karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-13 10:26:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 581 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 530 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-06 15:13:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jakkaran vannoutunut kannattaja täälläkin, vaikka suokilla on säkää "vain" 154. Alkaa pikkuhiljaa pinna kiristyä, kengittäjät on joko kadonneet teille tietymättömille tai "palaa ensi viikolla uudestaan asiaan, tää viikko on jo ihan täynnä..." Kerpeles. No en muutenkaan voisi ratsastaa, kun otus sai jostain kummasta haavan takaseen, nyt on imusuonentulehdus ja antibioottikuuri.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-06 17:44:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Delfiini..
siitä nyrkkisäännöstä.. Mulla on ainekin aika vahva käsitys, että ratsastuksen opettajat tietää, että mikä hevonen jaksaa ketäkin kantaa. Pitkillä ihmisillä on ainekin aika vaikeaa mennä tosi pienellä hevosella. Tietysti on poikkeuksiakin noissa opettajissa, että saattaa vähän v..ttuilen antaa hevosia.. On kokemusta semmosistakin, tosin ei omakohtasta. Ja noita tuskin on paljon.

Vaikuttahan siihen ratsastajan taitokin joissain määrin. Mutta joo. Visaammat voi täydentää tätä mun hyvin sekavaa kommenttia :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-06 19:35:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hei taas Delfiini,

En huomannut tuota kysymystäsi aiemmin. En tiedä onko mitään nyrkkisääntöä olemassa tuon hevosen koon suhteen, mutta jos olet lyhyt(jalkainen), olen melko varma että voit mennä paljon pienemmälläkin hevosella kuin 170 cm. Itse olen 167 cm ja olen n 75-80 kiloisena mennyt jopa 135 cm VAHVALLA ponilla. Joo, jalkani roikkuivat aika alhaalla, mutta ponilla ei ollut mitään vaikeuksia pukittaa minua komeassa kaaressa hiekkaan.

Yleensä ratsastuksenopettajaan voi luottaa hevostenjaossa. Mutta se hevosten jako on aika monimutkainen yhtälö, johon vaikuttavat esim. tunnille tulevien ratsastajien pituusjakauma, terveenä olevat hevoset, hevosten koulutustaso (kuka ratsastaja pärjää sen pukittajan kanssa :wink: ), ratsastajien mieltymykset... viime hetken peruutukset jne

Mutta useimmat opettajat suhtautuvat ihan mukavasti myös toivomuksiin, kun ne fiksusti esitetään. Esim itse olen joskus pyytänyt ettei minulle annettaisi yhtä tiettyä isoa puoliveristä juurikin isojen liikkeiden takia. En kertakaikkiaan pystynyt olemaan siinä ravissa, jännityin :arrow: hevonen alkoi säikkyä maneesin nurkkia (eikä tehnyt sitä muilla ratsastajilla). En joutunut ratsastmaan tällä hevosella enää koskaan. Toisaalta, suostuin mielelläni ratsastamaan sillä ex-ravuri suokilla joka ensin yritti purra satuloidessa ja sitten ei suostunut pysähtymään (joo ja ostin sen myöhemmin :roll: ).

Huih, älkää houkutelko mua puhumaan hevosista. En nimittäin pysty lopettamaan...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-06 21:24:39 
Poissa
huuhaakarppi
huuhaakarppi

:D ihania hevosjuttuja! Mulla kanssa alkoi tehdä mieli ratsastaa enempi kun pari kertaa kävin sisareni varaamilla tunneilla, joille hän ei päässyt...Pentuna olin joskus hevosen selässä, kerran oikean lämminverisenkin, jota en oikein pystyny hallitsemaan mutten tyhmyyksissäni pelännytkään 8)
Mutta siin on se raha...Mut jos Tiiralle tallitytöks!

