karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-14 01:01:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Täydellinen treeni
ViestiLähetetty: 2005-01-17 09:37:58 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Mikähän mahtaisi olla ihmisotukselle täydellinen viikkoharjoitusohjelma?

Jotenkin tuntuu, että kultaista keskitietä on niin vaikea löytää. Itse olen kokeillut nyt pari viikkoa sellaista, että 3 aerobista treeniä ja 3 salitreeniä. Ja sit vielä jotain venyttelyä päälle. Mutta kun noita kivoja lajeja on niin paljon, ja jotkut vielä haittaavat toinen toistaan...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-17 15:40:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vesijuoksu painoilla saattaisi olla koklaamisen arvoinen :lol:

Pidän itse uimisesta sen kokonaisvaltaisuuden vuoksi, mutta joskus se käy yksitoikkoiseksi.

Vesijuoksu on varmasti myös tehokasta, koska siinä on painot mukana ja veden oma vastus. Hauskaltakin se kuulostaa. Venyttely päälle vedessä ja sitten saunan lämpöön, a vot!

Phoebe

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-17 17:13:15 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Phoebe kirjoitti:
...ja sitten saunan lämpöön, a vot!

Kuntosali-/uimahallissa, jossa itse käyn, on lisäksi pore- ja terapia-allas. Uinnin tai salin jälkeen poreisiin ja sitten saunaan, niin on taas ainakin vähän aikaa hyvällä päällä, jep jep! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-17 18:36:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Phoebe kirjoitti:
Vesijuoksu painoilla saattaisi olla koklaamisen arvoinen :lol:

Tähän vuodenaikaan tulee luontaisesti rämmittyä umpihangessa, milloin mitäkin mukana kantaen tai perässä vetäen. Täällä maalla. Tosin nyt on pienempi vastus kun vesisade madaltaa kinoksia. :wink:

Monivaivaisen pullukan (kokoa 44-46) onnekas opintomatka vhh-elämään ilman viljaa, soijaa ja rypsiä alkoi 2003, lähes viiskymppisenä. Oireet, liikakilot ja lääkkeet poissa kuvioista siitä lähtien. Vaatekoko pysyvästi 38-40, energiat eläinrasvoista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-18 08:50:18 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Ajattelin silleen enempi teoreettisesti. Mulla on venyttelypuolelta jooga ja pilates, sitten juoksu aerobisella, ja sambakin kai sinne lasketaan. Sitten vielä lisäksi punttista. Ja kyllä siitä uinnistakin olen haaveillut, mutta tuskin vielä pitkään aikaan pääsen salille saakka.

Jotenkin vaan tuntuu, että vaikka kuinka noita treenejä jaksottaisi, niin tuntuvat välillä haittaavan toinen toisiaan ja sitä sellaista treenikertojen tasapainoa on vaikea löytää.

Siis jos treenaan liikaa joogaa/pilatesta, venyn kyllä, mutta aerobinen kunto ei välttämättä kasva. Ja toisinpäin. Pilates on noista lajeista oikeastaan ainoa, joka ei milläään lailla haittaa muita lajeja, pikemminkin päin vastoin.

Nyt on ollut silleen, että ma sali, ti pilates, ke samba, to sali, pe lepo tai aerobinen, la sali, su lepo tai aerobinen. Ongelmahan tuossa on se, että jos teen nuo kaksi aerobista, mulla ei jää yhtään lepopäivää. Ja jotenkin ajatus aamujuoksuista ei kuulosta kamalan ihanalta...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-18 12:09:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Make kirjoitti:
Uinnin tai salin jälkeen poreisiin ja sitten saunaan, niin on taas ainakin vähän aikaa hyvällä päällä, jep jep! :D

Minä usein vielä skippaan tuon uintiosuuden ja menen suoraan poreisiin.....

Periaate muuten on, että jos haluaa optimoida jonkun fyysisen suorituskyvyn osaalueen, niin muut kärsivät. Eli voit olla kaikessa aika hyvä, mutta et voi olla erinomainen kuin yhdessä asiassa kerrallaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-18 15:13:01 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Sam kirjoitti:
Periaate muuten on, että jos haluaa optimoida jonkun fyysisen suorituskyvyn osaalueen, niin muut kärsivät. Eli voit olla kaikessa aika hyvä, mutta et voi olla erinomainen kuin yhdessä asiassa kerrallaan.

