karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-26 10:19:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-03-07 00:34:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Myönnän ihan suoraan olevani pohjimmiltani sohvaperuna, joka vihaa kuntoilua. Tästä en halua aloittaa mitään kiistelyä, koska tunnen itseni sen verran hyvin, että tiedän, ettei liikunta voi koskaan olla minulle mikään mielihyvän lähde. Olen harrastanut joitakin vuosia mm. lenkkeilyä, uimista, jalkapalloa ja jonkinlaista voimaharjoittelua, mutta se on aina tapahtunut veren maku suussa. Paljon mieluummin suoritan kaikenlaista hyötyliikuntaa, esim. lumitöitä, mutta sellaistakaan ei joka päivälle riitä.

Haluaisin löytää jonkin simppelin kuntoilumuodon, joka ei vaatisi juurikaan perehtymistä, aikaa eikä vaivaa. En kaipaa mitään huomattavia tuloksia, vaan ainoastaan kuntoilumuotoa, joka ylläpitää sellaista alkeellista lihaskuntoa ja kehon liikkuvuutta ja ehkäisee esim. niska- ja selkävaivoja. Ja lisätäänpä vielä sellainen vaatimus, etten halua liikkua ryhmässä tai ohjattuna tai muutenkaan välitä olla tekemisissä toisten kuntoilijoiden kanssa. Kyllä, olen hankala ihminen. Mutta olisiko tällaiselle hankalalle ja laiskalle ihmiselle jotakin simppeliä kuntoilumuotoa, joka tukisi sellaista normaalia toimintakykyä?

Olen katsellut esim. keppijumppaa, johon tuntuisi olevan helppo yhdistää pienimutoista lihaskuntoharjoittelua ja nopeammassa tahdissa tehtynä ehkä pientä hapenottokykyä lisäävää toimintaakin. Olisikos parempia vaihtoehtoja? Esim. kahvakuulailujutut taitavat olla poissa laskuista, koska: a) en välitä mennä kurssille tai yrittää pysyä DVD-opastuksen perässä, b) pudottaisin sen kuulan takuuvarmasti varpailleni tai heittäisin ulos ikkunasta (olen motorisesti erittäin heikkolahjainen yksilö).

ViestiLähetetty: 2012-03-07 04:21:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huomenta
nuo vaatimukset.... sinulle sopii HIIT treeni täydellisesti.

lisä juttua "HIIT (High Intensity Interval Training)" otsikon alla
http://lieksa.pp.fi/vhh/paino.htm#hiit

ViestiLähetetty: 2012-03-07 06:54:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ite oon vähän saman tyyppinen liikkuja kuin sinä. Ei kiinnosta porukan liikunnat ja vähällä vaivalla pitäisi päästä liikkeelle.

Itselleni toimii hyvin kesällä pyöräily ja talvella hiihto. Vielä jos onnistuu yhdistämään työmatkojen kulun näihin liikuntamuotoihin niin tulee väkisin liikuttua ja kunto kasvaa.

ViestiLähetetty: 2012-09-06 16:53:48 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Varmaankin HIIT -tyyppinen treeni kahvakuulilla. Kahvakuula on todella monipuolinen väline, koska pystyt treenaamaan samanaikaisesti kestävyyttä, hapenottokykyä, notkeutta, voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja koordinaatiota, tai keskittymään vain joihinkin noista, riippuen harjoituksesta.

Perusliikkeiden opettelu vaatii alussa pientä keskittymistä, mutta niillä pärjääkin sitten todella pitkälle.

Jos tuo tuntuu liian vaikealta, joku perus punnerrus, leuanveto, kyykky ja muiden omalla keholla tehtävien lihaskuntoliikkeiden tekeminen kovalla tahdilla voi olla hyvä. Matt Fureyn Combat Conditioning keskittyy kolmeen liikkeeseen, eli hindukyykkyihin, hindupunnerruksiin ja painijansiltaan, sekä niiden variaatioihin. Niilläkin pääsee melko pitkälle.

ViestiLähetetty: 2012-09-06 16:58:42 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Kamalia kirosanoja täällä :shock: hui!

