karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 10:55:35

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-27 09:48:16 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Elena kirjoitti:
Liikunta siis nopeuttaa ketoosiin pääsyä hiilareiden nauttimisen jälkeen. Korjatkaa jos olen väärässä!


Kyllä se glukoosin kulutuksen nousu kuluttaa glukoosia verestä nopeammin sekä samasta syystä nopeuttaa glykogeenivarastojen purkamista. Toki maksan ja lihaksiston glykogeenivarastoja pitää tarkastella hivenen toisistaan erilläänkin. Joten vastaus on: Kyllä se nopeuttaa ketoosiin "pääsyä". ;)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-27 11:17:40 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2005-02-23 12:00:36
Viestit: 65
pitäisikö siis ketoosi/glukoosi asiaa miettiä ennemminkin vaakana kuin kytkimenä? siis niiden suhteet muuttuu hiilihydraattien (lue nautittujen sokerien) määrän, nopeuden ja kulutuksen mukaan? esim jos aamulla (tämä on siis teoriaa eikä sidoksissa tosimaailmaan vaan lähinnä havainnollistamisena) käytetään energiaksi 80% ketoaineita (kehon rasvaa...) ja 20% glukoosia (mitä aivot ja muut käyttää), sitten esimerkiksi syödään aamupala joka sisältää hiilihydraatteja myös niin tuo suhde muuttuu vaikka 20% ketoaineita ja 80% juuri nautittuja sokereita (jotka ilmeisesti menevät määrästä ja nopeudesta (lue korkea gi) riippuen enemmän tai vähemmän lihasten varastoihin.)
Sitten liikkumaan ja nuo syödyt sokerit palavat lihaksista ja palataan takaisin suhteeseen 80% ketoaineita 20% glukoosia?

Siis nuo suhteet ovat hatusta tempaistuja! mutta onko tuo periaate suunnilleen edes noin? ettei se ketoosi katkea taika iskusta kun sokeria joutuu elimistöön suun kautta vaan vähillä hiilihydraateilla elettäessä keho laittaa pienet nautitut määrät hyötykäyttöön ja tuo ketoaineiden eritys vähenee hetkellisesti suhteessa glukoosin muodostukseen nautituista sokereista. Meneekö tämä yhtään näin?

Silloinhan kannattaisi nauttia hiilihydraatteja ennen harjoittelua eikä jälkeen jos halutaan takaisin ketoaineiden käyttöön.

mikä sitten viekin kysymykseen että jos on elänyt vähillä hh:illa ovatko lihasten glykomitkälie varastot tyhjät? jos on, niin lihakset siis käyttävät rasvaa energiaksi? jos näin niin eihän niitä glykomitälie varastoja silloin kannata täyttääkkään? Vai onko voimantuotossa esimerkiksi painoharjoittelussa eroa siihen käykö lihakset sokerilla vai rasvalla?

Tulipa tavaraa! selventäkää jos olen ihan hukassa. Mutta mielellään niin että peruskoulupohjainen kuumasinkitsijäkin ymmärtää :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-27 14:14:44 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Jep. Mikään on/off juttu se ei todellakaan ole. Elimistössä "tapahtuu" koko ajan. tilanne on melkoisen dynaaminen. Pelkästään jos ajattelee että kerrallaan veressä on joku hassu gramma glukoosia. Sinne tulee sitä erilaisilla nopeuksilla ja sieltä kulutetaan sitä erilaisilla nopeuksilla tai siirretän "pikajemmaan" sekä lihaksen että maksan glykogeenivarastoihin. Maksan palvellessa pääasiassa elintärkeitä tarpeita ja josta itseasiassa ei juurikaan serveerata liikuntalihaksia vaan ne käyttävät rasvaa sujuvasti tarvittaessa. Maksan glykogeenivarastot ovat veren glukoositason säätöön varattu ja kun ne hupenevat aletaan tuottaa elintärkeiden toimintojen turvaamiseen myös ketoaineita kuten aivojen ja sydämen munuaisen jne energiatarpeisiin. Liikuntalihaskudosten glykogeenivarastot ovat lähinnä niiden lihasten omaan käyttöön josta niitä ei juurikaan saada palautettua veren glukoositason nostoon paitsi lihastyön tuloksena syntyvä laktaatti on maksaassa käytettävissä suoraan glukoosintuotantoon ja on jotain muitakin "pikkujuttuja". Sama härpäkkä ja hässäkkä koskee kulutukseen tai varastoon kuljetettavaa rasvaa jne... mylläkkä on melkoisella vaudilla käynnissä koko ajan ja jonkinmoisessa monen tekijän "säätötasapainossa". Säätöön osallistuu kaikenkaikkiaan melkoinen "pataljoona" erilaisia säätösignalointeja. Kokonaisuus on mutkikas monen eri muuttujan yhdistelmä jossa "kaikki vaikuttaa kaikkeen".

