karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-07 17:02:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 691 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 127 28 29 30 3135 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-10-16 03:10:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huomenta
suklaahirmu kirjoitti:
Pitääpä lukea ajan kans vielä paremmin :D

kuitenkin jotta puurot ja vellit ei mene sekaisin kannattaa vilkasta tätä juttua ensin

pakkotoisto keskustelupalsta ruotii miten laihtua
"pakkotoisto" on suomen suurin kuntoilijoiden, voimailijoiden ja kehonrakentajien keskustelupalsta
Ketju: Dieettaaminen - asiat, joilla EI ole merkitystä

linkissä käsitellään mm seuraavia asioita
1. Glykeeminen indeksi/kuorma, nopeat hiilarit vs. hitaat, insuliini indeksi
2. Aerobinen vs. HIIT ja aerobinen aamulla
3. Variaatiot rasvan ja hiilihydraattien määrässä
4. Makrojen erottelu
5. Iltasyöminen
6. Paikallinen rasvanpoltto
Kalorit kunnon/roskaruoasta
Säästöliekki
Ateriatiheys

:idea: Kalorivaje (miinus kalorit) eli negatiivinen energiatasapaino ratkaisee kaiken loppupelissä. :idea:

ja kaikkiin tutkimuslähteet.
siis suomeksi juttua
http://www.pakkotoisto.com/ravinto/9125 ... rkitystae/
kannattaa vilkasta...

ViestiLähetetty: 2012-10-22 04:12:50 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ari kirjoitti:

:idea: Kalorivaje (miinus kalorit) eli negatiivinen energiatasapaino ratkaisee kaiken loppupelissä. :idea:

siis suomeksi juttua
kannattaa vilkasta...

Luin ensimmäisen sivun pakkotoiston ketjusta.

Kaverihan lyttää meidän uskonnon eli karppaamisen kokonaan. Hänen mukaansa ihan sama syödäänkö rasvaa, proteiinia vai hiilareita. Tällä perusteella kaikki täällä kirjoitettu kehon oppimisesta rasvapolttoiseksi on siis huuhaata? Vai ymmärsinkö väärin?

HIIT ei sitten olekaan niin hyvä hommeli painonpudotuksessa?

Nopeilla ja hitailla hiilareilla ei käytännön eroa. Toloset ja muut GI:sta puhuneet ovat olleet täysin kujalla?

Säästöliekki merkityksetön asia normilaihduttajalle. Eli hh syklityksellä ei käytännön merkitystä?

Allekirjoittaako Ari pakkotoiston ketjun avusviestissä kirjoitetut asiat?

ViestiLähetetty: 2012-10-22 05:00:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Zeims kirjoitti:
Ari kirjoitti:

siis suomeksi juttua
kannattaa vilkasta...

Luin ensimmäisen sivun pakkotoiston ketjusta.

Kaverihan lyttää meidän uskonnon eli karppaamisen kokonaan. Hänen mukaansa ihan sama syödäänkö rasvaa, proteiinia vai hiilareita. Tällä perusteella kaikki täällä kirjoitettu kehon oppimisesta rasvapolttoiseksi on siis huuhaata? Vai ymmärsinkö väärin?

Nopeilla ja hitailla hiilareilla ei käytännön eroa. Toloset ja muut GI:sta puhuneet ovat olleet täysin kujalla?

Säästöliekki merkityksetön asia normilaihduttajalle. Eli hh syklityksellä ei käytännön merkitystä?

Allekirjoittaako Ari pakkotoiston ketjun avusviestissä kirjoitetut asiat?

