karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-19 09:00:59

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 225 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 11 12 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Karppaus ja maratoni?
ViestiLähetetty: 2008-09-15 10:02:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huomenet!

Noh..kyllä mä haluaisin päästä muutamasta kilosta. Tavoite olis kevään 65 kiloo. Mutta kyl ne kait hissukseen sulaa pois.. :lol:

ViestiLähetetty: 2008-09-16 12:00:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kuutiojuuri kirjoitti:
Sen puolesta kyllä on asiat hyvin, että paikat on ehjät, flunssantorjunta on toiminut erinomaisesti (kop kop) ja puolimaratonin pitäisi mennä ihan hienosti.

Jahas, ei koputtelut sitten hyödyttäneet, tässä sitä nyt niistellään. Tosin toistaiseksi tämä vaikuttaa aika kesyltä tapaukselta, kun ei ole kurkkukaan kipeä, ja luulen että tämä jää tähän parin päivän niistämiseen. Kuumetta ei ole koskaan muutenkaan ja yskääkään ei ole ollut sinä aikana kun olen edellisen pari vuotta nenääni huuhtonut (+ karpannut), joten suunnuntain suunnitelmiin tämä tuskin vaikuttaa. Nyt vaan peukut pystyyn että tämä on yhtä harmiton kuin on antanut tähän asti ymmärtää.

ViestiLähetetty: 2008-09-16 14:06:41 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Pari tuttua juoksi lauantaina kokonaisen nenäliinan kanssa. Kaipa sitä voi lähteä, jos muistaa kuunnella itseään ja ottaa riittävän iisisti. Välillä on vaikea tietää, milloin jokin vamma tai vaiva lähtee juoksemalla ja milloin levolla.

ViestiLähetetty: 2008-09-21 19:21:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No niin, tuli suunnilleen toivuttua ja toivoa täynnä suuntasin lähtöviivalle. Homma ei mennyt ihan putkeen - alku meni kyllä hienosti, mutta kympin jälkeen vauhti hiljeni hiljenemistään ja 15:n jälkeen kävelin siellä täällä. Vielä 19-20 km välissä sorruin kävelemään - ei voi sanoa että ois ollu "pakko", mutta ei vaan riittänyt sisua pitää juoksua yllä, kun aikatavoitekin oli karannut niin kauas. Reidet oli ihan turtana jo, ja tuntuivat pahalle, mutta ei ollut mitään sellaista pistekipua, joka olisi rajoittanut vauhtia. Tai en tiedä, että oisko niin päin että jos vaikka polviin sattuu, niin reisien turtumista ei edes huomaa ja sitten juoksee niin kovaa kuin polvet antaa periksi. Vuosi sitten mentiin nimittäin niillä tunnelmilla ja sekä tunnelma että aika oli pari minuuttia parempi.

Noin levossa todettujen oireiden perusteella arvioiden olin kyllä ihan toipunut, eilen jouduin niistämään enää kerran koko päivänä ja tänään ainoa muisto taudista oli räkäklimppi kurkunpäässä. En tiedä vaikuttiko se vauhtiin vai oliko koko homma huonon harjoittelun syytä, jälkimmäistä ainakin. Valmistelunkin olis tietysti voinu hoitaa fiksummin kuin makaamalla kaks viikkoa sohvalla... Silti eniten ottaa päähän, että olisin voinut nipistää monta minuuttia jos oisin vaan ollu tarpeeks itsepäinen ja jatkanu juosten.

Noh, yritän ottaa niin että tämä oli pitkä vk-treeni, ja sellaisena ensimmäinen osa uutta uljasta ja ahkeraa harjoitteluani. Vielä minä otan revanssin itsestäni. Ja varmaan menen sinne maratonillekin, kunhan nyt ensin toivun tästä puolimaratontraumasta :/.

ViestiLähetetty: 2008-09-21 20:19:34 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Minä olen sitä mieltä, että maratonille tai puolimaratonille tai mihin tahansa liikuntasuoritukseen pitäisi mennä vain ja ainoastaan täysin terveenä.

Miten tuo ravintopuolen valmistautuminen kuutiojuuri sujui - miten tankkasit?

ViestiLähetetty: 2008-09-22 09:49:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

musti kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä, että maratonille tai puolimaratonille tai mihin tahansa liikuntasuoritukseen pitäisi mennä vain ja ainoastaan täysin terveenä.

