karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-01 08:16:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Fyysisesti kuormittava työ
ViestiLähetetty: 2014-03-10 08:08:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muita fyysisesti kuormittavaa työtä tekeviä?

Itse tosiaan teen ravintolasiivoushommia opiskelujeni ohessa noin 4-6 vuoroa/kuukausi. Työ on välillä todella raskasta, eilinen oli taas hyvä esimerkki siitä, mitä työ pahimmillaan on. 6,5 h täydellä teholla imuroiden, mopaten, tuoleja ja pöytiä siirrellen ja yhdistelmäkonetta työnnellen. Ja kyllä muuten tuntui kropassa ja tuntuu vieläkin.

Nyt kun teen näitä vuoroja näin harvoin, kroppa kyllä ehtii palautua. Mutta kauhulla taas jo valmiiksi odotan kesätyörupeamaa. Viime kesän saldo oli painon reipas tipahtaminen, hempan lasku, kuukautisten poisjääminen ja muutenkin ihan selvä kropan ylirasitustila. Kaikkea pahentaa aamuherätyksista johtuva univelka...

Miten te raskasta työtä tekevät jaksatte ja pidätte kroppanne toimintakuntoisena? Ennen kaikkea miten voisi auttaa kroppaa palautumaan kotikonstein? Omega3 ainakin vähentää matala-asteista tulehdustilaa, mankka nopeuttaa palautumista ja karppaus hieman reilummilla hiilareilla on ilmeisen hyvä vaihtoehto kropan stressitilojen laskemiseen. Muita?

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-03-15 13:56:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Älä missään nimessä tee fyysisiä töitä täydellä teholla ja kiireellä. Tee työsi omaan tahtiin ja kelloa katsomatta. Iso osa fyysisestä rasituksesta tulee stressaamisesta. Muista riittävä ravinto. Kyllä töissäkin voi syödä "välipalaa" jos alkaa heikottaa, etenkin fyysisissä töissä. Pähkinät ja tumma sulkaa on hyvä nopea apu. Ja tietysti reilusti nestettä, auttaa palautumisessa.

Kotiin mennessä ei pidä lysähtää sohvan pohjalle vaan välttää paikalleen jähmettymistä. Venyttely on myös hyväksi, mutta ei heti raskaiden töiden jälkeen vaan vasta parin tunnin päästä. Kävelylenkki ulkona rentouttaa kummasti kropan ja mielen rankan päivän jälkeen.

Tulipahan kankea teksti mutta en jaksa muutellakkaan. Johtuu varmaan siitä että luen juuri aihetta sivuavaa opusta, ja teen toki itsekin fyysistä työtä :D

ViestiLähetetty: 2014-03-15 16:18:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyviä huomioita, mutta... Tuo kiire, sitä nyt vaan on välillä vähän vaikea välttää. Sitä moppia on vaan joskus heiluteltava nopeampaan tahtiin, jos haluaa saada hommat tehtyä ajallaan. Ja ajallaan tarkoittaa ennen ravintolan/kahvilan aukeamista. Onneksi työ on kuitenkin useimmiten mitoitettu ihan järkevästi ja apuakin saa tarvittaessa.

Ja tuo syöminen. Noh, siihen olen saanut nyt järkevyyttä. Työpäivinä ruokaa menee aivan hulluja määriä, ja hiilareissakaan en pihistele. Töissä teen mielummin pidempiä pätkiä ilman välipaloja, välipala auttaa hetken, mutta kohta on jo taas nälkä. Lounastauolla syön yleensä melko "kevyen" lounaan (esim. tänään oli kermarahkaa, banaani ja siemensekoitusta). Kun on syönyt runsaskalorisen aamiaisen, tuolla pärjää hyvin työpäivän loppuun, kunhan muistaa sen nesteytyksen.

heradi kirjoitti:
Kotiin mennessä ei pidä lysähtää sohvan pohjalle vaan välttää paikalleen jähmettymistä. Venyttely on myös hyväksi, mutta ei heti raskaiden töiden jälkeen vaan vasta parin tunnin päästä. Kävelylenkki ulkona rentouttaa kummasti kropan ja mielen rankan päivän jälkeen.

