karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-30 19:15:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 129 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 … 7 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-09-20 18:17:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Sukelluskuume sen kun nousee kun alkaa syksy pitenemään ja tammikuu lähenemään.
Sain ystävältäni sukelluskurssia varten paksun kirjan luettavaksi ja ajattelin sitä lakaa tavailemaantässä joku päivä.
Mietiskelinkin että mitä kannattaisi hankkia omaksi ja kaveri neuvoi samaa kuin mitä marilyn neuvoi joten ostankohan ne suomesta vaiko nestistä vai phuketista, onko hintatietoa sillä normi urheilukaupoissa ei pahemmin taida sukellustamineita olla myynnissä.

ViestiLähetetty: 2008-09-20 18:22:49 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

joo, taviskaupasta et löydä mitään kelvollista. Tai jo jos haluaa ohuen muutaman millin märkkärin lämpimiin vesiin, niin jostain ohlssonilta voi löytää.

Juuri mitään ei voi ostaa sovitamatta, joten nettikaupat voi unohtaa. Thaikuissa on halvempaa ja sieltä saa kyllä aitoja varusteita.

Mitä suunnittelet? Maskia ja räpylöitä?

ViestiLähetetty: 2008-09-24 11:57:43 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Hui, muistetaanhan hengittää!!

Kurssikaverille kävi hiukan huonosti. Harjoiteltiin viikko sitten pelastamista allastreeneissä. Eli pareittain käytiin pohjaan makaamaan ja toisen piti nostaa pintaan, hinata ja aloittaa elvytykset. Noh, kaveri mua pelastaessaan keskittyi niin kovin, että unohti hengittää noustessa. Harkkojen jälkeen keuhkoissa rohisi, pyörrytti ja tuli verinen yskös. Sairaalassa oli yön ja sukelluslääkäri antoi 3kk sukelluskiellon keuhkorepeämän vuoksi :shock:

Ja tietämättömille infoksi, että vedessä paine vaikuttaa niin, että syvemmällä ne keuhkoissa olevat kaasut painuu myös kasaan ja ylös tullessa laajenee. Siis jos vetää alhaalla keuhkot täyteen ilmaa, eikä päästä ilmaa ulos noustessa, niin ilma laajentuessaan vahingoittaa keuhkorakkuloita. (lääkäri kertoi, että matalin syvyys, mistä noustessa on raportoitu keuhkorepeämä, on 1.2 metriä!)

Mulla kävi keväällä peruskurssilla myös niin, että yhdellä sukelluksella huomasin hetkellisesti pidättäneeni hengitystä ja sukelluksen jälkeen tuli verinen yskös, mutta kun muita oireita ei ollut, niin en edes kertonut kenellekään :oops: Luotin siihen, että osaan itse arvioida tilanteen. Tiesin vaihtoehdot, eli joko pientä verenvuotoa nenässä (jota ei mulla tapahdu koskaan) tai sitten lievä keuhkovaurio. Kun mitään muita oireita tai huonoa oloa ei ollut, en huolestunut, enkä viitsinyt huolestuttaa ketään muita.

ViestiLähetetty: 2008-09-24 13:11:57 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

marilyn kirjoitti:
Juuri mitään ei voi ostaa sovitamatta, joten nettikaupat voi unohtaa.

Tai sitten käy paikallisessa sovittamassa ja tilaa nettikaupasta. ;)

ViestiLähetetty: 2008-09-24 13:22:05 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Noh, mä ymmärsin, ettei niitä liikkeitä ole ihan lähellä, missä sovittaa. Ja perusvarusteita ei oikein kannata tilata muualta, ei taida jonkun maskin osalta esim. päästä säästöihin. Kun puhutaan lampuista, joiden hinta lähentelee tonnia, niin netistä ulkomailta voi saada halvemmalla.

ViestiLähetetty: 2008-09-24 15:32:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

marilyn kirjoitti:
Hui, muistetaanhan hengittää!!
Auts!! Siis en viitsi kopsata koko juttuu, mut auts kuitenkin... Sen niin usein unohtaa miten helposti sukelluksessa voi saada vakaviakin vammoja.
Sehän se on, että veden alla on koko ajan pidettävä se hengityskanava auki. Alussa itse yritti vaan rentoutua ja melkeinpä unohtaa hengittämisen (jotta se menis vaan normaalisti ja rauhallisesti), mutta siinähän just on se riski, että kun tulee joku pikatilanne, tulee terävä sisäänhengitys, joka aiheuttaa vielä positiivisen nosteen - ja kun siihen vielä osuu hengityksen pidätys... :smt009 Auts!!

