karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-30 14:48:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-01-31 23:55:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen juuri aloittanut The Firmin käytön, se on aerobistä harjoitusta johon lisätty painonnostoa.
Löysinpä tälläisen tältä palstalta ja rupesi mietityttämään että mitenköhän mun uusi harrastukseni kestää karppailun :shock:

"Kevyt liikunta, 50-60 % maksimisykkeestä
- keho käyttää ensisijaisen polttoaineena rasvaa hiilihydraattien sijaan.

Kohtuukuormitteinen liikunta, 60-70 % maksimisykkeestä
- lihassolut käyttävät energialähteenään suurimmaksi osaksi rasvakudokseen varastoituneita rasvahappoyhdisteitä, mutta sykkeen noustessa enimmäkseen hiilihydraatteja.

Aerobinen harjoittelu, 70-80 % maksimisykkeestä
- keho käyttää energialähteenään suurimmaksi osaksi hiilihydraatteja
"

Eli jos mitä kehoni käyttää hyväkseen kun harjoittelen jos hiilareita ei löydy? Tai löytyykö niitä, kun en ole enään alakarppaaja vaan yritän hyväkarpata (joskin en tiedä syönkö vielä tarpeeksi hiilareita) ??

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-09 16:18:29 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kroppa myös tekee niitä hiilareita. Riippuu kropastasi, minkä verran maksimisuorituskykysi hiiaria tarvitsee, voi olla että kunnon adaptaation jälkeen ei juurikaan. Ja jos tarvitsee, niin säädät sitten sen mukaan.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-09 16:48:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jep, tuo aerobinen osuus tuskin kärsii vähillä hiilareilla, punttihomma voi olla eri asia. En tiedä mitä tuo painoharjoittelu tässä yhteydessä tarkoittaa. Painonnosto lajinahan sinänsähän liikkuu tuolla fosfaattipuolella energiamielessä.
Eli kun liikutaan lihastyön alueella, jossa energia tuotetaan anaerobisen glykolyysin avulla (eli "happoalueella"), niin lihaksella pitää olla glykogeenia varastossa. Eli riippuen harjoitusvolyymista ja lihasten glykogeenivarastoista, tuo saattaa tuottaa ongelmia (tyhjästä on paha nyhjäistä) tai sitten ei. Sen huomaa kyllä, kun glykogeeni alkaa loppua, hommassa tulee seinä eteen ja lihaksen työkyky romahtaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-09 17:27:54 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Sam kirjoitti:
Jep, tuo aerobinen osuus tuskin kärsii vähillä hiilareilla, punttihomma voi olla eri asia. En tiedä mitä tuo painoharjoittelu tässä yhteydessä tarkoittaa. Painonnosto lajinahan sinänsähän liikkuu tuolla fosfaattipuolella energiamielessä.
Eli kun liikutaan lihastyön alueella, jossa energia tuotetaan anaerobisen glykolyysin avulla (eli "happoalueella"), niin lihaksella pitää olla glykogeenia varastossa. Eli riippuen harjoitusvolyymista ja lihasten glykogeenivarastoista, tuo saattaa tuottaa ongelmia (tyhjästä on paha nyhjäistä) tai sitten ei. Sen huomaa kyllä, kun glykogeeni alkaa loppua, hommassa tulee seinä eteen ja lihaksen työkyky romahtaa.

Äkkiseltään, omiin kokemuksiini perustuen, sanoisin, että ihan äkkiä ei tavalliselta kotitarvetreenaajalta lopu energiat vaikka hiilarit olisivat tasolla < 20 g/vrk. Mun hiilarikeskiarvo on tasaisesti alle tuon 20 g/vrk, enkä ole koskaan jaksanut yhtä hyvin salilla kuin nykyisin.

Treenaan kolmisen kertaa viikossa (ma, ke, pe) koko kropan miinus jalat suunnilleen 30-45 minuutissa hyvin nopealla tahdilla ja tiukoilla sarjoilla. En välttämättä käytä kovin suuria painomääriä, koska en tieten tahtoen halua mitään isoa lihasmassan kasvua. Ja lämmittelyä ennen tätä noin tunnin verran, yleensä kävelyä/juoksua juoksumatolla tai pyöräilyä kuntofillarilla (sykkeet välillä 125-180).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-09 21:05:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, siis totta kai kannattaa kokeilla mitä se kroppa sanoo. Minulla syklisellä ketogeenisella dieetillä paras treeni oli aina hiilaritankkauksen jälkeen ja loppuviikon viimeinen treeni oli aika tuskaa, kun glykogeenit alkoivat loppua.
Mutta kuten sanottua, toisilla treeni kulkee vähillä hiilareillakin hienosti, toisilla ei.

