karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-10 22:18:50

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-01-24 15:47:09 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lueskelin tuossa kutrin tehokiinteytysraporttia ja iski pieni harmistus.
Kutri kun painaa 5 kiloa enemmän ja silti sillä on 6 cm pienemmät mitat lähes joka paikasta. Ihan älyttömän hieno suoritus kutrilta, harmistus koskee omaa kehitystä vastaavana aikana. Se kun on vähän niinkuin plus miinus nolla, vaikka luulin liikkuvani ja syöväni suunnilleen saman verran.

Onhan mullakin edistystä, mutta se on mennyt niinpäin, että paino on noussut mittojen pysyessä samana. Viime vuonna olisin joutunut toteamaan että 7 kg enemmän ja 7 cm pienemmät, mutta kuitenkin...

Mietinpä sitten, josko tilaisin oman kunto-ohjelman Holmalalta, joka kutriakin on treenannut:
http://www.verkkoklinikka.fi/kuntoverkk ... lisivu.htm
Sitten rupesi mietityttämään... mahtaakohan olla vaivan arvoista? Onko joku tilannut itselleen kunto-ohjelman? Mitä iloa sellaisesta mahtaa olla tällaiselle jo valmiiksi vähän enemmän liikkuvalle.

Toisaalta mietin, että mitäpä jos tekisinkin niin, että ostaisin tuon tehokiinteytys-kirjan, ja kokeilisin samoilla kalorimäärillä, mutta alakarpilla vastaavaa projektia. Kyllä sitä varmaan 12 viikkoa jaksaisi... sitten voisi saada jotain vertailudataa kutri vs. karppaus...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-24 15:58:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitä tuo tehokiinteytys pitää sisällään?

Sinällään itsensä vertaaminen muihin on turhauttavaa ja turhaakin hommaa.

Viestin otsikko: etävalmennus
ViestiLähetetty: 2005-01-24 16:01:35 
Poissa
sintti
sintti

moro.

Haluaisin vastata tähän, koska itselläni on aiheesta paljonkin kokemusta. Uskoisin, että kyllä kannattaa. Omavalmentaja kuitenkin antaa selkeät ohjeet liikuntaa varten ja seurannalla motivoi ihan hyvin noudattamaan ohjelmaa, vaikka ei itse paikanpäällä olisikaan.
Tällaiset etävalmennukset ovat nimenomaan suosittuja sellaisten ihmisten keskuudessa, jotka ovat jo enemmän liikkuneet, koska ohjeista ei ole niin paljoa iloa jos niissä suositeltavat liikuntamuodot tai liikkeet eivät olet tuttuja entuudestaan tai suoritustekniikassa on vielä puutteita, silloin enemmän apua olisi ihan perinteisestä omavalmentajasta.

Ja motivoituneelle ja asioista tietävällä, tuo kirjaprojekti voi varmasti olla myös ihan toimiva ratkaisu, tosin suosittelen heti vähän pidempää aikaa kuin 12 viikkoa tuohon harjoitteluun...

Toivottavasti tämä epäselvä vastaus auttoi edes vähän? :-)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-25 07:58:35 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
Mitä tuo tehokiinteytys pitää sisällään?

En oikein tarkkaan tiedä. Selasin sitä kirjajaupassa ja kovasti tuli mieleen body for life, jota tosin sitäkään en ole itse kokeillut. Siinä näytti olevan lähes joka päivälle joku pikkujumppa/jooga kotona ja sitten vaihdellen aerobista ja salitreeniä. Mutta tämä siis sellainen todella pikaisen selauksen jälkeen tullut kuva.

Toisaalta en sitten tiedä olisiko tuosta mulle hirveästi iloa, kun kuitenkin tuota liikuntaa kertyy jo ihan mukavasti... ei tuossa kuitenkaan varmaan mitään uutta ja mullistavaa ole.

Tuli kyllä käytyä nuo body for lifenkin sivut läpi, aika mageita muodonmuutoksia... ja kovan työn takana, mutta niin varmaan aina, muutenhan kaikki olisivat hoikkia ja lihaksikkaita.

Lainaa:
Sinällään itsensä vertaaminen muihin on turhauttavaa ja turhaakin hommaa

Jeps, tuota mun kirjoitusta ei saa ottaa väärin. Olen ihan tyytyväinen peilikuvaani, vaikka jonkun mielestä voisi olla vähän liikaa lihaa ;)

Enemmänkin tämä on ihan puhdasta hämmästystä... Siis kuinka joku voi painaa noin "paljon" noilla mitoilla?!? Mä olen jotenkin odottanut, että tuo trendi kääntyisi ennenpitkää, mutta se tuntuu vaan jatkuvan. Kyllä sitä vähän haluttais itsekin päästä samanlaiseen putkeen...

