karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-25 02:57:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Joogit jeesatkaa
ViestiLähetetty: 2005-01-13 09:01:47 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Menossa astanga-joogaan tänään ensimmäistä kertaa, onko vinkkejä?

Tuleeko hommassa hiki, eli kannattaako varata aikaa suihkuihin jne.?

Kannattaako/voiko alussa ottaa iisimmin?
Mulla ainakin selkä ja hiiri-käsi tällä hetkellä huonossa kunnossa, joten pelkään rasittavani liikaa tai väärällä tavalla.

Kaikki neuvot ja kokemukset otetaan ilolla vastaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-13 10:00:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joogi en ole, mutta astanga joogan peruskurssin olen käynyt kaksi kertaa. Hiki tulee helposti ensikertalaisellekin mutta suihkua ei suositella heti harjoituksen jälkeen. Rentoutusjaksoa varten kannattaa varata mukaan villasukat ja -takki tai fleece, jotkut käyttävät vilttiä. Liikkeet jokainen tekee oman kroppansa mukaan mutta suosittelen kaikkein joustavimpia liikuntavaatteita, astangaharjoituksessa venyy yllättävän pitkälle.

Internetistä löytyy paljon asiaa astangasta, myös suomeksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-13 18:12:54 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Iiiiiihanaa!

Ensimmäinen jooga takana ja pitkä matka edessä :lol: :lol: :lol:

Todella toimiva homma, niskan jumitus alkoi selvästi avautumaan ja muutenkin venyminen teki hyvää. Olihan siinä rankkaakin lihastyötä, mutta hiki ei vielä näin alkuun tullut, koska aloitettiin ihan rauhassa liikkeitä opetellen.

Suosittelen :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-13 18:26:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

marilyn kirjoitti:

Suosittelen :D

Niin suosittelevat myös Rosedale ja Wiley (Lights out) kaikkein parhaana liikuntamuotona "Go buy a teach-yourself-yoga tape or find a yoga class. That act alone will buy you an extra ten or fifteen years of life." Wiley

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-13 18:36:13 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Tässä parhaalata ja järkevimmältä tuntuu juuri se, että liikkeet opetellaan ja tehdään huolella, eikä retuuteta päättömästi.

Olen parilla aerobic tunnilla todennut, ettei niissä ole järjen häivää, kun aloittelijoidenkaan tunnilla ohjaaja ei näytä liikettä hitaasti, vaan pomppii menemään täydellä vauhdilla. Yritä siinä sitten ottaa askeleista tolkkua ja suorittaa liikkeet turvallisesti :roll:

Mainittakoon vielä, että olen jonkin verran ollut tanssillisilla tunneilla, joten nopeatkin askeleet on tuttuja, mutta ei voi oppia liikettä, jos ei silmä pysty askelia erottamaan.

Nyt suunnitelmissa viikolle tuo astanga-jooga, tunnin sulkapallo ja yksi kuntosali treeni.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-24 23:55:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

*edit*

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-25 00:01:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jenni kirjoitti:
marilyn kirjoitti:
Tässä parhaalata ja järkevimmältä tuntuu juuri se, että liikkeet opetellaan ja tehdään huolella, eikä retuuteta päättömästi.

huh, tuntuu että puhut ihan eri lajista! Johtuu kai sitten opettajasta millaista Ashtangaa on?! Mulla on sellainen suomea taitamaton intialainen joogi opettajana ja meno on kyllä aika hurjaa. Seuraavana päivänä on olo kuin olisi höyryjunan alle jäänyt ja treeni on todella rankka, eikä mitään kevyttä rauhallista venyttelyä.

Kuulostaa siltä, että haaskaat rahasi ja lisäksi vaarannat terveytesi. :mrgreen:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-25 13:13:05 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Muistan joskus muinoin joogaopettajan kertoneen, kuinka erilainen tyyli intiassa on. Vauhtihan tulee suoraan hengityksen tahdista, ja intian joogit hengittelevät usein ihan tiukkaan tahtiin, kuitenkin yhtä syvään kuin meikäläisetkin.

