karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-27 01:41:31

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: karppia Pulled Pork?
ViestiLähetetty: 2017-01-17 13:22:50 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2008-07-26 17:36:59
Viestit: 38
Kertokaapas hyviä vinkkejä miten voisi tehdä karppia Pulled Pork-kamaa eli nyhtöpossua.
BBQ-kastikkeessahan on paljon sokeria (sokeria, siirappia, coca colaa, fariinia jne...)

Eli onko toivoakaan päästä samaan tulokseen karpisti?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: karppia Pulled Pork?
ViestiLähetetty: 2017-01-17 13:30:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Sikaa en syö, mutta liha on liha on liha: Itse olen valmistanut nyhtökyyttöä ilman minkäänlaista sokeria siirappia tai coca colaa. Lihaköntti pyrex-astiaan, nestettä se pari desiä sinne ja sitten mausteita maun mukaan ILMAN minkäänlaista makeutusta. Entäs jos vain jättäisit makean pois, vaikka resepti käskee sitä sinne laittaa?

Olen alkanut epäillä että resepteihinkin on hiipinyt sokeria/siirappia/hunajaa vähän kaikkiin viime aikoina ihan vaan sen vuoksi, että elintarviketeollisuuden eineksiä syövät on sellaiseen makuelämykseen totutettu, jotakuinkin kaikissa eines pääruuissakin on sokeria. Sillä vain on yli 50 eri nimeä, joten sitä voi olla vaikea huomata tuoteselosteesta...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: karppia Pulled Pork?
ViestiLähetetty: 2017-01-17 16:56:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Täällä:

http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=2659

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: karppia Pulled Pork?
ViestiLähetetty: 2017-01-17 17:07:58 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Pulled pork ei tarvitse mitään makeaa, eikä välttämättä edes soosiakaan..

Parhaan pulledporkin saat lavasta, ei muuta kuin suola+pippuri pintaan, uuniin miedolle lämmölle 4-6h riippuen uunin lämmöstä ja lihan koosta..(suurta liha könttiä voi leikata pienemmiksi paloiksi) Ei vettä uunivuokaan jos haluat nahasta rapean (jos on nahallinen pala) tai haluat rasvan talteen..
Jos haluat kosteaa lihaa, lisää vettä uunivuokaan.. (itse en lisää juurikaan koskaan)
revitään liha paloiksi, joukkoon sulanutta rasvaa uunivuoasta ja mausteet.. Tätsit..

Tulee helposti myös kaslerista ja vaikka potkasta, tai lihojen sekoituksesta.. Jos haluaa nopeasti niin painekattilassa..

Tosta reseptistä minkä Catharsis laittoi, niin sen verran että jos käytät suolalapaa, niin liota sitä hyvä tovi kylmässä vedessä, suolalapaan on pumpattu ihan älyttömästi suolaa..

Edit: Jos nyt sitte haluat bbq-soosia niin laita, se määrä mikä siihen menee on suht' pieni verrattuna lihan määrään ja annoskokoon.. Ei siihen kuole, ei siitä kovin paljoa tule hiilareita.

Edit 2: https://jaba-kokkaa.blogspot.fi/2015/01 ... -pork.html

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: karppia Pulled Pork?
ViestiLähetetty: 2017-01-17 23:17:00 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Sitruunalla ym. maustettu majoneesi on ihan hyvä kastike.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: karppia Pulled Pork?
ViestiLähetetty: 2017-01-20 09:25:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2016-10-23 17:47:59
Viestit: 126
Toisinsyöjä kirjoitti:
Olen alkanut epäillä että resepteihinkin on hiipinyt sokeria/siirappia/hunajaa vähän kaikkiin viime aikoina ihan vaan sen vuoksi, että elintarviketeollisuuden eineksiä syövät on sellaiseen makuelämykseen totutettu, jotakuinkin kaikissa eines pääruuissakin on sokeria. Sillä vain on yli 50 eri nimeä, joten sitä voi olla vaikea huomata tuoteselosteesta...

Olen tuota ihmetellytkin, minkä ihmeen takia kaikissa pääruoissa/ruoka-aineksissa on sokeria/siirappia/hunajaa (usein kaikkia tai useampaa kuin yhtä)... Ei tarvitse olla edes eines, kun ihan jo raaka-aineksissakin on, mm. monissa maustetuissa kanaleikkeissä. Tuohan on kuitenkin tavallaan noidankehä, jos totutetaan ihmiset makeuteen...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: karppia Pulled Pork?
ViestiLähetetty: 2017-01-20 12:09:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Se on niin yksinkertaista: makeutta laitetaan siksi, että saadaan enemmän tuotetta myydyksi, makeus kun tunnetusti sammuttaa kylläisyyden tunteen.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: karppia Pulled Pork?
ViestiLähetetty: 2017-01-20 12:12:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Eiköhän tuo johdu siitä että eläinrasvaa (ja rasvaa) vältellessä makukin tuppaa katoamaan.

Se on helppo osoittaa vaikkapa jogurteissa:
. Rasvaton on katkeraa ilman melkoisia määriä makeutusta,
. 10% turkkilainen on jo aika pehmeää
... ja smetana/kuohukerma ovat täyttä namia jo sellaisenaan. Puhumattakaan voivoista...

Kun veetee pyrkii tekemään maukasta, sen on pakko käyttää mausteita.
Ah-niin-upean-makuinen rypsäri ei oikeasti maistu miltään, rakennetärkkelykset ovat yhtä mauttomia, ja suola on kielletty.
Sen jälkeen jäljelle jää oikeastaan vain sokeri, ja milloin minkäkin nimiseksi piilotettu natriumglutamaatti.

Mutta on asiassa hyväkin puolensa:
Karpin pulled pork on tosi nannaa todella paljon pienemmillä sokerimäärillä.
Kunhan muistaa riittävän (eli veeteen mukaan valtavan) kunnollisen rasvan lisäyksen : )
Nimmarilla "jo monesti nyhtölihaa tehneenä ja tarjonneena"

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: karppia Pulled Pork?
ViestiLähetetty: 2017-01-20 12:16:29 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Ja sokerihan sitoo vettä eli saadaan tuotteisiin lisää painoa ja asiakas maksaa siitä sokerilitkusta täyden hinnan.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: karppia Pulled Pork?
ViestiLähetetty: 2017-01-20 19:40:35 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 94916
Lainaa:
Sen jälkeen jäljelle jää oikeastaan vain sokeri, ja milloin minkäkin nimiseksi piilotettu natriumglutamaatti.


Eiköhän se sokerikin ole milloin minkäkin nimistä?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: karppia Pulled Pork?
ViestiLähetetty: 2017-01-21 19:59:48 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8749
Riipitipoa ja -oskaŕia teen nykyään crockpotissa... :wink:
Tipon sisään nippu periljaa, valkosipulinkynsiä, situunan puolikas ja voita kananmunn kokonen köntti.
4h potissa...puolet highlla.
Etukäteen lillutan vuorokauden 10%:ssa suolavedessä.
Oskarille sama liotus ja pippurit/muut mausteet ynnä laardia pintaan.
6-8 h potissa...

Ei todellakaan sokereita kaipaa =D>

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)