Hui, muistetaanhan hengittää!!
Kurssikaverille kävi hiukan huonosti. Harjoiteltiin viikko sitten pelastamista allastreeneissä. Eli pareittain käytiin pohjaan makaamaan ja toisen piti nostaa pintaan, hinata ja aloittaa elvytykset. Noh, kaveri mua pelastaessaan keskittyi niin kovin, että unohti hengittää noustessa. Harkkojen jälkeen keuhkoissa rohisi, pyörrytti ja tuli verinen yskös. Sairaalassa oli yön ja sukelluslääkäri antoi 3kk sukelluskiellon keuhkorepeämän vuoksi
Ja tietämättömille infoksi, että vedessä paine vaikuttaa niin, että syvemmällä ne keuhkoissa olevat kaasut painuu myös kasaan ja ylös tullessa laajenee. Siis jos vetää alhaalla keuhkot täyteen ilmaa, eikä päästä ilmaa ulos noustessa, niin ilma laajentuessaan vahingoittaa keuhkorakkuloita. (lääkäri kertoi, että matalin syvyys, mistä noustessa on raportoitu keuhkorepeämä, on 1.2 metriä!)
Mulla kävi keväällä peruskurssilla myös niin, että yhdellä sukelluksella huomasin hetkellisesti pidättäneeni hengitystä ja sukelluksen jälkeen tuli verinen yskös, mutta kun muita oireita ei ollut, niin en edes kertonut kenellekään

Luotin siihen, että osaan itse arvioida tilanteen. Tiesin vaihtoehdot, eli joko pientä verenvuotoa nenässä (jota ei mulla tapahdu koskaan) tai sitten lievä keuhkovaurio. Kun mitään muita oireita tai huonoa oloa ei ollut, en huolestunut, enkä viitsinyt huolestuttaa ketään muita.