Siis mielenkiintoisin asia tässä lienee kuitenkin se ruokavalion osuus... luulin syöväni suhteellisen optimaalisesti, mutta tämä pistää mietityttämään. Olisi hyvin, hyvin mielenkiintoista päästä jotenkin vertailemaan rinnakkain tuloksia, joita voi saada kutrin metodilla ja ala/hyväkarpilla. Tosin ainakin jos ymmärsin kirjan ruokaohjeista mitään, niin tuo kutrin kirjakin on karppia... eli ehkä tässä ei olekaan kuin säädöstä kiinni...

Liikunnan puolella taas voi olla, että mulle ei tuu tarpeeksi lepopäiviä. Ehkä siksikin voisi olla hyvä vähän tarkistaa viikko-ohjelmaa. Tähtikunnon kommentin perusteella mulle vois riittää ihan tuollainen etänäkin hankittu ohjelma, silloin saisi ehkä paremmin mahdutettua nykyiset harrastukset sinne joukkoon...

Ja loppujen lopuksi, riippumatta siitä saisinko parempia tuloksia vaihtamalla ruokavalioni tismalleen samanlaiseksi kuin kutrilla, en ehkä kuitenkaan tekisi sitä. Mulle on tärkeää, että ruoka on puhdasta, tuoretta ja käsittelemätöntä, mielellään itse tehtyä. Juusto lienee prosessoiduin jatkuvasti käyttämäni ruoka-aine. Jotkut easybody-patukat on lähempänä karkkia kuin protskupatukkaa, otan proteiinit mieluummin luonnollisista lähteistä. Ainoana poikkeuksena treenin jälkeinen protskudrinkki.

Ehkä tässä on enemmänkin ajatusta niinpäin, että tälläkin ruokavaliolla pitäisi tuloksia saada, kunhan noi treenit saisi kohdilleen. Sitä voisi ottaa vaikka jonkun seurantakauden ja laittaa sitten jotain ennen ja jälkeen mittoja ja kuvia. Jos vaikka voisi samalla motivoida jotakuta muutakin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-25 09:16:36 
Poissa
sintti
sintti

Ei muuta kuin perustetaan tänne sellainen vastaa kuin Body-For-Lifella on eli tehdään itsestämme menestystarinoita. Ennen ja jälkeen kuvat nettiin sekä vähän tarinaa kuinka ja kuinka nopeassa ajassa sinne on päästy. LOISTAVA IDEA! Sähän voisit oikeesti misukisu aloittaa, varmasti motivoisi monia...
Uskon joo, että ruokailusi misukisu on varmasti jo lähellä "optimaalista" sen verran olet siihen ilmeisesti kiinnittänyt huomiota, lihasmassa on kuitenkin painavampaa ja kiinteämpää kehossa ja muutenkin muovaa kehoa erinäköiseksi, ja sen kehittyminen toki ottaa oman aikansa, mutta varmasti selittää sen miksi paino ei aina ole suorassa yhteydessä ulkonäköön...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-25 10:22:46 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Pakko puuttua tähän.

Misukisu, mikäli et ole identtinen kaksoissiskoni, ei ole mitään järkeä, että vertaat omia mittojasi minun mittoihini -- ja oletan, että äitini olisi kyllä huomannut ja kertonut, jos olisi pyöräyttänyt kaksi esikoistytärtä yhtä aikaa... :) Ts. on vaikea uskoa, että pituutemme ja rakenteemme olisivat täsmälleen samanlaiset.

Yksi painoamme selittävä ero on varmasti se, että käsittääkseni syön enemmän hiilaria kuin sinä, eli glykogeenivarastoni ovat täydemmät kuin sinulla, jolloin niihin sitoutuneen nesteen ansiosta painoni on korkeampi kuin jos varastot olisivat vajaat. Silläkin voin spekuloida, että korkeampien hiilarimäärien takia myös lihakseni saattavat sisältää enemmän aminohappoja kuin sinun lihaksesi. Ai niin ja luideni koko ja ennen kaikkea tiheys (ts. mineraalipitoisuus) on tiettävästi aika suuri. Pelkästään luustoerot voivat selittää 1-2 kg:n painoeron samanpituisilla henkilöillä.