Glukoosin liialle tulvimiselle vereen ei ole elimistöllä rajoitinkeinoja vaan silloin tarvitaan nopeaa ja tehokasta säätöä sen "siivoamiseksi" pois verestä. Kaikki muu on elimistölle helppoa (esimerkiksi glukoosin puute ravinnossa on ns normaalitila...liikaglukoosi taas on hätätila) mutta liikaglukoosi on hankalampi tapaus. Tähän elimistömme ei ole ihan hyvä. Sellaisen "herkutteluhukkaputken" kehittymiselle ei ole ollut tarvetta. Mutta tilapäiselle liikatulolle on toki hyvät suojaukset. Maksan glykogeenitila noin vajaa 100g (tämän jo aivotkin käyttää alle vuorokaudessa) , lihasten noin 400g, (siis luvut ovat vahvasti yksilöllisiä) rasvaksi muuttaminen, ja sitten munuaisen "ylivuotoreitti" suoraan lopulta virtsaan jos muu ei auta hetkellisesti. Glukoosivajeen hoito kropalle on taas ihan selvää kauraa... lipolyysi, glukoneogeneesi, ketogeneesi... näin ihminen on säilynyt elossa ja jaksanut hankkia ruokaa vaikeissakin oloissa, tähän aineenvaihduntamme on sopeutunut hyvin. Se on ollut lajinsäilymisen ehto. jatkuva liiallisen hiilarin ongelma sensijaan on ollut toisarvoinen asia, vain sen varastointi pahan päivän varalle on aika tehokas. Rasvana. Se on luonnollista koska näin saadaan paras varastojen energiatiheys.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-27 14:30:45 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2005-02-23 12:00:36
Viestit: 65
jepulis. On tämä ihmisen keho melkoinen tehdas!

No, kuten monissa muissakin asioissa (ei aina terveellisissä) niin täytynee tässäkin asiassa turvautua empiiriseen kokeeseen omalla kropalla ja yrittää löytää sellainen tasapaino ettei ylimääräisiä, keinotekoisia, luonnottomia tahi tarpeettomia yhdisteitä tulis käytettyä.
Ja toisin kuin yleinen valistus, olen sitä mieltä että oma terveys on se ainoa jolla passaa leikkiä.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-27 20:51:24 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2005-02-18 09:57:41
Viestit: 10
edit


Ylös
   
 Viestin otsikko: ...
ViestiLähetetty: 2005-02-27 20:51:51 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2005-02-18 09:57:41
Viestit: 10
paljon vaikuttaa miten ja mitä treenaa.
ns pitkä sarjaiseen ja kevyt painoiseen kuntosalitreeniin riittää,että saa tarpeeksi nesteitä treenin aikana ja tietysti,että on pitänyt päivän aikana huolta neste tankkauksesta..ja tietenkin syönyt ns hyvin sallittujen hiilareitten puitteissa.
koviin voimannosto/kehonrakennustreeneihin voisi kokeilla hiilaripommia ennen treenejä,jos treeni on intensiivistä ja nopeatempoista pienillä palautuksilla,ja keho on jo tottunut toimimaan pidempään vähillä hiilareilla... silloin uskon siitä olevan hyötyä saaden energiapaukun treeneihin,sekä auttaa proteiinin imeytymistä rikottuun lihakseen.
mutta jos haluaa käyttää ketoosin tuoman rasvanpoltto edun ja välttää edes takaisin tapahtuvia sokerin nousuja ja laskuja,niin välttäisin ennen treenejä isojen hiilarimäärien nauttimista,koska en luota kehon tahtoon luopua saadusta hiilarista kovin helposti..
mutta jos ei ole tarpeen saada painoa tippumaan isoja määriä,vaan saada keho kiristymään treenatessa ja samalla olo ruokavaliolla paremmaksi,niin silloin kannattaa ilman muuta ottaa ennen treenejä ja treenien jälkeen hiilihydraatteja proteiinien kanssa maksimoimaan kehitystä.
itse aion tiputtaa ensin kymmenen kiloa,yrittäen säilyttää madollisimman paljon jo saavutettua lihas massaa minimi hiilarerilla ja sen jälkeen etsiä hyviä hiilareita käytettäväksi ennen ja jälkeen treenejä varoen sokeritasojen liiallista sahaamista päivän aikana.
uskon kehon totuttua ns hiilarittomaan treeniin,että se vastaa hyvin kun siirtyy ns hyviin hiilareihin,painottaen ne aamuun sekä ennen ja jälkeen treenien.
no koe jatkuu ja ketoosissa mennään..


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-27 22:28:18 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Liittynyt: 2004-11-17 11:21:52
Viestit: 3322
Näinhän se menee, ja jos tosiaan kehonrakennusmielessä reenaa, niin silloinhan ilmanmuuta homman kannattaa olla kausitettu massakausiin ja kiristelykausiin erikseen.

Massakaudella syödään paljon, myös hiilareita. Kiristellään sitten ketoosilla. Eikös se ole joku CKD - cyclic ketogenic diet?

Ite olen menossa keskeltä läpi, ja reenaan massaa proteiinipalkkarilla vähähiilarisella ruokavaliolla. Nimim. kaikki heti mulle nyt. Hyvin on toiminut.

_________________
Roheiinia ja rasvaa, sillä se liha kasvaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 11:41:52 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2005-02-23 12:00:36
Viestit: 65
tuossa hiilareiden (varsinkin nopeiden) syönnissä tahtoo ittellä olla ainaskin niin että rupeaa väsyttämään ihan sikana. ennen tätä omanlaistani alakarppi "induktiota" slin suht hyväkarpisti ja lauantaisin sokereita. Kyykky treenit oli tuolloin lauantaisin ja huomasinpa siinä sitten että jos aamupuuroon laittoin lauantaina hilloa niin jumankekka että meni ukko veteläksi. Aattelin että jos sitten tämän sopeutumisen ja muun "laihdutus" ajan välttelis noita nopeita ihan kokonaan ja reenais silleen ettei vedä loppuun asti + huolehtii palautumisesta.

Sitten kun voi lisätä noita hiilareita enemmän niin kattoo sit jos laittais palariin noita hiilareita. Oma reeni tosiaan ollu enemmän voimahakuista.

Nyt mennään toistaseksi tällasella ohjelmalla:

Ma 3x3 (samalla painolla jättäen varaa)

Kyykky 3x3
Rinnalle veto 3x3
Penkki 3x3
Leuat 3x3

Tässä voi edetä joko niin että ei keskity niinkään painon lisäämiseen vaan yrittää pidemmällä aikavälillä saada nuo 3x3 sarjat esim. tuonne jonnekkin 4x6 tietämille ja sitten aloittaa taas isommilla painoilla 3x3:sta.
tai sitten pitää sarjat samana ja lisäilee painoja pikku hiljaa.

To tai Pe 2x12

Suorinjaloin Maastaveto/hyvää huomenta/selän ojennus 2x12
Etukyykky/reisihauis 2x12
Ylätalja eteen 2x12
Penkki-/Vinopenkki punnerrus käsipäinoilla 2x12
Käsipaino soutu 2x12
Pystypunnerrus 2x12
Ojentajat 2x12
Hauis 2x12
Vatsat ylätaljassa 2x12

Tässä tarkoitus vetää suht reippaasti ja hyvällä intensiteetillä. Painot kannattaa valita tarkkaan ettei iske kuolema kun on aikas paljon tuota tekemistä. Sarjat etenee näin 1-2x20, 1x16,2x12. Eli alussa parikymmentä toistoa kevyesti lämmittellen sitten kuusitoista toistoa vähän tiukemmin mutta silti vielä tunnustellen ja sitten paino millä tehdään tuo 2x12 toistoa. EI KANNATA TEHDÄ EPÄONNISTUMISEEN ASTI TOISTOJA ellei ole täysin varma että niistä palautuu hyvin, vaan kannattaa jättää muutama toisto varastoon. Jos on aikaa ja mielenkiintoa voi tuon toki jakaa kahteen eri päivään tyyliin ala- ja yläkroppa mutta riippuu lähinnä siitä haluaako treenata miten kovaa ja miten jaksaa.

Tässä ohjelmassa lähinnä periaate on se että maanantain "kovilla" kolmosilla isoissa liikkeissä jotka kuormittavat useita lihasryhmiä kerralla, saadaan hyvää ärsykettä hermostolle (lisää voimaa), vahvistetaan tukirankaa ja saadaan hormoonitasot (testosteroni) nousuun. Mielestäni kaikki kolme asiaa ovat tärkeitä. Torstain treeni taasen laittaa veren kiertämään ja hien virtaamaan ja antaa lihaksille toisenlaista ärsykettä jonka seurauksena saatta olla lihasmassan kasvua. Jos pitää treenin mahdollisimman lyhyenä, eli pitää palautumis ajat mahdollisimman lyhyenä niin varmasti myös kunto kasvaa!

Tämä nyt on vaan tämmönen mikä mun mielestä vois toimiakkin ja sitä vedän nyt itse ainakin niin kauan kun hiilarit on rajoitettu ja katsotaan miten miehen käy!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-02-28 13:51:56 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2005-02-23 12:00:36
Viestit: 65
nyt tuli sitten tehtyä tuo maanantainen 3x3 treeni ja hyvin kulki! ei tullut muita tärinoitä kuin sellainen lievä euforia tärinä :D
Ja rinnallevedossakin raudat tuli ylös ennätyksellisen räjähtävästi vaikka tein sen viimeisenä!

palautus juoman otin mutta siinä oli se tyypillinen desi maitoprotskua, puoli desiä heraa, vita3000 ja teelusikallinen fazerin kaakaojauhetta.
eli yhteensä hiilareita joku 1-2g.

