Moi puntti,
Mäkin olen menossa puolikkaalle, mutta vasta marraskuussa. Treenaamisen aloitin viikko sitten, olen kylläkin juossut kuntoilumielessä jo vuoden. Mua kiinnostaisi kuulla, millaisella ohjelmalla ja ravinnolla treenaat. Itse juoksen 4 krt/vko seuraavasti:
- 1 palauttava hidas
- 1 reipas
- 1 kova/intervalli
- 1 pitkä hidas
+ salilla yritän käydä 1-2 krt/vko ja joskus korvaan reippaan tai kovan juoksun kickboxingilla. Ravinnon yritän pitää hyvähiilarisena ja korkeaproteiinisena, hyvää rasvaa unohtamatta. En ole pitkään aikaan punninnut ja laskenut mitään, mutta veikkaisin syoväni suurinpiirtein suhteilla 33/33/33, useimmiten 1600-2200 kcal/vrk. Mittani ovat 164/60-61.
Selailin muuten eilen kaupassa Runner's Worldia ja siellä oli mielenkiintoinen artikkeli hiilareista. Yleensähän juoksulehdissä käsketään syomään paljon hiilareita, mutta nyt RW totesi, että hiilareita kannattaa syodä yli 40 E% vain silloin, jos lenkit kestävät yli 1,5 h eli maratoonareillakin keskimäärin vain kerran viikossa

. Tai voihan niitä syodä enemmänkin, mutta jos haaveissa on pienempi rasvaprosentti, niin lehden mukaan on tärkeämpää pitää huolta siitä, että elimisto saa riittävästi proteiinia ja rasvaa palautumiseen. Mulle tää ainakin oli uutinen, koska yleensä juoksulehdet teilaavat vähähiilariset ruokavaliot heti kättelyssä.
Tsemppiä treeneihin!