karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 02:16:21

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 168 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 59 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2005-03-01 22:21:20 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2005-02-01 10:36:46
Viestit: 19
Nyt pääsiäisen lähestyessä kyselen kokeneemmilta onko jollain valmista karppi-pashan ohjetta?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-02 08:58:23 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
28 vuoden pashareseptikokeilujen jälkeen meidän perheen äänestys on tämä:

4 prk rahkaa
200 g voita
1 prk smetanaa
3 dl kermaa
4 rikki vatkattua munaa
oikeaa vaniljaa
150 g mantelirouhetta tai jauhetta
luomusitruunan raastettu kuori

Kuumennetaan 74 asteeseen (ei saa kiehua!).
Kun massa on jäähtynyt haaleaksi lisätään
1, 5 dl makeutusjauhetta tai vastaava määrä eli puoli desiä fruktoosia. Kaavitaan harsolla tai puhtaalla chifonetilla vuorattuun muottiin/muotteihin valumaan.

Jos haluaa pashan valmistuvan erinteiseen tapaan pääsiäisyöksi niin valmistuspäivä on pitkäperjantai.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-02 11:14:52 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2005-02-01 10:36:46
Viestit: 19
Kiitos ja kumarrus!
Hyvältä kuulostaa,onkos tuo kauhean haitallista jos pääsee kiehumaan,tai onko tuo lämpötila tuossa kuinka tarkka?(en ole ikinä tehnyt pashaa)
Ennen on pääsiäisenä syöty mämmiä hirmupaksulla sokerikuorrutuksella :oops: ja kermalla...
Tämän pääsiäisen ruokavalio on sit laajempi,lammasta,pashaa ja munia!
Pashan saan varmasti itse syödä kokonaan,meillä ei mies eikä poika ole päässeet tuon rahkan makuun vielä... Munarikasta :lol: pääsiäisen odotusta!!!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-02 11:29:13 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Ei missään tapauksessa saa kiehua, koska silloin juoksettuu. Digitaalinen paistolämpömittari on paras väline, ja kannattava ostos joka tapauksessa, myös sille lampaalle. Aistinvaraisesti niin, että massaa sekoitetaan koko ajan pohjaa myöten, kunnes alkaa kunnolla höyrytä. Jo tätä ennen sieltä pohjasta nousee muutama pulpahdus, se ei ole kiehumista kuitenkaan.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-02 12:52:15 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2004-10-20 11:27:14
Viestit: 90
Mirka:
Tuo kuulostaa tosi hyvälle! Olen tehnyt pashaa joka vuosi, mutta aina ohjeilla, joita ei ole tarvinnut kuumentaa laikaan. Vain sekoitus ja valutus. Osaatko sanoa, miten tuo kuumennus siis vaikuttaa lopputulokseen?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-02 13:10:40 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Pashat jaetaan kahteen päätyyppiin, kuumennettuihin ja kuumentamattomiin. Maku ja säilyvyys on erona, eli kuumennettu säilyy pidempään ja siinä on hiukan toisenlainen aromi. Minusta henk.koht. kuumennus erottaa pashan muista rahkajälkiruoista, joita syödään pitkin vuotta, mutta tämä on aivan makuasia. Luultavasti tuo ohje toimii siis ilman kuumennustakin, jos niin haluaa.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-02 13:16:08 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2004-10-20 11:27:14
Viestit: 90
kiitos! Taidanpa kokeilla tuota sun ohjetta tänään. Nyt kun aloittaa kokeilut, niin sitähän ehtii nauttia aika monenlaista sorttia ennen pääsiäista :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-02 13:16:32 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Pashaohjeitahan on siis tuhansittain, joka perheellä melkein omansa, kun ortodoksisuvuista puhutaan. Ainesosien suhteet eivät ole rakenteen suhteen kriittisiä, eli on makuasia, kuinka hapanta, rasvaista, makeaa, tiivistä, pehmeää siitä haluaa. Minulla on vanha pashakeittokirja, jonka aineisto on kerätty Karjalaista ja Pohjois-Venäjältä. Olen viime vuosikymmenet vastannut suvun pashanteosta niitä kokeillen. Näistä kokeiluista kiteytyi tuo, jonka valmistamme nyt kolmatta kertaa peräkkäin, eli tuohon meidän perheen pashanäkemys on jotenkin asettunut. Mutta kukin toki makunsa mukaan.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-02 13:49:26 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2004-10-20 11:27:14
Viestit: 90
Sittenhän sinä olet oikea ihminen sanomaan painavan sanasi tähän kiistanalaiseen rusina-kysymykseen: pitääkö pashaan laittaa rusinoita vai ei? Minusta ne rupeaa käymään inhottavasti, mutta miehen mielestä ei tule pääsiäistä ilman rusinoita pashassa :o


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-02 13:55:51 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Juuri tuon käymisongelman välttää, kun kuumentaa. Minusta rusinat värjäävät pashan ikävästi (ja tuovat turhaa sokeria), mutta jos se kuuluu olennaisena miehesi pääsiäisfiilikseen, niin antaisin periksi. Yksi mahdollisuus on käyttää vaaleista rypäleistä kuivattuja, keltaisia sultanoja vai mitä ne ovat. Sukaatti on vanha suosikkini yläkarppiajoilta.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-04 22:03:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-01-29 16:45:09
Viestit: 1691
Onko kukaan kokeillut tuota pasha ohjetta ilman kuumentamista? Renata? Miten on onnistunut?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-04 22:40:33 
Poissa
ikikarppi
ikikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 18:20:43
Viestit: 1441
Meillä myös on tehty samantapaista kuumennettua pashaa vuosikaudet ja ilman rusinoita koska emme pidä niistä, meillä on lisätty säilykekirsikoita ja mantelirouhetta ...mitähän nyt keksisi?