"tee ittelles kivoja asioita!"
"Where is human nature so weak as in the bookstore?" - Henry Ward Beecher

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-07 09:47:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joo tervetuloa vaan! Kyllä tätä *kanlappamista aina vieraillekin riittää! Itse asiassa kylään on tänäänkin tulossa ystäväni joka haluaa nimenomaan tehdä tallihommia ja rapsutella hevosta. Ratsastus ei kuulemma niinkään kiinosta. Mikäs siinä, se on parasta verenpaineen hoitoa se. Mie katon päältä ja juoruilen sillä aikaa kun kaveri hikoilee :wink: . Ja kaikilla hyvä mieli.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-10 08:37:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huokaus, hokkeja kuulutan alle myös ratsastuskoulun hevosille! Kengittäjät tuntuvat tosiaan olevan suosiossa nyt. Kävin eilen jokaviikkoisella tunnillani (pahus kun hevostelu on täällä pk-seudulla niin kallista, ettei ole oikein varaa käydä tunnilla kuin 1 x vko). Viikkoon ei ole päässeet hevoset kunnolla tarhaan, kun ei saada hokkeja alle.

Mun lemppari- ja vakkaripolle on aika pörheä jo perusluonteeltaan, ja nyt sitä virtaa meinaa olla tosiaan liikaa. Välillä sai oikein tosissaan muistuttaa, että hei mä olen täällä selässä ja määrään sekä suunnan. Kierroksia oli niin, ettei hepo meinannut päästää mua lopuksi edes alas selästä, steppaili vaan. Toisaalta osa kierroksista johtui kyllä tunnin tehtävistäkin, heppa tykkää kun pääsee näyttämään mitä hän osaa :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-10 09:51:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minä ratsastan säännöllisen epäsäännöllisesti.
Eli, jos on aikaa ja sopiva hevonen tarjolla.

Nuorena minulla oli oma hevonen, jonka kanssa tuli touhuttua todella paljon - ratsastettua ja hoidettua - melkeinpä kaikki vapaa-aikani liittyi tähän heppuliin. Sepä oli ihanaa aikaa. -huoh-

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-10 11:58:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ratsastuksesta ja ylipainosta, taas. Kävin tuolla foorumilla, jossa on ketju nyk. tallistani. Siellä oli kaksi vastakkaista koulukuntaa: Tää joka kannattaa satulaan nousua "korokkeelta" tms. Toiset sitten vetoaa Wegeliukseen, joka on sanonut, että jos ei pääse omin voimin hevosen selkään, kandee etsiä toinen harrastus. :( Mä laihdun kyllä nyt sopivasti, mutta vielä on painoa. Harmittaa, kun tulee semmonen olo, että kukahan tallilaisista on kirjottanut niin paljon negatiivistä meistä paksuista ratsastajista.

Pari tuntia oon menny ja kivaa on, mutta kun se epävarmuus aina iskee: Mitä noi aattelee ja oonko mä totaalisen vääräs paikas...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-10 12:12:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Delfiini,

Höpö höpö! Kyllä useimmat omilla aivoillaan ajattelevat ihmiset ymmärtävät että jos nyt ei välitä hevosta säästää :shock: niin ainakin kannattaisi miettiä mitä se maasta selkään nouseminen tekee kalliille (!) satulalle ja jalustinhihnoille. Eikä se, että menee selkään jakkaralta mitenkään tarkoita etteikö maastakin pääsisi, vai tarkoittaako muka? Wegeliksenkaan puheita kannata aina ihan kirjaimellisesti ottaa -mies on aika kova kärjistämään.

Ja ihan turha siellä tallilla on murehtia muiden ajatuksia. Ensinnäkin, kohta ei voi mennä minnekään jos ajattelee koko ajan muiden puhuvan vain minusta (ja pahaa tietysti). Toisekseen, ihan rehellisesti sanoen, monikaan ratsastaja ei oikeesti ehdi eikä halua kiinnittää huomiota toisten ulkonäköön ja suoritukseen, kun omassakin on tekemistä.

