karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-07 14:46:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 334 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 111 12 13 14 1517 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-01 12:05:02 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

thimari kirjoitti:
Einomies kirjoitti:
Pienetär kirjoitti:
... uusin ilmiö pyöräilijöiden kiusaamisessa ovat mopot...

[... clip ...]

... jotka on pakotettu kevyen liikenteen slummiin.

Ilmiö on ehkä helsinkiläinen koska ainakaan meilläpäin ei juurikaan ole pyöräteitä, joissa mopoilla ajaminen olisi sallittu.

Ei meilläkään ole, mutta siellä ne juuri ajelevatkin...

Juu, kyllä ne meilläkin päin ajavat pyöräteillä. Lähinnä tarkoitinkin kommenttini tuohon, että ovat pakotettuja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-01 12:09:15 
Poissa
voipallo
voipallo

kolmostien suuntaisesti pääsee klaukkalaan asti pyörätietä, siellä voikin jo vaihtaa vanhaan kolmoseen, joka on leveä ja hiljainen. pyöräilin sitä hämeenlinnaan ja takaisin. paluumatkan tein yöllä, kiva reissu oli. näin paljon nisäkkäitä ja pöllön.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-01 12:48:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ferrix kirjoitti:
Muutenkin Espoossa on ihan kiva ollut pyöräillä. Vanhankaupunginlahti oli joskus ihan suosikkipaikka, mutta nyt se on vähän kaukana.

Espoo on kohtalainen paikka pyöräillä kaupungiksi kunhan ei eksy. Nuuksion järviylängöllä on pieniä hiekkateitä poljettavaksi lakkaamattomasti.

Mutta kuitenkin se on vain sellainen paikka jonka ohi ajetaan jos kauas haluaa polkea.

Kun Kivenlahdesta menee yli, pääsee Finnträskin golfkentän jälkeen hiekkateitä Medvastin-Hirsalan suuntaan tai jopa Porkkalaan. Porkkalaan menee pitkä ja mutkainen tie ja se on polkijoiden suosiossa. Voittaa kyllä Hangontien polkemisen, mutta matkaa Helsingistä kertyy vain 52 km eli jos haluaa polkea pitkälle ja tulla muuten takaisin, niin Porkkala loppuu turhan aikaisin.

Minuakin kiinnostaa tuo tolkuttoman päivämatkan ajaminen ja muulla kyydillä takaisin. Kohteeni olisivat ehkä Tampere, Mikkeli tai Kouvola.

Jos minut tultaisiin muuten hakemaan, keplottelisin itseni joko Hankoon tai Pohjaan Fiskarin ruukille.

Hankoniemi on tylsyyden perikuva, mutta kannattaa ajaa Täktomin kautta ja Tammisaaressa ehkä käydä Raaseporissa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-01 13:33:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vau, kiitos kaikille runsaista vinkeistä tarkempienkin ohjeiden kera! Mahtavaa :)
Nyt täytyy ottaa kartta käteen ja ryhtyä tutkimaan noin perusteellisemmin, mikä voisi olla minulle sopivin valinta. Perjantaina ajattelin lähteä, kun silloin on keli jo lämpimämpi, mutta ei vielä kovin tuulinen. Sunnuntaille on nimittäin luvattu jo vähän tuulisempaa.

ps. mulle tuo 52km:kin olisi jo ihan saavutus :wink: mutta kysehän on vain oikeastaan siitä kuinka paljon tuohon reissuun käyttää aikaa. Sopivalla vauhdilla ja ajalla sitä varmaan pääsee tuo viidenkympinkin yli :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-01 16:57:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

alfapet kirjoitti:
Suunnitelmanani on pyöräillä jonnekin niin pitkälle kuin jaksan ja soittaa sitten kotiin miehelle, että tuu hakemaan mut pois, en jaksa enää. Nyt tuo "jonnekin" on se kysymyksen aihe. Onko vinkkejä? Lähin suuri väylä minulle on Tuusulantie, mutta olen ymmärtänyt, että siitä pohjoiseen ajaminen ei ole kovin nautinnollista eli maisemat eivät ole kovin kaksiset ja pyöräilyyn sopivat väylätkin aika hakusessa - korjatkaa jos olen väärässä. Mihin suuntaan vinkkaisitte kokeilemaan moista? Onko Sipoon suunta suositeltava vai ehkäpä Siuntio-Lohja -suunta?

Sipooseen ja Porvooseen päin kelpaa ajella. Itäväylää itikseen ja siitä vaan suoraan ja suoraan peltoja ihaillen ja rauhallisesta hyvälaatuisesat tiestä nauttien. Yhtäkkiä huomaatkin olevasin Porvoossa. Jos ei jaksa ajaa takas, voi laivailla Runebergilla takaisin :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-06 12:27:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Suunnittelemani pitkä lenkki kutistui 40 km kotikulmilla. Oli niin paljon muuta puuhaa, että en ottanut "ultrapitkää" reissua enää ohjelmaan. Ehtiihän sitä vielä. Luulen, että Tuusulanjärven ympäri menevä reitti voisi olla minulle se ensimmäinen sopiva pitkä matka. Siellä on noita kulttuurikohteitakin katseltavaksi.

