karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-18 19:35:28

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Voimat finito
ViestiLähetetty: 2004-10-02 15:14:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huh - pääsin sentään kotiin asti.

Lyhesti (jos nyt mitään osaan lyhyesti selittää): Olen potenut flunssaa, jonka alkumetreillä tuli otettua ylimääräisiä hiilareita. No, arvata sen saattaa, vaa'assa se näkyi. Hermostuin, ja olen vetänyt nyt runsaan viikon suhteellisen tiukkaa (minulle, ts. hh noin 40 gr/pv) ruokavaliota. Tänään sitten onnellisena kauniista syyspäivästä pyörän selkään ja tein yhden peruslenkin, jonka olen vetänyt kesän aikana ties kuinka monta kertaa. Se on vähän yli 20 km.

Ja meinasinko kuolla 8-[ ! Virta loppui tykkänään. Ylämäet olivat kamalaa rääkkiä, enkä pystynyt edes polkemaan suurinta mäkeä :oops: Lenkin kokonaisaika oli tänään noin 8 min pidempi kuin normaalisti, ja keskisyke vaatimattomasti 10 enemmän kuin syyskuun alussa ennen flunssaa.

Onko se flunssa, joka on vienyt voimat? Vai olenko nyt tehnyt jotain ihan hullua (en kyllä tankannut lähtiessäni muuta kuin kraanavettä). Vai voiko hiilarimäärän pudottaminen saada aikaan tällaista? Olen polkenut kevään ja kesän aikana paljon, pisin lenkki oli 50 km, joten tottumattomuudesta ei voi olla kysymys.

Onhan tuossa alla pitkä ketju vähän samasta aiheesta, mutta kaipaisin "täsmävastauksia", mitä ne ikinä lienevätkään :idea: . Kiitos etukäteen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-02 15:21:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oman kokemukseni mukaan vie useita kuukausia, ennenkuin elimistö on oppinut kunnolla rasvakäyttöiseksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-02 15:33:07 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Kuulostaa tosiaan ihan normaalilta, alussa tuli "seinä vastaan" yhtäkkiä, mutta sitä ei kestänyt kauan.

Et varmaankaan ole enää flunssassa, mutta kertauksena muillekin että kipeänä tai heti sairastelun jälkeen ei tulisi urheilla jotta vältymme sydänlihaksen tulehdukselta - joka olisi vähemmän lystikästä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-02 15:54:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitokset Elkalle ja Makelle. Eli ei siis huolta, vaikka lihakset (koko eukko :twisted: , perhana vieköön) sippasivat. Makelle: kyllä uskon, että flunssa on jo voitettu juttu. Pässi olen, mutten ihan niin pässi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-02 16:12:46 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Marjatta kirjoitti:
Makelle: kyllä uskon, että flunssa on jo voitettu juttu. Pässi olen, mutten ihan niin pässi.

Hyvä juttu! Pässi minäkin olen :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-03 14:47:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Make kirjoitti:
Et varmaankaan ole enää flunssassa, mutta kertauksena muillekin että kipeänä tai heti sairastelun jälkeen ei tulisi urheilla jotta vältymme sydänlihaksen tulehdukselta - joka olisi vähemmän lystikästä.

Kuinkakohan kauan pitäisi nyt sitten olla ilman treeniä viisurin poiston jälkeen? Perjantaina lähti ja vieläkin hieman heikottaa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-03 15:17:10 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Taidetaan mennä Ilkan tontille, joten enpäs osaa sanoa tuohon mitään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-03 18:26:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jaa, itse verenluovutuksen jälkeen kesällä pyöräilin heti perään 8km kotia, kohtuu kovaa vauhtia kun tuntui niin kevyeltä. ;) Mutta eiköhän ne lääketieteelliset neuvot ole tarvittavat annettu siellä missä hoitokin. Mikään verkkoklinikkahan tämä ei ole, eikä tule olemaankaan. :)

Yleensä nuo pumppulihastulehdukset on semmoisia hiukan pässimpiä tempauksia, eli nuori urheilijauros vetää flunssassa jonkun Tervahiihdon tai muuta tosi fiksua vastaavaa ...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-03 20:06:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aika OT:tä, mutta kun mulla - vuosia sitten - poistettiin kerralla kolme viisaudenhammasta, ei tehnyt mieli kuntoilla muutamaan päivään. Ukko huuteli hip-hurraata, kerrankin eukko oli hiljaa. Kiitteli hammaslääkäriä oikein kädestä pitäen jälkikäteen. Epistä, sanon minä :wink: .

P.S. Ajattelin huomenna koittaa (mikäli ei sada) samaa pyörälenkkiä kuin eilen. Kiva katsoa, mikä on olo.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-04 19:07:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sain pyöräiltyä tänään saman lenkin kuin lauantaina. Alku oli kaamea, ensimmäiset 5 km suoraan tai ainakin melkein vastatuuleen ei-päällystetyllä tiellä. Näin jo itseni valumassa kohti ojan pohjaa kuin äijän räkä, mutta jostain löytyi sen verran puhtia, että pääsin pois vastatuuliosuudelta.

Kaikkiaan meni kyllä lauantaita paremmin, ajallisesti petrasin 3,5 minuuttia ja keskisykekin laski neljällä. Ja pääsin sen pahimman mäen polkemalla ylös saakka. En kyllä siinä vaiheessa tiennyt enää nimeänikään 8-[ , mutta onko sillä niin väliä. Paljon on vielä tehtävää, mutta suunta on oikea. Se on pääasia =D> !

