karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-12 03:52:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ratsastus ja lihavuus?
ViestiLähetetty: 2008-04-24 10:28:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tälläinen TODELLA tyhmä kysymys...
Onko (isolla) hevosella jokin painoraja minkä se jaksaa kantaa? Elikkäs kuinka pulska ihminen sitä voi itsensä könytä pollen selkään?
Olen aikanaan ratsastanut vuosia, mutta sillon olin aikas paljon pikkusempi kooltani ja koskaan ei tarvinu miettiä mitään painorajoja...No ok, ehkä jonkun shettiksen kohdalla koska painon kuitenkin ylis en 50-60kg :D

En vaan koskaan ole tullut ajatelleeksi että miten paljon esim "ei mikään ruipelo" Suomenhevonen jaksaa kantaa...

Olisi ehkä kiva vielä joskus ratsastaa, vaikka vaan jotain pientä maasto-köpöttelyä, mutta en teidä miten tälläsen ison iitan laita on sen suhteen :D Ei ois meinaan kivaa jos polle saa jonkinsortin selkäkivut tai lysähtää alta :D

Ja siis kysyn tätä nyt ihan tosissani vaikka asiaa huumorilla kevennänkin.

Viestin otsikko: Re: Ratsastus ja lihavuus?
ViestiLähetetty: 2008-04-25 07:07:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ratsastaahan isot miehetkin, ei tosin niillä pienimmillä poneilla. En mä ole kuullut mistään painorajasta isoilla hevosilla. Eiköhän ne satunnaista painavampaa ratsastajaa kestä hyvinkin.

ViestiLähetetty: 2008-04-27 20:34:17 
Poissa
sintti
sintti

Ei kun menet vaan sinne tallille. Kyllä ne sulle oikeen pollen antaa. Aika paljon ne hevoset jaksaa kuitenkin kantaa.

ViestiLähetetty: 2008-05-08 09:25:02 
Poissa
sintti
sintti

Käsittääkseni painoa tärkeämpää on se, miten hallitsee oman vartalonsa hevosen selässä. Vaikka olisi hoikka ihminen, on huono homma jos ei osaa hallita vartaloaan vaan heiluu sinne tänne satulassa. Se jos mikä häiritsee hevosta ja kipeyttää sen, se kun joutuu korjaamaan ratsastajan liikkeitä tasapainottavasti. Rohkeasti vain tallille ja harrastamaan, jokaiselle löytyy varmasti sopivan kokoinen kauramoottori alle. Ratsastuksessa se liikunta kun tulee niinkuin ekstrana huomaamatta muun nautinnon lisäksi! :D

ViestiLähetetty: 2008-05-09 13:04:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Joo, olen teininä vuosia ratsastanu ja nyt pari kaveria omistaa heposet ja on pyydelly mukaan tallille "joskus" :D

ViestiLähetetty: 2008-05-09 14:22:10 
Poissa
sintti
sintti

Älä kuule huoli, ei sitä turhaan hevosvoimista puhuta ;)

Jos yksi hevosvoima on 75 kg metrin verran sekunnissa, niin ihan varmasti saat painaa 150 kg ja mennä hepan selkään. Itse ratsastin myös joskus +100 kg... muutaman kerran vain isolla Torin hevosella.

Ei ollut mun laji. Hepo vei ja mä vikisin. Pienien lemmikkien kans pärjään jollain tavalla, muut saa olla meikäläiseltä rauhassa. :)

ViestiLähetetty: 2008-06-27 12:17:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huoletta tallille vaan, useasti netissä liioitellaan näitä painorajoja (hevostalli.netin "paksut" voivottelevat kuinka heidän hevosellaan ei saa kukaan yli 55 kiloinen mennä..). Suomenhevonen on roteva rakenteeltaan, ja kantaa tosiaan suuremman aikuisen miehenkin vaivatta. Tietenkään ei kannata aloittaa harjoitusravilla ja esteitä hyppimällä :lol: , ennenkuin hevosen selkälihakset ovat voimistuneet vastaamaan painavampaa ratsastajaa.

Oma ravurinrupsukka kantaa meikäläisen liki 90 kiloisen varren, koska on siihen pikkuhiljaa tottunut, eikä ole pienimmästä päästä. Olen aloitteleva hevoshieroja, joten tiedän ettei selkään ole tullut jumeja :) Suokki kantaa vielä paljon enemmän.