Tehokiinteytys-kirjan ohjelman ytimenä on erittäin tehokas punttitreeniohjelma (kotona tai salilla tehtävä), joka tehostuu 4 viikon välein sekä huomattavan runsas aerobinen liikunta. Lisäksi ohjelmaan kuuluu paljon lihashuoltoa (kotijoogaa ja venyttelyä). Tietyssä mielessä se muistuttaa Body-for-Life -ohjelmaa, mutta on hieman kevyempi ja selvästi monipuolisempi liikuntojen suhteen. Myös aloitus on rauhallisempi ja ruokamäärät isommat kuin Body for Lifesta, jolloin ylikunnon vaara on pienempi. Jos haluaa normaalipainon sisällä nimenomaan kiinteytyä (lisää lihasta, vähemmän rasvaa), joutuu liikkumaan runsaasti, oli ruokavalio mikä hyvänsä.

Tehokiinteytyksen ruokaohjeilla saa hiilareita vähintään 140-170 g / vrk (= kevyempi painoluokka) ja rasvat pysyvät noin 30 E% (kokonaiskalorimäärä vähintään n. 1500-1700 kcal), pastaa, pottua ja leipää saa syödä päivittäin, joten voitte itse arvioida miten "alakarppi" ruokaohjelma se on. Luonnollisesti suosittelemme syömään vain täysviljatuotteita ja potut kuorineen ja karsimaan turhaa sokeria, kuten kaikki järkevät terveysjärjestöt ympäri maailman.

Laitan tähän oman ruokavalioni nähtäväksi, jotta saat itse miettiä Misukisu, miten samanlainen se on kuin sinulla. Itse syön oman tehokiinteytysaikani ajan samalla tavalla kuin aina ennenkin:
n. 1700-2000 kcal / vrk, proteiinia 1,5-1,8 g painokilo, rasvaa käytännössä 28-32 E%, yleensä n. 180-220 g hiilareita päivässä.
Rasvasta osa on 1-2 tl pellavansiemenöljyä, 1-2 tl vehnänalkioöljyä ja 2-4 kapselia kalaöljyä tai 200 g lohta ja loput tulevat oliiviöljystä, manteleista, hasselpähkinöistä ja kohtuullisen vähärasvaisten maitotuotteiden rasvasta sekä lihan yms. rasvasta ja marinadeista.
Hiilarit tulevat pääasiassa aamukaurapuurosta, maitotuotteista (joita käytän todella runsaasti), hedelmistä, marjoista, vihanneksista ja juureksista (syön kasviksia käytännössä kilon päivittäin), sekä yleensä yhdestä annoksesta kuoriperunoita, täysjyväriisiä tai täysjyväpastaa. Leipää syön harvoin vain siksi, etten ole koskaan ollut leivän perään enkä jaksa tehdä itselleni leipiä. Käytän lisäproteiinivalmisteita silloin kun olen laiska (eli aika usein) 1-2 annosta päivässä. Syön vähintään kerran viikossa myös suklaata tai pullaa.

Mutta kuten sanottua, omien mittojen ja oikeastaan koko kropan vertaaminen muiden mittoihin ja vartaloon on täysin hyödytöntä. Jos olet kerran tyytyväinen vartaloosi, miksi ihmeessä alkaisit tehokiinteyttää sitä? Minä teen oman tehokiinteytykseni vain markkinointiteknisistä syistä ja siksi, että haluan elää niin kuin opetan (ts. jos olen kirjoittanut tehokiinteytyskirjan, katson, että minun on pakko olla ainakin kerran elämässä tehokiinteässä kunnossa).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-25 13:29:39 
Poissa
karppi
karppi

Oletko, Misukisu, myös Kutrin kanssa saman pituinen?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-25 13:37:56 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Kutri, kiva nähdä sinuakin vaihteeksi täällä.

Jos olisin ajatellut, että poikkeat lukemaan tuon mun jutun, olisin ehkä muotoillut vähän eri tavalla, tavallaan oletan, että ihmiset täällä tuntee mut, eikä tarvitse muotoilla ihan niin tarkasti...(joo, ei kamalan fiksua, mutta niin vaan tässä on ajan myötä käynyt)

Tuo mun kommentti noista mitoista ei ollut sellainen ad-hoc, niinkuin ehkä voisi päätellä; olen keväästä 2003 enemmän tai vähemmän seuraillut projektejasi. Ja samalla omia mittojani. Meillä on ollut hyvin samanlainen lähtötilanne, olen suunnilleen saman ikäinen, pituinen ja kokoinen. Tai siis olin joskus vuoden 2004 kevätpuolella.

