Hei taas Delfiini,
En huomannut tuota kysymystäsi aiemmin. En tiedä onko mitään nyrkkisääntöä olemassa tuon hevosen koon suhteen, mutta jos olet lyhyt(jalkainen), olen melko varma että voit mennä paljon pienemmälläkin hevosella kuin 170 cm. Itse olen 167 cm ja olen n 75-80 kiloisena mennyt jopa 135 cm VAHVALLA ponilla. Joo, jalkani roikkuivat aika alhaalla, mutta ponilla ei ollut mitään vaikeuksia pukittaa minua komeassa kaaressa hiekkaan.
Yleensä ratsastuksenopettajaan voi luottaa hevostenjaossa. Mutta se hevosten jako on aika monimutkainen yhtälö, johon vaikuttavat esim. tunnille tulevien ratsastajien pituusjakauma, terveenä olevat hevoset, hevosten koulutustaso (kuka ratsastaja pärjää sen pukittajan kanssa

), ratsastajien mieltymykset... viime hetken peruutukset jne
Mutta useimmat opettajat suhtautuvat ihan mukavasti myös toivomuksiin, kun ne fiksusti esitetään. Esim itse olen joskus pyytänyt ettei minulle annettaisi yhtä tiettyä isoa puoliveristä juurikin isojen liikkeiden takia. En kertakaikkiaan pystynyt olemaan siinä ravissa, jännityin

hevonen alkoi säikkyä maneesin nurkkia (eikä tehnyt sitä muilla ratsastajilla). En joutunut ratsastmaan tällä hevosella enää koskaan. Toisaalta, suostuin mielelläni ratsastamaan sillä ex-ravuri suokilla joka ensin yritti purra satuloidessa ja sitten ei suostunut pysähtymään (joo ja ostin sen myöhemmin

).
Huih, älkää houkutelko mua puhumaan hevosista. En nimittäin pysty lopettamaan...