karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-02 11:09:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-10-20 16:13:39 
Poissa
sintti
sintti

Jostain lueskelin että ennen punttitreeniä syötävässä ateriassa olisi hyvä olla hitaasti imeytyviä protskuja ja punttitreenin jälkeen nautittavassa ateriassa nopeasti imeytyviä protskuja. Siksikö että elimistössä on varmasti vielä treenin aikana tarpeeksi protskuja ja niitä saa nopeasti lisää treenin jälkeen?

Mitä hyviä hitaita ja nopeita protskuja sisältäviä safkoja itse käytätte treeniä ennen ja sen jälkeen?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-20 17:28:15 
Poissa
sintti
sintti

En tiedä pilailetko, vai oletko vain sekoittanut proteiinit ja hiilihydraatit? Itse en ole koskaan kuullutkaan nopeista tai hitaista proteiineista, ainoastaan hiilihydraateista.... Jos sun tekstissäsi vaihtaisi proteiini-sanan hiilihydraatiksi, se kuulostaisi järkevältä, sellaiselta mitä yleisesti neuvotaankin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-20 17:42:50 
Poissa
sintti
sintti

Löysin hetken kaivelun jälkeen tekstin josta moisen ajatuksen olin saanut päähäni. Tässä taidettiinkin siis puhua proteiineista yleensä ottaen että ne ovat hitaammin imeytyviä, eli tulkitsin tekstin ilmeisesti siis väärin. Mun moka, sori :-)

KÄYTÄNNÖN SUOSITUKSIA
- Ennen harjoituksia hitaasti imeytyviä proteiineja ja hiilihydraatteja.
- Heti harjoittelun jälkeen nopeasti imeytyvia hiilihydraatteja ja proteiineja.
- Aina kun on pitkä tauko seuraavaan ateriaan, kannattaa nauttia hitaasti imeytyviä proteiineja.

http://www.htbc.fi/lisaravinteet.html

ViestiLähetetty: 2004-10-20 17:43:22 
Tumppu kirjoitti:
Jostain lueskelin että ennen punttitreeniä syötävässä ateriassa olisi hyvä olla hitaasti imeytyviä protskuja ja punttitreenin jälkeen nautittavassa ateriassa nopeasti imeytyviä protskuja. Siksikö että elimistössä on varmasti vielä treenin aikana tarpeeksi protskuja ja niitä saa nopeasti lisää treenin jälkeen?

Mitä hyviä hitaita ja nopeita protskuja sisältäviä safkoja itse käytätte treeniä ennen ja sen jälkeen?

Pikkuhiljaa tästäkin tutkimustuloksia tulee. Käyttökielessä "nopeilla proteiineilla" tarkoitetaan yleensä heraproteiinia ja "hitailla" mm. kaseinaattiia ja maitoproteiinia yleensä.

Nyrkkisäännöksi voisi sanoa, että atrioiden välissä ja yötä vasten hitaampaa ja treenin jälkeen nopeampaa yhdessä vaikkapa maissitärkkelyksen kanssa.

Myös eräässä tutkimuksessa "palautumisjuoman" nauttiminen osissa ennen, treenin aikana ja sen jälkeen saatiin suurin vaste lihasanabolialle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-20 17:53:12 
Poissa
sintti
sintti

Tuo "nopea" heraproteiini jä vielä hieman epäselväksi. Mistä sitä saa (ravintolisät poislukien) parhaiten?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-20 18:09:59 
Tumppu kirjoitti:
Tuo "nopea" heraproteiini jä vielä hieman epäselväksi. Mistä sitä saa (ravintolisät poislukien) parhaiten?

Eipä oikein mistään, sillä maidon eri kaseinaatit (kalsium, natrium jne.) hidastavat imeytymistä mahasuolikanavassa. Ohessa nopea katsaus asiaan. Kts. varsinkin loppupuoli.

http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Proteiini ... ittelu.pdf

Sitäpaitsi ei esmes hydroloidussa herassa mitään vikaa ole. Tosin kaseinaatit ovat monipuolisempia koostumukseltaan ja tutkittua tietoa asiasta on vähän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-20 18:32:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nopeilla proteiineilla tarkoitettaneen juuri käsiteltyjä proteiineja, esimerkiksi hydrolysoitua heraa, joka on siis jo pilkottu valmiiksi, jotta sen imeytyminen olisi nopeaa. Huonoja puolia hinta ja karsea maku, ainakin kun minä olen viimeksi sitä ostanut. Puhdas isolaattikin on nopeaa ja konsentraatti sitten hiukan hitaampaa ja siinä on enemmän hiilaria ja rasvaa mukana. Kaseinaatti on sitten hitaampaa.. Käytännön merkityksiä en osaa sanoa, itse olen käyttänyt herakonsentraattia.

Kovin nopeaa proteiinia ei varmaankaan ruuasta saa, ei ainakaan noiden herojen imeytymisnopeutta vastaavaa. Voisikohan nestemäisissä muodoissa olevat proteiinit olla nopeammin imeytyvämpiä, kuin esim. liha?

Paras lihaksen anabolian kannalta tosiaan kai on nauttia proteiini- hiilariyhdistelmää ennen ja jälkeen harjoituksen ja vielä jonkun verran aikanakin. Itse en ole lähteny sähläämään, vaan kietaisen juoman treenin jälkeen naamariin ja sitten tunnin päästä kiinteää safkaa. Päivän suurimman aterian olen sijoittanut tuohon kohtaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-20 18:33:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vieras taas kirjoitti:
Sitäpaitsi ei esmes hydroloidussa herassa mitään vikaa ole. Tosin kaseinaatit ovat monipuolisempia koostumukseltaan ja tutkittua tietoa asiasta on vähän.

Paitsi maku......Vieläkö ne maistuvat sellaiselle pistävälle vai onko se saatu niistä pois?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-21 07:25:34 
Sam kirjoitti:
vieras taas kirjoitti:

Paitsi maku......Vieläkö ne maistuvat sellaiselle pistävälle vai onko se saatu niistä pois?

Nämä on Sam näitä makuasioita. Maustamaton hera ei tosiaan makuhermoja naurata. Tosin kaikilta valmistajilta löytyy makuvaihtoehtoja ja kaakaojauhe tms flavori auttaa kummasti.

Mielestäni maustamaton soija on kaikkein karmeinta, puhumatakaan vedyn ym. kaasujen muodostumisesta paksusuolessa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00