Minä harrastin hevosia reilu 20 v. Omia omistin 16-17 v. ajan. Olen vannoutunut issikkaihminen ja mitäs muita ne omatkaan oli kuin issikoita (jaa no...pari shettistä seuraneiteinä/ruohonleikkuireina myös). Yhden ostin näkemättä Islannista, vain jobbarin sanaan luottaen enkä turhaan. Siitä tuli hyvän 3. palkinnon kantakirjatamma ja oli yhteen aikaan Suomen 10. parhaan tamman joukossa.
Sitten tämä tamma sai tammavarsan, josta tuli se Elämäni Hevonen. 6-vuotiaana se sairastui ähkyyn ja leikkauksesta huolimatta menehtyi. Se oli niin kova isku, että hevoset jäi, myin osan kamoista ja ostin moottoripyörän. Vieläkään en ole siitä kunnolla toipunut, aina vihlaisee ajatella sitä asiaa, vaikka siitä on jo kohta 9 vuotta. Se oli todella sellainen hevonen, josta voi sanoa, että toista sellaista ei eteen tule. Ja olihan se minulle kuin toinen tytär, koska näin sen puolen tunnin ikäisenä ensimmäisen kerran. (Varsoi laitumelle enkä ehtinyt ihan heti paikalle.) Kasvatin ja koulutin sen itse.
Paljon on siis tullut ratsastettua. Perusteet ihan isoilla hevosilla vuosien ajan ratsastuskoulussa ja sitten issikoilla. En tiedä mitään parempaa kuin tuulennopea puhdas töltti. Ah.
Kaikista kamoista en kuitenkaan raaskinut luopua. Naulassa on edelleen satula ja suitsia. Ostin aikoinaan niin hyvän satulan, että mieluummin ostan siihen käypäsen hevosen kuin uuden satulan.
Vaikka nyt olisi puitteet edelleen kunnossa omaa hevosta varten, tallit ja laitumet, niin kipinä ei ole vielä syttynyt. Mutta koskaanhan ei pidä sanoa ei koskaan...