Jossain vaiheessa sit tosiaan alotin sen, että kontrolloin koko ajan sitä hengitystä. Ilmaa pihisee äärimmäisen hitaasti koko ajan jompaankumpaan suuntaan. Sisäänhengityksellä voi vaikka laskea kahteenkymmeneen, mutta koko ajan on tiedostettava, että hengityskanava on auki, ja ilmaa liikkuu. Ja kun hengitys on koko ajan sellasella vähintään puolitiedostetulla tasolla, se pikatilannekaan ei aiheuta hengityksen pidätystä.

Niin joo, mä katselin jossain vaiheessa, että kyllä laatuvarusteet maksaa suurinpiirtein saman ostit mistä ostit. Ei kannata alkaa pihistelemään pennosten takia, jos vaikkapa jostain kotikaupungin liikkeestä löytyy hyvät ja sopivat varusteet!!

ViestiLähetetty: 2008-09-24 16:18:41 
Poissa
sintti
sintti

Varusteista vielä. Jos haluaa tilata netistä, yksi hyvä vaihtoehto on Scuba Store: http://www.scubastore.com/home.asp

Itse olen käyttänyt sitä paljon eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia, rahtikin on kohtuuhintainen (muistaakseni 20-30,-) ja kamat tulee nopeasti.

ViestiLähetetty: 2008-10-06 09:07:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kävin CMAS-sukelluskurssin lukioaikana ja olin hyvin innostunut lajista. Seurassa siihen aikaan oli kuitenkin hyvin vähän ikäisiäni ja naisia mukana, seuran porukka oli lähinnä yli 3-kymppisiä miehiä. Vähitellen kiinnostus sammui, kun en viihtynyt ukkoporukassa ja kurssin pitäjä oli aikamoinen natsi.

Nyt olen muutaman vuoden ajatellut aloittaa sukellusta uudestaan.

ViestiLähetetty: 2008-10-06 09:46:26 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Suosittelen. Hakeuduin itse h2o sukelluseuraan kavereiden suosituksesta ja todella hyvää porukkaa. Naisia on ollut aktiivisesti mukana ja miehiä monen ikäisiä. CMAS P1 kurssilla puolet oli naisia, nyt p2 kurssilla 4/12.

Yhtään natseilua ei ole ilmassa, vaan jaksan yhä ihmetellä sitä lempeää kannustusta jota kouluttajat jaksavat pitää yllä, vaikka sanovatkin suoraan kehitystä vaativat asiat. Mulla on ainakin sellainen olo, että kaikki nyybit otetaan ilolla vastaan ja apua ja neuvoja saa aina. Yhtenä esimerkkinä nyt viikonloppuna oli kurssin avovedet ja siellä katosi mun maski (meni ilmeisesti mereen), heti tänään aamulla yksi kouluttajista laittoi viestiä tyypistä joka myy täsmälleen samaa maskia, kun oli vahingossa liian pienen ostanut.

Mä ainakin viihdyn todella hyvin ja tykästelen uutta harrastustani kaikin puolin :smt054

ViestiLähetetty: 2008-10-06 11:52:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oletko Marilyn ostanut heti kaikki vehkeet?

Meillä CMAS-kurssi on tosi rankka ja olen miettinyt, etten enää tällä kunnolla selviäsi siitä. :shock:

ViestiLähetetty: 2008-10-06 12:01:57 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Mä ostin keväällä kurssille mennessä maskin, räpylät, snorkkelin ja märkäpuvun, muut oli lainassa seuralta. Jossain vaiheessa tarvetta oli sukellustietokoneelle ja kompassille. Kesällä sain yhden kouluttajan kautta kuulla lopettavasta seurasta joka myi vähän käytetyt koulutusvarusteet pois, jolloin sain mielestäni edullisesti pullon, liivin, regun, painovyön ja pariköyden.

Ihan fiksua ettei heti säntää ostamaan kaikkea.

Jos yhtään liikuntaa harrastaa, niin kyllä noista mun mielestä selviää. Kursseilla ollut onnistuneesti mukana paljon meikäläistä heiveröisempiäkin :wink:

Ja haba kasvaa uskomattomalla vauhdilla, keväästä on muutosta huomannut kamojen kantamisessa ja ihan silmämääräisestikin käsivarressa 8)

edit: pieni lisäys.

