karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-03 03:35:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Mihin käytätte luulientä?
ViestiLähetetty: 2015-03-22 11:49:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nyt kun tuota lientä kerran tuntuu olevan, niin hieman hankaalaa aina keksiä sille käyttö. Pakastinta kun en omista.

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-03-22 11:56:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Teen yleensä luulientä sen 3 litran kattilallisen verran (minne mahtuu luita semmoinen 0,75 kg). Kun liemi on valmis ja kaikki pehmytkudos rapsittu irti luista sinne sekaan, pilkon sinne sitten vain vihanneksia ja heittelen mausteita, sekä kypsennän. Siinä on sitten valmiina noin kolmen päivän pääruoka ja se säilyy kyllä sen aikaa jääkaapissa. (Itse asiassa saattaisi säilyä huoneenlämmössäkin, rasvakannen säilyttävästä vaikutuksesta taidettiin jossain keskusteluketjussa hiljattain puhua.)

Eli koko luuliemi kokonaan menee minulla keiton liemeksi ja se keitto syödään pois parissa-kolmessa päivässä. Juuri muuhun en luulientä käytä, koska teen ylipäätän vain kahdenlaisia ruokia: Luuliemipohjaisia keittoja tai valurautapannulla paistettuja pöperöitä.

( Ainekset niissä toki vaihtelevat, mutta en ole edes virallisterveellisen syömisen aikoina koskaan kokannut mitään pääruoka + kastike + perunat + salaatti. Ihan turhan paljon vaivaa, toimin kuin metsästäjä-keräilijä, joka omistaa vain yhden keittoastian. :D )

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-03-22 12:40:36 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen

Semmosenaan voi hörppiä.
Kastikkeisiin pohjaksi.
Rinsessalle lasten pastankeittoliemeksi :wink:

Kotona!

ViestiLähetetty: 2015-03-22 12:46:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Keittoihin menee. Korat saa vähän ja.

ViestiLähetetty: 2015-03-22 14:17:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Luulientä en ole vielä koskaan pakastanut.
- Silloin kun sitä on paljon, sitä kuluu myös aamiaisena: liemen kuumennus, sekoita eri kipossa pari keltuaista ja pari rkl kermaa tasaiseksi, ja sekoita sen jälkeen kerma-keltuaisseos hyvin kuumaan liemeen koko ajan haarukalla tms vatkaten, juo (tai lusikoi, mutta tämä on ohutta)
- Pari litraa viikossa kuluu sujuvasti keittoihin, muhennoksiin ja kaikkeen missä tarvitaan nestettä (tai makua).
- Rentokarpeille se on hemmetin maukasta riisin tjsp keittolientä ja pottuvoin nestettä. Käy myös kaviksille, jos niitä ei kuullota (kuten meillä tehdään käytännössä aina).

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2015-03-22 18:05:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuota liemi+muna juttua olen myös kekeillut. Tosin koko munalla ilman kermaa.

Pitäneeköhän taas tehdä heti huomis aamuna. Ehkä tässä pikku hiljaa opitaan liemen tavoille. Jahka sitä vaan oppii ja pitäiskö sanoa että uskalaltaa käyttää. :D (tiedä mikä pieni kammo tuosta pidemmästä jääkaappi säilytyksestä mulle on tullut, vaikka turhaa sekin on.)

Praise the lard!

ViestiLähetetty: 2015-03-23 20:04:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Paistorasvana + -nesteenä kun siinä on sitä ruskeaa roipeosaa rasvakannen alla, rehujen mehevöittäjänä, keittoihin, lihapullataikinaan, nyhtölihan marinadina, lohen päällä. Pelkästään vain keltuais(t)en kanssa en ole vielä minään aamuna kokeillut mutta pitäis joku kerta.

Keitän yleensä kerran viikossa kolmen litran kattilassa, yön yli on styroksilaatikossa, ja sitten siivilöin pahimmat roiskeet pois kasaan keittämisen jälkeen. Tulee kolme hyvin pientä muovirasiallista, jotka sitten pakastan ja käytän puolikkaan rasiallisen päivässä illallisella.

ViestiLähetetty: 2015-03-24 16:33:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Viime aikoina olen oikeastaan joko juonut sellaisenaan kupista tai kiehauttanut siinä tähteet ja sitten syönyt/tarjonnut keittona. Olen myös käyttänyt ryynilisäkkeiden (kaura, ohra, tattari) keitinnesteenä (ryynien esikuullotuksen jälkeen), kokoonkeitettynä mureketaikinoiden nesteenä, pataruokien nesteenä, oikeiden keittojen (esim. hernekeitto, egg drop soup) nesteenä... Ehkä muuallakin, mutta nuo tulivat nyt mieleen.

ViestiLähetetty: 2015-03-24 19:31:09 
Luuliemet käytän ruuanlaitossa. Tosin ne on hyviä silloin, jos muuta ruokaa ei pysty syömään.
Mulla oli hammasvaivoissa vaikeuksia syödä ja apteekissa ehdottivat mulle nutriletteja.
Tokaisin siihen, että mulla on ihan omat liemet :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00