Huomenta
jep ei tuolta tarvitse lukea kuin tuo eka viesti
niinpä niin. :idea:
kun puhutaan laihduttamisesta ja laihtumisesta, loppukädessä vain kalorivajeella ja sen suuruudella on merkitystä laihtumisnoputeen.
miten tämä kalorivaje tehdään (ruuan määrällä vai kulutuksen lisäämisellä), siihen on monta eri konstia tai keinoa ja tyyliä. ja nämä "tyylit" tai sanoisko dieetti tyylit ne sopivat eri tavalla eri ihmisille. joten jos esim. VHH tyylisellä ruokailulla on helppo pitää kalorivajetta se sopii silloin. tämä VHH tyylinen ruokailu näyttää kokemusten perusteella sopivan hyvin näihin mielitekoihin/mielihaluihin, mutta ei kaikille. siksi ei ole universaalista dieettiohjetta joka sopisi kaikille.
ehkä kaikille lähellä oleva ohje on "syö samaa kuin ennen, mutta jonkun verran vähempi") näin tehtynä kcal määrä laskee ja voi syntyä kalorivajetta.
mutta kaikki dieetit joiden tarkoitus on laihtuminen, perustuu kalorivajeeseen. eli kalorivaje ratkaisee loppupelissä miten laihtuu.

tässä hyvä esimerkki

Lainaa:
Ravintotieteilijä laihdutti 12 kiloa roskaruualla

Tiistai 9.11.2010 klo 11.15
Ravintotieteen professori Mark Haub pudotti elopainostaan 12 kiloa kymmenessä viikossa mutustamalla keksejä, sipsejä ja donitseja.
Yhdysvaltalainen ravintotieteen professori Kansasin yliopistosta söi kymmenen viikon ajan sokerisen herkun aina kolmen tunnin välein oikeiden aterioiden sijaan. Kaksi kolmannesta miehen kaikista syömisistä koostui tänä aikana roskaruuasta.

Haub halusi todistaa sen, että painonpudotuksessa tärkeintä ei ole nautitun ruuan ravintoarvo, vaan nautittujen kalorien määrä. Mies otti ohjenuorakseen sen tärkeimmän asian, mikä liittyy painonpudotukseen: hän kulutti enemmän kaloreita kuin söi. Hän piti sokeriherkkujen määrät niin pieninä, että päivittäinen kalorimäärä jäi 1800 kaloriin.

lähde: http://www.iltalehti.fi/ruoka/2010110912663963_ru.shtml

ViestiLähetetty: 2012-10-22 05:15:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

näin keskusteltiin jo aikaa sitten täällä
Zeims kirjoitti:
Kaverihan lyttää meidän uskonnon eli karppaamisen kokonaan.

Pappa kirjoitti:
Muudan kirjoitti:
Karpaasi: Jos pitää alkaa laskea kaloreita, tarkoittaa se, ettei alakarppaus-teoria pidä paikkaansa ja painonvartijat ja virallinen linja onkin oikeassa.
Horjuuko uskonne?

Alakarppauksen ja varsinaisesti ketogeenisen ruokavalion toimivuudesta on saatava ns huuhaa ja "uskonto"henki pois... sen jälkeen sillä voi kuvitella olevan laajempaakin hyväksyvää kannatusta. Oikeastaan siksi(kin) aloitin.

Ketogeeniseltä ruokavaliolta on saatava "ihmedieetti" maine pois. Miksi pitää kynsin hampain kiinni siitä huuhaasta että kaloreista piittaamatta voisi syödä kuinka paljon tahansa ja laihtua. Niin kauan kuin sitä julistamme meitä pidetään monilla tahoilla "kummajaisina". Sensijaan se on oikein että kun syö vain nälän verran (ja ruokavalio kohdallaan) tällä hyvin usein ylipainoinen laihtuu. Ja normaalipainoinen voi paremmin usein tällä ihmisnisäkkään normaaliruokavaliolla..

siltä osin että esitetään mielikuvituksellisia "ihme" kertomuksia siitä kun joku on syönyt megakaupalla yli kulutuksen ja laihtunut. Sekin on kalorihöpötystä.

Minulla on jokseenkin riittävällä tarkkuudella tieto kalorivajeestani (jota en ole säätänyt..vaan se on säätynyt itsellään) ja aika tarkat käyrät painon putoamisesta. samoin kokolailla riittävällä tarkkuudella tiedän kulutukseni. Minun kohdalla _sattumalta_ painon pudotuksen määrä on tähän jokseenkin linjassa kalorivajeeni kanssa. 3,5kk aikana kulutus, painon putoaminen ja kalorivaje kulkevat käsi kädessä. Kumma juttu. ;)

Kertaakaan en ole jättänyt syömättä ajatellen että empäs syö ettei tule kaloreita liikaa. Sensijaan rasva/proteiinisuhdetta olen säätänyt.