Niin että NAUTI rohkeasti tästä haastavasta mutta samalla niin palkitsevasta harrastuksesta. Olen itse ottanut sen kannan että jos minun paksujen reisieni näkeminen ratsastushousuissa aiheuttavat jollekin kovaa kärsimystä, niin eihän se minun ongelmani ole, vai onko?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-10 14:21:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tiira, kiitos kannustuksesta. Ensi alkuun kaikki olikin niin ihanaa, ja hevosten ja pikkutyttöjen huolenpidon myötä on edelleen. Mutta nuo nimettömät nettikirjoitukset ja vetoaminen johonkin "guruun" sattuu tämmöselle jonka itsetunto on muutenkin aika huono. Onneksi mä hevosen selkään päästyäni unohdan nää jutut, enkä tarkkaile peileistä muuta kuin omaa istuntaa ja tyyliä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-10 14:42:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Delfiini kirjoitti:
Tiira, kiitos kannustuksesta. Ensi alkuun kaikki olikin niin ihanaa, ja hevosten ja pikkutyttöjen huolenpidon myötä on edelleen. Mutta nuo nimettömät nettikirjoitukset ja vetoaminen johonkin "guruun" sattuu tämmöselle jonka itsetunto on muutenkin aika huono. Onneksi mä hevosen selkään päästyäni unohdan nää jutut, enkä tarkkaile peileistä muuta kuin omaa istuntaa ja tyyliä.

No joo se foorumi on sit mitä on! Mä en myöskään pääse ilman jakkaraa varmaan edes 140 säkäsen hepan selkään saatika ton meitin yli 160 säkäsen kun ite oon 157 pätkä. Ja tosiaan tuo remmien ja satulan säästäminen ..puhumattakaan hevosen selästä :shock: Aika järkyn näköistä kun joku "hyppää" hepan selkään ja se oikein notkahtaa ..huh..niin se ei tee kun menee jakkaran päältä.
Ei kannata tuollaisten foorumien tai jonku muka gurun sanomisia itsensä ottaa..tekee niin vain kuin parhaaksi ja järkevästi näkee..mää oon sitä mielt.
Meillä ei vielkää ole kenkiä..saatikka hokkeja, mut kentällä pääsee pyörimään ihan hyvin. Tammuska kun on ollut ilman kenkiä varmaan jo hyvinkin yli puolivuotta. Saa nähdä pysyykö ne popot kun kenkääjä tulee maanantaina :roll:
Hyvää ja rentoa viikoloppua kaikil heppa"hulluille" :)

[/url]

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-10 14:48:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Delfiini kirjoitti:
Ratsastuksesta ja ylipainosta, taas. Kävin tuolla foorumilla, jossa on ketju nyk. tallistani. Siellä oli kaksi vastakkaista koulukuntaa: Tää joka kannattaa satulaan nousua "korokkeelta" tms. Toiset sitten vetoaa Wegeliukseen, joka on sanonut, että jos ei pääse omin voimin hevosen selkään, kandee etsiä toinen harrastus. :( Mä laihdun kyllä nyt sopivasti, mutta vielä on painoa. Harmittaa, kun tulee semmonen olo, että kukahan tallilaisista on kirjottanut niin paljon negatiivistä meistä paksuista ratsastajista.

Pari tuntia oon menny ja kivaa on, mutta kun se epävarmuus aina iskee: Mitä noi aattelee ja oonko mä totaalisen vääräs paikas...

Kaikkea sitä kuulee....
Mä olen ratsastanut jostakin alle kouluikäisesta asti, ja mulla oli nuorena oma hevonen, eikä ole kyllä missään tullut vielä vastaan tuollaista ettei ylipainoinen voi ratsastaa.
Meillä annettiin tunneilla vaan sitten isompi hevonen painavammille.