Mutta entä millaisia on menopelienne satulat? Minulla on tällainen tavallinen markettimaastopyörä, jota on sitten vähän tuunattu renkaiden osalta, että on kevyempi polkea. Satula on sellainen tavallinen - loistavia nämä minun kuvailuni :wink: Ostin siihen viime syksynä Biltemasta geelipehmusteen, kun tuntui että aina oli pakarat kipeänä. Nyt tuo satula on kuitenkin tuntunut jotenkin hankaavan ja on vähän "paikat hellänä" :oops: :? Olen tietty pyöräillyt huomattavasti entistä enemmän ja lämpöäkin on riittänyt - sekin vaikuttaa - mutta olisi kiva kuulla onko teillä muilla vinkkiä paremmasta satulasta tai pehmusteesta? Mikä olisi se sopiva satula-pehmus -yhdistelmä naiselle?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-06 12:39:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onhan sulla oikeat pyöräilyhousut? Ne on topattu haaroista kunnolla, pehmentävät jonkin verran. Ja sitten pitää tehdä kompromissi vauhdin ja takapuolen mukavuuden välillä: mitä täydemmät kumit, sen sujuvampi vauhti mutta takapuolelle tärisevämpi ja kovempi, mikä varmasti aiheuttaa ikäviä tuntemuksia pitkällä lenkillä ja sen jälkeen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-06 12:55:41 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Helsingissä parhaat pyöräreitit ovat keskustan ulkopuolella. Keskustassa pyöräily on tuskaa, kun pyörätie vain yht'äkkiä loppuu jonkin suojatien viereen. Keskustassa sitä paitsi kävelijät ja lastenrattaiden työntäjät ovat vallanneet pyörätiet, vaikka niissä on oikein maalattuna pyörän kuva.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-06 15:36:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Suzi kirjoitti:
Onhan sulla oikeat pyöräilyhousut? Ne on topattu haaroista kunnolla, pehmentävät jonkin verran.

Minulla on tämä pyöräilyasu ollut aika vapaa, vähän niinkuin tilanteen mukaan. Pyöräilyhousuja pitäisi varmaan kokeilla. En ole vain hennonut ostaa sellaisia, kun en ole ollut niin varma kuinka innokkaaksi pyöräilijäksi tässä rupean. Nyt tämä harrastus näyttää vähän todellisemmalta, joten voisinpa investoida sellaisiin - kiitos ajatuksesta :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-06 15:45:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

rantaiso kirjoitti:
Keskustassa sitä paitsi kävelijät ja lastenrattaiden työntäjät ovat vallanneet pyörätiet, vaikka niissä on oikein maalattuna pyörän kuva.

Löytyy niitä valtaajia täällä Kehä III:sen lähelläkin. Olen jo oppinut pirittelemään kelloani riittävän ajoissa, ettei kovin moni kuljeskelija pelästy liikaa. Pari päivää sitten yksi ulkomaalaistaustainen äiti pienten lasten kanssa käveli vallattomasti pitkin ja poikin pyörätietä. Minä pirittelin kelloani ja pikku tyttö pelästyi niin, että lähti juoksentelemaan vielä vallattomammin ja aivan päättömästi ympäriinsä. No, kaatuminenhan siitä tuli :cry: - siis sille pikku tytölle.

Hölmöin tilanne oli, kun Malmin lentokenttää kiertäessäni olin törmätä naisseurueeseen, jotka olivat leiriytyneet pienen lehtolähteen ääreen. Lasten fillarit ja rattaat pitkin ja poikin polkua, niin että siitä ei päässyt ohi edes kävellen. Lapsia juoksenteli neljä-viisi siellä sun täällä. Kun huomautin heille, että voisivat nyt sentään vähän katsoa mihin leirinsä pistävät, niin sain kyllä aika pisteliästä ****lua vastaukseksi. No, aika ajoin ihmiset osaavat sanailla :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-06 19:16:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Suzi kirjoitti:
Onhan sulla oikeat pyöräilyhousut?

No, nyt on :) BudgetSportista löytyi 29,90 ja sain sujuvasti jalkaani jopa M-koon, vau. Puin ne sitten maksamisen jälkeen jalkaani ja tein kympin lenkin. Vanhat kipukohdat vähän valittivat, mutta ei tullut sitä sellaista uutta, joka tässä on ärsyttänyt. Aika tehovaate! Joten kiitoksia vaan suuresti tästä vinkistä :D :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-06 20:26:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

alfapet kirjoitti:
Suzi kirjoitti:

No, nyt on :) BudgetSportista löytyi 29,90 ja sain sujuvasti jalkaani jopa M-koon, vau. Puin ne sitten maksamisen jälkeen jalkaani ja tein kympin lenkin. Vanhat kipukohdat vähän valittivat, mutta ei tullut sitä sellaista uutta, joka tässä on ärsyttänyt. Aika tehovaate! Joten kiitoksia vaan suuresti tästä vinkistä :D :D

Minäkin hankin moiset silloin 15 vuotta sitten kun pyöräilin paljon (useita kymmeniä kilometreja päivässä usean kuukauden ajan). Lämpimästi (ihan kirjaimellisesti) voin vielä suositella pyöräilypuseroa. Edestä pitää tuulta hyvin ja takaa lämmittää, erityisesti ristiselkää.

