karppaus.infon arkistoitu foorumi
http://www.karppi.ninja/forum/

karppia Pulled Pork?
http://www.karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=2&t=71177
Sivu 1/1

Julkaisija:  kaapok [ 2017-01-17 13:22:50 ]
Viestin otsikko:  karppia Pulled Pork?

Kertokaapas hyviä vinkkejä miten voisi tehdä karppia Pulled Pork-kamaa eli nyhtöpossua.
BBQ-kastikkeessahan on paljon sokeria (sokeria, siirappia, coca colaa, fariinia jne...)

Eli onko toivoakaan päästä samaan tulokseen karpisti?

Julkaisija:  Toisinsyöjä [ 2017-01-17 13:30:15 ]
Viestin otsikko:  Re: karppia Pulled Pork?

Sikaa en syö, mutta liha on liha on liha: Itse olen valmistanut nyhtökyyttöä ilman minkäänlaista sokeria siirappia tai coca colaa. Lihaköntti pyrex-astiaan, nestettä se pari desiä sinne ja sitten mausteita maun mukaan ILMAN minkäänlaista makeutusta. Entäs jos vain jättäisit makean pois, vaikka resepti käskee sitä sinne laittaa?

Olen alkanut epäillä että resepteihinkin on hiipinyt sokeria/siirappia/hunajaa vähän kaikkiin viime aikoina ihan vaan sen vuoksi, että elintarviketeollisuuden eineksiä syövät on sellaiseen makuelämykseen totutettu, jotakuinkin kaikissa eines pääruuissakin on sokeria. Sillä vain on yli 50 eri nimeä, joten sitä voi olla vaikea huomata tuoteselosteesta...

Julkaisija:  Catharsis [ 2017-01-17 16:56:54 ]
Viestin otsikko:  Re: karppia Pulled Pork?

Täällä:

http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=2659

Julkaisija:  jäbä [ 2017-01-17 17:07:58 ]
Viestin otsikko:  Re: karppia Pulled Pork?

Pulled pork ei tarvitse mitään makeaa, eikä välttämättä edes soosiakaan..

Parhaan pulledporkin saat lavasta, ei muuta kuin suola+pippuri pintaan, uuniin miedolle lämmölle 4-6h riippuen uunin lämmöstä ja lihan koosta..(suurta liha könttiä voi leikata pienemmiksi paloiksi) Ei vettä uunivuokaan jos haluat nahasta rapean (jos on nahallinen pala) tai haluat rasvan talteen..
Jos haluat kosteaa lihaa, lisää vettä uunivuokaan.. (itse en lisää juurikaan koskaan)
revitään liha paloiksi, joukkoon sulanutta rasvaa uunivuoasta ja mausteet.. Tätsit..

Tulee helposti myös kaslerista ja vaikka potkasta, tai lihojen sekoituksesta.. Jos haluaa nopeasti niin painekattilassa..

Tosta reseptistä minkä Catharsis laittoi, niin sen verran että jos käytät suolalapaa, niin liota sitä hyvä tovi kylmässä vedessä, suolalapaan on pumpattu ihan älyttömästi suolaa..

Edit: Jos nyt sitte haluat bbq-soosia niin laita, se määrä mikä siihen menee on suht' pieni verrattuna lihan määrään ja annoskokoon.. Ei siihen kuole, ei siitä kovin paljoa tule hiilareita.

Edit 2: https://jaba-kokkaa.blogspot.fi/2015/01 ... -pork.html

Julkaisija:  Greda Carpo [ 2017-01-17 23:17:00 ]
Viestin otsikko:  Re: karppia Pulled Pork?

Sitruunalla ym. maustettu majoneesi on ihan hyvä kastike.

Julkaisija:  rosetta_lia [ 2017-01-20 09:25:17 ]
Viestin otsikko:  Re: karppia Pulled Pork?