Näinhän se taitaa olla. Vaan mikä olisi optimaalista terveyden ja pitkän elämän kannalta? Olla kaikessa aika hyvä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-18 19:18:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Eiköhän se ole crosstraineis eli 50% lihastreeniä ja 50% aerobista tai kardiovaskulaarista tjsp. Vaikkapa 3 kertaa kuntosalia ja 3 kertaa hiihota/juoksusa/kuntopyörää... viikossa ja sitten yks välipäivä. Mutta en sitten tiedä miten tuotakaan jaksaa. Itse olen Samin kehotuksesta alkanut kokeilla sitä HIITiä, koska vie vähemän aikaa ja tuntuu siltä että koko päivän on enemmän virtaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-18 21:44:25 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Sam kirjoitti:
Make kirjoitti:
Uinnin tai salin jälkeen poreisiin ja sitten saunaan, niin on taas ainakin vähän aikaa hyvällä päällä, jep jep! :D

Minä usein vielä skippaan tuon uintiosuuden ja menen suoraan poreisiin.....

Jees mutta huomasithan tuon tai- sanan - pelkkä poreilu ja sauna ei hirveästi kuntoa nosta vaikka se mukavaa puuhaa onkin... ajattelin vaan että käsititkö niin että käyn samalla kertaa sekä uimassa että salilla vai mitenkä? Ei sentäs.

Vaikka tosin en kyllä uskalla väittää olevan mitenkään erinomainen kummassakaan, jotenkin kohtuullisen hyväkuntoinen nykyjään vaan :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 01:00:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Make kirjoitti:
ajattelin vaan että käsititkö niin että käyn samalla kertaa sekä uimassa että salilla vai mitenkä? Ei sentäs.

Ei nyt sentään. 8)
Meikäläinen on vaan sen verran huono uimari, että se uimaosuus jää yleensä pariin altaanmittaan ja loppuaika menee poreilussa ja saunassa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 09:13:30 
Poissa
paleokatti
paleokatti

samusirkka kirjoitti:
Eiköhän se ole crosstraineis eli 50% lihastreeniä ja 50% aerobista tai kardiovaskulaarista tjsp. Vaikkapa 3 kertaa kuntosalia ja 3 kertaa hiihota/juoksusa/kuntopyörää... viikossa ja sitten yks välipäivä. Mutta en sitten tiedä miten tuotakaan jaksaa. Itse olen Samin kehotuksesta alkanut kokeilla sitä HIITiä, koska vie vähemän aikaa ja tuntuu siltä että koko päivän on enemmän virtaa.

Samoilla linjoilla, tosin olen kyllä sitä mieltä, että jotenkin tuonne pitäisi saada mahtumaan vielä jotain lihashuoltoa; venyttelyä, joogaa, pilatesta.

Mutta muistaakseni täällä on jossain mainittu, että tuollainen määrä voisi olla jo yleisesti ottaen terveyden kannalta huonompi kuin vähän vähemmän. Mutta sitten taas liikkuvaisena ihmisenä kuulostaa omituiselta, että liikuntaa pitäisi terveyssyistä rajoittaa... Mutta kyllähän sen tietää, että tuolla kaavalla on hyvin pian ylikunnossa, jos salitreeni on tehokasta. Mies jo tuli kipeäksi ja tuli sit se pakollinen tauko...

Aamullako tuo HIIT pitää tehdä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 12:12:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

misukisu kirjoitti:
Mutta kyllähän sen tietää, että tuolla kaavalla on hyvin pian ylikunnossa, jos salitreeni on tehokasta.

Miksi? Salitreenin ongelma usein on (varsinkin miehillä), että painetaan täysillä koko ajan ja vedetään sarjat hämärän rajamaille. Mikään muu ei tunnu tehokkaalta. Jonkun aikaa tulee tulosta ja sitten tulee stoppi, tullaan kipeäksi ja tulokset alkavat jopa laskea. Eli hommaan pitää suunnitella jaksottelua. Ihmiskeho kestää kyllä melkoisesti rasitusta, kunhan sille annetaan aikaa ensin sopeutua rasitukseen ja annetaan tilaisuus myös ajoittain palautua täysin. Eli kovaa ja stressaavaa harjoitusjaksoa pitää seurata kevyempi jakso.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 14:22:31 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
Eli hommaan pitää suunnitella jaksottelua

Nuin me ajateltiinkin, ajatus oli vetää tuolla ohjelmalla 4 - 6 viikkoa ja pitää sitten strateginen kahden viikon tauko punttailusta. Vaan nyt on menossa viikko 3 ja mies on kotona sängynpohjalla... muuten ei ole ollut karppiaikana kipeä juuri ollenkaan. Minä taas, isommilla rasvoilla varustettuna (voisiko olla syy) porskutan vielä ihan mainiosti. Ihan suoranaisesta ylikunnosta ei liene tässä yhteydessä kyse, mutta jonkinlaista muuta vastustuskyvyn alenemista ilmeisesti.