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 14:30:09 
Poissa
sintti
sintti

Mä eksyin nyt vasta tänne liikunta-osiolle :oops:
Mulle valkeni viimein, että on olemassa ketoosissa urheilijoita...
Mä olen juossut huhtikuusta heinäkuuhun, jolloin aloitin vähä-hiilarisen. Juoksin viikossa kaksi lyhyttä ja yhden pitkän lenkin. Ruokavalion muutoksen jälkeen vauhti loppui jo kilsan jälkeen ja raahauduin kotiin puolikuolleena. Ajattelin, että tähän se loppui hyvin kulkenut juoksu. :cry: Pidin tärkeämpänä viimein tiputtaa ylimääräiset 10kg. (Juokseminen lisäsi ruokahalua hullun lailla ja söin kuin hevonen aina vain lisää)
Eilen lähdin lenkille (olen kyllä sauvonut tässä välillä) kahden kuukauden tauon jälkeen. Ajattelin juosta niin pitkälle kuin jaksan. Yllätyksekseni juoksutossut toi minut perille asti. Arvatkaa mikä fiilis oli liihotella 8kg kevyempänä :!: :D

Eli tämä kokemus tukee sitä, että elimistö vaatii aikaa tottuakseen ketoosissa liikkumiseen. Olen suurimman osan ollut ketoosissa karppauksen aikana.

Tästä tulikin mieleen kun törmäsin sellaiseen keskusteluun toisilla sivuilla, jossa bodari katkaisi ketoosin kerran viikossa. Kertokaa viisaammat, mikä siinä on ideana?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 14:39:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Se on refeediä:

http://www.ironmagazineforums.com/showt ... hp?t=25250

En tee niitä. Jostain luin, että elimistö ei silloin opi kunnolla käyttämään rasvaa. Mutta leptiinitasoja siinä nostellaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 15:51:51 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
Se on refeediä:

toiselta nimeltään CKD, Cyclical Ketogenic Diet.

Saadaan hiilarivarastot täytettyä, että seuraavalla viikolla jaksaa taas treenata. Mutta kuten jo Elka totesikin, haittaa ketoadaptaatiota.
Toisaalta taas saadaan katabolia katkaistua, esim. lylen the ultimate diet kakkosessa noiden refeed-päivien päätarkoitus on saada treenattua kovaa, jotta viikon aikana hukattu lihasmassa saadaan takaisin.

En tiedä onko täällä kuinka paljon varsinaisia ketobodareita (jotka voisi vahvistaa/kieltää), mutta ketoosissa lihasmassaa on vaikea saada kasvamaan. Insuliini kun on yksi "kasvuhormoneista". Puhumattakaan siitä kuinka vaikeeta on saada syötyä riittävästi ketolla...

Periaatteessa siis tuolla systeemillä kuitenkin saadaan treenitasot pidettyä yllä ilman että täytyy odotella ketoadaptaatiota.

Toisaalta itse en kyllä suosittelisi kuin siinä tapauksessa, että osaa homman todella hyvin ja saa yhdistettyä refeed-päivinä treenin ja syömiset niin, että "ylimääräisestä" insuliinista ei ole haittaa. Yleensä tosin bodareilla insuherkkyys on kumminkin ihan erilainen kuin tavallisella tallaajalla tai aerobista harrastavalla...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 18:34:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minua ei parhaalla tahdollakaan voi kutsua ketobodariksi. Ketoosissa kuitenkin treenaan ja lihasmassaa tulee lisää. Ja voimaa. Patric Borg, jonka kirjoitusten takia aikanaan sorruin pois vähähiilariselta, kirjoittaa, että lihasmassan kasvattamiseen täytyy saada "liikaa" energiaa. Saan sen ilmeisesti sitten vararasvoistani.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 12:09:52 
Poissa
sintti
sintti

Kiitoksia selvennyksistä!
Ihan uteliaisuuttani vaan kyselin. Mä näytän nyt jo mustavalkokomedioiden mies-pukeutuu-naiseksi-tyypiltä, jos vedän minihameen päälle...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 12:51:08 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Elka kirjoitti:
Minua ei parhaalla tahdollakaan voi kutsua ketobodariksi. Ketoosissa kuitenkin treenaan ja lihasmassaa tulee lisää. Ja voimaa. Patric Borg, jonka kirjoitusten takia aikanaan sorruin pois vähähiilariselta, kirjoittaa, että lihasmassan kasvattamiseen täytyy saada "liikaa" energiaa. Saan sen ilmeisesti sitten vararasvoistani.

Millaisista määristä lihasta sä puhut?

Ja insuliinihan ei ole ainoa kasvuhormoni... eli en sanonut, että olisi mahdollista. Voi vaan olla vaikeampaa.

Mulla itsellä on kyllä ollut vähän sama asenne kuin sulla, en haluaisi fläsää kaupan päälle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-06 13:12:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En ole mittaillut. Harmittaa, kun en ottanut aloitusmittoja. Enemmän on sellaista peilin edessä tehtyä havaintoa lihasten muodosta. Tietysti muotoa tulee myös, kun rasvaa häipyy siitä päältä. Voiman tulo on helpompi todeta, koska painoja saa olla lisäämässä. Ja kun en ole rasvaprosenttiakaan mitannut. Enkä nykyisin edes viitsi painoa tarkkailla.

Mutta ei varmasti sellaista bodarien haluamaa massanlisäystä tule. Lähinnä vertaan aikaisempaan hiilareilla treenaamiseen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00