karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-22 11:41:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 52 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-05 09:56:05 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Hmm... Dekstroosia käytetään yleisesti hiilaripitoisissa palautusjuomissa, ja se on valmistettu rypälesokerista. Onko se sitten eri asia ku hedelmäsokeri (fruktoosi), en minä tiedä ku en käytä mitään sokeria palkkarissa :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-05 10:49:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Cockton kirjoitti:
en käytä mitään sokeria palkkarissa :D

No kerro nyt sitten rehellisesti toimiiko sokeriton palkkari? Kyllä minäkin siinä tapauksessa ehdottomasti olen sokerittoman kannalla. Pitänee kokeilla, menen tänään prismaan heraa hakemaan. :P

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-05 13:10:33 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Toimii toimii! :D Ainakin mulla :) Tarkoitus on ollut tiputtaa läskimassaa ja kasvattaa lihasmassaa, tässä on apuna lisäravinteista hera80 palkkarina ja soija90 iltapalassa. En toki tiedä mikä johtuu mistäkin, mutta mainitussa tarkoituksessa olen onnistunut paremmin kuin uskalsin odottaa, etenkin siinä lihasmassan kasvatuksessa. Hauis oli alussa 38,5 cm, nyt se on 40,5 cm :) (lepoasennossa niin ettei treeni ole vaikuttamassa)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-05 14:06:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Cockton kirjoitti:
Onko se sitten eri asia ku hedelmäsokeri (fruktoosi), en minä tiedä ku en käytä mitään sokeria palkkarissa :D

Dekstroosi on puhdasta glukoosia, eli sitä samaa kamaa, jota siellä veressäkin kulkee.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-05 14:49:12 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Ahaa, ok. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-05 15:44:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja panimosokeri on dekstroosia eli jos on alkoholiharrastaja (siis valmistuspuolella), niin sitä varmaankin löytyy ihan kaapista suoraan. 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-05 17:03:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Huomautus nimistä, suomeksi ja ravitsemussanastoissa:

Rypälesokeri = glukoosi (menee suoraan vereen)
Hedelmäsokeri = fruktoosi (räätälöidään maksassa ensin sopivaksi)
Sokeri-sellaisena-kuin-kahviöydässä-tarjotaan: fifty-fifty näitä kahta, purkautuu edellisiksi jo ruoansulatuskanavassa
Tärkkelys = pitkä ja ääreens helposti paloihin purkautuva glukoosiketju, joka varsinkin puhdistettuna tavarana on jo suolessa on vain ja ainoastaan glukoosia

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-05 17:24:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Tärkkelys = pitkä ja ääreens helposti paloihin purkautuva glukoosiketju, joka varsinkin puhdistettuna tavarana on jo suolessa on vain ja ainoastaan glukoosia

Jep ja tähän palautukseen liittyen maltodekstriini on siis tärkkelystä (yleensä tehty maissista). Ei ole niin makeaa kuin dekstroosi, joka on melkoisen imelän makuista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 07:52:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Cockton kirjoitti:
Toimii toimii! :D Ainakin mulla :) Hauis oli alussa 38,5 cm, nyt se on 40,5 cm :) (lepoasennossa niin ettei treeni ole vaikuttamassa)

No jumankekka, taidat olla mies! :D Minä haaveilen lähinnä 40 senttimetrin vyötäröstä... :wink: hauiksistani en halua edes puhua. :oops: Mutta en minä täysin toivoani niidenkään suhteen ole menettänyt, eilen bodybumpissa koitin taas niitä epätoivoisesti kasvattaa. Ja nyt ne olemattomat on aika kipeät. hih.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 08:14:48 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Käsittääkseni bodypump on mediaseksikkäästä nimestään huolimatta aerobinen suoritus, jolla ei välttämättä ole lihasmassa kasvatuksen kanssa paljoakaan tekemistä. Ihan vain sillä sanon kun puhuit haban kasvattamisesta siellä. Toki se polttaa rasvaa ja tekee lihaskunnolle hyvää, mutta ei välttämättä kannata odottaa massankasvua ettei tule pettymyksiä.
Mutta älä ota tästä paineita, jos tykkäät tuolla käydä niin käy ihmeessä :D Disclaimer: inhoan aerobista liikuntaa ;)

Miehisyydestä en tiedä mutta ehkä jokupäivä kehtaa kulkea hihaton t-paita päällä ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 09:17:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No en mä nyt sen lihaskasvatuksen perään niin olekaan, olen vain toivonut yläkroppaan vähän enemmän näyttävyyttä, koska jalkani ovat melko lihaksikkaat. Hiihtäminen kasvatti kivasti hartiaseutua, mutta harmi vaan että ne kelit on loppu. Rullaluistelu olisi tietysti näin kesäaikaan pop, mutta ei täällä maalla ole kunnon asvaltteja.