Ja wegeliuksen sana ei ole mikään laki...
Sekin kuulemma esim. käytti piikkipuomeja valmennuksessa jne... ottaako nuo kaikki senkin sitten jonkunlaiseksi ohjenuoraksi?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-10 17:04:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minä kyllä käytän sitä jakkaraa selkään noustessa, vaikken ylipainoinen sillälailla olekaan niin en jaksa itseäni kiduttaa ja repiä kun ei paikat enää veny niinkuin joskus teininä :wink: Ajatelkoon sitten mitä tykkää kukin, meidän yksäritallillamme tämä on miltei kaikilla tapana, samassa pihassa toimiva ratsastuskoulu toki käyttää näitä vanhanaikaisia metodeja ("kyllä se täytyy itse sinne pystyä kiipeämään jos ratsastaa meinaa").
Ja tosiaan sitä nimeltämainitsematonta foorumia nyt ei kannata kovin tosissaan ottaa...
Onneksi saimme hokit ja tilsakumit alle sunnuntaina, pääsee taas maastoilemaan! Kyllä oli hepo virtaa täynnä, olisi vaan ravannut ja laukannut koko ajan :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-14 10:37:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä kyllä pääsen kevyesti hevosen kuin hevosen selkään (pituutta kun on se 180 senttiä ja suurin osa tuosta jalkoja...), eikä ylipainoakaan ole virallisesti ollenkaan (vaikka 10 kg pois huis saisi mennäkin, BMI taitaa olla 21,5...). Silti tykkään nousta tellingiltä selkään. Jakkarasta en niin välitä, koska siinäkin se ratsastajan ponnistus kuormittaa pollen selkää toispuoleisesti ja satulaa tietysti kanssa. Mutta jos tarjolla on (kuten entisellä tallillani oli) esim. vammaisratsastukseen tarkoitettu selkäännousuramppi tai -tellinki, niin heti nousen siitä kyllä. Siitä pääsee siis harppaamaan selkään suoraan, ilman että täytyy edes jalustinta laittaa jalkaan. Jo senkin takia, että harvoin maasta saa satulavyötä niin kireälle, etteikö se satula yhtään selkäännoustessa liikahtaisi --> hepan selkä ei tykkää kyllä.

Eli ihan rohkeesti vaan jakkaralta tai muulta apuvälineeltä selkään! Jonkun Wegeliuksen puheet ei niin paljoa paina, ja totta kai tässä asiassa on yhtä monta mielipidettä ja koulukuntaa kuin on harrastajiakin. Niinhän se on ihan joka asiassa 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-20 12:07:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täälläkin ratsasteleva karppaaja. Tosin karppaus aivan alkumetreillä :)

Ratsastanut olen 16 vuotta, tosin en tavoitteellisesti enkä ole koskaan kisannut. Tunneilla käynyt kun olen pystynyt (pitkät matkat talleille tai liian vähän rahaa). Suomiputet on lähellä sydäntä, tosin nyt ensimmäisenä omana hevosena onkin lämminverinen ex-ravuri :lol:

Ja selkäännoususta: aina nousen jakkaralta, ja olen tallipaikkaa vuokraavalle ehdottanut että rakentaisi sellaisen ihan kunnollisen telineen johonkin pihan nurkkaan, pääsisi ilman satulaakin ratsastelemaan, ilman että joku on punttaamassa. Omin avuin minä sen jakkaran haen, asetan hevosen viereen ja nousen selkään, joten siinä wegeliukselle :wink:

Tammuska
http://irc-galleria.net/view.php?nick=kettris&image_id=47861359

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-21 22:04:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Täällä myös heppahullu! :D
Ratsastusta olen harrastanut 14 vuotta ja ensimmäinen oma heppa on ollut 7 vuoden ajan, http://www.sukuposti.net/fakta.php?Numero=20754. Lisäksi tällä hetkellä on omakasvatti, toivottavasti tuleva ravikuningatar, http://www.sukuposti.net/fakta.php?Numero=255705. Joka luuraa avattaressakin.