ViestiLähetetty: 2012-09-06 17:26:24 
lihanhimo: luin pariinkin kertaan juttusi ja olen aivan samanlainen liikunnan suhteen. Haluan liikkua,
mutta en kuntosalilla,lenkkipolulla,ryhmäjuttuja. Hyötyliikunta on hyvä,mutta se ei riitä.
Aloin jakaa mainoksia. Eihän siitä paljon makseta,mutta teen sitä liikunnan vuoksi. Se on säännöllistä
eikä siitä voi luistaa,jos "laiskottaa". Sitä tehdään yksin ja kun on radio tai muuta musaa mukana niin
se on kivaa. Tosin sitä täytyy tehdä useampi,kuin yksi piiri kerralla,että on hyötyä. Tätä hommaa olen
tehnyt yli kuusi vuotta,sitä ennen tienasin elantoni postimiehenä :D (oisko joku addikti :roll: )

ViestiLähetetty: 2012-09-06 17:28:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pyöräily kesällä ja spinning talvella, olisko hyvä?

ViestiLähetetty: 2012-09-06 17:45:52 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

bamse kirjoitti:
Pyöräily kesällä ja spinning talvella, olisko hyvä?

Parempi kuin ei mitään, mutta melko yksipuolista liikuntaa, joka lopulta johtaa lihasepätasapainoihin :/

ViestiLähetetty: 2012-09-21 14:27:07 
Poissa
Karpisti
Karpisti

Ollaan samoilla linjoilla ketjun aloittajan kanssa! :mrgreen:

Varmaankin käsipainot ja keppijumppa olisi just hyvä, aiemmin mainitut punnerrukset ja kyykyt, kuntopyörä/pyöräily/lenkkeily luonnossa ja venyttely.
Itse olen miettinyt noita ja lisäksi sitä kahvakuulaa, käsittääkseni sillä saa hyvin tehtyä koko kroppaan vaikuttavia liikkeitä ihan niillä perusliikkeillä.

JOS saisin itsestäni irti sen mitä haluaisin, kävisin salilla, pilateksessa (tms.) ja vatsatanssissa.
JOS olisi rahaa ja tilaa, olisi oma kuntosali ja personal trainer, joka pakottaisi aina liikkumaan.
Mutta...

ViestiLähetetty: 2012-09-21 17:33:11 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Kävin eilen ja vielä tänäänkin katsomassa paikallista kuntosalia. Ei oikein sytyttänyt. Ihan perussali - no en mitään muovipalmuja haluiskaan. Vaan ei yhtään naista. Kauhean flegmaattinen selostus opastuksesta aloittelijalle eli todettiin, että sitä on saatavilla. :( Lisäksi sikakallista. Pitäis olla jokin aloittelijan tutustumispaketti, voisi käydä muutaman kerran ja joka kerta ois ohjausta, kun ei tämmönen dementikko-ääliö-blondi muuten älyy ja muista. Sen paketin jälkeen sit tietyäis onks se kivaa ja hyödyllistä vai ei. Ehdottomasti pitää olla kivaa!

ViestiLähetetty: 2012-09-28 22:10:07 
Poissa
sintti
sintti

Mä oon niin samoilla linjoilla. sohvaperuna mikä sohvaperuna. tai ehkä se alkaa olla takana päin. Hankittiin koiran pentu viime keväänä ja kas kummaa kun mäkin lähdin liikenteeseen. kun ei jaksanu ite paljoo ei jaksanu pentukaan vielä pitkiä lenkkejä yhdessä ollaan pikku hiljaa menty. muakaan ei sais kuntosalille. ainakaan vielä ans kattoo mitä aika tuo tullessaa..

ViestiLähetetty: 2012-09-29 07:25:42 
Poissa
Leijona
Leijona

Tämä on selkeästi naked warriorin paikka. Se sisältää kehon paino vastuksena tehtäviä liikkeitä, eikä vaadi välineitä tai jos tarkkoja ollaan niin rekkitanko kruunaa homman.