Tämän olen itsekin huomannut. Pieni levähtämistuokio töiden päälle tekee hyvää. Suihku, lounas ja jakso koneelta jotain sarjaa/muuta puuhastelua koneella, ja sitten kävelylenkille. Tuo on myös tämän päivän suunnitelma. Tarkoitus olisi mennä lenkkireitin kuntoilupisteelle vähän leuanvetotankoon roikkumaan, niin saa mukavasti venytettyä selkää ja hartioita.

ViestiLähetetty: 2014-05-19 20:08:53 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

mulla on siivoustyö; paitsi että on joko 2x1h taukoa tai 3x30 min taukoa. eli tauot on kyl kohdillaan ja syödä ehtii, mut sit loppu aika mennäänkin pää kolmantena jalkana. viiem kesä oli TODELLA rankka, ku tein perussiivouksia ja laihdutin samalla(pt:n hh-pitoinen ehkä hiukan vähärasvainen ruokavalio.. jippii), treenaten 3-4-5krt/vko. .. meni juu kaikki hormoonit sekaisin, mut laski myös rasva%. - nyt ei oo henkisesti ihan niin rankkaa, joten vähemmän sen suhteen stressiä.

-tarpeeksi ruokaa töihin; mua katsotaan aina kieroon eväineni, ja sitten treenin päälle HH reippaasti. :)

toivotaan että nyt löydän sopivan ruokavalion, ku on tätä syömishäiriötäkin... helposti saan itselleni 5kg läskiä kerättyä... josta on sit tosi vaikea päästä eroon, jos en oo tiukkana syömisten kanssa.

mut nyt kohta laittamaan lapset nukkumaan ja itekkin; pääsee aamulla tekemään huomiset iltavuoron eväät sekä keskiviikon aamuvuoron eväät, ku ei sit enää 21 jälkeen huomenna jaksa. 8)

2. pvkirja: viewtopic.php?f=11&t=27408

ViestiLähetetty: 2014-07-08 11:49:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä olen metsuri :D Tosin, ammattinimike on nykyään ehkä hieman hämäävä, koska metsurinhommat käsittävät raivuita ja näin kesäkautena isommassa tai pienemmässä määrin istutuksia. Kuitenkaan ei pidä luulla etteikö tuollainenkin työ olisi raskasta, koska taimikot harvoin ovat mitään tasamaisia, puistomaisia siistejä pikkumetsiköitä tai että istututtaminen olisi yhtä kuin tasaisella peltopohjalla tai hiekkakankaalla käyskentelyä :lol:

Työn lisäksi liikun vaihtelevasti, lenkkeilen ja pyöräilen koirien kanssa, käyn ratsastamassa ja nyt pitäisi aloitella taas lihastreeniä ja juoksemista. Ollaan muuttamassa taloon, jossa on kantovesi ja puulämmitys, joten fyysinen rasitus ei tyssää työpäivän päättymiseen.

Meillä iso merkitys töissä jaksamisella on työtekniikalla. Itse olen vuoden verran näitä hommia tehnyt ja opetteluttaa yhä edelleen. Nyt sentään alkaa jo itse huomata selvästi milloin hutiloi ja milloin tekee itseään säästäen, ero työpäivän jälkeen on HURJA. Toki sekin vaikuttaa millaista palstaa tehdään, millanen siellä on maasto, onko rinteitä, kivikkoa, suota, minkä kokoista on lähtevä puu ja miten paljon sitä on. On ihan eri asia raivata umpeen pölähtänyttä rinnepalstaa, jossa lähtevä puu on 4-6 metristä kuin niittää tasamaalla max parimetristä vesaikkoa.