On kyllä joogin taitamattomuutta opettajana, jos tuosta aloitetaan. Ainakin tarmpereen astangajoogakoululla opetus oli hyvää ja perinpohjaista. Ennen alkeiskurssille menoa oli erillinen parin päivän kurssi, jossa käytiin liikkeet, lukot (mikä se sana taas olikaan bandhat?) ja hengitystekniikka läpi. Siitä oli sitten helppo siirtyä alkeistunneille. Joka tasolla ohjaaja kävi välillä läpi harjoittelijoiden liikkeiden tasoa, niin että väärin tekevät ohjattiin oikealle liikeradalle. Lisäksi siirryttiin mahdollisimman nopeasti siihen, että kaikki tekevät sarjansa itse, omaan tahtiin, jolloin toisten erilainen rytmi ei haittaa omaa harjoitusta.

Voisin kuvitella, että väärin tehtynä astanga voi olla aika tappolaji selälle ja nivelille.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-25 17:19:17 
Oman kokemukseni mukaan astangajoogasta (tai powerjoogasta, joksi sitä täällä nimitetään) ja hathajoogasta eli ns. klassisesta fyysisestä joogasta ei voi oikein puhua samaan aikaan. Tai siis totta kai voi, mutta tarkoitan että ne ovat hyvin erilaisia välittömässä vaikutuksessaan. Powerjoogassa tulee ainakin mulle tosi hiki ja jos on treenitaukoa, niin kuin valitettavan usein on :oops: , tulen ihan kipeäksi myös lihaksistani.
Hathajooga taas aikaansaa semmoisen venyneen ja rentoutuneen olon. Pitkällä tähtäimellä kaikki eri joogamuodot kyllä johtavat samaan/samankaltaiseen päämäärään.

Ja täysin asian vierestä: tuosta intialaisgurujutusta tuli mieleeni lapsuudessani kohtaamani guru. Isäni on opettanut joogaa kohta 40 vuotta ja kun olin semmoinen 9-vuotias meillä asui vähän aikaa ehta intialainen guru. Minun tehtäväni oli viedä hänelle raikasta vettä kannullinen aamuisin. Mielikuvissani tämä joogi seisoi päällään ja poltti paksua sikaria :lol: :lol: . Olen yrittänyt löytää vahvistusta tuolle muistikuvalleni, mutta ei kukaan muu ole tuota nähnyt (ei tosin hänen huoneessaan aamuisin käynytkään), mutta se on totta että hän poltti paksuja sikaareita... Siis lapsen muistikuvani SAATTAA ihan hyvin olla totta 8).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-25 19:10:16 
Poissa
karppi
karppi

Heh :lol: . Riemastuttava mielikuva!

Meillä kävi vieraana vaan herättäjäjuhlille osallistuvia tätejä poikineen (missäköhän niiden miehet muuten olivat :-k ). Jostain syystä minun ja siskoni piti luovuttaa makkari pojille, ja ne vaan järjestivät siellä keskenään pierukilpailuja :evil: .

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-25 19:21:23 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Wi kirjoitti:
Heh :lol: . Riemastuttava mielikuva!

Meillä kävi vieraana vaan herättäjäjuhlille osallistuvia tätejä poikineen (missäköhän niiden miehet muuten olivat :-k ). Jostain syystä minun ja siskoni piti luovuttaa makkari pojille, ja ne vaan järjestivät siellä keskenään pierukilpailuja :evil: .

Hei,

vaikka piereskelykilpailut ovatkin sinänsä kiehtova aihe, niistä voitaneen jatkaa OT:ssa :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-26 00:16:39 
Poissa
karppi
karppi

Sorry, en halua jatkaa aiheesta... ...täytyypäkatsoa tarkkaan, ettei tule toiseen kertaan harhauduttua :wink: .

Mutta Jennin joogaus kuulostaa kyllä aika hurjalta.

Omat kokemukseni Helsingin Astangajoogakoululta ovat erittäin myönteisiä. Harjoittelu meni alkuun riittävän rauhallisesti ja opastus oli mukavan yksilöllistä. Kävin kurssin pari vuotta sitten ja jatkoin jonkin aikaa - sali oli silloiseen asuinpaikkaan nähden sen verran hankalassa paikassa että homma jäi. Nyt voisi taas jatkaa Kolmannella linjalla...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-26 20:11:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

*edit*

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 15:12:38 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Wi kirjoitti:

Omat kokemukseni Helsingin Astangajoogakoululta ovat erittäin myönteisiä. ..