Varpu Tavi kirjoittaa blogissaan mm näin.
Lainaa:
kaloreilla on SUURIN merkitys laihtumisessa ja lihomisessa. Sitä tosiasiaa et voi paeta, että sinun täytyy olla jatkuvalla kalorivajeella laihtuaksesi tai jatkuvilla ylikaloreilla lihoaksesi – täysin riippumatta siitä mikä on ruokavaliosi hiilihydraattien, proteiinin ja rasvan suhde (* kunhan proteiinien aineenvaihdunta otetaan huomioon.)

Miten sitten voit tietää olevasi kalorivajeessa? Sen tietää varmaksi vain siitä, että laihtumista ja rasvaprosentin alenemista tapahtuu. Jos laihtumista ei tapahdu, et ole kalorivajeessa, vaikka laskelmasi siltä näyttäisivätkin.

Lyhyesti: Laihtuaksesi ja polttaaksesi kropan rasvavarastoja tarvitset kalorivajetta, vaikka intomieliset satuihin uskojat kuinka muuta väittäisivät. Erilaiset nettilaskurit ja muut kalorilaskennan apuneuvot ovat kuitenkin parhaimmillaankin vain karkeasti suuntaa-antavia, ja virallisten laihdutusneuvojien ohjeet karkeita yksinkertaistuksia.

mutta enempi alla
lähde: http://varputavi.wordpress.com/2012/07/31/mita-ihmiset-haluavat-kuulla-ja-mita-he-eivat-haluaisi/
Mirka kirjoitti:
Kalorivaje on edelleenkin ainoa tapa laihtua.

ViestiLähetetty: 2012-10-22 05:32:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Zeims kirjoitti:
Tällä perusteella kaikki täällä kirjoitettu kehon oppimisesta rasvapolttoiseksi on siis huuhaata? Vai ymmärsinkö väärin?

niin tämän ylläolevan ymmärsit väärin.
nyt ei puhuta "rasvapolttoisesta" tai "hh polttoisesta" vaan laihtumisesta.
noita kehon toimintoja kutsutaan täällä "noilla" nimillä riippuen kuinka paljon keholle annetusta ruuasta prosentuaalisesti on hh tai rasvaa.
kyllä keho sopeutuu molempiin, se ei ole huuhaata.
keho sopeutuu "rasvaruokintaan" ja "hh ruokintaan" mutta se on eri asia mistä nyt keskustellaan.
toki molempia voi käyttää hyödyksi kun luodaan kalorivajetta.
kun "rasvaruokinnassa" hh jätetään vähemmälle eikä syödä yli kulutuksen (proteiinia ja rasvaa) näin voi syntyä kalorivajetta ja näin laihtuminen alkaa.

ViestiLähetetty: 2012-10-22 06:51:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Zeims kirjoitti:

Eli hh syklityksellä ei käytännön merkitystä?

yllä olevat on sinun päätelmiä

Lainaa:
Aerobisen (tai HIIT:in) tarkoitus on lisätä kalorinkulutusta

HIIT lisää kulutusta ja sitä kautta kalorivajetta.

hh syklityksessä ruokaa annetaan enempi treenipäivänä kuin lepopäivänä. näin voi ja pystyy treenaamaan kovempaa, kuin vähäisillä hh -> tästä seuraa että kehitystä on mahdollisesti enempi ja kulutus isompi -> tästä seuraa että sillä on merkitystä.

ViestiLähetetty: 2012-10-22 07:06:11 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

omasta kokemuksesta voin sanoa et toimii.

kuukauden kokeilu eli 7krt salilla 4 vkon aikana yhteensä senttejä lähti ry/vy/aly lähes 20cm.

ja olin jo laihtunut VHH:lla lähes 30kg.

ViestiLähetetty: 2012-10-26 15:57:22 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kiitos Ari vastauksista! :D

Joo, uskonto oli väärä sana käyttää karppauksesta. Olin vain siinä uskossa foorumin perusteella, että karppauksella voisi laihtua enemmän tietyssä ajassa kuin kalorivajeen mukaan pitäisi. Näin ei sitten ole, vaan lopulta se on puhdasta matematiikkaa. Tämän ajattelin liittyvän kehon rasvapolttoisuuteen. Keho siis voi oppia rasvapolttoiseksi, mutta sillä ei lopulta ole merkitystä kehon rasvavarastojen hävittämisessä - vain kalorivajeella on.