Meillä on hyvin vaihtelevasti evästä mukana töissä, helteillä ei juuri tee edes mieli syödä mitään saati juoda kahvia. Aamulla tankataan hyvin ja töihin varataan tarpeeksi (noin 5l/nuppi) vettä ja sitten syödään magnesiumia ja D:tä. Mun pitäisi huolehtia tarkemmin riittävästä juomisesta ja syödä enemmän suolaa.

Riittävät yöunet (mitkä?) ja semmonen päätä ja kroppaa nollaava liikunta töiden vastapainoksi pitää suorituskykyä yllä aika hyvin, mutta kyllä sitä silti joka perjantai on iloinen, kun työviikko on taputeltu kasaan :lol:

ViestiLähetetty: 2014-07-08 12:44:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itselläkin on taas kesätyöt alkaneet. Nyt on ollut parempi fiilis kuin vuosi sitten kesällä. Viime kesän isoin virhe taisi olla liian matalat hiilari, jotka itselläni huonontaa ruokhalua sen verran, että kalorit jäävät herkästi vähän turhan alas. Eli nyt on mennyt enemmän hiiliä, pääasiassa perunoista, pavuista ja banaanista. Ruokamäärät ovat myös melko valtaisia. Hyvä merkki on ainakin se, että paino ei ole lähtenyt laskusuuntaan, eli ilmeisesti on riittävästi tankattu.

Ja sitten tuo nukkuminen. Noh, yöunet tuppavat jäädä edelleen vähän turhan lyhyiksi niinä aamuina, kun työt alkavat klo 6, mutta onneksi niihinkin on tullut pientä säännöllisyyttä, ja unta kuitenkin tulee useimpina öinä vähintään 6 h. Töiden jälkeen on kuitenkin jaksanut puuhastella muutakin, eli tilanne on ihan ok.

Liikuntapuolella ihan ehdoton on se, että työpäivien jälkeen tulee edes vähän käveltyä. Kotiin jumähtäminen vetää jalat tukkoon. Samoin säännöllinen venyttely, pilatesrullan kanssa rullailu ja uiminen tuntuvat pitävän pahimmat jumit poissa.

ViestiLähetetty: 2014-07-10 08:04:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^
Minäkin olen ruvennut vannomaan putkirullan nimeen... Teen pääosin istumatyötä, mutta sekö vasta paikat jumittaakin. Minulla on sen verran kiero ja heikompi oikea jalka ja lantiokin vinossa että lihakset jumiutuvat niin istuessa kuin paljolla kävelylläkin. Säännöllinen putkirullailu on kuitenkin oikeasti auttanut.

oulaliina,
mulla on epämääräinen muistikuva että sä olitkin ehkä bongannut mun resepteistä helposti versioitavat banaani-kookosmuffinssit, mutta jos muistan väärin niin linkitän ne vielä tähän. Ne ovat omia aamiaissuosikkejani silloin kun tarvitsee lisää hiilaria (vaikka eihän se määrä noissakaan suuri ole).

ViestiLähetetty: 2014-07-10 09:52:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuli tuossa välillä tehtyä katto- ja rakennushommia ihan halusta tehdä fyysisempää työtä. Päivät keskimäärin 10-12 tuntisia ja varsinkin peltikattojen maalaus oli yllättävän fyysistä hommaa. Kaltevat pohjat kävi jaloille ja maalipöntön ja pensselien kanssa katolla kävely otti käsille. Eikä ne rakennushommat muutoinkaan olleet sieltä kevyimmästä päästä, varsinkaan sisäkattojen hionta kirahvilla ynm. käsille todella raskaat työt.

Karppiruokavaliolla jaksoi tosi hyvin koko päivän. Ja kroppa palautui kun nukkui riittävästi. Magnesiumia ja D-vitamiinia käytin ja käytän säännöllisesti joista ainakin tuo edellämainittu varmasti auttoi varsinkin kuumina päivinä katolla.

