karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-13 09:35:17

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 334 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 1417 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-26 23:14:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pyöräteistä puheen ollen: onko kukaan ollut mukana kriittisellä pyöräretkellä?

http://www.kulma.net/liikennekampanja/

Homman tarkoitus on siis muuttaa Stadia pyöräystävällisemmäksi, noin lyhykäisyydessään. KG-lehdessä (siinäkin muuten on alettu huomioimaan karppeja) joku lääkärikin taisi sanoa paremman pyöräympäristön olevan jopa kansanterveydellisesti merkittävä, tiedä sitten.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-27 09:56:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hunajapupu kirjoitti:
jos ajetaan autojen seassa, niin sitten otetaan se oma "paikka" eli ollaan yksi autoista, ja jäädään liikennevaloihin myös sinne omalle paikalle väylän keskelle, eikä pujotella valoihin ekaksi autojen välistä. Tuo pujottelu on tosi raivostuttavaa

Minä pujottelen koko ajan. Jos on yksi autoista niin viimeistään bussi kiilaa kivetystä vasten.

hunajapupu kirjoitti:
osa porukasta tulee ärsyttävästi parveilemaan valo-ohjattuun suojatiehen.

Joo ja jos mennään yli punaisilla, kuka nyt niitä nöyryytysnappeja painelee, eihän niitä autoilijoillekaan ole ja pysähdytään puoleenväliin korokkeelle, niin sitten siellä ollaan vierekkäin niin ettei perässä tuleva pääse korokkeelle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-27 09:57:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

hunajapupu kirjoitti:
Ja sitten mua ärsyttää vierekkäin ajelevat ystävykset ja pariskunnat, pyörää pyörätiellä taluttavat, omissa maailmoissaan ajelevat, mutkittelijat, käsimerkkejä osaamattomat (enkä nyt tarkoita sitä kansainvälistä vaan suuntamerkkejä)...

Tuo vierekkäin ajelu on kivaa, mutta kyllä siinä saa olla koko ajan kuulolla, milloin takaa tulee nopeampia. Onneksi on soittokellot, joita jotkut pyöräilijät osaavat käyttääkin. Me olemme miehen kanssa jo etukäteen sopineet, että hän jää ohitustilanteissa taakse. Ei tarvitse sitten itse tilanteessa ryhtyä säätämään.

Minua ärsytti eilen lastenvaunuja työnnellyt seurue - äiti, isoäiti, isoisä - joiden oli pakko pysähtyä kohentamaan kullannupun asentoa metri suojatien ylityksen jälkeen pyörätielle eli juuri siihen luiskan kohdalle. Kellonsoitto sai heidät vain vetämään vatsaa sisään, joten minun oli pysähdyttävä etten olisi tömähtänyt heihin, kun jalankulkijoiden puolen kynnäkekin oli niin korkea, että siitä ei pyörällä ajeta. No, retki oli kuitenkin muuten oikein mukava :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-27 10:03:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

alfapet kirjoitti:
pakko pysähtyä kohentamaan kullannupun asentoa metri suojatien ylityksen jälkeen pyörätielle eli juuri siihen luiskan kohdalle.

Minä ohitan korokkeet tien puolelta. En ole ainut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-27 19:09:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Pyörällä liikkuessa minua ärsyttää eniten ihmiset, jotka eivät ymmärrä, että pyöräilijä ei ole normaali-ihmistä kapoisempi vaikka se pyörä onkin rungostaan aika littoinen. Nimittäin tullaan rinnakkain kävellen vastaan ja välillä tuntuu, että oletetaan, että se pyöräilijä vetää nurmikon kautta. Ei käy mielessä, että voisi sen 10 metriä vaikka kävellä perätysten, kun se on jalkapelillä aika helppoa. Kävelijät eivät tunnu ymmärtävän, että pyörätiet eivät ole jalkakäytäviä.

Sitten kun sieltä takaa vielä tulee toinen pyöräilijä kolmea kymppiä (jota jalankulkijat eivät huomaa) joka ei tietenkään voi hidastaa vaikka este onkin hänen puolellaan vaan yrittää sujahtaa siitä kolmen kävelijän ja mun välistä. Pari kertaa meinannut sattua haaveri. Itse joutunut sitten viimetipassa jarruttelemaan, ja jalkamiehet parveilevat ihmeissään, että mitäs nyt ja sitten vielä suhahtaa semmonen ranskanympäriajaja vaivihkaa niiden takaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-28 09:36:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Itse toivoisin, että kevyen liikenteen väylällä olisi selvästi erotettu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden "reviiri". Kuvittelen, että vanhan maailman aikaan niin olikin, mutta nykyään väylä on yhteinen eikä tuota rajaa ole. Aiemmin oli helpompi liikkua. Mutta sanotaan, että sopu antaa sijaa. :) Täytyy lähteä kokeilemaan käytännössä, miten se toimii - sunnitteilla 10 km pikkulenkki näin aamuverryttelyksi :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-28 09:50:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

isopahamasa kirjoitti:

http://www.kulma.net/liikennekampanja/

Homman tarkoitus on siis muuttaa Stadia pyöräystävällisemmäksi, noin lyhykäisyydessään