_________________
...aika multaa muistot...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-08 10:57:41 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2004-10-20 11:27:14
Viestit: 90
Pörriäinen: En ole vielä ehtinyt kokeilla tuota Mirkan ohjetta ja ajattelin sen kyllä kuumentaa. Muuten olen kyllä tehnyt pashaa kuumentamatta ihan normaaleilla ohjeilla. Viime vuonna korvasin vain sokerin hedelmäsokerilla, noudattelin silloin Montin ohjeita. Tässä esim. yksi kuumentamattoman pashan ohje Ruokala.tv:stä:

500 g maitorahkaa
100 g voita
1 dl sokeria
1 keltuainen
2 dl kuohukermaa
2 tl vaniljasokeria
1 rkl sitruunamehua
0,5 dl mantelirouhetta

Valuta rahkasta hera esim. sideharsolla vuoratussa siivilässä pari tuntia. Sulata voi ja sekoita se rahkaan. Vatkaa keltuainen ja puolet sokerista kuohkeaksi ja kerma sekä loput sokerista vaahdoksi. Yhdistä aineet. Jos haluat, voit maustaa pashaa rusinoilla, sukaatilla tai hillotulla appelsiinin kuorella sekä mantelirouheella tai -lastuilla. Nosta seos liotettuun puiseen, kostealla sideharsoliinalla vuorattuun pashamuottiin. Nosta viileään valumaan kevyt paino päällään. Laita alle valutusastia. Pasha ei saa joutua kosketuksiin heran kanssa. Anna valua yön yli. Kumoa pasha tarjolle ja koristele hedelmälohkoilla.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-08 19:37:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-01-29 16:45:09
Viestit: 1691
Kiitos ohjeesta, pitää kokeilla.... =P~ Tuo ainakin kuulostaisi sille, että en miekään voisi epäonnistua.... :wink:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-16 09:05:30 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2004-10-20 11:27:14
Viestit: 90
Mirkan ohje on testattu ja hyväksi havaittu. Koostumus oli ihanan samettista! Digitaalisella lihamittarilla kuumennus oli ihan helppoa. Kiitos Mirka :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-24 21:38:05 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-02-10 15:29:21
Viestit: 50
nyt on pasha valumassa, ihan ekaa kertaa elämässäni tein :) mirkan ohjeilla muuten, paitsi tein puolikkaan satsin ja hieman yksinkertaistin, eli laitoin kermaa smetanankin osuuden. ainakin seos maistui nannalta.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-25 11:50:08 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2005-02-01 10:36:46
Viestit: 19
Kiitokset mirkalle pasha ohjeesta!
Ei ollut vaikeaa tehdä,ja tulos on taivaallinen!
Piti heti aamupalaksi maistaa...Satsi on just hyvän kokoinen mulle,meillä ei muut pashaa syö,mutta jääpähän mulle enemmän.
Hyvää pääsiäistä! :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-25 17:38:43 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-02-10 15:29:21
Viestit: 50
täytyy kyllä vahvistaa, että on todella hyvää tuo tekemäni pasha. pikkumuottiin tehty meni jo tänään, toinen isompi odottelee vielä huomista ja sunnuntaita. olisi kyllä voinut syödä kaikki kerrallakin :lol:

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-31 20:40:16 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Liittynyt: 2004-11-17 11:21:52
Viestit: 3322
Kilpaileva resepti :)

500 g valion maitorahkaa
200 g sulatettua voita
2 dl kuohukermaa vaahdotettuna
2 dl hermesetas-jauhetta
kourallinen mantelirouhetta
1-2 tl wanhan ajan vanilja"sokeria" (hakaniemen hallista saa ainakin)
~2 tl raastettua sitruunan kuorta

Sotketaan aineet, kipataan harsotettuun muottiin valumaan. Meillä on puumuotti, jossa pashasta tulee tosi nättikin. Valuu noin vuorokaudessa.

Tähän asti tekemistäni pashoista paras, vaikkei kokemusta ole kuin noin 17 vuodesta ;) (testattu siis 2005 pääsiäisenä)

_________________
Roheiinia ja rasvaa, sillä se liha kasvaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-02-16 15:44:11 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2005-02-01 10:36:46
Viestit: 19
Voiskohan partaäijää hyödyntää tuossa pashan teossa...?
Mirkan viimevuoden ohje oli vallan mainio,mutta tää partaäijä ei viimevuonna ollu vielä kovinkaan yleisesti saatavilla...(vai oliko?)
En ainakaan muista siitä mitään silloin lukeneeni,ja puolisen vuotta on palsta ollu unohduksissa minulta...
Uskaltaako joku testata? :D


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 168 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 59 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)