Joo, samaa mieltähän minäkin olen, mutta helppo se on sanoa kun ei ole tilanne päällä. Itsekin aina on suomimassa urheiluvammautuneita että mikä siinä on ettei voi parannella rauhassa kun pitää mennä ennen aikojaan kokeilemaan ja paraneminen vain pitkittyy. Tossa kesällä sitten kun tappelin ton oman jalkapohjarikon kanssa, alkoi valjeta miten vaikeaa voi olla se sohvan pohjalle jääminen, varsinkin jos on joku tavoitepäivämäärä! Ei tarvita edes niskaan hönkivää maajoukkuejohtoa, ihan oma polla riittää. Ja sitten kun vielä on hieno sää, lähtö ja maali parin minuutin kävelyn päässä ja tapahtuma sillä tietoa ehkä ainutkertainen, niin kyllä sitä hyvin helposti tuntee itsensä täysin toipuneeksi. Plus että eihän tuohon touhuun (pitkän matkan juoksukisat) ryhtymisessä ole mitään järkeä muutenkaan, joten se on enää vähän hullumpaa jos lähtee liikkeelle juuri ja juuri toipuneena. :D.

Tankkaus koostui ihan normieväistä (ehkä 50-70 g hh/vrk??, en ole laskenut) plus luomukevytmaidosta, paitsi että meinasin lauantaina unohtaa koko maidonjuonnin. Mutta siis pe tuli lipitettyä litra, la vähän vähemmän, su-aamuna puoli litraa. Muuta aamulla popsittua oli appelsiini, vähän raejuustoa, noin 1 dl kermaa vaahtona ja 1 Vatajan nakki.

ViestiLähetetty: 2008-09-22 10:04:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muistutuksena kaikille:
tuttuni juoksi maratonin kuumeisena (55v ja nainen) siitä seurasi vyöruusu. Ehkä tädin olisi ollut parempi jättää juoksut juoksematta sillä kertaa??

ViestiLähetetty: 2008-09-22 20:08:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No huh, maraton kuumeisena :shock: Joskin tuli mieleen, että se kuumehan on voinut juuri olla sen vyöruusun oire, eli maratonilla ei välttämättä ole asian kanssa tekemistä. Mä muuten luulin että tällainen puolet nuorempi ois alttiimpi kuolemattomuudentunteelle, mutta näköjään asia onkin päinvastoin tämän otoksen perusteella.

ViestiLähetetty: 2008-09-22 21:47:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Josuu: Mä täällä vielä pähkäilen, et ilmoittautuisinko Pirhan Hölkkään. Asiaa Tampereelle sinä viikonloppuna kyllä on, mutta ettäkö ihan juosten...:D Mä tavoittelen lähinnä läpijuoksua, kesäkuussa juoksin Forssassa puolimaran 2.08 aikaan, mutta sen jälkeen ei ole tullut juostua kun yks vastaava matka. Pirkka on kuitenkin 33 km...Ens kesäksi tähtään täysmaralle, sikäli olis kiva edetä asteittain.

Oletko sä juossut Pirkan Hölkän aiemmin?

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-09-23 09:05:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joo, mä olen juossut Pirkan Hölkän kaksi kertaa aikaisemmin ja suosittelen vilpittömästi. Se on hieno tapahtuma, ja henki & meininki on aivan erilainen kuin monilla muilla varsinaisilla maratontapahtumilla. Siellä riittää porukkaa, jotka eivät ota touhua niin vakavasti ja minustakin tarkoitus on enemmän nauttia syksyisestä ulkoilusta. :)

Reissu on toki raskas, maastoreitti sen tekee. Ja periaatteessa verrattavissa kait rasitukseltaan kokonaiseen maratoniin. Mutta kun malttaa aloittaa riittävän rauhallisesti, niin lopun ylämäistäkin kyllä vielä selviää. Ja rauhallisesti aloittaminen ei edes ole vaikeaa kun jättäytyy sopivaan joukkoon. Kapeilla poluilla ei nimittäin kauheasti ohitusvaraa ole. Siellä puolimatkan tienoilla kyllä sitten löytyy jo leveämpää soratiebaanaa, että pääsee kiristämään jos paukkuja riittää.

Jos olet jo juossut puolimaratonin vähän yli kahden tunnin, niin läpijuoksu menee aivan varmasti, ja todennäköisesti aikasi painuu alle 4 tunnin. Itse olen juossut 3.38 ensimmäisellä kerralla ja 3.36 toisella. Saa nähdä miten tänä vuonna käy, treenit kun ei ole eri syistä olleet ihan yhtä monipuolisia tänä kesänä kuin aiemmin. Mutta lähden nautiskelmaan hienosta tunnelmasta, toivottavasti sää sallii!

lukutoukan mietteitä

ViestiLähetetty: 2008-10-03 21:39:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Josuu: Lähedetkö sunnuntaina Pirkah Hölkkään...? Mun piti osallistua, mut nyt on parin viikon päästä koirajuoksun SM-kisat ja joukkueessa olen mukana, joten en voi ottaa riskiä. Riskillä tarkoitan sitä, että nyt kun kroppa on hyvässä juoksukunnossa niin tuollainen 33 km näin pienellä varoajalla on vähän riski. Pisin tähän asti juoksemani matka on 25 km, joten pelkään lähinnä polvien kipeytyvän just ennen h-hetkeä.