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-06-27 19:29:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No miksei, jos ei oo niin ultraläsli et hevoselkä katkee. :mrgreen: :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2008-07-23 23:47:40 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Nuudeli kirjoitti:
Käsittääkseni painoa tärkeämpää on se, miten hallitsee oman vartalonsa hevosen selässä.

Aivan, hevosen lihakset on vahvat ja painaahan eläin itsekin jo jotain sadoissa mitattavia kiloja. Miettii vaikka, kuinka tehokkaasti harjoitusravi lennättää satulasta, niin huomaa, että se hevosen voima on paljon enemmän kuin oma putoamiskiihtyvyys... :) Kaivan tässä myös omaa ratsastusharrastusta naftaliinista, joten ihan "ajankohtainen" kysymys.

Ite huomasin ainakin tasapainon huonontuneen, kun en ole kuin satunnaisesti ratsastanut yläasteen jälkeen. Pituutta on ehkä 10cm enemmän kaikkein aktiivisimmista ajoista, painoa parikymmentä kiloa enemmän, ja jotenki tässä on päässyt myös jäykistymään viime vuosina niin, että kaikki tekijät ynnättynä ratsastaminen on vain pirun paljon VAIKEAMPAA kuin ennen. Mutta uskoa en menetä! Opn vielä!

ViestiLähetetty: 2008-07-24 03:18:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

eihän ne pollet ole moksiskaan jos sinne selkään kipuaa toinenkin ihminen :) eli aika lailla jaksavat. Tietenkin vähän eri tilanne ratsastustunneilla ollessa ettei hevonen mene ihan huonoksi, mutta silti.

Löysin jostain viitteen 110kg painorajasta, toisessa paikassa taas mainittiin 90-100kg (jälkimmäinen ainakin taisi koskea islanninhevosia).

ViestiLähetetty: 2008-08-01 01:45:27 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Tuntihevosilla voi painorajoituksia olla, mutta on niillä enemmän työtäkin. Jos oletetaan, et heponen luonnossa syöpöttelee noin 14 tuntia ja koko sen ajan liikkuu ja toki pyrähtelee välillä laukkaankin, niin tunti liikuntaa, vaikka raskaan taakan kanssa, on aika vähän. Paitsi jos heposella on rapakunto. Mitä niillä voi olla siinä kun ihmisillä, jos ei ole tarvetta urheilun takia treenata säännöllisesti.

Mutta jos itsellä on pitkä aika hepostelusta, niin luulenpa et alussa 30-45 min köröttely on sekä heposelle että uusvanhalle ratsastajalle juuri passeli aika. Ei ehdi kovin tulla kipeeksi.
Aina kun ratsastuksessa on pitkä tauko ja kipuaa kyytiin, niin johan seuraavana päivänä on kaikki japanilaiset piilolihaksetkin löytyneet ja kipeästi!

ViestiLähetetty: 2008-08-01 14:06:01 
Poissa
sintti
sintti

Itseäni on mietityttänyt enemmänkin se, että jos painoa on kovastikin ja tippuu selästä, niin siinä todennäköisesti käy aika paljon huonommin kuin kevyellä ratsastajalla? Näin ainakin kuvittelisin. Minuakin olisi kovasti houkuttanut ratsastus kun sukulaisilla oltiin ja heillä on suomenhevosia, mutta en sitten uskaltautunut:/

ViestiLähetetty: 2008-08-03 19:01:40 
Poissa
kitukarppi
kitukarppi

Joo, saa kyllä aika läski olla ettei ratsastamaan pysty.

Meikäläinen käyny ratsastamassa monta vuotta tosi painavana, koskaan ei oo ollu mitään ongelmaa. Ei tietenkään pienimmillä poneilla voi mennä, mutta ei sen hevosen mikään norsunkokoinen tarvi olla jaksaakseen kantaa painavampaakin ihmistä.. Ongelmitta olen ratsastellut esimerkiksi 155-senttisellä pv:llä. Ja pituuttakin mulla on vaan 180cm :mrgreen:.Ja suomenhevonen nyt kantaa mitä tahansa :P

Ja kyllähän se tippuminen saattaa painavalle ihmiselle olla isompi juttu, sille ei voi mitään. Mä olen lennellyt miten sattuu, ja onhan tässä tullu katkottua kylkiluita, käsi ja muutama sormikin.. mutta tekevälle sattuu ja ratsastusta en ole jättämässä painoni takia. :)

ViestiLähetetty: 2008-08-09 10:44:55 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Näin paksuna tyttönä hevosen kanssa on ainoastaan vaikeaa se, etten pääse sinne selkään kuin vintturilla. Venyttelyä ja reisitreeniä tarvii, vaikka periaatteessa siitä reiskasta pitäs voimaa löytyäkin... Mutta muuten se tasapaino, ristiselkä ja vatsalihasten tehokäyttö (jos muistaa hengittää) auttavat paljon tämmöstä painavampaakin tapausta.

