karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-24 01:11:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kaalin säilyvyys
ViestiLähetetty: 2004-09-01 23:48:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-08-23 19:56:51
Viestit: 506
Mietin tässä, että miten mahtaisin saada kaalin säilymään omassa kellarissa pitkälle talveen?
En asu kerrostalossa, eli talon alusta on minun kellarini ja se kylmenee talvella aika kylmäksi eli +/-0.
Nuo kaalit ovat nyt niin ihanan edullisia, mutta kaksinkertaistavat tuon hintansa varmaan kuitenkin jossain vaiheessa talvea kohti mentäessä.
Lanttuakin olisi kiva ostaa varastoon.
Eli onko joku tehnyt näin ja miten kaalit ja lanttu oli säilynyt?
Porkkanahan ei säily ilman esim. kevyt hiekkaan tai vastaavaan "säilömistä".

Olen meinaan rakastunut kaaliin kaikessa muodossa =P~ ,
se on siis aivan mainio lisuke oli sitten kyseessä possu, nauta tai kana!

Voita tai oljyä pannulle ja hiljaisella kääntelee ohuita kaalin suikaleita n.15 min, maustaa meiramilla ja hienonnetulla valkopippurilla.
Kylkeen muutama parsakaalin nuppu ja hymyssä suin haarukkaa suuhun :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-02 09:03:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Venäläistä kaalitietoutta: Kyselin kolleegalta viereisestä huoneesta. Viljelevät mökillä myös vähän kaalia. Mutta kuulemma "kesälajiketta", ja vain vähän ja syövät sen kesän aikana. Oli sitä mieltä, että "talvilajike", joka siis olisi kova ja tiiviimpi, säilyy hyvin kylmässä ja kestää paria pakkasastettakin. Sanoi, että Venäjällä osa kaalisadosta korjataan hyvin myöhään syksyllä, jolloin on jo yöpakkasia. Kaalia tietysti myös säilötään paljon hapankaalina.

Toisaalta tiedän, että Venäjällä suuri osa kaali- ja perunasadosta pilaantuu virheellisen varastoinnin johdosta.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-02 12:23:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-08-23 19:56:51
Viestit: 506
Sellainen kuva minullakin oli, että kaali olisi helppo varastoida.
Varastossa täytyy olla tietenkin hyvä ilmastointi etteivät homehdu.
Mutta, että on erikseen talvi-ja kesäkaalia sitä en muistanut.
Täytyy siis ostaa kaalit syksyllä, kun talvikaalisato korjataan ja sit laittaa ne vaikka jossain puulaatikossa kellariin.
Ajattelin kyllä kokeilla tuon kesäkaalinkin säilyvyyttä, luulisi meinaan, että ainakin muutaman kuukauden sekin säilyisi.
Ja sitten ensivuonna vuokraamaan 4H-kerholta pari neliotä maata ja kasvattelemaan itse :)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)