Minä taas puolestaan rakastan aerobista liikuntaa ja punttisalin koen hieman tylsänä ja keinotekoisena. Tosin opiskeluaikoinani, kun asuin kaupungissa kävin puntilla 1-2 krt vko ja täytyy sanoa, että skolioosin vaivaama selkäni + hartiaseutu ei ole koskaan ollut niin hyvässä kunnossa kuin silloin. Bodypumpilla pidän nykyään lähinnä niska ja hartiasäryt poissa, koska se ihan kivasti herättelee jumivia yläkopan lihaksiani. Bodypumpissa on lisäksi mukavaa musiikki ja rytmisyys, joka puuttuu perinteisestä puntti / bodaus treenistä.

Et silleen. Kukin taaplaa tyylillään. 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 09:23:24 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Juu ihan totta turiset, sanoin vaan ettei tule yllätyksiä. Noihin tarkoituksiinhan tuo varmasti sopii loistavasti. Rytmisyydestä tuli mieleen, että haaveilen mp3-tikusta, josta vois kuunnella mättöä salilla ja punpata kotiteollisuuden tahdissa :roll: :lol: 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 11:43:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Cockton kirjoitti:
Rytmisyydestä tuli mieleen, että haaveilen mp3-tikusta, josta vois kuunnella mättöä salilla ja punpata kotiteollisuuden tahdissa :roll: :lol: 8)

Tämä kyllä nyt menee jo reippaasti ohi alkuperäisen aiheen, mutta ketjun aloittajana minun on kyllä nyt pakko kommentoida että Hynynen on ihan hönö. :P Pöljä siis. Se taitaa tykätä ärsyttää ihmisiä. Pidin niiden musiikista ensialkuun, mutta viimekesän keikka Nummirockissa oli hirveä. Äänentoistolaitteet oli säädetty niin kaakkoon, ettei musiikista saanut enää selvää kun särki niin paljon... ja ne Hynysen välispiikit, hohhoijaa. :roll:

Hynynen sopisi hahmoksi taannoin telkkarissa pyörineeseen mainokseen jossa puliukon näköinen ukko totesi: "En ole koskaan juonut maitoa, enkä tule juomaankaan" Tai jotain tohon suuntaan. (näppärä paluu aiheeseen :lol: )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 12:12:41 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

- En oo koskaan juono maitoa, enkä juo
- ja sen kyllä huomaa

:lol:

(Hynynen on ihan paras, etenki ne jutut kotiteollisuuden nettisivuilla. Ehkä mulla on outo huumorintaju. Mutta ainaki ne tekee mitä haluaa eikä nuoleskele kuluttajia :D )

Mutta luinpas nyt minäkin tuon jutun... Ja tuota tuota, kehoittaisin suhtautumaan "pienellä" lähdekritiikillä tuohon juttuun, jos sitä luki kuin piru raamattua, niin siellähän sanotaan mm seuraavaa:

- Palautusjuoman voi korvata ranskanleivällä
- Hiilarit ovat välttämättömiä palautukseen (Bull shit)
- "Joidenkin mukaan" paras voisi olla ottaa "palkkari" ennen reeniä, ja että se merkitsee mitä syö treeniä seuraavien 1-2 vrk:n aikana

Viimeinen ei sinänsä ole bullshittiä, mutta varsin epämääräisesti ilmaistu. Se, että aminohappoja on koko ajan saatavilla on paras ratkaisu. Ja tuossa joku aika sitten tuli gradu, jossa päädyttiin siihen että 1-2 tuntia ennen reeniä otettu proteiini ehkäisee kataboliaa saliharjoittelussa ja mahdollistaa nopeamman palautumisen.

SIIS: ei seuraavat 1-2 vuorokautta treenistä, vaan koko ajan. Mulla tosin 1-2 vuorokautta treenistä on sama ku 1-2 treeniä ennen, koska käyn siellä joka toinen päivä :)

Ja lopuksi: gainomax ei ole palautusjuoma vaikka kovasti väittää sellainen olevansa. Sen proteiinit tulevat maidosta, joka hitaasti imeytyvänä ei sovellu palkkariin. Tosin tämän nopeuden merkitys kyseenalaistettiin siinä, mutta mihinkään tutkimuksiinhan siinä ei viitattu, kuten noissa lehdissä ei yleensäkään viitata. Vaan otetaan joku "ekxpertti" kertomaan miten homma on. Naurettavaa... Mutta uppoaa suureen yleisöön tietysti. Perussukankuluttaja, aloitteleva liikkujahan ottaa tuon ihan todesta. Kuten senkin, samassa numerossa olleen jutun kuminauhajumpasta...

Kuminauhajumppa sinänsä on varmasti ihan jees, mutta ei se jumalauta sentään mikään lihastenkasvatusliikuntamuoto ole, niin kuin siinä väitettiin... Hohhoijjaa... Siis tämä avautuminen ei ole nyt sulle henkilökohtasesti vaan noita lehtiä kohtaan, jotka on täynnä ihan oikeasti väärää tietoa.

Jos olisin ilkeä, sanoisin että ne julkaisevat tarkoituksella tuollaisia juttuja, jotta kuluttaja kokeilisi, toteaisi että ei toimi ja kuukauden päästä huomaisi että jaa tämmönen liikuntamuoto tällä kertaa, ostanpa taas tuon lehden.