HIIT kommenttiani en ymmärrä enää itsekään. :oops:

Hh syklityksen hyödyttömyydellä tarkoitin yhteyttä säästöliekkiin. Pakkotoiston mukaan säästöliekki ei ole merkittävä tekijä tavallisella ylipainoisella laihduttajalla. Eikä muutoinkaan kuin varsin poikkeustapauksissa. Eli onko niin, että ylipainoinen laihduttaja joka vetää miinuskaloreilla eikä treenaa salilla tai harrasta HIIT:tiä, ei hyödy mitään hh syklityksestä?

Menikö tää nyt oikein?

ViestiLähetetty: 2012-10-26 16:11:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ari kirjoitti:
Huomenta
interval on todella kova treeni vähillä hh.
hh syklityksessä pitää tankata hh -> eikä olla ketoosissa.
alussa jo 4 min. interval 2-3 x vk voi olla liikaa vähillä hh.
alussa, ajassa vähempi ja kertoja lisää kun siltä tuntuu.

näitä ei tehdä ketoosissa [-X

Siis sovellettuna:

Jos syklitän hiilareita TAI olen tasaisesti esim. 40g hh/pvä (eli tod.näk. en ole ketoosissa) voin vetää HIIT:in vaikka 7 kertaa viikossa, mikäli en treenaa muuta.

Jos olen tasaisesti 20g hh/pvä (eli tod.näk. olen ketoosissa) en voi harrastaa HIIT:tiä lainkaan enkä muutakaan treenaamista. Voin kuitenkin käydä ulkoilemassa/kävelyllä joka päivä.

Pysyinkö kartalla?

ViestiLähetetty: 2012-10-26 19:03:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

ÖÖÖÖööööö...mie oon ollu siinä uskossa et toi syklitys toimis niin, et vaikka oon muuten 20-30hh Mutta sit treenipäivänä vedän hiilarit 40-60 ennen treeniä. Treenin jälkeen en ota muuta kuin protkua ja rasvaa. Kuitenkin kattoen et kalorit ei mee överiks. TOIMII mulla. senttejä hävinny mm. lantiolta 4-5 viikossa 8cm.

Oonks mie nyt kuitenki ymmärtäny väärin? vai koskiko se nyt vaan pelkästään interval treeniä? Apua..nyt menin ihan sekasi :smt120

BLOGI

ViestiLähetetty: 2012-10-26 19:46:08 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

^ Siis juuri noin minä (ketjun aloittaja) olen asian tajunnut. Ehkä olen sit ollut koko ajan väärässä... :roll:

Mut paskan marjat, ainakin se toimii. :lol:

ViestiLähetetty: 2012-10-26 19:56:46 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Puzika kirjoitti:
ÖÖÖÖööööö...mie oon ollu siinä uskossa et toi syklitys toimis niin, et vaikka oon muuten 20-30hh Mutta sit treenipäivänä vedän hiilarit 40-60 ennen treeniä. Treenin jälkeen en ota muuta kuin protkua ja rasvaa. Kuitenkin kattoen et kalorit ei mee överiks. TOIMII mulla. senttejä hävinny mm. lantiolta 4-5 viikossa 8cm.

Oonks mie nyt kuitenki ymmärtäny väärin? vai koskiko se nyt vaan pelkästään interval treeniä? Apua..nyt menin ihan sekasi :smt120

No niinhän se toimii. Eikä kai ainakaan minun postauksissa muuta esitetä/kysytä? :?:

Esitin vain muutaman skenaarion Arille, josko olen ymmärtänyt oikein.