Että näin. Mutta hyvää juoksufiilistä sinulle ja sadoille muille juoksijoille : =D>

Kuva

ViestiLähetetty: 2009-01-06 05:56:21 
Poissa
sintti
sintti

Onko kenelläkään muulla suunnitelmissa HCM 2009? Aloitin just se tähtäimessä treenaamisen. Yksi juostu maraton alla - 5 vuoden takaa tosin.

ViestiLähetetty: 2009-03-23 13:04:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No niin, tuli viikonloppuna kesän "kisakausi" avattua ensimmäisellä puolimaratonilla. Pelkällä karppiruualla ilman mitään tankkausta. Tai joo, lauantai-iltana söin vähän reilumman satsin ruokaa ja kisa-aamuna kananmunan ja kerma-kookoshiutale-jugurttimössön kanssa puolikkaan banaanin. Kisan aikana join kaksi pientä kertismukia tavallista mehukattimehua ja vettä. Palautumiseen grillimakkaraa ja leipäjuustoa. Helppo perusjuoksu aikaan 2.06.19. Tästä on hyvä kesää ja kokomaratonia kohden kiristää vähän vauhtia.

lukutoukan mietteitä

ViestiLähetetty: 2009-03-23 14:43:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Oooh, hyvä Josuu =D>

Mä olen lenkkeillyt nyt pari viikkoa tuollaisia 8-12 kilsan lenkkejä ja ne kyllä kulkee ihan kivasti. Tosin vielä osa lenkeistä on sellaisia, että osa matkaa asfalttia, sit liukasta metsäautotietä sipsutellen ja vielä umpihangessa rämpien...Koiran kanssa kun juoksen niin noi on kuitenkin niitä lenkkejä, joita tarvitaan 10 km asfaltilla valjaissa -lenkkien vastapainoksi. Kesälenkkari umpihangessa ei vaan oikein ole kiva juttu, kuluvatkin hurjaa vauhtia ja taitaa olla uusien osto edessä tänä(kin) vuonna. Joskus olen selvinnyt jopa 2 kesää samoilla kun olen talvitaukoa pitänyt.

HCM 09 on hieman huonoon ajankohtaan, mutta jos vaikka puolikkaan juoksis tässä huhti-toukokuulla, saa nähdä. Suuren suuria suunnitelmia en ole uskaltanut tehdä, kun vuorotyö rajoittaa osittain harrastusta.

ViestiLähetetty: 2009-03-24 09:00:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kyllä niitä juoksukenkiä vähintään yhdet ellei kahdet vuodessa saa kulumaan. Tää on ollut sikäli hyvä talvi juosta, että meilläpäin on pyörätiet olleet hyvässä kunnossa, ja tavallisilla tossuilla on pärjännyt koko talven. Nastakengät on saanet pölyttyä kaapissa vallan.

Karppimami, jos nuo kesän maratonit kiinnostaa, niin HCM ei suinkaan ole ainoa vaihtoehto. Suomi on väärällään maraton- ja puolimaratontapahtumia. Itsellä olisi tarkoitus mennä Forssan suvi-iltaan kesäkuun puolivälissä, yleensä siellä on kuulemma mukavasti porukkaa. Tuolta juoksijalehden nettisivuilta löytyy hyvin tietoa eri tapahtumista.

http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=117

lukutoukan mietteitä

ViestiLähetetty: 2009-03-24 23:02:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Juu, onhan noita useampiakin juoksuja samana päivänä ja viikonloppuna, ei osallistuminen siitä tarjonnasta ole kiinni, Juoksija-lehden mukana tulleen kalenterin tutkin hyvinkin tarkkaan ja merkkailin sopivia.

HCM kiinnostais lähinnä kokemuksena kun viime vuonna melkein jo ilmoittauduin :D En mä kuitenkaan ole mikään kovin kilpailuhenkinen, juoksin puolikkaita viime kesänäkin omaksi ilokseni ja vain yhden virallisen Forssassa. Noihin kisoihin kun ei kai voi koiraa ottaa niin tuntuu jotenkin turhauttavalle ja oudolle juosta ilman...

Meillä ei noita pyöräteitä valitettavasti ole, vaihtoehdot on lähinnä autotie (80-100 km/h rajoituksilla ilman piennarta/valoja yms. herkkuja) tai sit metsä. Mutta onneks pääsee vielä hiihtämään. Mulla lenkkarit kestää tällä juoksumäärällä (max tais viime kesänä tulla 60 km/vk) varmaan tän kevään, isovarvas on vaan tehnyt reiän päälikankaaseen. Pohjat on suht ok ja kun sorateitä pääasiassa juoksen niin tuntuma oikeastaan vaan paranee kun lenkkareille tulee ikää.