Viestin otsikko: painoista
ViestiLähetetty: 2005-02-09 23:35:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ihan hirveetä nosteluahan tää The Firm ei ole, aerobicciin kuitenkin perustuu. Olen vielä aloittelija ja pysyttelen 1kg painoissa ja toooooisteluissa. 1kg ei kyllä kaikkeen tunnu riittävän, mutta en uskalla lisätä vielä jotten ala vaikuttaa saksalaiselta kuulantyöntäjältä. :wink: :D 8-[

Niin ahaa siis eli hei; kannattaako tankata hiilareita ENNEN tai JÄLKEEN? Onko siinä eroa ja montako minuttia ennen jos näin tarkoiksi aletaan?

Viestin otsikko: Re: painoista
ViestiLähetetty: 2005-02-10 19:49:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aïsha kirjoitti:
1kg ei kyllä kaikkeen tunnu riittävän, mutta en uskalla lisätä vielä jotten ala vaikuttaa saksalaiselta kuulantyöntäjältä. :wink: :D 8-[

Tämähän se ongelma juuri on ja varsin usein naisilla. Liian nopea lihasten kasvu.......8)

Aïsha kirjoitti:
Niin ahaa siis eli hei; kannattaako tankata hiilareita ENNEN tai JÄLKEEN? Onko siinä eroa ja montako minuttia ennen jos näin tarkoiksi aletaan?

Siis minkä kannalta? Glykogeenin tankkauksen kannalta ottaisin jälkeen. Ennen suoritusta otettu hiilari saattaa parantaa suoritustehoa, jos se on ongelma. Se nostaa hiukan veren glukoosia, eli sitä voi kokeilla. Tuossa määrän ei tarvitse olla iso, 5-10 grammaakin riittää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-10 20:49:45 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Itselläni hiilarit on tällä hetkellä yleensä jotain 50-60g/vrk ja liikun kohtuullisen paljon. 3 punttitreeniä viikossa, 2-4 reilun tunnin juoksulenkkiä viikossa, joskus korvaan yhden lenkin spinningillä ja lisäksi kuljen kaikki matkat pyöräillen tai kävellen, joten hyötyliikuntaa tulee paljon.

Kroppa tuntuu tykkäävän, kun treeni kulkee paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Juoksulenkit sujuu kevyemmin ja puntillakin tuntuu treeni menevän paremmin, painoja on joutunut lisäämään :D

Eli tällainen sopii ainakin minulle, hiilarit hankin kasviksista, maitotuotteista ja kaurapuurosta, jota tosin ei tule syötyä ihan joka päivä. Nykyisin yritän rytmittää tuon puuron syömisen niin, että syön sen esim. pari tuntia ennen juoksulenkkiä.

ViestiLähetetty: 2005-02-10 20:59:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Aïsha kirjoitti:
1kg ei kyllä kaikkeen tunnu riittävän, mutta en uskalla lisätä vielä jotten ala vaikuttaa saksalaiselta kuulantyöntäjältä. :wink: :D 8-[

Punttisalilla on tullut käytyä melkein kymmenen vuotta ja nyt vasta rupeaa sitä lihasta näkymään jossain. Tosin muutama ensimmäinen vuosi meni itselläkin hukkaan, kun uskoin "pienet painot-pitkät sarja" -löpinöitä. Painoa vaan heti lisää, kun rupeaa tuntumaan liian helpolta! :wink:

ViestiLähetetty: 2005-02-10 22:26:00 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Nemo kirjoitti:
Punttisalilla on tullut käytyä melkein kymmenen vuotta ja nyt vasta rupeaa sitä lihasta näkymään jossain. Tosin muutama ensimmäinen vuosi meni itselläkin hukkaan, kun uskoin "pienet painot-pitkät sarja" -löpinöitä. Painoa vaan heti lisää, kun rupeaa tuntumaan liian helpolta! :wink:

Kummia löpisijöitä ovat olleet. Ainahan se on niin ollut, että pienillä painoilla ja pitkillä sarjoilla ei kunnolla lihasmassaa saada kasvamaan. Ei tosin kannata liiankaan lyhkäisiä sarjoja tehdä, jos ei välttämättä halua suunnata voimanostoon. Sellaisia 5-8 toiston sarjoja pari-kolme kappaletta per liike ja sarjat tietysti aina loppuun asti, niin jo on kumma jos ei ala lihas tottelemaan. Ja tietysti oikeanlainen ravinto ja riittävä uni ovat myös avainasemassa lihasta kasvatettaessa.

