karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-22 07:15:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-04-16 07:30:28 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Runsas hedelmien syönti odotusajan toisella kolmanneksella on liitetty kohonneeseen raskausdiabeteksen riskiin. Kuten Kostdoktorn muistuttaa, korrelaatio ei todista kausaatiota, mutta NELJÄNSADAN PROSENTIN RISKINKASVUA ei voi noin vain selittää pois.

Scientific reports: Excessive fruit consumption during the second trimester is associated with increased likelihood of gestational diabetes mellitus: a prospective study

Jostain käsittämättömästä syystä viralliset ravitsemustietäjämme systemaattisesti niputtavat melko runsaasti sokereita sisältävät hedelmät yhteen niukasti sokereita sisältävien vihannesten kanssa suositellen aina vaan lisäämään molempien kulutusta. Runsaassa hedelmien syönnissä ei kuitenkaan ole mitään tolkkua diabetesvaarassa olevien ihmisten kohdalla diabetekseen jo sairastuneista puhumattakaan.

Kostin sivustolta näkee kätevästi paljonko kussakin hedelmässä on sokereita:

http://www.kostdoktorn.se/lchf/frukt


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-12-20 08:48:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4912
Turussa ollaan eri mieltä
Alkuraskauden terveyttä edistävä ruokavalio pienentää raskausdiabeteksen riskiä
Lainaa:
– Tutkimustuloksemme osoittavat, että terveyttä edistävän ruokavalion noudattaminen alkuraskaudessa pienentää raskausdiabeteksen riskiä, kertoo tohtorikoulutettava Lotta Pajunen Turun yliopiston biolääketieteen laitokselta.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että korkeampi ravinnon tulehdusindeksi eli elimistön tulehdustilaa nostava ruokavalio liittyy suurempaan raskausdiabeteksen riskiin. Lisäksi suurempi rasvan saanti, etenkin tyydyttyneiden eli kovien rasvojen saanti ruokavaliosta liittyi raskausdiabeteksen syntyyn. Tutkimustulokset ovat yhteneväiset, sillä etenkin tyydyttyneiden rasvojen saanti ravinnosta nostaa elimistön tulehdustilaa.

Tutkimuksessa käytettiin useaa menetelmää alkuraskauden ravinnonsaannin tutkimiseen, ja näin saatiin selville, että kokonaisvaltainen terveyttä edistävä ruokavalio liittyy pienempään raskausdiabeteksen riskiin.

– Etenkin kasvisten, hedelmien, marjojen ja täysjyväviljatuotteiden sekä pehmeiden rasvojen käyttö on tärkeää. Nämä ravinto- tai ruoka-aineet pienentävät elimistön tulehdustilaa ja edelleen raskausdiabeteksen riskiä. Äidit, jotka ovat ylipainoisia tai lihavia jo ennen raskautta, hyötyvät todennäköisesti alkuraskauden ravitsemusohjauksesta, toteaa Turun yliopiston ravitsemustieteen apulaisprofessori Kirsi Laitinen, joka on tutkimuksen toteuttaneen Varhainen Ravitsemus ja Terveys -tutkimusryhmän johtaja.

Tutkimustulokset on julkaistu European Journal of Nutrition -lehdessä.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)