misukisu kirjoitti:
ottiatuota...
Mitenkäs se energian nopeus? Kun elimistö tottuu käyttämään rasvaa, se varmaan tekee sen nopeammin kuin tottumattomalla, mutta kai siinäkin on rajansa... eikös hiilari kuitenkin ole aina nopeampaa, eli periaatteessa välttämätöntä, jos huippuaikoihin aiotaan?
(olisi kyllä superia jos näin EI olisi...)
Määrittele suoritus? Jos rasite on pienempi kuin rasvapohjaisesti saadaan ylläpidettyä, niin rasvapohjainen on "ääretön" energianlähde kyseiselle suoritukselle. Jos rasite on suurempi, puhutaan jo äärisuorituksista (85% maksimisykkeestä oli se yksi tutkimus tehty, missä huippu-urheilijoiden kestävyys tuolla rasitteella ei juurikaan muuttunut suuntaan tai toiseen, perus-tavisten kestävyys nousi runsaasti, mutta he toisaalta laihtuivatkin

), ja vaikka tutkimukset ovatkin vajaavaisia, niin veikkaisin että maksimaalisen tehon suoritukset (ei siis todellakaan enää puhuta kestävyysurheilusta) tarvitsevat sopivaa hiilaritankkausta.
Se sopiva vaan saattaa olla tyyliin 25-50g palautumisravintona. Teoriassa tietenkin voisi pohtia, että parhaimmat tehot saisi sokeripohjaisella energiantuotolla. Siis kun puhutaan lyhyestä mutta maksimaalisesta suorituksesta (400 ja 800m juoksut? lyhyemmät menee jo varmaan lihasvoiman piikkiin).
Ei oo dataa, ei oo tietoo, mutta tosiaan se vaihe jossa ruvetaan halkomaan hiuksia, että sokeri on nopeampaa energiaa kuin rasva, tulee kyseeseen niin ääriolosuhteissa, että puhutaan maailmanhuipputason lyhyen keston huippu-urheilijoista ...