bipbe sut on muuten tunnistettu heppojen perusteella!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-24 14:39:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

joanna- kirjoitti:
Täällä myös heppahullu! :D
Ratsastusta olen harrastanut 14 vuotta ja ensimmäinen oma heppa on ollut 7 vuoden ajan, http://www.sukuposti.net/fakta.php?Numero=20754. Lisäksi tällä hetkellä on omakasvatti, toivottavasti tuleva ravikuningatar, http://www.sukuposti.net/fakta.php?Numero=255705. Joka luuraa avattaressakin.

bipbe sut on muuten tunnistettu heppojen perusteella!

No hitsi!! Mää kattosin et toi sun avatar..siin on jotain tuttua! Eilen just mietin että mitä teille mahtaa kuulua..
Voi jee! Mitä pikkuiselle kuuluu?? Kaunis ainakin hänest on tullu!! Ja näyttely menestystäkin näyttää olevan :) Kohtahan te sitten pääsette koelähtöön..het kevääl ;) Sanoppa terveisiä.
-bipbe- plus lauma

[url=http://www.TickerFactory.com/]

Kuva

[/url]

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-26 15:39:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Vilhelmiina voi oikein hyvin. On ollu koko syksyn ajo-opetuksessa ja menee treeniin tammikuussa. Opetuslähtöön se saa mennä vasta syksyllä, ei oo kiirettä mihinkään kun on mennyt tähän saakka niin hyvin.
Aika iso siitä on tullut, nyt säkäkorkeus on noin 157 ja takapää on hieman korkeemmalla. :D on jo isompi kuin isänsä ja emänsä!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-28 09:29:42 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Vielä yksi ratsastava karppaaja ilmoittautuu.

Ratsastusta olen harrastanut (tosin taukoja välissä) seitsemänvuotiaasta, eli nyt jo 24 vuotta. Ja karppidieetillä olen ollut neljä vuotta.

Nuorempana kävin säännöllisesti ratsastustunneilla, ratsastelin hoitohevosilla ja yksi vuokrahepokin oli. Sitten opiskelut ja perhe alkoivat liikaa haitata harrastamista ja tänä kesänä tuli kokonaista 3 vuotta siitä kun olin viimeksi istunut hevosen selässä. Sitten yksi ajanpuutteesta kärsivä sukulainen pyysi minua ratsastamaan 1-2 kertaa viikossa 16-vuotiaalla pv-tammallaan. Hepo on aivan ihana ja olen nyt ollut tosi innostunut löydettyäni rakkaan harrastukseni uudestaan. Tamma on koulusukuinen ja aika taitava ja olen nauttinut kun olen hänen kanssaan päässyt oikein kunnolla perehtymään kouluratsastuksen saloihin. Intoa olisi käydä ratsastamassa useamminkin, mutta kun kotona on kaksi lasta, joista nuorempi vasta puolivuotias, niin ei tästä ikävä kyllä noin vain kovin usein tallille lähdetä . :(

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-28 10:06:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulle tuli eilen aika tylyä palautetta, kun soitin tallille. :( Olin netistä kysellyt ihan luotettavilta tahoilta muita mulle sopivia hevosia, etten jumi yhdellä ratsastaan koko kurssia. Tallin omistaja sattu olemaan puhelimessa ja sanoi että ei netissä mitään tiedetä, soita omalle opettajalle, jos se vaihtas mun hevosta. Ei kuulosta pahalta, tiedän, mutta sävy millä asiaan otettiin kantaa... Ehkä mä oon hankala kurssilainen, kun kyselen ja haluun erilaisilla hepoilla mennä... En usko, että niistä pikkutytöistä on tallille yhtä paljon vaivaa, kuin minusta, vanhasta ämmästä. :wink:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 581 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 530 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00