Putoamista pelkää aina, mutta ehkä se johtuu siitä, kun aikuisena tuppaa huimaamaan herkemmin kuin lapsena. Järjellä ajatellen puolentoistametrin pudotus pehmeään hiekkaan ei ole paha, pahemmin sattuu kypärättömille pyöräilijöille asfaltilla - maastossa toki laskeutuminen on sitten ihan eri juttu ja muitakin kaaostekijöitä löytyy. Siinä vaiheessa ratsastusta on kuitenkin enemmän takana, joten hevosen selässä ei pitäs niin pelottaakaan. Luulisin kuitenkin, että aikuisen huimaustaipumus on ihan eri kuin lapsen, sillä matka maahan näyttää jotenkin kamalan pitkältä sieltä hevosen selästä, en muista moista tuntemusta pikkuskidinä. Lapsi myös putoaa rennommin, aikuinen on paskajäykkä ja tiivis ja tulee usein alas pahemmalla kolinalla kuin lapsi...

On ollut tosi ihanaa vuosiin mennä säännöllisillä tunneilla, miksihän olen nyt vasta herännyt tähän? Siis lapsuusvuosien jälkeen. Reilun kuukauden jälkeen hevosen selässä istuminen ei tunnu korkealta, pelottavalta eikä niin huimaakaan. Kädet ja jalat ei toimi vielä, mutta pikku hiljaa oppi palautuu!

Ja sanottakoon, että mulle ei kertaakaan edes juolahtanut mieleen, etteikö hevonen jaksais minua kantaa. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2008-08-09 11:26:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mua on niin naurattanut, miten rapakunnossa sitä voikaan olla! Minulla oli tässä n. parin vuoden tauko säännöllisestä ratsastamisesta ja nyt vieläkin, n. puolen vuoden tunneilla käymisen jälkeen paikat menevät valmennuksista ihan jumiksiin ja lihaksia särkee. Eihän sitä ennen tullut kipeäksi mistään mikä liittyy hevosiin, nykyään olen sitten viimeisen päälle tätiratsastaja! :mrgreen:

Itse kyllä taidan olla vähän eri(?) mieltä tästä ylipainoisten ratsastuksesta. Minusta yli sata kiloa on jo sellainen paino, että täytyy jonkin verran miettiä harjoituksia ja ratsastusta muutenkin hevosen kannalta. Kyllä, isot miehet painavat sen verran ja kyllä, kevyt ja taitamaton ratsastaja on yhtälailla hevoselle epämiellyttävä kokemus, mutta täytyyhän meidän kuitenkin muistaa, ettei hevosen selkä ole millään muotoa "tehty" ihmisen kannattelemiseen. Minusta siis ei ole pelkästään leikin ja naurun asia työntyä hevosen selkään siinä vaiheessa, kun ei itse meinaa päästä sinne kipuamaan. Tiedän, että haukutte minut maan rakoon mielipiteeni vuoksi, mutta kai tämä minulle sallittakoon..?

En tiedä ymmärsinkö nyt aivan väärin, kyllähän tähänkin ketjuun osallistuneista varmaan(?) iso osa on kanssani samaa mieltä, mutta kirjoitanpa kuitenkin näkyville mitä ajattelen. Minusta painavan ratsastajan on mieluusti vältettävä harjoitusravia (hyvä istunta tietysti pelastaa jonkin verran), kiinnitettävä huomiota muutenkin raskaiden harjoitusten pituuteen ja verryteltävä hevonen huolella ennen ja jälkeen harjoitusten. Maastakäsin venytykset tunnin jälkeen eivät varmastikaan ole huono juttu. Etenkin eteen ja alas ratsastus on painavan ratsastajan tärkeimpiä tehtäviä, jotta hevonen käyttäisi selkäänsä kunnolla.