En siis tässä mieti noita absoluuttisia mittoja, vaikka ne tuossa mainitsinkin, vaan sitä muutosta, jota nyt ei ihmeemmin ole vähään aikaan tapahtunut.

Lainaa:
Tehokiinteytyksen ruokaohjeilla saa hiilareita vähintään 140-170 g / vrk (= kevyempi painoluokka) ja rasvat pysyvät noin 30 E% (kokonaiskalorimäärä vähintään n. 1500-1700 kcal), pastaa, pottua ja leipää saa syödä päivittäin, joten voitte itse arvioida miten "alakarppi" ruokaohjelma se on

Sanoinko ALAkarppi? Mielestäni ala/hyväkarppi. Mulle tulee kovasti mieleen Schwarzbein tuosta... Joka tapauksessa karppiruokavalioita löytyy ainakin tuonne 175 g hh/vrk saakka. Mutta se ei kai ole oleellista tässä threadissä.

Lainaa:
Jos olet kerran tyytyväinen vartaloosi, miksi ihmeessä alkaisit tehokiinteyttää sitä?

No kun tämä on tällainen pidempi projekti. Kroppa on ihan kiva nyt, mutta miksi tyytyä ihan kivaan? Haluaisin kuitenkin jollakin tapaa kehittyä tulevaisuudessakin. Ja jotta tilanne voisi kehittyä, jonkinlaista pientä muutosta olisi hyvä saada koko ajan. Kuten sanottua, haluisin takaisin sellaiseen tasaisen varmaan muutosputkeen.

Kyllä sitä tulee katseltua kroppia fitness Rx for womenista ja oxygenistä silleen ihaillen, että jos joskus itse pääsisi sinne päinkään. Ei kirjaimellisesti, mutta sinne päin, vatsapalat näkyviin ja silleen...

[/quote]Laitan tähän oman ruokavalioni nähtäväksi, jotta saat itse miettiä Misukisu, miten samanlainen se on kuin sinulla.[quote]

Kiitos, noita rasvojen määriä onkin joskus tullut mietittyä. Kalorimäärällisesti tuo on. Muussa suhteessa en ole sen väittänyt olevankaan. Ja kun nyt tässä olen yrittänyt miettiä, mitä säätää, päädyin kirjoittamaan tänne liikuntapuolelle, en syömispuolelle.

Siksipä mietinkin, josko Holmalalta voisi saada jotain neuvontynkää aiheeseen. Tuo tehokiinteytys ja body for life on tässä sellaisia sivujuonteita... kyllähän se ruokavalion ja liikunnan suhde tuloksiin kuitenkin kiinnostaa teoreettisesti, mutta tärkein juttu olisi saada nuo liikunnat sillä tapaa kondikseen, että jonkinlaista muutosta tulisi.

Mun ongelmana on se, että ahnehdin liikaa kaikenlaista. Haaveilen maratonista ja samalla suunnittelen jo ensi kesän karnevaalien sambahepeniä. Toisaalta taas haluaisin lisää massaa, haluaisin löytää aikaa vetää ainakin yhden kierroksen HST:stä... ja jooga ja pilateskin on sellaisia kivoja juttuja, joita en halua tiputtaa pois... Ja siinä sivussa haluaisin elämäntavan näkyvän myös kropassa. Eli tavallaan haluaisin tuloksia joka saralla, mutta nyt ne tuntuvat vesittävän toinen toisiaan.

Tämän threadin perusteella olen kyllä sitä mieltä, että tuo neljä kybää vois olla hyvin halpa hinta siitä, jos tilanteen saisi korjattua...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-25 16:10:48 
Olen tilannut Holmalan kunto-ohjelman joskus kesällä 2003. Se oli ok, mutta ei mitenkään mielestäni kovin yksilöity. Siis hiukan suuntaa sen mukaan, mitä olin hänelle kirjoittanut, mutta ohjeet aika ylimalkaiset ja netistä suoraan linkkeinä. Ne löytyisivät siis ilman häntäkin. Mulle oli ohjelmasta apua aivan siinä kotipunttitreenin aloituksessa, mutta kovin pitkäikäistä iloa ei ollut. Se ohjelma ei silloin ollut mikään kallis, joten hinta/laatu-suhde oli kyllä kohdallaan.
Pointtini on, että oletan että olet sen verran pitkällä kuntoiluharrastuksessasi, että toi potku ei välttämättä ole juuri se, mitä haet. Mutta mistä saisi karppispesifiä henkilökohtaista ohjausta on mulle kyllä arvoitus.
Kate Streetin dvd:t ovat mulle olleet hyödyksi, mutta niistäkään en uskalla väittää että ne mitään maata kaatavaa olisivat, ts. low carb -nimestään huolimatta ihan normaalia punttitreeniä ja coretrainingia. Jos kohta mun omenavartaloni tuntuisi niillä muokkautuvan ihan mukavasti :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-25 16:22:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

