karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-30 17:35:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: hiihtäjäkarpit hoi
ViestiLähetetty: 2005-02-13 14:36:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minua kiinnostaa kuinka usein ja millaisilla syketasoilla hiihtelette? ja mitä sitten pitäisi syödä että homma toimii?

Itse hiihtelen yleensä tunnin kerrallaan, syke n.70-85 % maksimista. Vauhtini on n. 10 km / 1 h. Ongelmanani on ollut palautuminen. esimerkiksi hiihdin eilen tunnin lenkin ja tein lenkin jälkeen ilkan ja varvun kirjassa olevan palautus mössön, johon tulee maapähkinävoita, puolikas banaani ja 100g jogurttia. Tänään kun hiihdin taas niin tuntui että oli seinä vastassa ja heikotti... muuten hiilarimääräni ovat jotain 80-90 gramman paikkeilla päivässä ja syön mielestäni myös runsaasti proteiinia ja rasvaa.

Kertokaa omista syömisistänne ja palautusjuomista /mössöistänne, jospa siitä olisi minulle apua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-13 16:24:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Meikäläinen innostui hiihtämisestä ennen joulua (hiilarimäärät silloin oli megakorkeat, eli pahemmanlaatuinen repsahdus josta alan vasta nyt toipumaan :oops: ). Suksi luisti hyvin ja mäennousut menin kuin tuulispää. Nyt kun olen saanut hiilarit karsittua 30-40 g:n tasolle niin hyytymyksiä on tullut jokusen kerran, varsinkin ylämäkien päälle on pakko jäädä puuskuttamaan ja taukoja pitää pitää enemmän. Syke heiluu 150-170. Tunnin jaksaa hiihtää kohtuullisen hyvin.

Én ole mikään aktiiviurheilija, ihan tavallinen kuntoaan ylöspäin ja painoa alaspäin yrittävä pullero. Mitään palautushommeleita en ole edes miettinyt, ehkä pitäisi? Harvemmin tulee hiihdettyä kahtena peräkkäisenä päivänä enkä ole pannut merkille että onko tavallista enemmän hyytymisiä jos hiihdän peräkkäisinä päivinä. Pari tuntia ennen hiihtolenkkejä olen syönyt jotain hiilaripitoista esim. ruisleipää maksamakkaralla. Ehkä on helpottanut hitusen.

Viisaampien kommentteja odotellaan täälläkin :P

Osaako kukaan muuten sanoa (tai pystyykö edes sanomaan) että kuinka paljon hiilareita kuluttaa tunnin lenkki tuollaisilla sykkeillä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-14 08:02:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hiihtelen 4-5 kertaa viikossa, joista puolet tunnin lenkkejä vapaalla, ja puolet 2-3 tunnin perinteisellä. Syketasot 70-85% maksimista. Syön ihan normaalia karppiruokaa (noin 40-50g hiilareilla) enkä käytä palautumislillinkejä. Hiihdot jaksaa hyvin, ja palautumaankin pääsee välillä. Ainoostaan kun pitkässä jauhaantuneessa ylämäessä joutuu meneen loikalla ja syke alkaa nousta 90% tulee pieni jaksamisongelma, elimistö ei liene vielä täysin sopeutunut rasvan polttoon ääriolosuhteissa. Mutta tässä vaiheessa tuleekin alakarppaamisen jälkeen ilmestyny paras puoli: mäen harjan jälkeen syke palautuu todella nopeasti normaaliksi. Toinen hyvä juttu on se, ettei lihakset kipeydy vaikka rääkkäisi kuinka paljon.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-14 12:14:49 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hienoa Phe. Minulla tuo ei kyllä onnistuisi alkuunsakaan. Olo on useamman treenipäivän jälkeen lenkille lähtiessä voimaton ja heikko ja sydän hakkaa hullun laillla. Olen karppaillut jo kuitenkin kaksi vuotta, joten elimistön pitäisi olla sopeutunut...

ViestiLähetetty: 2005-02-21 12:59:29 
Poissa
sintti
sintti

Itse kävin lauantaina 25km:n hiihtolenkin syketasolla 150-170. Aikaa meni 1h 54 min. Mukana oli fruktoosilla makeutettua viinimarjamehua , kului n. 1/2 l ja varalla pari palaa tummaa suklaata (ei tarvinnut). Lenkin jälkeen juustoinen munakas.
Hiljaisemman vauhdin lenkillä rasva riittää vallan mainiosti polttoaineeksi. Yleensä noin 20-25 min kohdalla huomaa selvästi kun ravanpoltto käynnistyy, meno alkaa tuntua huomattavasti helpommalta.
Hiilihydraatit on ihan hyvää polttoainetta, muttei sitä kannata läskiksi muuttaa.

http://www.urheiluravitsemus.net/artikkelit/locarb.html

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-23 09:22:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hei!

Tämän palstan avulla olen saanut ratkaisun voimattomuuteeni, mitä aikaisemmissa viesteissä valittelin. Kävin laskemassa vähän kaloreita kalorilaskurilla ja tulin siihen lopputulokseen, että en ole saanut yksinkertaisesti tarpeeksi energiaa ts. rasvaa ruuastani. Ja kun en ole myöskään ylipainoinen, niin eipä sitä energiaa elimistö saa sitten varastostakaan.

Sen lisäksi että olen lisännyt treenipäivien kalorimäärää, olen myös ottanut käyttöön palautusjuoman, Reco Powerin, jossa on kyllä melko paljon hiilihydraatteja. Mutta ainakaan minua ne eivät näytä haittaavan, vaan päinvastoin. Lihakset eivät kipeydy ja olo on todella voimakas vaikka treenaisi monena päivänä peräkkäin! Minä suorastaan lennän suksilla!!! :D

ViestiLähetetty: 2005-03-23 11:34:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ricky kirjoitti:
Yleensä noin 20-25 min kohdalla huomaa selvästi kun ravanpoltto käynnistyy, meno alkaa tuntua huomattavasti helpommalta.

Joo, eka vitosen lenkki tuntuu aina hirmu takkuiselta, mutta sitten yhtäkkiä tuntuu niinkuin menis joku turbo päälle, ja vauhti kiihtyy ja voimat lisääntyy.

Nyt oonki lomalla ja on ollu tosi mielettömät kelit hiihtää. Lämpötilan nousun myötä sitten nesteenkulutuskin on näköjään noussu, joutuu jo pitämään juotavia mukanaan. Mutta mitä? litra kraanavettä alkaa jo huonontaa olo, kun se huuhtelee elektrolyyttejä pois. Yritin katsella valmiita urheilujuomia, mutta kun ne on sellaisia sokerilillinkejä. Vähäinen määrä ei haittaisi, mutta kun ne melkein silkkaa sokeria joten ne oon niin äitelän makuisiakin ettei niitä tee mieli juoda. Lisäksi ajattelin että suuri sokrumäärä häiritsee rasvanpolttoa. Ajattelin sekotella itse mummon mustaherukkamehusta ja mineraalisuolasta. Mitäs muuta sekoitukseen vois laittaa?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00