ViestiLähetetty: 2014-07-10 14:49:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vive kirjoitti:
^
Minäkin olen ruvennut vannomaan putkirullan nimeen... Teen pääosin istumatyötä, mutta sekö vasta paikat jumittaakin. Minulla on sen verran kiero ja heikompi oikea jalka ja lantiokin vinossa että lihakset jumiutuvat niin istuessa kuin paljolla kävelylläkin. Säännöllinen putkirullailu on kuitenkin oikeasti auttanut.

Joo, tuo rulla on kyllä ihan loistava! Maksoi huimat 19 e Cittarista. Teen noiden rullailujen lisäksi selän kiertovenytykset rullan kanssa siten, että rulla on tuossa vähän takamuksen yläpuolella. Jos paikat on jumissa, tuo saattaa tuntua aika hurjalta, mutta ah, kuinka hyvin aukaiseekaan paikkoja.

vive kirjoitti:
^

oulaliina,
mulla on epämääräinen muistikuva että sä olitkin ehkä bongannut mun resepteistä helposti versioitavat banaani-kookosmuffinssit, mutta jos muistan väärin niin linkitän ne vielä tähän. Ne ovat omia aamiaissuosikkejani silloin kun tarvitsee lisää hiilaria (vaikka eihän se määrä noissakaan suuri ole).

Nuo banaanimuffarit on kyllä tosi jees, mutta itse täytyisi tehdä ilman kookosta, koska kookos tuntuu aiheuttavan lieviä allergiaoireita tällä hetkellä. :( Jotain banaani-hera -pannarisysteemiäkin voisi kehitellä.

Edit: Ja joo, tuo mganesium on omalla kohdalla ihan ehdoton. Magnesiumia pyrin syömään muutenkin säännöllisesti sen takia, että on taipumusta levottomiin jalkoihin. Fyysisen kuormituksen ollessa runsasta levottomat jalat oireilevat vielä herkemmin. Vielä ainakin olen säästynyt tuolta vaivalta, ja lihaksetkin tuntuvat palautuvan kohtalaisen hyvin työstä.

ViestiLähetetty: 2014-07-11 08:18:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

oulaliina kirjoitti:

vive kirjoitti:
^

oulaliina,

Nuo banaanimuffarit on kyllä tosi jees, mutta itse täytyisi tehdä ilman kookosta, koska kookos tuntuu aiheuttavan lieviä allergiaoireita tällä hetkellä. :( Jotain banaani-hera -pannarisysteemiäkin voisi kehitellä.

Ai sinulla on niin. :/ No mieleen tulee banaani-saksanpähkinäpannari ja banaani-avokadopannari, niissä voi käyttää nesteenä kookosmaidon sijaan vaikkapa kermaa. :)

Karppiruokavaliolla pärjää pitkälle, mutta jos on hoikka nainen, jolla ei ole kropassa juuri sitä ylimääräistä rasvaa energiaksi poltettavana, niin suosittelen kyllä ekstrahiilaria omasta kokemuksesta.

Ja magnesiumia komppaan minäkin, mutta kannattaa vielä muistaa ostaa jotain muuta kuin oksidia. ;)

ViestiLähetetty: 2014-07-11 14:42:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vive kirjoitti:
Ai sinulla on niin. :/ No mieleen tulee banaani-saksanpähkinäpannari ja banaani-avokadopannari, niissä voi käyttää nesteenä kookosmaidon sijaan vaikkapa kermaa. :)

Ei onnaa pähkinätkään, koska ristiallergiat vähän vammailee. Mutta stuo avokadopannari voisi olla kokeilemisen arvoinen! :D

vive kirjoitti:
Karppiruokavaliolla pärjää pitkälle, mutta jos on hoikka nainen, jolla ei ole kropassa juuri sitä ylimääräistä rasvaa energiaksi poltettavana, niin suosittelen kyllä ekstrahiilaria omasta kokemuksesta.