Tosin, onhan tuo lihasmassan kasvu aina hiukan ihmisestäkin kiinni. Toiset tuntuvat kasvavan suorastaan silmissä ihan "mitättömälläkin" treenillä ja toiset taas eivät hitollakaan. Tai sitten tietyt lihasryhmät vastaavat rasitukseen paremmin kuin toiset.

Itselläni heikko kohta on aina ollut rintalihakset. Ne kun eivät ole koskaan oikein millään keinolla kasvaneet mielestäni riittävän paljon. Ja jalat taas ovat kasvaneet yleensä liiaksikin. Tästä syystä en nykyisellään treenaakaan jalkoja ollenkaan. Ainoastaan kuntopyöräily ja kävely/juoksu ovat ainoita jalkoja rasittavia treenimuotoja, joista jaloille harrastan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 12:45:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minusta tuntuu eetä lihakseni kasvavat kuntosalilla nopeasti. Minulle kuntoiluohjelman tehnyt ihminen sanoi, että saa reilusti lisätä painoa jos siltä tuntuu. Ja koska olen varmaan ollut kuulantyöntäjä entisessä elämässä, niin minähän lisäsin.
Jaloissa minulla on hillittömät reisilihakset ja pohkeissakin lihakset näkyy. Hartiat tuntuivat leventyvän omia aikojaan. Mutta en kyllä tehnyt aerobista hajoitusta muuten kuin alkuverryttelynä, venytellytkään en.
Pitäisi alkaa lenkkeilemään, jos se vähentäisi reisilihaksia. Tietysti laihtuminen auttaa, mutta taitaa ne aikamoisiksi broilerijaloiksii jäädä :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 15:04:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mörkö kirjoitti:
Pitäisi alkaa lenkkeilemään, jos se vähentäisi reisilihaksia. Tietysti laihtuminen auttaa, mutta taitaa ne aikamoisiksi broilerijaloiksii jäädä :roll:

Paljonko sen ihopoimun paksuus reisissäsi on?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 16:24:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En ymmärtänyt kysymystä? Rasvaa on reilusti lihaksen päällä, useita senttejä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 16:37:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mietin vain, että miksi haluat vähentää sieltä jaloista juuri lihasmassaa, etkä rasvamassaa?

Itselläni ei ole ollut koskaan liiallisen lihaskasvun ongelmia, kaikki lihasryhmät kasvavat huonosti, toiset vielä huonommin kuin toiset.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 17:32:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sam kirjoitti:
Mietin vain, että miksi haluat vähentää sieltä jaloista juuri lihasmassaa, etkä rasvamassaa?

Itselläni ei ole ollut koskaan liiallisen lihaskasvun ongelmia, kaikki lihasryhmät kasvavat huonosti, toiset vielä huonommin kuin toiset.

Odotapas, kun katson... Kuva
...ai, niinpä näyttää :shock:

Juu, mul on vähän samanlainen onkelma kuin mörköllä: suhteessä vyötäröön reiteni ovat paksut enkä oikein tiedä, mitä mun kantsis harrastaa, jotta a)kunto pysyisi hyvänä b)kiinteytyisi kesää varten, mutta c)ettei vain reidet paksuuntuis yhtään enempää Kuva. Tiedän kyllä (ai, että totuus tekee kipeää :cry: ) että osa siitä "paksuudesta" on läskiä... ja muutaman kilo olisikin tarkoitus yrittää hilata alaspäin, mut se ei onnistu minulta ilman liikuntaa... (laihdutus ja liikkumattomuus on yhdistelmä, jota pääkoppani ei kestä!) Eli minkähänlainen liikunta (ja kuinka usein) olisi tarkoitukseeni sopiva? Lenkkeily (jolla olen saanut toisen polveni hajalle)? Kuntosalillahan, pumpissa ja spinningissä olen käynyt, mutta en ainakaan tohdi mitään suuren suuria painoja/vastuksia reisilihaksilleni käyttää... ja (liikunnan) tehokin jää tuolloin pienemmäksi :(

Terv.Mari J

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 18:22:41 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Mie en ainakaan ennnää tartte mihinkään 140 kilosen jalklihaksia. ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-11 19:03:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
Mie en ainakaan ennnää tartte mihinkään 140 kilosen jalklihaksia. ;)

Minä voin ostaa osan niistä, jos kilohinnasta päästään sopuun.