Olen, mutta moinen kampanja on perin turha, koska Helsinki ei tule kuuna kullan valkeana korjaamaan asennoitumistaan pyöräilyyn. Täällä on joukkoliikenne, joka on kallis sekä kaupungille että käyttäjille ja jokainen halutaan kiristää sitä käyttämään niin että sen käyttöaste saataisiin ylös.

Samalla tavoin autoilijoiden elämää hankaloitetaan tahallaan.

Minusta uusin ilmiö pyöräilijöiden kiusaamisessa ovat mopot, joita on liikaa ja jotka menevät liian lujaa ja jotka on pakotettu kevyen liikenteen slummiin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-28 11:55:08 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mun mielestä meillä on erinomainen joukkoliikenne. Mulla on automaattisesti uusiutuva sisäinen lippu, jolla saan 11 kk 12 kk:n hintaan. Pärjännyt hyvin myös kansainvälisessä vertailussa. Koko keskusta ois tukossa, jos kaikki alkaiskin käyttää omaa autoa liikkumiseen. Harmi vaan, että vain seutulipusta saa verovähennystä työmatkakuluissa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-28 14:43:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

rantaiso kirjoitti:
Mun mielestä meillä on erinomainen joukkoliikenne.

Liput ovat kalliita ja järjestyshäiriöitä on paljon.
Pyöräilystä tuli mieleen, että meinasi jäädä jalankulkijalössi tänään minun alleni Sturenkadun pylväikössä. Mitäs palloilivat pyörätiellä kuuroina.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-28 16:19:53 
Poissa
voipallo
voipallo

kannatan helsinkiläisille liputonta joukkoliikennettä ja haluan kaupunkiin lisää pyöräteitä, mopot voisi häätää niiltä ja jalkakäytäviltä helvettiin.
pyöräteillä voi aina käyttää järkeään ja noudattaa sääntöä, nopeampi väistää. itse kävelen tien (kaikkien) vasenta reunaa, on pirun kiva kun ei tarvitse pelätä, että joku ajaa fillarilla tai mopolla niskaan, tai autolla päälle.
helsingissä on jotkut pyörätiet merkitty jalankulku-kaistoilla ja usein monen pyöräilijän sellaisella tiellä kohdatessa, jokainen idiootti ajaa sillä pyöräilijöiden puolella, vaikka ainuttakaan kävelijää ei ole. hölmöimmät ajavat vaikka päälle mieluummin kuin koukkaavat viivan toiselle puolelle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-28 18:09:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rantaiso kirjoitti:
Jolla saan 11 kk 12 kk:n hintaan.

Ei kuulosta hyvältä sopimukselta,taitaa olla 12kk 11 kk:n hintaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-28 18:09:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

isopahamasa kirjoitti:

Kävin kurkkaamassa linkkisi, kun olen asiasta kuullut vain "toisella korvalla". Kiintoisa ajatus ja varmasti tarpeellinen. Täytyypä miettiä, josko tuohon voisi joskus ottaa osaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-31 12:23:11 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

pasaati1 kirjoitti:
"Jolla saan 11 kk 12 kk:n hintaan. "

Ei kuulosta hyvältä sopimukselta,taitaa olla 12kk 11 kk:n hintaan.

Jep, jep just toisinpäin. Kansainvälisesti meillä tuetaan tuota joukkoliikennettä aika vähän ja se selittää osittain kalliit taksat. Mä en kylläkään pidä vähän reilua euroa per päivä mitenkään liian kalliina.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-01 08:34:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Innostuin tänä kesänä pyöräilystä. Pienempiä ja pidempiä reissuja on tullut tehtyä joka päivä ja parhaimpina kaksikin kertaa. Kerta rysäyksellä olen pyöräillyt reilun 20 km. Kun tuo reissu ei tuntunut mitenkään kamalalta, niin ajattelin kokeilla vielä näin loman lopuksi, että kuinka pitkän matkan sitä oikeastaan jaksaisikaan ajella yhtä soittoa.

