karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-10 00:30:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: nyt se alkoi!
ViestiLähetetty: 2005-01-09 14:52:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vuoden ensimmäinen juoksulenkki tehty! \:D/ Ennen aamiaista 40 minuuttia kovassa (vasta)tuulessa tossut märkinä. Eikä tehnyt tiukkaakaan. Tosin saunan jälkeen kun vedettiin sitten munat ja pekonit naamaan, tuli melko raukea olo. Mutta tästä se taas lähtee, olen aivan tolkuttoman tyytyväinen itseeni :D !

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-09 15:13:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuo raukea olo on minusta se paras puoli liikunnassa. Sellainen endorfiinihumala, jossa maailmassa tuntuu hetken aikaa olevan kaikki hyvin. 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-09 15:30:08 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Heh :) Kyllä, sitä fiilistä ei voita mikään. Harmi että on tuo lähin uimahalli remontissa, siellä altaassa se onnistuu hyvin. Lenkkeilijää ei tällä ruumiinrakenteella synny. :)

Onnea valitsemallenne tielle! 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-11 11:39:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kun tuli elvisteltyä, niin pakko kertoa tarinan vähemmän kunniakas loppu:
Sunnuntai meni ihanassa endorfiinipöhnässä, mutta seuraava yö oli tosi levoton ja eilen, siis maanantaiaamuna olo oli kuin kovassa flunssassa ja paheni pitkin päivää. Päätä särki, oksetti, paleli ja selkäkin oli kipeä. Vielä viime yönä hikoilin varmaan pari litraa, nyt alkaa olla normaali olo.
Miehellä sama juttu.
Eli yli meni. Sitä ei koskaan opi, vaan aina aloittaa täysillä. Mekin yritimme pitää lenkin alussa sykerajoista kiinni, mutta kun juoksu kulki, sitä antoi mennä. Viimeiset 10 minuuttia juoksimme ihan täpöillä, kun halusi tuulesta ja sateesta äkkiä saunanlauteille. Itse suoritus siis sujui loistavasti ja olo lenkin jälkeen oli mahtava, mutta palautuminen meni perseelleen.
No, nyt sai taas muistutuksen kuolevaisuudesta (ja iästä :evil: ) ja ehkä malttaa seurata seuraavilla parilla lenkillä sykemittaria hieman nöyremmin. :wink:

Jean Cocteau

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-11 12:53:06 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Ookkei, tuotaaa... alakarppauksen alussa kannattaa miettiä että onko ihan noin rankka aerobinen harjoitus hyväksi. Kun kroppa kuitenkin on tottunut käyttämään hiilaria lihaksen polttoaineena, ja nyt kun sitä ei olekaan saatavilla niin tottuminen varmasti kestää.

Itse huomasin että salitreenissä sarjapainot laskivat aluksi, sitten vähitellen lähtivät nousuun, ja voimataso on nyt isompi kuin punttauksen alussa.

Hiljaa hyvä tulee!!!!!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-11 13:34:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Cockton kirjoitti:
Ookkei, tuotaaa... alakarppauksen alussa

http://karpit.net/forum/viewtopic.php?t=3224

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-11 13:46:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Cockton kirjoitti:
Ookkei, tuotaaa... alakarppauksen alussa kannattaa miettiä että onko ihan noin rankka aerobinen harjoitus hyväksi. Kun kroppa kuitenkin on tottunut käyttämään hiilaria lihaksen polttoaineena, ja nyt kun sitä ei olekaan saatavilla niin tottuminen varmasti kestää.

Tuo on hyvä perusohje, minä kuitenkin olen alakarpannut jo vuoden ja tottunut juoksemaan ketoosissakin pitkiä ja/tai kovatahtisia lenkkejä. Ja useimmiten vielä aamulla tyhjällä vatsalla. (Ainoastaan viime kesän puolimaratonille tankkasin hätäpäissäni pastaa ja mitä ilmeisimmin turhaan.) Eli siinä mielessä kroppa on tottunut rasitukseen ilman hiilareita. Epäsäännöllinen liikunta syyskaudella ja kuukauden täystauko hiilarisekoiluineen taisivat sitten kuitenkin sekoittaa kuviot.

Olen tosin siinä mielessä kerettiläinen, että rauhallinen liikunta ei jotenkin anna samaa mielihyvää kuin kunnon revittely. Tai sitten sen pitää olla todella pitkäkestoista ja sisältää "ponnisteluvaiheita", kuten esimerkiksi vaellus. Juoksulenkeilläkin pitää aina tehdä muutama hiitti täpöillä, vaikka muuten pitäisikin sykerajan alhaalla.
Totuuden nimissä on kerrottava, että juoksuvauhtini ylipäätään on niin hidas, että joskus pitemmillä lenkeillä saattaa sauvakävelijä kipittää ohi :lol: Mutta sehän on taas sitten oma juttunsa...

Jean Cocteau

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-11 13:50:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tänks, Pätkis! Minä olen jo niin vanha, etteivät "nuoremmat" edes muista :lol: .

Jean Cocteau

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-11 15:34:50 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

ämh... :oops:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-11 16:12:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi