karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 09:04:36

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: meni överiksi?
ViestiLähetetty: 2004-06-17 10:26:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-21 10:29:17
Viestit: 386
Sattuipa eilen niin, että risaisen päiväohjelman vuoksi mies kävi aikaisin päivällä lenkillä ja minä töiden jälkeen. Yleensä juoksemme yhdessä. Mies hehkutti, että tulipa parannettua vakilenkin aikaa yli 2 minuuttia. Koska olen ihmisenä pieni ja kilpailuhenkinen, päätin yrittää samaa. Päätöstä vahvisti ikävä ilma ja vesisade. :x .
No, niinhän siinä sitten kävi, että alusta lähtien syke oli jotain kymmenen normaalia korkeammalla ja kun viimeisellä suoralla huomasin, että minulla on mahdollisuus samaan aikaan kuin herra miehelläni, otin vielä loppukirin. Maaliin (hah, tuo "maaliin" tuli aivan itsestään!) tullessani pulssi oli pitkälle yli 180 ja voitin (apua, taas) mieheni peräti 12 sekunnilla. \:D/ Olo oli tietenkin hieno ja sankarillinen ja elvistelin koko illan. Yöllä kuitenkin tuli raskas ja huono olo enkä pystynyt nukkumaan kuin nelisen tuntia. Vielä aamullakin oli kuvottava olo ja vatsa sekaisin ja jotenkin raskas hengittää.
Nyt tulenkin kysymykseen: Menikö lenkki oikeasti yli vai onko kuitenkin niin, että karppaaja palautuu huonommin? Olisinko nukkunut onnellisen unta, jos olisin lenkin jälkeen syönyt hiilareita. Eilinen päivä nimittäin meni melko mitättömillä hiilareilla ja lenkin jälkeen en syönyt niitä lainkaan.
Olen tottunut juoksemaan ketoosissa, viikonloppuisin jopa tunnin lenkkejä ennen aamiaista, joten luulisi kropan sopeutuneen.
Olen täällä keuhkonnut siitä, ettei tavallinen kuntoilija tarvitse mitään hiilaritankkauksia tai -palautuksia. En kuitenkaan haluaisi enää viimeyön kaltaisia öitä ja toisaalta olisi kunnon kohotessa kiva välillä revitellä...
Antakaa uskonvahvistusta! :?

_________________
"Hiukan liikaa on juuri sopivasti minulle."
Jean Cocteau


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-17 10:58:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-24 17:10:07
Viestit: 593
Omasta kokemuksesta: tuntuu tutulta eli minulle tulee suunnilleen tuommoisia oireita juuri (reilusti) yli kunnon menneeltä lenkiltä, ei kyllä noin pahoja. Voisin kuvitella, että hiilareiden vähäisyys sekä voimistaa oireita että hidastaa palautumista tuollaisessa tilanteessa. Seuraavalla kerralla (jos mies taas panee paremmaksi) koita pientä hiilarilisää lenkin jälkeen?
Edit/ Toisaalta, jos usein alkaa vetää tuommoisia lenkkejä, niin kyllähän elimistö taas varmaan sopeutuu, sekä ketoosi- että kuntomielessä..tämä oli siis se kannustusosa :D
Tämä on pure mutu. :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-17 15:31:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-19 20:09:11
Viestit: 802
Niin, eiköhän kyse ollut enemmän siitä "liian" kovasta lenkistä kuin siitä, että se "liian" kova lenkki tapahtui alakarppaamisen aikaan. :) Tai sitten ei, mistäpä sen tietäisi, jokainen on yksilö. Minä olen vedellyt nyt kesäkuun alusta vajaat parikytä kilsaa (yhteensä, ei suuntaansa ;)) pyörällä arkipäivisin töihin, hiilarit ei varmaan kovin korkealla ole (puhdas arvaus ehkä 30-50 mutta ei kyllä mitään hajua koska en niitä laske, +pe ilta la päivä henkistä mössyymistä ja samalla hiilaritankkausta). Tänään tuli aamulla testattua vähän kovempaa tahtia, pienellä poltteella jaloissa ison osan matkasta, eikä kyllä melkolailla koko työpäivän jaloilla ollessa huomannut mitään eroa muihinkaan päiviin.

Täytyy kyllä sanoa, että vaikka tosiaan meni edelliskesään aiemmat "liikunnat", niin ensimmäisen päivän tunkkaisen pakokaasureitinvalinnan vaihdon jälkeen ei ole tämä n. 9km työmatka tuntunut miltään jälkikäteen, ei aamulla töissä mitään huomaa, eikä illalla kotona, että olisi liikkunut. Rasitus tuntuu mukavasti liittyvän vain ja ainoastaan itse suoritukseen, palautuminen tuntuu kestävän aina juuri niin kauan, että on happitilanne lihaksissa taas kondiksessa (kun hetken poltattaa kovempaa). Eli siis noin 3-5 sekuntia. :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-17 15:43:01 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-19 22:47:51
Viestit: 5733
Voi kun tulis pistettyä lähteet ylös kun lukee. Mä muistaisin, että vähähiilihydraattisella dieetillä myös maitohapot hajotetaan nopeammin.

*poistuu tuhisten googlen syövereihin etsimään tuotakin tietoa*

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11402256

Nyt menee vaikeeksi, tarkottaako se, että maitohapoja on vähemmän, automaattisesti sitä, että niitä hajotetaan nopeemmin (atkinsin sivuilla selitetty näin), vai tarkoittaako se sitä että niitä vaan tuotetaan vähemmän? No, joka tapauksessa, vähähiilariset on vähempimaitohapposet :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-18 09:18:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-21 10:29:17
Viestit: 386
Kiitos osanotosta. En kyllä tullut hullua hurskaammaksi, tosin ajattelin palata viikonlopun lenkeillä leppoisampaan hölkyttelyyn. Lihakset alkoivat kipeytyä vasta eilen, mutta se olikin odotettavissa eikä se minua häiritse. Lihaskipu on merkki urhoollisesta ja tehokkaasta suorituksesta, mutta huonovointisuus jotenkin luuserimaista :oops:
Mutta pääasia, että liikkuu.

_________________
"Hiukan liikaa on juuri sopivasti minulle."

Jean Cocteau


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-20 21:03:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-21 10:29:17
Viestit: 386
Pakko jakaa: Aamupäivällä reilun tunnin lenkki, ei heti herättyä, vaan n. 3 tuntia muna-pekoniaamiaisen ja sunnuntaiaamun sisäliikunnan :D jälkeen. Syke pysyi ennätysalhaisena, jalat olivat kevyet ja lopetettaessa oli fiilis, että olisi mennyt vielä ainakin puoli tuntia heittämällä. Kaiken lisäksi paransimme aikaamme "pitkällä" lenkillä about minuutilla. Eli mitä hitaammin juoksee, sitä nopeammin pääsee perille. Olo on ollut loistava koko päivän. Keskiviikon tiukka lenkki siis palveli yleistä hyvää ja vaikka tulikin paha olo, sekin rakensi kuntoa.
Tästä tulee upea liikuntakesä, tuskin maltan odottaa, että pääsen parin viikon päästä Lappiin tallustelemaan tunturissa. Luvassa on 12-20 km päivävaelluksia. Ihanaa ja hyttysistä/säästä riippuen masokistista nautintoa!

_________________
"Hiukan liikaa on juuri sopivasti minulle."

Jean Cocteau


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-03 07:26:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-05-19 18:02:05
Viestit: 168
Iltalenkkien jälkeen olen huomannut (ehkä?) helpottavan sen, että otan mahdollisiin jalkakipuihin magnesiumia ja monivitamiinitabletin ennen nukkumaan menoa. Ja jos on pelkoa siitä, että liikunnasta tulee levoton yö ja pitäisi olla kuitenkin virkeä, niin sitten heitän huiviin yhden melatoniinin. On auttanut ainakin minua... toisaalta melatoniinia ei taida (vieläkään) Suomesta saada paitsi yömaidosta :roll:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-03 12:02:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-21 20:03:36
Viestit: 471
maija kirjoitti:
On auttanut ainakin minua... toisaalta melatoniinia ei taida (vieläkään) Suomesta saada paitsi yömaidosta :roll:


Muistelisin, että saa, mutta vain resptillä?


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)