karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-06 13:10:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-02-12 15:52:26 
Poissa
karppi
karppi

Aloitin karppauksen joskus viime lokakuussa karsimalla ruokavaliosta viljatuotteet, turhat tärkkelykset ja vähentämällä sokerit minimiin. Tämän jälkeen on tullut kokeiltua ankarampiakin vähähiilihydraattisia jaksoja, tällä viikolla saanti on ollut 40 g:n luokkaa (asettuu minulla melko itsekseen tuohon 40-50 g:n huitteille). Alkuvaiheessa kävin vielä aktiivisesti salilla, 3 krt / viikko lihaskuntoharjoittelu, 2 x aerobinen. Lihaskuntotreeni meni alusta lähtien hyvällä intensiteetillä, mutta aerobisessa harjoittelussa huomasin selvää tason laskua.

No, olen joutunut pitämään liikunnassa taukoa terveydellisistä syistä. Viime viikon lihaskuntotreenit lopahtivat alkuunsa, kun kroppa reagoi vähän ikävästi. Tänään rohkaistuin kuitenkin salille kokeilemaan aerobista treeniä pitkästä aikaa ja yllätys oli mahtava!

Treeni kulki aivan kybällä. Intervallit eivät tuntuneet missään ja sain käskeä itseni lopettamaan puolen tunnin treenin jälkeen (tauko on sen verran pitkä intensiivisemmässä harjoittelussa, että parempi aloittaa varovasti). Mitään treeninaikaista tai jälkeistä hekotusta ei tuntunut ja olo oli/on edelleen muutenkin aivan mahtava!

Jotain muutakin "sopeutumisen" merkkiä on havaittavissa, mutta niistä ehkä lisää jossain muussa yhteydessä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-12 19:28:39 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minulle nuo tietoviisaat ovat väittäneet, että aerobisen pitäisi kulkea, mutta nimenomaan anaerobnen kova voimankäyttö pitäisi olla ketoosissa heikkoa. Sinulla on siis ollut päin vastoin? Yli kaksi vuotta karppaillut mieheni murtomaahiihtää, ja siinähän tulee sekä aerobista että varsinkin ylämäissä myös anaerobista, ja yleensä hän on se joka ylämäissä esittelee muille anorakinselkää.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-12 20:12:53 
Poissa
karppi
karppi

Alkuvaiheessa tosiaan vaikutti tuolta. Kannattaa tietysti muistaa, että olen kuitenkin vain harrastelija. Vaikka en hyttyspainoja vemputakaan kolmenkymmenen toiston sarjoissa, lihaskuntotreenien intensitettiä voi tuskin verrata vaikkapa agressiivisen massankerääjän intensiteettiin.

Mutta tuossa aerobisessa suorituskyvyssä tuntuu olevan aivan selvä ero nyt ja karppausajan alussa. En puhu siis varsinaisesti mitattavista suureista (vaikka toki voinkin ergometrisissä laitteissa seurata suorituksen wattitehoa; sykemittarikin olisi, mutta kellosta on patteri lopussa), vaan siïtä, miltä tietyntasoinen treeni tuntuu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-12 20:47:26 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Se tuntumahan onkin tärkeintä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-13 13:28:40 
Poissa
karppi
karppi

No niin. Nyt on varmistettu eilisen kokemukset. Treeni kulki tänään yhtä hyvin kuin eilenkin. Lisäsin vähän tehoja ja pikkuisen aikaa. Bonuksena vielä se, että minkäänlaista jäykkyyttä tai kipua ei tunnu lihaksissa, vaikka tosiaan aikaisemmista kunnon treeneistä on aikaa vierähtänyt...

Viikolla sitten kerta taikka kaksi riehumaan, viikonloppuna molempina päivinä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-13 13:49:43 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Ja laktaatti suorastaan imastaan glukoosiksi ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-27 11:26:57 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Pappa kirjoitti:
Ja laktaatti suorastaan imastaan glukoosiksi ;)

tarkoitatko että maitohapot joita rankan liikunnan seurauksena lihaksiin keryy käytetään energian lähteenä? kysyn kun en tiedä :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-01 02:47:42 
Poissa
sintti
sintti

Näin se todella menee!!! Minulla on kohtuullisen vankka kuntosalitausta. Lähes täydellista taukoa on ollut yli 10 vuotta....painoakin tuona aikana kertynyt lisää noin 70 kg. Tuon "painonkohotuksen" aikana on tullut tehtyä useita ns. tehovihannesdiettiharjoituskuureja .... ja yllätys, yllätys ... ne ovat olleet aivan hyödyttömiä.

Aloitin vähähiilihydraattisen RUOKAVALION (en dietin) vähän yli vuosi sitten. Tällä ruokavaliolla pystyy todellakin samalla parantamaan kuntoa, lisäämään voimaa ja pudottamaan painoa.