Kuva

ViestiLähetetty: 2009-03-27 12:04:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Moi,

en nyt jaksanut ihan koko ketjua lukea, mutta vastaan kuitenkin. Itse olen juossut yhden (ja ainoan) maratoonini Tukholmassa 2007 (4:54). Puolikkaat ei oo mun juttu... Olin tuolloin hyväkarppi, mutta tankkasin kyllä ihan ohjeiden mukaan (ilman tyhjennyksiä) ennen maratonia. Noi tankkaukset otin lähinnä hedelmä/ tuoremehuista (joita en ole sallinut itselleni missään vaiheessa elämässäni suuren energiapitoisuuden vuoksi)ja sit söin vähän leipää ja pastaa +jogurttia (ja epäurheilijamaisesti karkkia). Maratonilla meni sitten kans kyllä maltoosijuomaa ja muut, mitä matkalla tarjottiin. Tankkauksesta sen verran, että olo oli todella raskas ja humalainen, vaikka hyväkarppina normipäivänä hiilareita jonkin verran söinkin. En kuitenkaan tuota oloa säikähtänyt, kun siitä varoitettiin kaikissa oppaissakin.

Itse olisin jonkunlaisen hiilaritankkauksen kannalla, jos karppi lähtee kokomaratonille (puolikkaan pärjää varmaan ilmankin). Energian suhteen en usko olevan ongelmia, silloin kun mennään tuollaisilla kuntoilijan ajoilla (3.5-6h), mutta hiilarit kyllä sitoo melkoiset määrät nestettä kehoon (niin kuin kaikki omakohtaisesti tiedämme) ja epäilen pystyykö ainakaan oma mahani vetämään riittävää määrää nestettä maratonin aikana, jos menisin karpilla (ja kroppa kuivempana kuin ilman tankkausta) juoksemaan. Mitäs ootte muut mieltä? Mut tuon jalkojen raskauden ja humalaisen olon vuoksi tankkausta kannaattaa harjoitella ennen suurta hetkeä! Mua ainakin jännittikin niin paljon, ettei toi sokerihumala paljoa haitannu, mut mehän ollaankin yksilöitä.

Mulla jää itsellä ens kesänä kisat/ juoksutapahtumat väliin, mut saisko meistä karppaajista jonkunlaisen porukan osallistumaan Tukholman maratonille 2010? Lähdettäs näyttämään (karppipaitojen kera) että kyllä karpatenkin maraton juostaan! Tukholmassa on mun mielestä aivan uskomaton meininki, joten voin ehdottomasti suositella sitä!

ViestiLähetetty: 2009-03-27 21:17:56 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Tää nyt ei ole juoksumaratonijuttu, mutta soutua 60 km (5,5 tuntia) join nesteitä (=vettä ja lidlin vissyä hapot pois purskutettuna) yhteensä 1,5 litraa. Ei ollut ongelmaa alakarppina ollenkaan. (Kaksi kertaa mennyt näin.)

ViestiLähetetty: 2009-03-28 11:33:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

musti kirjoitti:
Tää nyt ei ole juoksumaratonijuttu, mutta soutua 60 km (5,5 tuntia) join nesteitä (=vettä ja lidlin vissyä hapot pois purskutettuna) yhteensä 1,5 litraa. Ei ollut ongelmaa alakarppina ollenkaan. (Kaksi kertaa mennyt näin.)

Huippua! Kiva kuulla, että soutumaraton menee ilman minkäänlaisia hh-tankkauksia. Tuo soutu taitaa olla kropalle vielä kokonaisvaltaisempaa ja raskaampaa liikkumista kuin juoksu, jossa käsi ja vartalon lihaksia tarvitaan lähinnä asennon ylläpitoon eikä niinkään liikkeen tuottamiseen. Uskallampa varmaan minäkin kokeilla esim 35km lenkkiä itsekseni ilman tankkauksia!

ViestiLähetetty: 2009-03-28 21:18:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

kiroileva siili kirjoitti:
Itse olen juossut yhden (ja ainoan) maratoonini Tukholmassa 2007 (4:54).

Nyt kannattaa kaikkien karppaajien huomata yksi juttu! Tälläiset viiden tunnin maratoonit eivät oli niitä urheilusuorituksia, joiden tiimoilta kysellään tankkauksia ja muita ruoka- ja treenijuttuja. Jokainen terve ihmine menee maratonin viiteen tuntiin eikä siinä kysellä mitään ruokavaliosta. Palatkaa asiaan sitten, kun aika pitää saada alle kolmen tunnin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 225 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 11 12 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00