karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-10-06 06:56:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-06-20 18:27:22 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Olen päättänyt alkaa tekemään jotakin. Viime vuoden Kunto Plussaa selatessa siellä mainittiin parhaaksi lihasten kasvatajiksi (/säilyttäjiksi :lol: ) punttiksen ja punttien jälkeen mm. kuminauhajumppa (kakkospallilla oli myös muutama muu laji). Se kuulosti mukavalta, ei välineiden säilytyspulmaa ja mika pärastä sitä voi jumpata kotona. Koska karppauksen aloitettuani olen ollut entistä voimattomammassa kunnossa eikä energiaa, saati intoa meinaa riittää, joten kun tämä kuminauha nyt alkoi kiinnostaa niin pitäähän sellainen hankkia.

Mutta apua tarvitsisin siis kuminauhan valinnassa. Mistä sellainen kannattaa ostaa? Onko kaikki samanlaisia, samanpituisia jne, onko esim. jossain kädelle kahvoja, näppivoimat kun on surkeat? Eri tasoiseen harjoitteluun on varmaankin omat, mikä olisi sopiva tällaiselle rapakuntoiselle mutta kuitenkin jollain tapaa haastava.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-06-20 19:27:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Niitä leveitä kuminauhoja löytyy eri vastuksilla. Riippuu treenistä ja voimista, millaisen tarvitsee. Nauhan voi kiertää käsiensä ympärille, jolloin koko rasitus ei tule sormille. Tanakampi tavallinen kohtuupitkä kuminauhakin käy, niitä voi solmia yhteen. Sitten on vielä tuubimallinen, jossa on kahvat päässä. Ehkä tuo leveä kuminauha on monipuolisin, siitä pystyy helposti ottamaan kiinni muualtakin kuin nauhan aivan lopusta ja sitä kautta myös säätämään vastusta. Näissä kaikissa on se huono puoli, että vastus on suurimmillaan liikkeen ääripäässä, missä lihasten voima ei ole enää suurimillaan. Kyykyt ovat aika inhoja tehdä nauha jalkapohjien alta kulkien. Aika hyvin kuminauhalla pystyy tekemään vastusharjoittelua, nauhan paketissakin oli ohjeita. Ylätaljaa korvaavaa liikettä en ole vielä keksinyt. :wink:

Gymstickistä (tanko + kuminauhat) olen nähnyt jossain :roll: kielteisempiä arvioita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-06-20 20:18:30 
Poissa
hörhökarppi
hörhökarppi

Minä ostin kuminauhani Anttilasta. En vain silloin ostaessani osannut valita sitä oikeaa nauhaa, vaan ostin vahingossa sellaisen joka oli tarkoitettu jo pitemmän aikaa harjoitelleille. Eli aloitusnauhaksi olisi pitänyt valita se kevein :?
No, eihän siinä muuta vikaa ollut, muuta kuin että vastus oli rankempi. Ja innoissani vähän "ylireagoin" sen kanssa,
joten sain vanhan "olkapäävaivan" takaisin. Mutta kaikkinensa, minusta ihan kiva treenimuoto. Kannattaa kokeilla.

Tässä minun kuminauhassani ei ole kahvoja, vaan se kierretään kämmenen ympärille. Harjoitteluohjeet ovat paketissa.

http://www.protraining.fi/fitness/kumin ... miohje.htm
http://www.kuntoplus.com/polopoly.jsp?d=1360&a=7540#
(selaa tätä linkkiä alas, niin löydät sieltä kuminauhajumppavideot) :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-06-21 10:01:58 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Minä olen tykännyt myös juuri tuosta nauhamaisesta. Ja niitä saa tosiaan lähes kaupasta kuin kaupasta.

Nauhalla on kätevä treenata kiertäjäkalvosinta, ja jos sinulla on tanko, kattokoukku tai joku muu tukeva paikka, jonka takaa nauhan voi laittaa, voit tehdä soutua, ojentajia ym. ylätaljaliikkeitä (kun joku noita kysyi).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-06-21 11:32:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hyvä kuin muistutitte..
olen jo pidempään haaveillut sellasen ostamisesta..
Saamaton kuin olen ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-06-21 12:32:57 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kattovalaisimen koukku ei välttämättä ole riittävän tukeva jumppaviritystä varten. :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-06-21 12:49:41 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Tampio kirjoitti:
Kattovalaisimen koukku ei välttämättä ole riittävän tukeva jumppaviritystä varten. :wink:

Joo, en suosittele kokeilemaan ;)
Mutta jos lapsille on asennettu keinu, sellaisen koukulla tekee jo vaikka mitä. Kunhan sinne saa kumpparin hyvin kiinni, ettei pamahda takaraivoon kesken liikkeen...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00