Jeps, samaa mieltä ehdottomasti. Itsellä on kokemusta hommasta tosiaan viime kesältä, kuten kirjoittelin. Hiilarilähteinä nyt banaani/muut hedelmät ja marjat, peruna ja palkokasvit.

vive kirjoitti:
Ja magnesiumia komppaan minäkin, mutta kannattaa vielä muistaa ostaa jotain muuta kuin oksidia.

Jeps, apteekista löytyvä MagneCit on itsellä käytössä! Tuota ei ole edes pilattu sokerialkoholeilla tai makeutusaineilla, jotka lähestulkoon aina vetävät vatsan sekaisin.

ViestiLähetetty: 2014-07-11 15:38:24 
Poissa
carb au lait
carb au lait

Laitanpa merkin,
fyysinen työ,heiluvassa laitteessa (juna),pistää kropan kyllä koville..
mulla työpäivät yli kymmenen tuntia,magnesium ihan ehdoton,
en ole keksinyt parasta ratkaisua omaan kohtaloon..
joskus tuntuu,että pitkät työpäivät voisi vetää helpostikin vähin syömisin,mutta vapailla pitäisi tankkailla varastoja..onko tälle jotain loogista selitystä?

ViestiLähetetty: 2014-07-11 16:42:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^Sama havainto. Veikkaan syyksi jotain hormonijuttua, joka estää nälkätuntemukset, kun on liikkeessä. Levossa nälkäsignaalit pääsevät sitten toimimaan, ja kroppa haluaa paikata liikkumisesta syntynyttä kalorivajetta. Vapaapäivinä syömäni ruoka-annokset ovat isoja, eräs miespuolinen henkilö sanoi tuossa, että ei ole vielä tavannut yhtä suuriruokaista ja hoikkaa naisihmistä. :P

ViestiLähetetty: 2014-07-13 08:24:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

oulaliina kirjoitti:
vive kirjoitti:

Ei onnaa pähkinätkään, koska ristiallergiat vähän vammailee. Mutta stuo avokadopannari voisi olla kokeilemisen arvoinen! :D

Samainen pannari maistuu ilman niitä pähkinöitäkin, ovat vain sattumina joukossa. ;)

ViestiLähetetty: 2014-07-13 13:18:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jotain pannaria taidan kyllä tehdä seuraavalle työpätkälle evääksi. Tähän asti peruseväs on ollut purkki Xtran 4,6 % raejuustoa, avokado, pieni banaani ja sitten vähän linnunruokaa tuohon mössöön sekaan. Jotain vaihteluakin voisi toki kehitellä... :lol:

ViestiLähetetty: 2014-07-25 17:05:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

oulaliina kirjoitti:
Ja joo, tuo mganesium on omalla kohdalla ihan ehdoton. Magnesiumia pyrin syömään muutenkin säännöllisesti sen takia, että on taipumusta levottomiin jalkoihin. Fyysisen kuormituksen ollessa runsasta levottomat jalat oireilevat vielä herkemmin. Vielä ainakin olen säästynyt tuolta vaivalta, ja lihaksetkin tuntuvat palautuvan kohtalaisen hyvin työstä.
Magnesium illalla ja lugolin jodia aamulla niin päivät rullaa aika kivasti. Magnesium nukuttaa ja jodi piristää. Magnesium kannattaa ottaa magnesium chloridi -muodossa, se on tietääkseni kaikista tehokkain ja imeytyy parhaiten. Sitä saa vain apteekista tilaamalla. 250g purkki jauheena n. 16€. Niille pitää vaan perustella käyttötarkoitus koska siitä on kai mahdollista myös rakentaa jonkinlainen pommi.

Jos tuo levottomat jalat vielä vaivaa niin loistava lääke siihen on laittaa kinesioteippiä pohkeisiin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00