Toisinsyöjä kirjoitti:
Olen alkanut epäillä että resepteihinkin on hiipinyt sokeria/siirappia/hunajaa vähän kaikkiin viime aikoina ihan vaan sen vuoksi, että elintarviketeollisuuden eineksiä syövät on sellaiseen makuelämykseen totutettu, jotakuinkin kaikissa eines pääruuissakin on sokeria. Sillä vain on yli 50 eri nimeä, joten sitä voi olla vaikea huomata tuoteselosteesta...

Olen tuota ihmetellytkin, minkä ihmeen takia kaikissa pääruoissa/ruoka-aineksissa on sokeria/siirappia/hunajaa (usein kaikkia tai useampaa kuin yhtä)... Ei tarvitse olla edes eines, kun ihan jo raaka-aineksissakin on, mm. monissa maustetuissa kanaleikkeissä. Tuohan on kuitenkin tavallaan noidankehä, jos totutetaan ihmiset makeuteen...

Julkaisija:  Catharsis [ 2017-01-20 12:09:48 ]
Viestin otsikko:  Re: karppia Pulled Pork?

Se on niin yksinkertaista: makeutta laitetaan siksi, että saadaan enemmän tuotetta myydyksi, makeus kun tunnetusti sammuttaa kylläisyyden tunteen.

Julkaisija:  els [ 2017-01-20 12:12:47 ]
Viestin otsikko:  Re: karppia Pulled Pork?

Eiköhän tuo johdu siitä että eläinrasvaa (ja rasvaa) vältellessä makukin tuppaa katoamaan.

Se on helppo osoittaa vaikkapa jogurteissa:
. Rasvaton on katkeraa ilman melkoisia määriä makeutusta,
. 10% turkkilainen on jo aika pehmeää
... ja smetana/kuohukerma ovat täyttä namia jo sellaisenaan. Puhumattakaan voivoista...

Kun veetee pyrkii tekemään maukasta, sen on pakko käyttää mausteita.
Ah-niin-upean-makuinen rypsäri ei oikeasti maistu miltään, rakennetärkkelykset ovat yhtä mauttomia, ja suola on kielletty.
Sen jälkeen jäljelle jää oikeastaan vain sokeri, ja milloin minkäkin nimiseksi piilotettu natriumglutamaatti.

Mutta on asiassa hyväkin puolensa:
Karpin pulled pork on tosi nannaa todella paljon pienemmillä sokerimäärillä.
Kunhan muistaa riittävän (eli veeteen mukaan valtavan) kunnollisen rasvan lisäyksen : )
Nimmarilla "jo monesti nyhtölihaa tehneenä ja tarjonneena"

Julkaisija:  mlv [ 2017-01-20 12:16:29 ]
Viestin otsikko:  Re: karppia Pulled Pork?

Ja sokerihan sitoo vettä eli saadaan tuotteisiin lisää painoa ja asiakas maksaa siitä sokerilitkusta täyden hinnan.

Julkaisija:  Greda Carpo [ 2017-01-20 19:40:35 ]
Viestin otsikko:  Re: karppia Pulled Pork?

Lainaa:
Sen jälkeen jäljelle jää oikeastaan vain sokeri, ja milloin minkäkin nimiseksi piilotettu natriumglutamaatti.


Eiköhän se sokerikin ole milloin minkäkin nimistä?

Julkaisija:  tuulimumma [ 2017-01-21 19:59:48 ]
Viestin otsikko:  Re: karppia Pulled Pork?

Riipitipoa ja -oskaŕia teen nykyään crockpotissa... :wink:
Tipon sisään nippu periljaa, valkosipulinkynsiä, situunan puolikas ja voita kananmunn kokonen köntti.
4h potissa...puolet highlla.
Etukäteen lillutan vuorokauden 10%:ssa suolavedessä.
Oskarille sama liotus ja pippurit/muut mausteet ynnä laardia pintaan.
6-8 h potissa...

Ei todellakaan sokereita kaipaa =D>

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/