Lähdin sitten vaan miettimään, että mikä on oikeasti ihmisotukselle optimaalista. Toisaalta elimistö tykkää kun sitä vähän kiusaa, mutta voiko se sitten kuitenkaan olla terveellistä liikkua sillä tavalla, että välillä on pakko pitää taukoa? Olisiko terveellisempää yrittää liikkua niin, että harkoitukset voisi pitää suunnilleen samanlaisina. Kehitys tietenkin olisi paljon huonompaa...

No, tää on vaan tällästä filosofista pohdintaa, tuskin kukaan tulee sanomaan, että optimaalisinta olisi kun esim. harrastaisit joka päivä vaan joogaa puoli tuntia...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 14:52:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

http://www.musclenet.fi/hiit.php

Eli tuossa ois siitä HIITistä. Aamullahan se ois tarkotus tehä, muttei se nyt niin välttämättömyys ole. Aamulla se rasvanpoltto vaan on kuulemma tehokkaampaa, mutta minua ei niin se kiinnosta vaan enempikin aerobinen kunto. Koitan selvittää, että miten se vaikuttaa siihen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-19 16:07:27 
Poissa
paleokatti
paleokatti

HIIT:tiin on joskus kyllä tullut törmättyä aikaisemminkin, mutta jos täälläkin kehutaan, niin pakko siinä on jotain olla...

Minäkin kokeilen! Ei ainakaan jää ajanpuutteesta kiinni ;)

En löytänyt haulla tuota teidän HIIT-ketjua. Millasia tuloksia ootte saaneet sillä aikaiseksi?

Miten ootte käytännössä tehneet? Salilla varmaan kun ulkona on joka paikassa niin pirun liukasta ja tuntuu jotenkin älyttömältä vetää verkkareita jalkaan 4 minuutin takia... mutta siis juosten, stepperillä, kuntopyörällä? Vai onko sillä mitään väliä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-20 12:49:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

misukisu kirjoitti:
En löytänyt haulla tuota teidän HIIT-ketjua. Millasia tuloksia ootte saaneet sillä aikaiseksi?

Ei siitä ketjua ole, taitaa olla kaksi viestiä, joissa mainitaan tuo sana. Itse en ole siis tuota tehnyt.

misukisu kirjoitti:
mutta siis juosten, stepperillä, kuntopyörällä? Vai onko sillä mitään väliä?

Eipä ole väliä, miten sen tekee.

Viestin otsikko: Tunti ja rasvanpoltto
ViestiLähetetty: 2005-03-17 19:45:50 
Poissa
sintti
sintti

Ovat tutkimuksissaan tulleet siihen tulokseen,että nykyisinä kiireisinä aikoina jolloin ei ole tunti kausia aikaa harrastaa liikuntaa.
Niin kannatta liikkua se aika minkä voi mahdollisimman tehokkaasti,eli vanha rasvanpoltto sykkeen voi unohtaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-17 19:52:26 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Wanhalla foorumilla oli pidempi HIITtiketju, tällä uudemmalla ei ole ollut niinpal puhetta aiheesta. Se vanha foorumihan hävisi sittemmin bittien taivaaseen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-18 10:56:39 
Poissa
herkuttelijakarppi
herkuttelijakarppi

Opiskeluaikoina liikuin tosi paljon, yleensä 3 krt viikossa aerobista liikuntaa, 2 krt sali ja sitten vielä kerran venyttelevää. Lisäksi kuljin silloin aina yliopistolle ja töihin kävellen tai pyörällä, joten tuohon tuli päälle yleensä joka päivä 5-10 km kävelyä. Nyt jälkeenpäin vanhoja kalentereita selatessa huomaa, että olin tosi usein kipeenä, milloin mitäkin vaivoja.
Nykyisin harrastelen liikuntaa 3-4 krt viikossa, josta kerran anaerobista ja loput aerobista, ja en ole tänä talvena pahemmin ollut kipeänä. Mulle siis näköjään sopii paremmin tää rauhallisempi tahti!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00