Erityisesti jäi riepomaan se ranskanpulla...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 13:30:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Cockton kirjoitti:
Jos olisin ilkeä, sanoisin että ne julkaisevat tarkoituksella tuollaisia juttuja, jotta kuluttaja kokeilisi, toteaisi että ei toimi ja kuukauden päästä huomaisi että jaa tämmönen liikuntamuoto tällä kertaa, ostanpa taas tuon lehden.

Erityisesti jäi riepomaan se ranskanpulla...

Hömpänpömpäksi minäkin ne lehdet olen luokitellut, vaikka olenkin aika "untuvikko" tasolla näissä palkkari sun muissa aineenvaihdunta asioissa. Olen toivonut, että löytäis sellaisen urheilulehden, missä olisi paljon oikeata asiaa ja mahdollisimman vähän KTL:n tai Painonvartioiden ravintosuositushössötystä, mutta eipä sellaista ole löytyty.

Onhan se niin, että markkinavoimat hallitsee lähes kaikkea. Kaupustelijoiden näkökulma on lähes aina bisneksen kannattavuudessa. Ei ole kyse loppujen lopuksi siitä, mikä on hyväksi ihmiselle, vaan siitä mikä on parhaaksi bisnekselle. Sitä ei pidä koskaan unohtaa.

Noh, olen minä nyt sen verran kostautunut näistä keskusteluista, että annan piut paut urheilulehdille (toistaiseksi myös sille maidolle) ja kokeilen miten hiilariton palautus toimii aerobisen jälkeen! 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 13:52:30 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Paha sanoa... Itte lueskelen noita aika satunnaisesti, koska taas jutut jotka vois mua kiinnostaa, ovat sellaisissa lehdissä joissa kyllä puhutaan asiaa, mutta jotka muuten ovat niin karseita ettei tosikaan. (Esim. muscular development.)

Kaikista parhaaksi olen todennut asiaa harrastavat nettiforumit ja itse kokeilemisen. Joten siinä mielessä kannustan sua edelleen :) Testaa miltä tuntuu :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 14:18:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Cockton kirjoitti:
:) Testaa miltä tuntuu :)

Jeps, kokeilunhalua kyllä löytyy :lol:

Katsotaan nyt sellainen pari viikkoa miten fillari kulkee hiilarittomalla palautuksella verrattuna aikaan kun käytin Reco Poweria. Se on ainakin tullut todettua, että ilman jonkinlaista palautusta kuntourheilusta ei tule mitään.

Tuloksista informoin kyllä sitten takuuvarmasti tällä foorumilla. Sitten nähdään tyrmäänkö sun mielipitees, Mister Cockton :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 14:33:53 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

He heh :D Oikein hyyvä että saadaan kokemuksia tänne tästäkin aiheesta :) Voihan se etenkin aluksi tuntua oudolta, mutta just näin, mikään ei estä kokeilemasta. Periaatteessahan jopa alakarppaaja voisi ottaa hiilaria siinä palkkarissa treenin jälkeen, kun otetaan huomioon muu päivän ruokailu ja se, että sille tapahtuu jotain mystistä kun se otetaan rankan treenin jälkeen :)

Tuossa näyttää olevan 1 osa proteiinia ja 2 osaa hiilaria. Periaatteessa voisin ite kokeilla jotain 1:1 sekotusta, tuo 60 g hiilaria tuntuu aika tömäkältä paukulta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 15:05:27 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minun ymmärtääkseni nopeiden palarihiilarien ainoa vaikutus on siinä, että ne nopeuttavat lihasglykogeenin palautumista seuraavan päivän suoritukseen, mutta jos seuraava päivä on lepopäivä, niin palutumisjuomaksi riittää pelkkä vesi. Onhan kuntourheilua harrastettu iät ajat, jos metsästyskaudella vuosimiljoonia, ilman mitään plautumisjuomia.

Eri asia, jos lähdetään hifistelemään johonkin kisoihin tai johonkin muihin tavoitteisiin, sen jätän muille. Joka tapauksessa tuota maitoa on vilauttanut UKK-instituutin Patrik Borg, jonka luulisin asiaa seuranneen.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-06 15:48:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Minun ymmärtääkseni nopeiden palarihiilarien ainoa vaikutus on siinä, että ne nopeuttavat lihasglykogeenin palautumista seuraavan päivän suoritukseen, mutta jos seuraava päivä on lepopäivä, niin palutumisjuomaksi riittää pelkkä vesi.

Ja säästävät sen mahdollisesti nautittavan proteiinin siihen anaboliseen tehtäväänsä.

Cockton kirjoitti:
Joidenkin mukaan" paras voisi olla ottaa "palkkari" ennen reeniä, ja että se merkitsee mitä syö treeniä seuraavien 1-2 vrk:n aikana

Jep, jos menee suoraan sängystä treenaamaan, niin kannattaa ottaa protskua, mutta normaalistihan siinä on jo muutama ateria vedelty ennen treeniä, joten siellä veressä on jo aminohappoja kierrossa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 52 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00