Joka päivä kaksi sarjaa etunojapunnerruksia, jalkakyykkyjä (kunnon kasvaessa yhdellä jalalla), lisäksi tasapainoharjoitteita kuten vaakaa, lankkua, sukan pukeminen yhdellä jalalla seisten. Vetelet leukoja tai jos ei vielä voimat riitä, niin sidot narun tai vastuskumin rekin tai pihalla oksan ympäri ja vetelet siinä. Dippejä sohvan reunalla. Liikkuvuutta voi näin syksyisin treenata haravoimalla. Keittiöjakkaraa voi käyttää askelkyykkyihin. Jos liikkuvuus, motoriikka sallii, niin päällä seisonta tai käsin seisonta on hyvä. Kehon paino vastuksena näyttää todellisen lihaskunnon ja liikkuvuuden todella nopeesti. Se on hämmästyttävää kuinka harva yli 40 vuotias pystyy pukemaan sukan jalkaan yhellä jalalla seisten. Maksimi treenin pituus puol tuntii.

Jos/kun lähellä on uimahalli, niin yksi kerta viikossa olisi hyvä käydä tempasemassa kilsa tai pari riippuen uintitekniikasta ja vauhdista. Ei oo pakko, jos ei taho. Kotitöistä voisi mainita pihan myllerryksen käsipelillä, se saattaa tuottaa ens kesänä karpille välttämättömät kasvikset, jos on omakotitalo tai siirtolapuutarha. Syksyllä on todella hapekasta ilmaa ja ulkoilusta voi nauttia, kun ei oo liian kuuma. Elämme parasta ulkoilukautta juuri nyt. Metsässä voi heitellä kiviä, koeta osua parin kilon mötikällä lähimpään petäjään :) Jos intoa riittää, niin hakkaat halkoja lähilaavulle tai mistä mä tiedän onko sun lenkkipolkujen varressa laavuja, mulla on. Voihan siinä tiristellä makkaran ja nauttia kaakaot vaikka kaliumin lähteeks, jos ei muuten kaakao maistu.

Mun mielestä on kaikkien oikeus muodostaa oma mielipiteensä liikunnasta, eikä sen koskaan pitäisi olla pakkopullaa. Kannatan toki vireystason ylläpitämiseksi jotain liikuntaa, mutta sen voi tehdä houmaamattaan ja siitä voi jopa nauttia. Eiköhän se siitä löydy sopiva tapa ja rytmi kun ajatus on päähän iskostunut tai sitten vaan jatkat niillä kotitöillä, etkä ota mitään paineita. Sekin on mielelle sopivaa jumppaa. Jotenkin tykkään edelleen loikkasen akin ajatuksesta. Jos asetat tavoitteeksi terveellisen maailmankuvan, niin aina se sisältää sopivan annoksen fyysistä vastusta. Jos taas tavoite ei ole muuta kuin jostain saatu idea päässä, joka nakoo, että olis ja tarttis, niin ei ajanhaaskaminen liikuntaan ole mielekästä. Menee siihen sohvalle ja lukee hyvän kirjan vaikka klassisen musiikin hivellessä korvia taustalla. Sekin on ok, jos se saa hyvälle mielelle. Pakkosuorittaminen on perseestä. Mä tein sitä aivan liian kauan. Nyt on hyvä.

Tsempit

ViestiLähetetty: 2012-09-29 16:33:35 
Poissa
sintti
sintti

Uiminen joka päivä on mielestäni ok ja miellyttävä tapa kuntoilla, riippuen tietty että allas tai joku biitsi on lähellä...en nyt tiedä parantaako se kuntoa kovinkaan paljon, mutta sitähän voi tehdä kännissä. Vesi on kuitenkin aika turvallinen elementti...Itse uin intervallitreeniä, eli siis välillä mahdollisamman kovaa ja sitten chillaan rauhallisemmin ja välillä voi vaikka vetää vodkaa...Toi nyt on ainoa treeni mitä tulee harjoitettua. Tietty kun on aineissa niin voi tulla jonkinlainen boosti tehdä punnerruksia ja kyykkyjä, mut se nyt ei ole erityisen hyvä idea...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00