misukisu kirjoitti:
Kyllä sitä tulee katseltua kroppia fitness Rx for womenista ja oxygenistä silleen ihaillen, että jos joskus itse pääsisi sinne päinkään. Ei kirjaimellisesti, mutta sinne päin, vatsapalat näkyviin ja silleen...

Ei muuta kuin kuva kameralla ja photoshoppailemaan. 8)

Kyllähän tuohon vatsapalat näkyviin-kuntoon pääsee, se on sitten eri asia, kenen keho haluaa olla siellä. Energiamäärät saattaa joutua laskemaan melkoisen alas. Itse olin siinä vaiheessa kun vatsat alkoivat näkyä (suunnilleen tuon avatarini kunto) matalakalorisilla päivillä (4 viikossa)1300 kcal pinnassa ja "normaalikalorisina" päivinä (2 viikossa) 2100 kcal. Tuossa vaiheessa on täysi työ pitää lihasmassaa edes jotenkin yllä, eli jos tavoite on "kiinteytyä" pysyen samassa painossa, niin kovin kireäksi tuskin pääsee.

misukisu kirjoitti:
En siis tässä mieti noita absoluuttisia mittoja, vaikka ne tuossa mainitsinkin, vaan sitä muutosta, jota nyt ei ihmeemmin ole vähään aikaan tapahtunut.

Muutosta mihin suuntaan? Jos tavoite on polttaa rasvaa pois kehosta silloin kun ollaan lähellä "normaalia" rasvaprosenttia, niin lihasten kasvatus pitää unohtaa siksi aikaa. Priorisointia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-25 22:34:16 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Niin no, jos mitään muutosta ei ole hetkeen tapahtunut ja jotain muutosta haluaa, niin silloin pitää muuttaa jotain joko ruokavaliossa tai treeneissä. Käsittääkseni fitness-kilpailijanaiset (tai ainakin ne, joiden ruokavalioita olen jostain käsiini saanut) eivät syö rasvaa kuin korkeintaan 30 E% verran, monet vieläkin vähemmän (25 E%). Monet syövät hieman enemmän protskua kuin mä. Hiilarimäärät ovat about samaa luokkaa kuin mulla (protskukalorit saadaan "säästyneistä" rasvakaloreista).

No, ruokavalion lisäksi sulla Misukisu kyse voi olla siitä, että runsas liikuntasi ei ole riittävän tehokasta ja monipuolista. Ts. tyyliin punttitreenit ovat liian epämääräisiä ja epäsäännöllisiä, aerobisten teho tai kesto ei ole riittävä jne.

Tai sitten kehosi on saavuttanut jo "optimitilan", josta eteenpäin pääsy vaatii kovempia otteita -- jos siis on enää järkeä tavoitella parempaa kondista.

Mä syön btw. monina päivinä pelkkää alusta loppuun itsevalmistettua ruokaa, ts. proteiinijauheet ja -patukat ovat lähinnä kiire- ja laiskotuspäivien ruokaa.

Sixpackin saaminen on osin geeneistä kiinni -- toiset saavat sen helpommin, toiset vaikeammin. Esim. veikkaan itselläni olevan sixpackin (eikä vain fourpackin) 11 viikon päästä, koska a) mulla on nyt jo hyvä alku, b) kaikilla sisaruksillani on normaalioloissa (pl. siskon raskausaika) sellainen nähtävissä (siis myös siskolla). Reisilihasten rajojen esiinsaaminen voi sitten olla vähän vaikeampaa mulla. Ja veikkaan näin käyvän vaikken kaloreita kauhean alas laskekaan. Joillain ei sixpack tule esiin kovastakaan treenistä ja huolellisesta dieetistä huolimatta. Toisaalta liian vähäkalorinen ruokavalio voi itsessään vaikeutta tulosten saamista.