Ja ennen kaikkea ihmettelin kyykyn keveyttä vaikka aamulla tuli taas 50min reippaasti käveltyä tyhjään masuun.

Olen otettu!

p.s.
Tosin aiemmin olen treenannut kyykkyä 5x5-7x5 tyyliin että onpa tuo volyymikin erilainen.

Niin ja hiilari tankkausta en tehnyt. aamupalaksi söin salaattia jossa oli 100g jäävuorisalaattia, 10cm kurkkua, 1/4 paprikaa, 1/3 purkki fetaa, 1/2 desiä suolapähkinöitä, öljyä ja majoneesia + protsku drinkki vitamiineilla.

huh onpa tullut tätä aihetta terrorisoitua :oops: mutta kun aiheesta on eri mielipiteitä niin laitoinpa oman huomioni jos se jotakuta auttaa päätöksen teossa. Piis


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-02 16:13:02 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2005-02-23 12:00:36
Viestit: 65
jeps. huomasinpa juuri että sam olikin tuonne aiempaan osioon laittanu suht samanlaisen ohjelman. täytyy vähän kopsia sieltä lisää idiksiä :twisted:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-16 13:16:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-06 21:38:51
Viestit: 917
Cockton kirjoitti:
Massakaudella syödään paljon, myös hiilareita. Kiristellään sitten ketoosilla. Eikös se ole joku CKD - cyclic ketogenic diet?


Tuo on siis ihan kiristelyhomma tuo CKD, eli tankataan glykogeenivarastot säännöllisesti täyteen, jotta treeniteho säilyisi.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-18 13:59:32 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-06-16 15:20:38
Viestit: 211
jos haluaa pudottaa painoa ("kiristyä") ja liikkuu aerobisesti vaikkapa 2h, niin tarviiko treenin jälkeen välttämättä ottaa yhtään mitään? jos syl ihan tavallisen aterian parin tunnin päästä? miten se vaikuttaa palautumiseen? entä jos seuraavana päivänä on täysin samanlainen liikuntasetti tulossa, haittaakohan syömättömyys treenin jälkeen seuraavan päivän tehoja?

ohjaan aerobicciä, joten siksi liikuntani on hyvinkin yksipuolista. olen tehnyt vaikka millaisia "ihmiskokeita" (paitsi yllä mainittua syömättömyyttä) mutta omaa rasvaprosenttiani en saa alas mitenkään...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-31 10:43:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-08-28 14:42:33
Viestit: 420
Minun kokemukseni on n. 50 gramman hiilarimäärillä, että jos en ota palautusjuomaa aerobisen harjotteen jälkeen, seuraavana päivänä jalat on voimattomat, hengästys pienimmästäkin ponnistuksesta ja sydän hakkaa. Reco Power jauhe, jossa on 100 grammassa hiilaria 60 grammaa ja proteiinia myös, on poistanut kyseiset palautumisongelmat. Ja lihakset ovat alkaneet kasvamaan aivan eri tavalla. Muuten syön alakarpisti.

_________________
Alakarppaus on ravinto-opillinen pelastus. Ei pidä loukkaantua, jos joku nauraa ajatuksillesi, sillä muistattehan vanhan sanonnan: 'ei helmiä sioille...'


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-01 09:59:35 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Tehoista en tiedä, mutta tuoreessa Yhteishyvässä kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan lihasmassan kasvun suhteen tavallinen maito päihitti palautumisjuomat. Patrik Borg on vilautellut maitoa palautumisjuomaksi jo pari vuotta sitten.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-04-03 14:51:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-06 21:38:51
Viestit: 917
Mirka kirjoitti:
Tehoista en tiedä, mutta tuoreessa Yhteishyvässä kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan lihasmassan kasvun suhteen tavallinen maito päihitti palautumisjuomat.


Päihitti? Onko siinä sen tutkimuksen tietoja? Yleensä näissä tutkimuksissa saadaan hyvin pieniä eroja mitattuna suoraan treenin jälkeen ja usein vielä paastotilassa olevilla henkilöillä. Eli kun päivittäinen proteiinin ja energian saanti on riittävää, niin tuon palautumisjuoman merkitys normaalitreenarilla ei ole mitenkään ratkaiseva. Mutta olisi mielenkiintoista nähdä millä he ovat päätyneet tuollaiseen tulokseen (ja millä se on mitattu) ja mitkä palautumisjuomat se maito on "päihittänyt".


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)