Silloin hankitun puseron ainoa vika on että väri on ns. "Taljan suosittelema".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-07 23:35:43 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

alfapet kirjoitti:
Suzi kirjoitti:

Mä varmaan näyttäisin kuikelolta tuollaisissa tyköistuvissa kamppeissa. :-k

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-08 08:15:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

rantaiso kirjoitti:
Mä varmaan näyttäisin kuikelolta tuollaisissa tyköistuvissa kamppeissa. :-k

"Kuikelo" on hyvä sana :lol:

Kyllä mua tänä aamuna vähän hävetti, kun aamupyöräilylle vedin nuo housut jalkaan ja hihattoman paidan. Mieskin sanoi, että sä oot nyt vähän urheilijannäkönen. Ei tuntunut ihan omalta roolilta :lol: Aiemmin mulla on ollut näiden pöksyjen kanssa sellainen vähän pidempi paita.

Pyöräillessä kuitenkin ihan ehdottoman hyvät.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-12 08:53:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onpas mukavaa huomata, että täällä on näin paljon innokkaita pyöräilijöitä :D En lukenut ketjusta kuin muutaman sivun, joten pyydän anteeksi, jos kyselen sellaista mihin ollaan jo ketjussa vastattu. Olisi kuitenkin mukavaa tietää seuraavaa:

- Kuinka paljon pyöräilet päivässä/viikossa/kuukaudessa? Miten pitkä peruslenkkisi on?

- Oletko huomannut vauhti- tai maksimikestävyydessä eroja aloitettuasi karppauksen?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-12 09:07:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Urheilijatyttö kirjoitti:
- Kuinka paljon pyöräilet päivässä/viikossa/kuukaudessa? Miten pitkä peruslenkkisi on?

- Oletko huomannut vauhti- tai maksimikestävyydessä eroja aloitettuasi karppauksen?

Pyrin vuodessa ajamaan 5000-6000 km vuodessa. Peruslenkki on noin 11 kilometriä. Maksimi on 60-80 km.

Itse asiassa poljen aika hitaasti ja vähän. Ennen muinoin lenkin maksimipituus oli 160 km. Siitä olen vielä kaukana. Minusta tuntuu, että kun painoa oli paljon enemmän niin reisissä oli enemmän voimaa polkea.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-12 17:31:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jos ei lasketa mukaan aiempia satunnaisia työmatkapyöräilyjä, niin aloitin varsinaisen pyöräilyn käsikädessä karppaukseni kanssa. Aikaa on nyt kulunut reilu kuukausi ja matkaa on taittunut 510 km. Peruslenkiksi on kohonnut 20km, mutta jos maasto on mäkisempää, niin sitten saatan lyhentää matkaa. Pisin päviämatkani on ollut 45km.

Noviisin on helppo huomata edistymisensä ja jo nyt on monta mäkeä, joissa nousuvauhti on joko kasvanut, nousuun käytetty vaihde suurentunut ja niitä hirveimpiä olen jopa jo mennyt polkemalla (aiemmin piti työntää :wink: ). Keskinopeuskin on luonnollisesti noussut.

Hauskaa on ollut - tätä haluaa lisää :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-13 08:21:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vaihtelevasti, max 3 kertaa viikossa ja joskus menee pidempiäkin kausia etten aja ollenkaan (esim. talvi :roll: ). Harrastan muutakin liikuntaa (melonta, jumppa) joten kuntoiluni ei nojaa pelkästään pyöräilyyn. Lenkkien pituus on aina yli 30 km, pisin tämän kesän lenkki tähän mennessä oli 69 km. Nyt kun ostin maastopyörän kaveriksi maantiepyörän, luvassa on vielä selvästi pidempiä lenkkejä. Mies ehdottelee että ajetaan Vihdistä Turkuun, saapas näkee toteutetaanko se.

En tiedä miten ajo sujuisi enemmillä hiilareilla, olen karpannut 2 vuotta ja pyöräillyt enemmän vasta ehkä vuoden. Vaikka mulla on sykemittari, olen pyöräilyn harrastaja enkä mitenkään tavoitteellinen kunnonkohottaja. Se kohoaa noin maisemien katselun sivutuotteena, vaikka lenkillä keskisyke onkin lähes 150 ja maksimi 180.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-17 12:48:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kertokaa oi aktiivipyöräiljät, mistäpäin Espoota tai Helsinkiä löydän hyvän polkupyörähuollon? Saa olla hintavaakin, kunhan hinta perustuu tehtyyn työhön eikä asiakkaan huijaukseen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-17 14:55:04 
Poissa
sintti
sintti

http://www.pyorahuolto.com

Löytyy Lauttasaaresta ja työn jälki on erittäin hyvää. Palvelu saattaa olla vähän ehkä enemmän pyöräilyharrastajia painottavaa, mutta hinta ja laatu ovat erittäin kohdillaan.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 334 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 111 12 13 14 1517 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00