Mielenkiintoinen harjoittelullinen kysymys tuo missä "kävely/hölkkä -> kävely/juoksu -> kävely/nopea_juoksu" muuttuu Waldniel -intervallista Igloin, Jim Ryuanin ja kumppanien lanseeraamaksi tavaksi tehdä intervallia. Itse Lasse Vee valmentajansa Rolle Hoon kanssa vannoi nimenomaan vauhtileikittelyn merkitykseen, tosin heidän tekemänään se tuntunut kivalta, olen tuota itseeni sovellettuna päässyt kokemaan riittävästi. Ja tänä päivänä teetän sitä esimerkiksi säkkiharjoittelun osana ... siitähän saavat pikku paskiaiset.
Itse sovellan/olen soveltanut seuraavasti: heti kun vaan jalat kestää!!!!!
Viikot 1-3: 3x vko 30-40min 1min kä/ 1min hö. kävelyvauhti reipas, hölkkä niin hiljaa kuin pääsee. Aikaa on loppuikä kiihdyttää vauhtia, eikä paikat riku niin helposti. Ole kärsivällinen, mittaile sykkeitä, nauti siitä tunteesta kun pikkuhiljaa helpottaa. Varaudu siihen että välillä hapottaa (reidet/pohkeet puutuu, kuuluu asiaan vähilla sokereilla). Vaihtele reittejä, älä ota aikaa "kierrokselta".
Viikko 4: Tunteen mukaan n. 20min lenkkejä kävellen ja hissutellen, hengitellen ja haistellen
Tuosta sitten vaan edetään kunnon ja fiiliksen mukaan. Rasitusta voi lisätä esim. muuttelemalla seuraavasti: (esimerkkejä)
1min kä - 2min hö - 1min kä - 1min hö - 1min kä - 3min hö - 1min kä jne vaihtelemalla hölkätyn ajan pituutta. Sopii pidemmille lenkeille, muistaen että myös kävelyjaksoja voi säädellä. Isommat mäet kannattaa ainakin aluksi kävellä.
Voi myös lyhennellä kävelyjaksoja
1min kä - 1min hö - 45s kä - 1min hö - 45s kä - 1min hö jne ...
1min kä - 1min hö - 30s kä - 1min hö - 30s kä - 1min hö jne ...
Aina siis mennään kolmen viikon jaksossa jonka jälkeen kevyempi naatiskeluviikko. Tärkeätä on kuitenkin että treenin kiristäminen ei ole itsetarkoitus (itseni poislukien

) vaan liikunnasta nautiskelu samalla varovaisesti siirtyen siihen hölkkään/juoksuun.