Mari J kirjoitti:
Eli minkähänlainen liikunta (ja kuinka usein) olisi tarkoitukseeni sopiva?

Kun olen hiukan skeptinen tuon lihasmassan kasvamiseen energiamäärällä, joka aiheuttaa "kiinteytymistä", eli rasvamäärän pienenemistä, niin sanoisin, että sellainen josta itse pidät. Pitkäkestoiset suoritukset nyt ovat jo luonteeltaan sellaisia, että lihasmassa ei kovin hurjasti kasva. Onko mitään hajua, millaisesta rasvaprosentista kohdallasi puhutaan? Voin kokemuksesta sanoa, että kun sitä rasvaa alkaa menettää ja lihakset paljastuvat sieltä alta, niin niitä on yleensä yllättävän vähän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-12 10:17:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sam kirjoitti:
Onko mitään hajua, millaisesta rasvaprosentista kohdallasi puhutaan? Voin kokemuksesta sanoa, että kun sitä rasvaa alkaa menettää ja lihakset paljastuvat sieltä alta, niin niitä on yleensä yllättävän vähän.

Ei, eikä ole haluakaan :oops: , hmm... varmaan kahdenkymmenen paremmalla puolellaKuva. Mulla ei varsinaisesti ylipainoa ole (BMI 21.5), mutta "heikko mieli" syömisten suhteen (tarkoittaen, että nälkäni ei ole tyydytetty, ellen tunne vatsaani täytetyksi)... painoni heittelee 2-3 kg:n rajoissa riippuen tietysti syömisistä ja liikunnasta (ja hormonaalisista seikoista :wink: ). Kun painoni on "riittävän" alhaalla (jota se ei ole ollut nyt pitkiin aikoihin :cry: ), myös voimatasoni on alhaalla (ja joskus silloin tympii se, ettei jaksa!!), mutta nyt tilanne on päinvastainen: on jo vähän "liian" tukeva olo liikkumiseen -kiitos parin kuukauden tauosta...Kuva-! Nyt olisi aloitettava taas (hiki)urheilu, jotta saisi bläsää sulamaan :) ja kävinkin jo kertaalleen pumpissa, mutta nyt onkin sitten joka paikka jumissa :? Tiedän, tiedän, että ainahan se ensimmäinen kerta on hankalin ja että lihakset tottuu, mutta sanottakoon vielä se, että eritoten reisilihasteni palautuminen on todella huonoa (harjoittelusta kuin harjoittelusta!): jumissa kaiken aikaa, kun aktiivisemmin reenailen (vaikka en reisiäni harjoittaisikaan suuremmin, mutta ne "jumiutuvat" jo silkasta lämmittelystä :shock: :( ) eikä tasan tarkkaan tee mieli reenailemaan, kun (reisi)lihakseni ovat jo valmiiksi jumissa. Viime kerran edellä mainitsemassani pumpissa polveni tärisivät kuin haavan lehti, vaikka harjoitin juuri tuolloin rinnalle vetoja yms. Kuva

Äsh, tsemppiä mä tarvisin...

Terv.Mari J

ViestiLähetetty: 2005-02-12 15:42:04 
Poissa
karppi
karppi

Einomies kirjoitti:
Kummia löpisijöitä ovat olleet. Ainahan se on niin ollut, että pienillä painoilla ja pitkillä sarjoilla ei kunnolla lihasmassaa saada kasvamaan.

Niin, en tiedä mitä helvettiä tuolla kuntosaleilla yleensä pölistään, mutta tällainen on todella usein suositus kuntosalilla käyville naisille. Oikein itkettää, kun näkee naisihmisiä vemputtamassa jotain puolen kilon punttia palttiarallaa 30 toistoa / sarja. Kai se on sitä kiinteytystä :? . Ettei vaan muskeli kasvaisi liikaa.

Itse olen nostanut parhaimmillaan penkistä 75 kiloa ja olin silloinkin erittäin feminiinin näköinen. Lihasten kasvun pelko on typerintä, mistä kuntosalilla käyvä nainen voi huolestua. Rautaa tankoon!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-12 15:47:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Sam kirjoitti:

Good point. :)
Naisella vaan sitä rasvaa on hankala saada jaloista ja takamuksesta pois, kun luonto on päättänyt, että sinne varastoidaan rasvaa hätäpäivän varalle. Kun sitä on sinne kertynyt, niin ei sitä tahdo saada sieltä pois.

Rullaluistelua olen harkinnut, sillä saisi varmaan lihaksia vähän tasaisemmin jalkoihin, nyt minulla tuntuu olevan palat etureisissä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00