Toi meidän tehokiinteytys-kirjan liikuntaohjelma on siis ihan täysin Eijan käsialaa eli mulla ei ole siihen osaa eikä arpaa muuten kuin siinä, että olen osan teksteistä kirjoittanut linjaan alkupään tekstien kanssa. Eija on kyllä oikeasti huippupätevä, varsinkin kiinteytysasioissa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 07:29:51 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Tästä threadistä on ollut tosi paljon apua mulle, kiitos kaikille!

Ja tänään on mielikin jo paljon positiivisempi, kun eilen sain pitkästä aikaa ylätaljaan 5 kg lisää.
Samalla sain myös esimerkin siitä, miksi ei kannata verrata itseään muihin. Siellä on ollut nyt vuoden alusta paljon aloittelijoita. Viereisessä koneessa treenasi mua paljon isompi mies, jolla oli n. puolet mun painoista. Ja kunnioitan kovasti sitä, että hän ei monien muiden tapaan yrittänyt nostaa enemmän kuin alussa jaksaa. Omia painoja ei kannata verrata muiden painoihin kuin omiinsa :)

Luulen hahmottaneeni sen päällimmäisen ongelman, mikä mulla tässä on. Mulla on kertakaikkiaan aivan liikaa kamaa ohjelmassa. Kuten Sam tuossa sanoikin, priorisointi voisi olla paikallaan. Mieluummin kokeilen sitä kuin photoshoppia. Enkä mä ajatellut ihan noin kireetä päckkiä kuin sulla Sam, sellaista vaan että aavistuksen näkyy ;)

Selkeästi eniten toisiaan haittaavat tuossa aerobinen (juoksu) ja punttitreeni. Muutama hassu samba ja pilates tuolla joukossa ei vaikuta paljon mihinkään mitään. Paitsi pilates auttaa kyllä muissa lajeissa kun keskivartalo on kunnossa. Käytännössä mun pitää varmaan jotenkin alkaa jaksotella noita juoksua ja punttista. Samalla ehkä jää pois se tunne, että joku laji jatkuvasti kärsii.

Toinen mahdollinen ongelma on luultavasti aerobisen kesto... olen aika malttamaton vetämään pitkää treeniä nyt kun meidän seudulla on niin liukasta, että sunnuntain pitkä juoksulenkki on mahdottomuus. Ehkä pitää vaan yrittää kävellä enemmän. Olen jopa heikkona hetkenä ajatellut itseni nöyryyttämistä ja kävelysauvojen hankkimista. Toisaalta olen kyllä vähän pelännyt sitäkin kuinka aerobinen syö tulosta punttitreenistä ja ehkä sitten juossut vähän vähemmän kokonaisuudessaan kuin ehkä olisin halunnut.

Se, miten tuo treenien/lajien jaksotus käytännössä kannattaa hoitaa, menee kyllä vähän mun asiantuntemuksen ulkopuolelle... Ehkä mä sijoitan sen nelkytä ja kysyn Eijalta. Jos mulla on tavoitteita ja lempilajeja, luulisin että se pystyy ottamaan ne huomioon ohjelmaa tehdessään.

Ja sitten jos tuloksia ei ala syntyä, voin ainakin olla varma, että se ei enää johtu itsesäädetyn ohjelman heikkouksista. Sitten voi alkaa eri mielellä katsomaan noita ruokavalion suhteita.

Tällä hetkellä en nimittäin ole vielä valmis rukkaamaan niitä mitenkään, sillä treenaaminen sujuu näillä syömisillä älyttömän hyvin ja muutenkin olen tyytyväinen ruokavaliooni. Jaksamisen kanssa ei ole mitään ongelmaa, palautuminen on nopeaa ja lihakset menee harvoin rankassakaan treenissä ihan maitohapoille. Toinen juttu on sitten se, että yritän saada myös välttämättömät rasvahapot luonnollisessa muodossaan ja se menee tosi hankalaksi jos rasvan määrää alkaa laskea.

Kaikkeahan voi tietysti rukata, mutta ensin pitäisi olla kunnon epäilys siitä että se on "rikki"...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 20:48:55 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tänään osui sattumalta muita juttuja etsiessä tällainen faq juoksun ja punttitreenin yhdistämisestä silmiini:

http://www.people.virginia.edu/~ejk4e/runlift1.txt

Ai niin ja itse en näe mitään syytä, miksen tekisi pilatesta ja aerobista samana päivänä. Silloin kun pilates tehdään tehokkaasti, se vie vain 20-30 minuuttia. (Joseph Pilates teki vain 20 minuutin treenejä.)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 20:52:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

misukisu kirjoitti:
Toinen juttu on sitten se, että yritän saada myös välttämättömät rasvahapot luonnollisessa muodossaan ja se menee tosi hankalaksi jos rasvan määrää alkaa laskea.