Ja taas: kyllä, nämä kaikki ovat tärkeitä asioita muissakin tapauksissa. Ja kyllä, ylipainoisen ihmisen on hyvin tärkeää säilyttää mielenkiintoinen liikuntaharrastus. Minusta tämän ei kuitenkaan saa tapahtua hevosen terveyden kustannuksella, eihän teistäkään?

ViestiLähetetty: 2008-08-09 11:43:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minulla on semmoinen lähes ponikokoinen suokkimainen eestinhevonen, ja arvioisin että sillä pystyisi täyspainoisesti treenaamaan maksimissaan 80-90 kiloinen ihminen. Mutta kevyempää liikutusta sillä voisi mennä varmaa 100-110 kiloinenkin.

Tuossa hevosen kantakyky asiassa pitäisi ottaa huomioon myös se, miten hevosen oma lihaksisto on treenattu kantamaan ihmistä ja se kuinka hyvin ratsastaja saa hevosen käyttämään omaa lihaksistoaan. Lyhyesti, mitä paremmin hevonen ottaa painoa takaosalleen ( ts. on takaosa alla ) ja vatsalihaksilleen ( ts. käyttää selkäänsä ), sen suurempi ratsastaja selkään voi kiivetä.

Onko täällä muuten ollut ihan yleistä ratsastusaiheista keskusteluja, en ainakaan äkkiseltään löytänyt?

ViestiLähetetty: 2008-10-23 16:45:36 
Poissa
sintti
sintti

Jos itse painaisin +100kg niin miettisin kahteen kertaan minkälaisen pollen selkään kiipeisin. On rotuja jotka varmasti jaksavat kantaa. Mutta pahaa tekee jos näkee heikkoselkäisen pikku lämppärin selässä ison ihmisen. Varmasti ratsastajan taidot kompensoi myös painoa, ja se meneekö kevyttä vai harjoitusravia.

Painan itse n.70kg ja mut on välillä laitettu tunneilla ~130cm vankkojen ponien selkään. Mutta ei se itestä kivalta tunnu mennä niin pienellä...

ViestiLähetetty: 2008-10-28 12:40:53 
Poissa
sintti
sintti

Ei vastuuntuntoinen ratsastuksen opettaja/hevosen omistaja laita ketään liian pienen pollen selkään. Ja varmasti suurimmalla osalla talleista on edes yks iso polle juuriki näitä isompia naisia ja miehiä varten. Ite oon ratsastellut enemmän ja vähemmän koko elämäni, ja aina on ollu enemmän tai vähemmän ylipainoa. Silti mikään humma ei tiettävästi mun takia oo loukkaantunu. Toki ainakin näin aikuisiällä köpsötellyt aina ihan hevosen kokosilla (n.160cm) otuksilla. Enkä ponien selkään kyllä enää haluaisikaan, vaikka ylimääräisiä kiloja ei mahdottomasti enää ookaan.
Ylipainoiset arastelee aivan turhaan talleille menoa. Sinne vain reippaasti!

ViestiLähetetty: 2009-05-14 10:07:39 
Poissa
sintti
sintti

Useimmilla talleillahan on nykyään painorajat 85kg-100kg. Tosin tämänkin kokoiselle ihmiselle täytysi löytyä tarpeeksi iso ja vahva hevonen. Tavallinen suokki ei välttämättä jaksa tuollaisen painon kanssa enää työskennellä täysillä.
Itselläni on reilu 160cm lämminverinen, siro rakenteinen. Eikä mulla tulisi mieleenikään ratsastaa sillä, jos painaisin yli 70kg.
Nytkin vähän hampaita narskutellen kiipeän sen selkään, kun painoa on 65-pahemmalla puolella.
Mutta toki talleilta kannattaa kysyä, minkälaisia mahdollisuuksia heillä on harrastaa. Ei ketään voida tallipihasta käännyttää painon takia. Se jos jokin on todella töykeää käytöstä.

ViestiLähetetty: 2009-06-02 07:22:03 
Poissa
sintti
sintti

Täällä joku uskalsi ääneen sanoa sen, mitä itsekin ajattelen. Kyllä +100 kiloa on jo aivan liikaa ratsastusharrastukseen, on hevonen millainen tahansa. Voihan sitä jättää ratsastuksen tauolle hetkeksi ja ostaa säästyneillä rahoilla vaikka salijäsenyyden tai uimalippuja ja laihduttaa ensin pahimmat pois. Sitten kiipeää selkään hyvillä mielin :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00