ViestiLähetetty: 2008-10-16 20:04:49 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Nyt alkoi just jännittämään. p2 kurssin viimeisin eli syväsukellus (28-30m) sunnuntaina. Se ei sinällään jännitä, vaan erityisesti olosuhteet (kumpparilla kiviselle luodolle jne.) ja ne etappipysähdykset joita harjoitellaan ylös tullessa.
21 m syvä turvapysähdys 1 min
9 m / 1 min
6 m / 3 min
3 m / 9 min

Toi 9min on todella pitkä aika! Varsinkin kun tähän mennessä on selvinnyt aina sillä 3min. 5m syvyydessä pysähdyksellä, joka sekin tuntuu pitkältä (erityisesti nousuköydellä, jos ei ole pohjaa katseltavana). Ja noin lähellä pintaa on haastavaa pysyä paikallaan :?

ViestiLähetetty: 2008-10-17 10:48:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tsemppiä, Marilyn!

Katsotaan, jos itsekin aloittaisin sukeltamista keväällä - se on pitkäaikainen unelmani. Olisi mukava olla hoikempi ennenkuin pitää mennä muiden ihmisten kanssa altaaseen. :oops:

ViestiLähetetty: 2008-10-17 10:57:59 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Hei, oikeasti. Nyt potkit päästä ulos ne vääristyneet mielikuvat omasta kropasta :(

Elämästä ei tule yhtään mitään, jos ei uskalla tehdä asioita ennen kuin on itse täydellinen. Ja vaikka kuinka olisi täydellinen, ei sitä kukaan huomaa, kun kuitenkin vedestä tullessa on räkä poskella ja maskin rajat naamassa :wink:

ViestiLähetetty: 2008-10-17 11:27:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

PYH! Sanon minäkin!! Suomessa on lisäksi niin perkeleellisen kylmät vedet (myös siellä altaassa!), että pieni rasvakerros on melkeinpä pakko olla, jottei hypotermia iske kesken kaiken!! :lol:
Mä niin ihailen tota Marilyniä kun se menee näihin lokakuisiin vesiin... Tropiikkisukeltajaa (joka ei koskaan ole sukeltanut alle 25-asteisessa vedessä ja meinasi sen kerran 25 asteessa jäätyä tönköksi kahdella märkäpuvulla) hyytää luihin ja ytimiin asti... :lol:

ViestiLähetetty: 2008-10-21 20:51:05 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Syväsuke meni hyvin :D
Kehuja tuli sylillinen.

Täytyy kyllä tunnustaa, että siihen vaikutti pari paljon. Mun pariksi suunniteltu sairastui, joten sukelsin apukouluttajan kanssa. Kun pari on rauhallinen, on helppo olla itsekin rauhallinen. Hiukan tuli loppua kohti vilu, mutta ei pahasti...pysähdykset sujui hyvin, kun siellä oli sittenkin pohjaa ja seinämää ihailtavana.

Nähtiin mieletön parvi pikkuisia ahvenia ja monta isoa rapua. Seinämä oli hieno, 28m käytiin ja siellä oli kyllä ihan pilkkopimeää. Oli aika mahtava tunne, kun alla syvyys vain jatkui vielä toiset parikymmentä metriä 8)

ViestiLähetetty: 2008-10-21 20:57:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hitsinhitsi... Oon mä kyl ehkä tavallaan vähän kade kuiteski... :wink:

ViestiLähetetty: 2008-10-21 21:43:54 
Poissa
sintti
sintti

Ai vitsi... Ei kyllä käy kateeks tota kylmyyttä, mutta muuta sukellushommaa kuitenkin. Itselläni on satoja sukelluksia Punaisessa meressä ja tammikuussa olis tarkotus siirtää toimisto Thaimaahan 10 viikoks. Saas nähdä, paljonko ehtii sukeltamaan...

ViestiLähetetty: 2008-10-22 08:46:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

PADI Open Water e-learning on suoritettu, kuukauden kuluttua ollaan Bahamalla suorittamassa käytännön OW-osa ja hyödyntämässä oppeja...
Kertokaas viisaammat lämpimissä vesissä sukeltaneet, olenko ihan hölmö kun mua epäilyttää, että siellä meressä on kaiken maailman pöpöt ja maha tulee kipeäksi ihan pienestäkin määrästä suuhun joutuvaa merivettä (siltä ei kai voi välttyä?)

ViestiLähetetty: 2008-10-22 09:21:34 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Merivesi on puhdasta kamaa, jos se pöpö iskee, niin ihmisistä :twisted:

Siis ruoan mukana tuleva vatsatauti on mahdollinen, merestä ei kannaa huolehtia.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 129 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 … 7 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00