Meille on saatu sieltä loisto-ope, joka vierailee nyt siis töissä joka viikko.

Hiki tosiaan tunnilla tulee ja edistyminen on aivan uskomatonta. Jo parin kerran jälkeen alkoi huomaamaan vaikutusta, esim. siinä, että risti-istunta tuntui mukavammalta jne.

Uskokaa tai älkää, tämä läskipallero nostaa koivet sirosti taivasta kohti niska-hartia seisonnassa ja ainoa ongelma on tisseihin tukehtumis vaara :lol: :lol:
Tästä liikkeestä on tullut mulle todella tärkeä, johtuen siitä onnistumisen tunteesta, jonka voi suuri kokoinenkin saada, kun kropassa on jossain piilossa niitä lihaksia ja notkeutta :D

Tosin nyt pitäisi lisätä jooga treenin määrää vähitellen 2-3 kertaan viikossa (näin opettaja suositteli, kunnon ja edistymisen kannalta), siis kotona voisi tehdä lisäksi tai käydä tunnilla.

Suosittelen kaikille lämpimästi, harmittelen vain sitä, etten aiemmin löytänyt tätä lajia. Joku vuosi sitten harkitsin, mutta silloin pelottelut treenin vaikeudesta muutivat mieleni. Täytyy ottaa huomioon, että jokaiselle löytyy sopivia liikunta muotoja, ja vain kokeilemalla voi löytää itselle sopivat.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 15:43:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

marilyn kirjoitti:
Uskokaa tai älkää, tämä läskipallero nostaa koivet sirosti taivasta kohti niska-hartia seisonnassa ja ainoa ongelma on tisseihin tukehtumis vaara :lol: :lol:

:lol:

marilyn kirjoitti:
Tästä liikkeestä on tullut mulle todella tärkeä, johtuen siitä onnistumisen tunteesta, jonka voi suuri kokoinenkin saada, kun kropassa on jossain piilossa niitä lihaksia ja notkeutta :D

Lisäksihän kyseinen liike kaunistaa... tai niin ainakin väitetään 8-[ Oletkos sitä huomannut?

Terv.Mari J

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 18:26:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei te kaikki kauniit!

Minulla kävi tuttujen luona joitakin intialaisia guruja (???) kylässä vuosia ja vuosia sitten. Eivät tuprutelleet sikaria, mutta muuttivat visiitin ajaksi puuhun asumaan. Onneksi oli kesä, tähän vuodenaikaan olisi ehkä tullut vilu.

Tapansa kullakin :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-11 20:22:59 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Hyvä jooga kirja (opettajani suosittelema ja minun käyttämäni :lol: )

alennuksessa suomalaisessa kirjakaupassa 11.90€

nimeä en nyt millään muista (tulen myöhemmin lisäämään, kun ehdin), mutta näillä ohjeilla sen itse löysin, joten jos jotakuta kiinnostaa:

Oranssinsävyinen kansi jossa 2? ihmistä
hinta 11.90
Helsingin keskustan suomalaisessa aleksilla piilotettu koko putiikin viimeiseen nurkkaan hyllylle (kaikki alekirjat eivät siis ole erillisillä pöydillä). Hyllyllä muutakin liikuntaan liittyvään kirjallisuutta. (samalla reissulla tein löydön, zone 6€ ja nykyään haalin vain karppiin liittyvää kirjallisuutta, kun vain olisi aikaa niitä lukeakin :oops: )

Pikaisen vilkaisun perusteella luulisin, että sopii parhaiten sellaiselle, joka on käynyt tunnilla läpi perusteet. Liikkeet ovat ainakin ihan samat kuin tunnilla käydyt + pari haastavampaa lisäksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-14 09:18:07 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Kirjasta vielä:

astangajooga
John Scott

Ja oranssin sävyisessä kannessa vain yksi ihminen , mutta liikkeessä :wink:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00