ViestiLähetetty: 2012-10-26 21:09:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Zeims: AAaaa..okei! Jotenkin käänsin päässäni omituisesti. Mut nyt kun luin ajatuksen kanssa tekstisi ymmärrän mitä tarkotat..Tosiaan jos treenaa 20hh ilman hiilaritankkausta niin mun kroppa ei ainakaan tykkää ja sitä joskus mietinkin ennen kuin törmäsin tähän ketjuun.

piinastiina: Suuri kiitos sulle et alotit ketjun [-o< Tämä on kyl ollu mulle pelastus! Ja tosiaan, oon samaa mieltä. Ihan sama miten syklittää, kuhan toimii :D

BLOGI

ViestiLähetetty: 2012-10-27 06:15:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Zeims kirjoitti:
Jos syklitän hiilareita TAI olen tasaisesti esim. 40g hh/pvä (eli tod.näk. en ole ketoosissa) voin vetää HIIT:in vaikka 7 kertaa viikossa, mikäli en treenaa muuta.

Jos olen tasaisesti 20g hh/pvä (eli tod.näk. olen ketoosissa) en voi harrastaa HIIT:tiä lainkaan enkä muutakaan treenaamista. Voin kuitenkin käydä ulkoilemassa/kävelyllä joka päivä.

Pysyinkö kartalla?

hh syklitys avaa treenille ovet. mutta ei välttämättä 7 kertaa viikossa, kun ei tarvitse vetää niin monesti. ja jos vetää itsensä ylikuntoon keho tekee siitä lopun tavalla tai toisella. (kivut, flunssa, uupumus, lopahdus, into loppuu, ei vaan kiinnosta enää mikään, uni vaikeudet, tressi ... näin mm. keho puolustautuu yli treeniin)
Lainaa:
Ylikunto tai ylirasitus tarkoittaa sitä, että elimistöä on rasitettu enemmän kuin mistä sillä on mahdollisuudet palautua.

Ylikuntoon joutuneen henkilön fyysisen ja psyykkisen kuorman määrä on kasvanut kovemmaksi, kuin mistä elimistöllä on mahdollista palautua.

Ylikunnossa ihmisen autonomisen hermoston tasapaino horjuu. Yleisesti puhutaan sympaattisesta ja parasympaattisesta ylikunnosta. Sympaattisessa ylikunnossa ihmisen sympaattinen hermosto eli kansanomaisemmin stressihermosto käy ylikierroksilla. Tällöin sykkeet ovat korkealla, ihminen on väsynyt ja rauhaton. Parasympaattinen ylikunto oireilee taas päinvastoin: sykkeet eivät nouse rasituksessa, henkilö on flegmaattinen, masentunut ja välinpitämätön. Sympaattinen ja parasympaattinen ylikunto voi esiintyä myös yhtäaikaa.

Ylikunto oireilee yksilöllisesti. Ylikunnon oireet voidaan jakaa fyysisiin ja psyykkisiin. Fysiisiin kuuluvat muun muassa suorituskyvyn lasku, voimattomuus, lihasarkuus, lisääntynyt hikoilu, kohonnut lepoverenpaine, vapina, rytmihäiriöt, heikentynyt unensaanti tai yliuneliaisuus, heikentynyt tai suurentunut ruokahalu, kohonnut lepopulssi, korkea tai liian matala palautumissyke, kuumeilu, huono vastustuskyky. Psyykkisiin oireisiin kuuluvat masennus, flegmaattisuus, välinpitämättömyys, hermostuneisuus, jännittyneisyys, hämmennys, pelko, ahdistus, ärtyneisyys ja oudot mielihalut.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ylikunto

20 g hh ilman hh syklitystä ei kannata treenailla kovaa, eikä ainakaan HIIT kunnolla kulje, se on vähän semmosta "vellihousu jumpaa". mutta voit käydä ulkoilemassa/kävelyllä joka päivä (30...60 min) ja tämä sopii siihen oikein hyvin.

jos kuitenkin treenaat vähillä hh ilman hh syklitystä HIITiä ja/tai punttitreenejä useita kertoja viikossa... siitä seuraa ylikunto ks. yllä.

ViestiLähetetty: 2012-10-27 06:23:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Puzika kirjoitti:
Tosiaan jos treenaa 20hh ilman hiilaritankkausta niin mun kroppa ei ainakaan tykkää..

:idea:
näin on

ViestiLähetetty: 2012-10-27 06:26:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Puzika kirjoitti:

näin se menee.