Itse vedän kuntopyörällä kaksi kertaa viikossa hiit-tyyppisen treenin n. 16 minuuttia lisäten siihen hieman käsipainoharjoittelua pienin painoin. kaksi kertaa viikossa käyn kuntosalilla ( rinta-selkä, jalat-kädet). Tämän lisäksi teen joko lauantaina tai sunnuntaina noin 1.5 h pituisen sauvakävelylenkin.

Olen usein yrittänyt tehdä näitä harjoituksia vähäenergisillillä ruokavalioilla .... turhaan.

Itse olen sitä mieltä, että normaalin ihmisen raskailla painoilla tehtävän voimaharjoittelun määrä on enintään kaksi kertaa viikossa. Siihen on toki lisättävä vaikka kuntopyöräilyn, lenkkeilyt, sauvakävelyn yms päälle tehtävä ns. kevyt harjoittelu per lihasryhmä.

Hyvän ystäväni motto .... ei tämä voimaharjoittelu nyt niin kivaa ole, että sitä viitsisi joka päivä tehdä.

ps. kaverini harjoitteli vain joka toinen päivä, olkoon vaikka joulupäivä 45-60 min päivässä. Hän voitti useita kertoja kehonrakennuksen Suomen mestaruuksia yli 90 kg sarjassa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-01 08:56:46 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Itsellä tätä ruokavaliota on nyt takana vain viikko. Minulla tuntuu lihakset olenvan kipeät treenin jälkeen mutta ei niin pitkään kuin aiemmin.
Ja niinkuin tuolla Hiilarit treenin jälkeen osiossa totesin niin ainaskin tuo voima puolen treeni meni ihan hyvin ilman tuskia. Viikossa on painoni pudonnut reilusta 95kg:sta 92kg! Senttejä on lähteny joka paikasta vähintään kaksi ja persiin ympäriltä 4! Mutta mielenkiintoiseksi asian tekee se että hartioiden leveys on mittanauhan mukaan kasvanut 2,5cm!

Että sellaista! taidan jatkaa samaan malliin!

ViestiLähetetty: 2005-03-04 16:44:07 
Poissa
sintti
sintti

th69 kirjoitti:
Itsellä tätä ruokavaliota on nyt takana vain viikko. Minulla tuntuu lihakset olenvan kipeät treenin jälkeen mutta ei niin pitkään kuin aiemmin.
Ja niinkuin tuolla Hiilarit treenin jälkeen osiossa totesin niin ainaskin tuo voima puolen treeni meni ihan hyvin ilman tuskia. Viikossa on painoni pudonnut reilusta 95kg:sta 92kg! Senttejä on lähteny joka paikasta vähintään kaksi ja persiin ympäriltä 4! Mutta mielenkiintoiseksi asian tekee se että hartioiden leveys on mittanauhan mukaan kasvanut 2,5cm!

Että sellaista! taidan jatkaa samaan malliin!

Minullakin tuli aluksi lihakset treenin jälkeen todella kipeiksi. Lisäsin ruokavaliooni magnesiumia 1-2 kapselia paivässä ... nyt ei suurempia ongelmia.

Torstaina kuningaskuluttajan laihdutusosiossa kerrottiin (ei mukana vähähiilarinen ruokavalio), että painonpudotuksesta 75% on rasvaa, 25% lihasta. Olen itse laihtunut vuodessa yli 30 kg ja harjoitustulokset ovat parantuneet hieman (tälläinen painonpudotus pitäisi ilmanmuuta heikentää punttituloksia reilusti).

Mielestäni vähähiilarisella ruokavaliolla voi samalla kehittyä ja laihtua.

ps. kaikille kiinnostuneille.... ohjelma tulee uusintana maanantaina TV1 klo 16.30 tai kotisivut http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/309

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-07 22:27:30 
Poissa
sintti
sintti

yleensä lihakset kipeytyvät hyvän ja intensiivisen treenin jälkeen ja varsinkin silloin, kun on uusi treeni ja uudet liikkeet kyseessä. silloin huomaa hyvin, että sitä aktivoi sellaisia lihaksia jotka eivät aikaisemmin ole saaneet rasitusta. Magnesium ei ehkä ole lihasten kipeytymistä vähentänyt vaan magnesium ehkäisee ennen kaikkea lihaskramppeja ja mm. suonenvetoa jaloissa. Magnesiumin paras ottoaika on ennen nukkumaan menoa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-10 14:08:57 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Morgan kirjoitti:
yleensä lihakset kipeytyvät hyvän ja intensiivisen treenin jälkeen ja varsinkin silloin, kun on uusi treeni ja uudet liikkeet kyseessä.

Sen olen joo huomannut. 6v salilla käyneenä ne lihakset tahtovat tulla nykyisin kipeiksi vain tauon jälkeen ja juuri ohjelman vaihdossa. Sarjojen loppuun asti vetäminen tekee kanssa paikat kipeiks, mitä itse kyllä vältän.
Varsinkin "bodari" tyyppinen lihastenkasvatus treeni monasti tekee paikat kipeäksi enemmän kuin puhdas voima treeni, mikä taas johtuu siitä ettei voimaa haettaessa tehdä sarjoja loppuun asti.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00