Välttämättömät rasvahapot? Siis linolihappo, alfalinoleenihappo ja DHA ja EPA? Joita kutakin tarvitaan noin gramman verran? Etkö suostu käyttämään edes kylmäpuristettuja öljyjä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 21:22:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä syön sardiinia, purkissa on jo aika hyvin noita EPA ja DHA-happoja. Tosin minulla tulee niitä muualtakin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 21:24:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

*edit*

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-27 06:29:51 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
Tänään osui sattumalta muita juttuja etsiessä tällainen faq juoksun ja punttitreenin yhdistämisestä silmiini:

http://www.people.virginia.edu/~ejk4e/runlift1.txt

Kiitos, tuosta voi olla apua. Näyttää hyvältä, printtailen ja luen ihan ajan kanssa myöhemmin.

Lainaa:
Ai niin ja itse en näe mitään syytä, miksen tekisi pilatesta ja aerobista samana päivänä. Silloin kun pilates tehdään tehokkaasti, se vie vain 20-30 minuuttia. (Joseph Pilates teki vain 20 minuutin treenejä.)

Kuten sanottua, pilates ja samba tosiaan tuntuu olevan mun lajeista ne, jotka vähiten häiritsee muita, eivät oikeastaan ollenkaan. Olen käynyt putkiston tunneilla, kestävät tunnin, mutta toisaalta putkiston pilates on musta kevyempää kuin ns. alkuperäinen. Alkuperäistäkin tehdään välillä, ja silloin tunnin jälkeen tuntee todella tehneensä. Kotona en yleensä viitsi pilatesta tehdä kuin sen 20 min, venyttelyjen ohessa... se vähän niinkuin ajaa samaa asiaa, selkärankarullauksella näkee niin kivasti kuinka venytykset on purreet.

Lainaa:
Välttämättömät rasvahapot? Siis linolihappo, alfalinoleenihappo ja DHA ja EPA? Joita kutakin tarvitaan noin gramman verran? Etkö suostu käyttämään edes kylmäpuristettuja öljyjä?

No kyllä joitakin öljyjä tulee käytettyä... kalaöljyä ja oliiviöljyä. Muuten yritän saada ruuasta. Kasveilla on kun taipumus sisältää myös sopivat antioksidantit hapettumisen varalle. Pähkinöitä, pellavansiementä, parsakaalia, kukkakaalia, pinaattia, munakoisoa. Jostakin syystä nuo ovat jo ihan makunsakin vuoksi mun lemppareita. Plus sitten mitä eläinrasvoista tulee, vaikka eihän niissä hirveästi ole. Sain juuri siankasvattajasedältäni pakkaseen kolmasosan possusta. Laardia, nam ;)

Luulisin, että kaikki muut ovat suunnilleen kunnossa, alfalinoleenihapon kanssa voi olla ongelmaa. Ja kun en ole raaskinut tilata ulkomailta, kalaöljynä on E-EPA, josta tuo DHA puuttuu. Mutta kalaa tulee kyllä syötyä reippaasti.

Tosin kyllä äsken järkytyin kun katsoin finelistä paljonko pellavansiemenissä on LA/ALA suhde. Olin alunperin katsonut sen jostakin muualta ja fineli väittää, että 100 g sisältää LA: 2500 mg ja ALA: 12 mg... Miten ihmeessä tuosta voi puristaa öljyä, jossa 100g sisältää LA:13g ALA:55g ??? Poistetaanko siitä jotain, vai minne nuo LA:t menevät? Vai jääkö ne siihen roska-ainekseen, joka sitten heitetään pois? Pikainen google-haku ei osannut tuohon vastata...

Jos tuo oikeasti pitää paikkaansa, niin sitten tilanne on eri, ehkä olen väärässä kun luulen saavani kaikki. Joskus alkuun käytin pellavaöljyä ja camelinaa, mutta vaikka niitä pitää jääkaapissa niin jo muutaman päivän päästä ne alkaa tuntua jotenkin pahan makuisilta... En ole saanut niitä säilymään niin kauan, että olisin saanut ne käytettyä. Sitten harmittaa kun joutuu heittämään kalliin pullon roskiin.

