karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-05 08:39:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Puolimaraton
ViestiLähetetty: 2004-06-23 11:28:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

#-o Apua, nyt se myrkyn lykkäs: Menin lupautumaan puolimaratonille kuukauden päästä! Kaiken lisäksi vielä äijäporukan kanssa. Illalla se tuntui tosi hyvältä ajatukselta, aamulla heräsin säpsähtäen silmät kauhusta laajenneina: Mitä menin taas uhoamaan aukomaan suutani :-#
No, täytyy vissiin alkaa panna töppöstä toisen eteen vähän useammin ja pidentää viikon pisintä lenkkiä. Jos en pysty keplottelemaan irti koko jutusta, lupaan juosta alakarpisti ja meikäläisten mainetta kasvattaen! Tai edes päästä maaliin... :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-23 11:48:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ziis, lycka till!! Pitkiä lenkkejä vaan pohjalle, kyllä se siitä.. .(oma polven vierus vielä paskakunnossa, ei edes pitkiä kävelyitä :( ) Mutta jussina otetaan vetreytysnesteitä :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-23 14:35:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos tuesta, Pätkis. Nesteytys on hanskassa, juoksu ei :lol:

Jean Cocteau

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-28 00:03:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Moi puntti,

Mäkin olen menossa puolikkaalle, mutta vasta marraskuussa. Treenaamisen aloitin viikko sitten, olen kylläkin juossut kuntoilumielessä jo vuoden. Mua kiinnostaisi kuulla, millaisella ohjelmalla ja ravinnolla treenaat. Itse juoksen 4 krt/vko seuraavasti:
- 1 palauttava hidas
- 1 reipas
- 1 kova/intervalli
- 1 pitkä hidas

+ salilla yritän käydä 1-2 krt/vko ja joskus korvaan reippaan tai kovan juoksun kickboxingilla. Ravinnon yritän pitää hyvähiilarisena ja korkeaproteiinisena, hyvää rasvaa unohtamatta. En ole pitkään aikaan punninnut ja laskenut mitään, mutta veikkaisin syoväni suurinpiirtein suhteilla 33/33/33, useimmiten 1600-2200 kcal/vrk. Mittani ovat 164/60-61.

Selailin muuten eilen kaupassa Runner's Worldia ja siellä oli mielenkiintoinen artikkeli hiilareista. Yleensähän juoksulehdissä käsketään syomään paljon hiilareita, mutta nyt RW totesi, että hiilareita kannattaa syodä yli 40 E% vain silloin, jos lenkit kestävät yli 1,5 h eli maratoonareillakin keskimäärin vain kerran viikossa :o . Tai voihan niitä syodä enemmänkin, mutta jos haaveissa on pienempi rasvaprosentti, niin lehden mukaan on tärkeämpää pitää huolta siitä, että elimisto saa riittävästi proteiinia ja rasvaa palautumiseen. Mulle tää ainakin oli uutinen, koska yleensä juoksulehdet teilaavat vähähiilariset ruokavaliot heti kättelyssä.

Tsemppiä treeneihin! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-29 10:20:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Puntti ja muut puolimaratonille treenaavat. Aivan satavarmasti tiedätte nämä yliharjoittelun vaarat, mutta laitanpa tähän linkin kuitenkin
http://familydoctor.org/147.xml
Tuli mieleen kun eilen olin lääkärissä tämän polven kanssa taas. Lääkäri on erikoistunut kivunhoitoon ja urheiluvammoihin. Vaikka oma pipini ei johdukaan liiasta harjoittelusta (vaikka onkin tyypiltään rasitusvamma), niin hän vain siinä jutteli tutkiessaan polveani että voi kun ihmiset eivät repisi paikkojaan hajalle "liian paljon liian nopeasti" meiningillä. Rasitusvammat kun ovat tosi hitaita parantumaan. (Jepjep, uusi tulehduskipulääkekuuri ja lepuutus jatkuu, ja vika onkin polven yläosassa)
Mutta muuten, juoksemisen iloa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-29 13:26:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla ei ole ollut tähän asti mitään ohjelmaa, olen vain juossut, kun olen ehtinyt n. 3 krt viikossa. Yksi lenkki on ollut yleensä hieman pitempi ja hidastempoinen, pari lenkkiä lyhyempiä ja niissä on otettu hiittejä. Nyt ajattelimme miehen kanssa lisätä lenkkien määrää ja ottaa lyhyet lenkit kovemmin ja kerran viikossa pitkä ja hidas 10 - 12 km lenkki. Asiaa sotkee viikko Lapissa vaeltaen, mutta toisaalta silloin ehkä kestävyys ja peruskunto kohentuvat. Salilla en ole käynyt.
Puntari, tuo sun treenisykli kuulostaa hyvältä. Ravintopuolikin meillä on ollut hyvin amatöörimäistä, useimmiten juoksemme aamulla tyhjällä vatsalla, muuten olen ollut perusalakarpilla määriä laskematta.
Saattaa olla, että muutama päivä ennen Suurta Juoksua lisään hieman hiilareita. Toisaalta en uskalla tehdä suuria muutoksia, ettei mene vatsa sekaisin.
Lähden tästä pariksi viikoksi pohjoiseen ja raportoin sitten heinäkuun puolivälin jälkeen, miten harjoittelu sujuu. H-hetki on 24.7.
Pätkis, varoitukset on varmaan syytä pitää mielessä, ettei riko paikkojaan. Me otamme tämän projektin toki haasteena, mutta tavoite on päästä juoksemalla (=hölkkäämällä) maaliin ennen tapahtuman päättymistä. :D

Jean Cocteau

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00