ViestiLähetetty: 2012-11-01 16:18:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vaikka tässä topikissa puhutaan VHH treenistä pitää muistaa että...
uusien tietojen ja kokemusten mukaan hh ei kannata vetää liian alas pitkällä aikaviiveellä edes matala hh päivänä, jos treenailee kovaa. :!:
Korkean pv hh 100 g
matalan pv hh 50 g
tai
Korkean pv hh 150 g
matalan pv hh 50 g
voi olla hyväkin. miksikö?
aineenvaihdunnan hidastumisen takia, joo kyllä.
lyhyesti: kehon useiden hormonien kautta, mm. lisämunuaisen, lisämunuaisenkuoren, kilpirauhasen kautta.
liian iso kalorivaje nostaa stressiä ja mm kortisoli arvot nousee..
tässä juttua jos aineenvaihduntasi on jo hidastunut ja miten aineenvaihduntaa saa isommalle.
http://lieksa.pp.fi/vhh/paino.htm#vaihdunta

ViestiLähetetty: 2012-11-01 21:23:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitti Ari taas vinkeistä, mulla kun kaiken hyvän lisäksi on jo tuokin vajaatoiminta :x

Mä en kai treenaakkaan "kovaa" :mrgreen: 2 kertaa viikossa ja sit lisäks kävelylenkkejä päivittäin.
Aineenvaihdunta on mulla saanu kovan buustin tuolla syklittämisellä. Ihan eritavalla irtoo hiki ja muutenkin kroppa tuntuu toimivan eritavalla.

Mutta tosiaan hyvä tietää ja olla varuillaan jos kroppa alkaa oireilemaan.

BLOGI

ViestiLähetetty: 2012-11-02 15:14:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Puzika kirjoitti:
Mutta tosiaan hyvä tietää ja olla varuillaan jos kroppa alkaa oireilemaan.

Lainaa:
Tämä hämmentää edelleen keskustelua. Koska kaikille ei tule edes vuosien ketokarppailun seurauksena ongelmia kilpirauhasen tai muiden sisäeritysrauhasten kanssa, voi olla helppoa jättää "muutamat erityistapaukset" huomioimatta. Näitä erityistapauksia saattaa kuitenkin tulla lähivuosina lisää, jos alakarppausbuumi jatkuu nykyiseen malliin. Lisäksi korostaisin, että tässä osassa käsittelen vain yhtä turhan tiukan VHH:n yksilöllisistä haitoista. Lukuisia muitakin löytyy ja voit lukea niistä jatkossa lisää, kun kirjoittelen aiheista yksi kerrallaan.

Kilpirauhasen vajaatoiminnan keskeisiä oireita ovat väsymys, madaltunut ruumiinlämpö, palelu, masennus, turvotus, ummetus, hidastunut aineenvaihdunta ja painonnousu.

VHH ja stressihormonit
Kaikenlainen stressi vaikuttaa kilpirauhaseen ja voi altistaa pitkään jatkuessaan vajaatoiminnalle. Psyykkisten syiden lisäksi stressiä voivat aiheuttaa myös ravintotekijät, kuten ruokavalion liian alhainen hiilihydraatti- tai kalorimäärä.

Pahin turmion resepti on kalorivajeen, rankan urheilun ja tiukan hiilihydraattirajoituksen kombinaatio.

Mainitsin jo raskaan liikunnan ja alakarppauksen huonosta yhdistelmästä, mutta myös henkisen kuormituksen ja alakarppauksen yhdistelmä voi olla samalla tapaa haitallinen. Tilanteen jatkuessa liian kauan, voi kehittyä myös lisämunuaisen väsyminen, joka pahentaa huomattavasti kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita

lähde: http://all-nuts-in-a-case.blogspot.fi/2011/07/varoitus-vhhn-vaaroista.html

ViestiLähetetty: 2012-11-02 19:09:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tää nyt ei kuuluis tähän ketjuun mut vastaan kuitenkin..

Mun kilpparivajis puhkesi jo vuosia sitten, en silloin karpannut. Mutta joo, erittäin hyvä tietää tämä. Vois vaikka himpun hiilareita nostaakkin :)

BLOGI

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 691 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 127 28 29 30 3135 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00