Muutenkin olen aika skeptikko. Jos hankkisin rasvat vain jostain tietystä lähteestä, mistä voisin olla varma, että lähteen rasvahappokoostumus on se, mikä pullon kyljessä mainitaan? Sitä ei tunne mausta ja nuo happosuhteet ovat helppoja muuttumaan olosuhteiden vuoksi, esim. kasvin kasvupaikan. Niinkuin nyt tuo pellava arveluttaa, kumpi noista arvoista on oikea, vai onko kumpikaan? En tiedä edes possustani, kun setä kertoi kasvattaneensa sen viljalla... ei mahda olla rasvasuhteet ihan optimaalisia.

Lainaa:
Reisilihasten rajojen esiinsaaminen voi sitten olla vähän vaikeampaa mulla. Ja veikkaan näin käyvän vaikken kaloreita kauhean alas laskekaan.

Onko sulla jokin erityinen syy veikata noin? Tuonhan pitäisi olla paaaljon vaikeampi taski kuin sikspäkki...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-27 06:38:09 
Poissa
paleokatti
paleokatti

jenni kirjoitti:
saankohan mä kaikki rasvahapot kun syön omegakolmosia, sardiineja ja oliiviöljyä 1-2 rkl päivässä plus voita?

Finelin mukaan tuo sardiini on aika jytyä kamaa. 200 g ja kaikki välttämättömät on kasassa. Tosin kun en oo sardiinia syönyt, en oikein osaa sanoa, pystyykö sitä syömään noin paljon. Lisäksi tuo finelin sardiini voi olla lillunut vaikka missä öljyssä... öljyttömälle sardiinille ei löytynyt arvoja.

Mitähän noi sun omegakolmoset sisältää? Siitähän se paljon riippuu myös.

Karpeilla kai toi alfalinoleenihappo on se joka voi jäädä helposti suositusten alle. Tosin tiedä nyt sitten noista suosituksista...

Finelistä noita on kätevä katsella, tosin ehkä sielläkään ei ole arvot ihan oikein... en meinaa oikein uskoa tuota pellavaa... kun pääsen kotiin, pitää tsekata mitä purkin kylki sanoo.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-27 09:07:59 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Edit: mä olin aamupöhnissäni kirjoittanut kg:t mg:t ym suureet ihan sekaisin tuohon toiseksi edelliseen viestiin.

Luulisin sen olevan
siemen: 100g/ LA:2500mg ALA:12mg
öljy: 100g/ LA:13g ALA:55g

Eli suhteet ihan ympäriämpäri... lähteinä fineli ja margariinitiedotus

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-27 09:45:40 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Finelissä on tossa kohtaa virhe. USDA:n mukaan 100 g pellavansiemeniä sisältää 4 g linolihappoa ja 18 g alfalinoleenihappoa. En ole kyllä huomannut pellavansiemen- ja vehnänalkioöljyjen maun muuttuvan mitenkään jääkaapissa, mutta miehen kanssa käytämmekin niitä yhteensä pienen pullon kuukaudessa (tai nopeammin). Kasviksia minäkin syön noin kilon päivässä, joten uskon saavani riittävästi antioksidantteja.

Lähinnä pointtini on se, että ihmettelen, miksi sinun pitäisi syödä erityisen paljon rasvaa, että saisit välttämättömät rasvahapot kasaan, kun itse saan ne vähemmälläkin kokonaisrasvamäärällä pellavansiemenöljystä (inhoan pellavansiemenrouhetta), vehnänalkioöljystä sekä lohesta (tai kalaöljykapseleista) saamallani rasvalla kevyesti kasaan. Ts. ymmärrän kyllä, jos haluat jostain muusta syystä syödä runsaammin rasvaa, en vain ymmärrä miksi perustelet kokonaisrasvamäärän välttämättömien rasvahappojen tarpeella. Ai niin ja kyllä noissa Suomessa myydyissä peruskalaöljykapseleissa (esim. Möllerin) on sekä DHA:ta että EPA:a.

Lisäksi en ymmärrä ihan "ei voi tietää mitä oikeasti sisältää" -tyyppistä perusteluasi, koska tuohan nyt pätee ihan kaikkiin ruoka-aineisiin. KORJAUS: joo, rasvahappomäärät voivat esim. oliiviöljyissä vaihdella maiden ja maakuntien välillä [ks. http://www.toscana-toskana.de/olio/fatty_acids.htm], mutta ilmeisesti kasvupaikka vaikuttaa kasvuvuotta jne. enemmän, eli voisi olettaa, että esim. vähänkin laadukkaamman oliiviöljypullon kyljessä lukevat rasvahappotiedot pitävät kutakuinkin paikkaansa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00