Suunnitelmanani on pyöräillä jonnekin niin pitkälle kuin jaksan ja soittaa sitten kotiin miehelle, että tuu hakemaan mut pois, en jaksa enää. Nyt tuo "jonnekin" on se kysymyksen aihe. Onko vinkkejä? Lähin suuri väylä minulle on Tuusulantie, mutta olen ymmärtänyt, että siitä pohjoiseen ajaminen ei ole kovin nautinnollista eli maisemat eivät ole kovin kaksiset ja pyöräilyyn sopivat väylätkin aika hakusessa - korjatkaa jos olen väärässä. Mihin suuntaan vinkkaisitte kokeilemaan moista? Onko Sipoon suunta suositeltava vai ehkäpä Siuntio-Lohja -suunta?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-01 10:23:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuten ehkä jotkut tietää, mulla oli sisäkumin kanssa huolia. Nyt sitten ne on ratkaistu, kun huolella kävin pyörän läpi ja hoonasin ja jynssäsin ja paijasin sitä. Kumit vois nyt kerrankin kestää. Kilsan ehdin pyöräillä, kun sitten sateisessa liikenneympyrässä vetäisin semmoisen oikein makoisan tuntuisen sivuluisun. Pari avainrengasta meni taskussa rikki, tasku meni rikki ja kyynärvarteen tuli asfaltti-ihottumaa. Ranne tuli myös kipeäksi ja harkitsen lääkäriä.

Opetus: Älkää ajako 35 km/h sateella mutkaan, joka on autoillekin 40 km/h alueella.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-01 10:46:34 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

alfapet kirjoitti:
Suunnitelmanani on pyöräillä jonnekin niin pitkälle kuin jaksan ja soittaa sitten kotiin miehelle, että tuu hakemaan mut pois, en jaksa enää. Nyt tuo "jonnekin" on se kysymyksen aihe. Onko vinkkejä?

Miten olisi länteen? Laajalahden rannalla kulkee kivaa pyöräiltävää tietä, siitä sitten voisi poiketa vaikkapa Kuninkaantielle. Nättiä nättiä fillarointitietä se.

http://www.kuninkaantie.net/kartta/kartta.html

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-01 10:52:30 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Pienetär kirjoitti:
... uusin ilmiö pyöräilijöiden kiusaamisessa ovat mopot...

[... clip ...]

... jotka on pakotettu kevyen liikenteen slummiin.

Ilmiö on ehkä helsinkiläinen koska ainakaan meilläpäin ei juurikaan ole pyöräteitä, joissa mopoilla ajaminen olisi sallittu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-01 10:56:49 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Einomies kirjoitti:
Pienetär kirjoitti:
... uusin ilmiö pyöräilijöiden kiusaamisessa ovat mopot...

[... clip ...]

... jotka on pakotettu kevyen liikenteen slummiin.

Ilmiö on ehkä helsinkiläinen koska ainakaan meilläpäin ei juurikaan ole pyöräteitä, joissa mopoilla ajaminen olisi sallittu.

Ei meilläkään ole, mutta siellä ne juuri ajelevatkin, silloin kun eivät ole lenkkipolulla, joka taas sattuu kulkemaan 20 metrin päässä makuuhuoneemme ikkunasta. :evil:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-01 11:43:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hoover kirjoitti:
alfapet kirjoitti:
Suunnitelmanani on pyöräillä jonnekin niin pitkälle kuin jaksan ja soittaa sitten kotiin miehelle, että tuu hakemaan mut pois, en jaksa enää. Nyt tuo "jonnekin" on se kysymyksen aihe. Onko vinkkejä?

Miten olisi länteen?

Hangontie on paha, vilkasliikenteinen tie pyöräiltäväksi.
Jos kulttuuri kiinnostaa, polje Tuusulan ohi ja käy Aleksis Kiven kuolinmökillä, Lottamuseossa ja Halosenniemellä ja jatka siitä Järvenpäähän ja ehkä Mäntsälän suuntaan.

Porvookin on mielenkiintoinen, mutta käänny Itäsalmella Knutersintielle ja aja Sipoon kirkonkylän kautta Kuninkaantielle ja sitä kautta Porvooseen. Sen jälkeen ehkä kannattaisin suuntaamista Porvoonjokivartta ylös.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-01 12:01:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pienetär kirjoitti:
Hangontie on paha, vilkasliikenteinen tie pyöräiltäväksi.
Jos kulttuuri kiinnostaa, polje Tuusulan ohi ja käy Aleksis Kiven kuolinmökillä, Lottamuseossa ja Halosenniemellä ja jatka siitä Järvenpäähän ja ehkä Mäntsälän suuntaan.

Matinkylään asti se on Länsiväylän vartta, jonka jälkeen voi valita jo maisemallisempia reittejä sinne tänne. Muutenkin Espoossa on ihan kiva ollut pyöräillä. Vanhankaupunginlahti oli joskus ihan suosikkipaikka, mutta nyt se on vähän kaukana.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 334 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 1417 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00