ja paljastuksista seuraa kollegiaalinen rangaistus.
Pitkälti näin.
Minä olen puolestani käsityksessä, että tuossa on kyse yksinkertaisesti opitun ideologian toistelemisesta, ja kun kaikki ympärillä ovat saman ideologian oppineet, on helppo toistella sitä ja saada hyväksyvää mutinaa osakseen, joten koskaan ei mitään kyseenalaisteta. Jos joku ulkopuolinen yrittää keikuttaa venettä, niin siihen suhtaudutaan idioottina ja jätetään ensi kerralla kutsumatta... eikä syynä ole se, että halutaan poistaa joku, joka kyselee liian hankalia kysymyksiä tai tarkoituksella pyrkii murtamaan pahoja rakenteita, vaan se, että halutaan olla kutsumatta joku, joka on selkeästi sivistymätön barbaari.
Vertauskuvallisesti: kyse on enemmänkin siitä, että jätetään kännäävä ja rähisevä henkilö kutsumatta juhliin, kuin siitä, ettei päästetä vastustajaa seuraamaan harjoituksia. Edellinen ei välttämättä tarkoita aiheuttaa ikävyyksiä, mutta sivistymättömyyttään häiriköi, kun taas jälkimmäinen ei häiriköi, mutta tarkoituksella aiheuttaa ikävyyksiä, vaikka sitten reilusti itse tilaisuuden jälkeen.