karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-24 08:53:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-02-03 15:51:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
http://curedmeats.blogspot.fi/2010/04/lardo-darnad.html
Tällanen oli toisella foorumilla! Ihan pakko kokeilla.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-02-03 16:04:07 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Näyttää hyvältä mutta ...
... mutta mistä ihmeestä Suomessa löytäisi kahden ja puolen tuuman paksuista sian pintaläskiä? :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-02-03 16:18:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
ite aattelin tyytyä ihan yhen tuuman läskiin... :lol:

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-02-03 16:19:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Mikä ero sillä on silavaan, pitääkö olla nahka mukana, linkin kuvasta ei näyttänyt siltä? Meillä on jääkaapissa pulskan kalan muotoinen vakuumipaketti läskiä, joo EN tiedä mistä se on peräisin, voin kyllä kysyä. Jos sitä voi käyttää tuohon, niin kokeilen takuulla :)

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-02-03 16:43:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
En lukenu ihan tarkkaan, mutta ei varmasti tarvi olla nahkaa mukana. Kokeilisin!!

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-02-03 18:51:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Mahtoiko kaveri vain vitsailla/pröystäillä kun se väitti että homma ikäänkuin pissii alle puolentoistatuuman läskinpalalla?
Suora lainaus:
Lainaa:
Attempting this with a piece of fatback that's thinner than 1.5" would be pretty much useless I think.


Sisäelinrasvakimpaleen olen nähnyt yli puolitoistatuumaisena (Suomessa siis), mutta noin paksua selkäläskiä en vielä koskaan. Sniff.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-02-03 18:53:54 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Hyvällä porolla voi olla pintaa ehkä 6 senttiä, sehän ois reilut 2 tuumaa. Pitäiskö kokeilla, täytyypä tsekata toi ohje.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-02-03 19:19:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Hitsi, pitää laittaa omat lampaat lihotuskuurille :D
Vaikka ne ei oikeen kerää pintaan. Keräävät vaan sisälle. Nyt on kyllä sekarotuisia tulossa ja liharotuisten pitäs läskistyä enemmän.

Minä kyllä kokeilen ohuemmallakin. Sanoo mitä vaan :D

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-02-03 21:02:12 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
Kerro sit meillekin miten onnistu.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-02-03 21:15:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Mäkin jään oottelemaan miten Ronjan läskin käy. Meidän jääkaapin pulska silavanpala on valmiiksi suolattu pinkka ohuita läskejä, kun nyt katsoo. Jotain sillekin kyllä keksin, ehkä maistetaan tuon linkin tarjoiluohjeen mukaan tai tehdään läskipannari.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-02-04 08:54:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
eikös suomessakin ole joku suolaläski perinne? Vaikka ite olen käsittäny, että läski menee nopeemmin suolattuna huonoksi???
Onkohän tää väärä mutu? Muistaakseni äiti ei antanu koskaan pakastaa suolattua läskiä. Se piti käyttää...

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-02-13 11:51:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-20 12:55:59
Viestit: 582
Olin aikoinaan töissä Venäjällä. Siellä syötiin suurena herkkuna marinoitua läskiä (yleensä vodkan seuralaisena). Sitä sai ostaa jokaisesta kauppahallista, saa varmaan vieläkin. Herkun nimi on "salo".

Valitettavasti en löytänyt meikäläisten kielellä olevaa reseptiä, mutta idea on samanlainen kuin tuossa amerikkalaisessa. Otetaan paksu pala läskiä ja maustetaan se. Venäjällä monesti läski ja yrtit laitettiin kerroksittain, ikään kuin täytekakuksi, joka sitten puristettiin kakuksi. Siitä leikattiin suupalan kokoisia kuutioita tarjoiluvadille.

Tässä pikasuolausohje hätäisille:
Otetaan puolitoista kiloa hyvää läskiä.
Kattilaan litra vettä, 5 rkl suolaa, laakerinlehtiä, mustapippuria, valkosipulinkynsiä, maun mukaan chiliä, korianteria yms mausteita
Kun vesi kiehuu, läski laitetaan kattilaan ja annetaan kiehua 15-20 minuuttia
Sen jälkeen kattila otetaan liedeltä ja laitetaan haudutuslaatikkoon tai kääritään hyvin sanomalehteen, jotta se pysyy kuumana mahdollisimman kauan. Annetaan muhia 10-12 tuntia.
Valmis läski säilytetään jääkaapissa, ei säily kauan.

En ole itse kokeillut tätä ohjetta, mutta olisi kiva tietää lopputuloksesta jos joku innostuu kokeilemaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-02-16 14:59:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-17 19:38:41
Viestit: 772
Mä oon joskus syöny lardoa alkupalana italiassa ja oli hyvää, vaikka en sillon oikeen ees osannu läskiä arvostaa. Se oli maustettu rosmiriinilla ja oli kait ollu jossain kiviarkussa luolassa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-02-22 12:01:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Minulle sattui sellainen sattumus, että kun olin kiinnostunut siellä toisella foorumilla tästä laardiohjeesta, niin eräs foorumilainen lähetti minulle maistiaisia!!??
Venäjänpuolelta Saloa
korianteri, pippuri, tilli ja valkosipulimausteista

Laardi ei siellä maksanut paljoa joten vaihdoimme villalankaan ja saippuaan :)

Mutta se maku!!!! Ne kaikki on ihan sairaan hyvää!!!!!!!

Minä haluan ehdottomasti tuota itelle. Olen käyttänyt viimesiä paloja ihan paistinrasvana. Eli eka läskinpalaa tirrataan pannussa ja sitten paistellaan.
Mitä googlailin, sen pitäs suolassa säilyä jopa kuukausia? Foliossa kun pitää valosta poissa ja jääkaapissa tai pakkasessa.
Ehdottomasti haluan kokeilla tehä ite.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-02-25 11:29:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Laitoin kuvia blogiin jos kiinnostaa nähdä silvaa :)
http://karppausjaperhe.blogspot.fi/2013 ... laski.html

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2013-03-01 12:18:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Läski asia edistyy!!!

Pöntiö lupasi toimittaa paikalliseen kauppaan minulle silavaa.
Meinasivat, että niin paksua eivät saa mitä minun kaverilta saamissa paloissa on mutta mulle kelpaa ohuempikin!!
Pöntiöltä tilasin joulukinkunkin ja oli todella maukasta.
Joten odotan läskiä innolla.

Elikkäs jos teidän paikallisissa K kaupoissa näkyy Pöntiön tuotteita, niin ottakaa yhteyttä myyntiin. Eiköhän Fatback kulkeudu muuallekkin :)

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marinoitu läski
ViestiLähetetty: 2015-01-27 08:26:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Kuva

Kuva

Kuva

Tässäpä omaa lardoa taas. Parasta tähän mennessä.
Joko syy on oma possu tai se että tilasin ihan oikeaa pinkkiä curing salttia ja tein sen avulla.
Tämä on suussa sulavaa, maaioman parasta ja onneksi tein paljon! Tässä on ohuinta ja ruminta palaa paistettuna.
Onnistuin saamaan tuosta vielä pari senttiä paksumpaa läskiä myös. Mutta yllättävän vähän kerkesi kertyä läskia possuun.

Koitan kasvattaa sekarotuisia rasvapossuja, jospa niihin kertyisi rasvaa enemmän.
Voi todellakin suositella Lardoa, todella hyvää.

Tässä alkuperäinen ohje jonka mausteita vähän muokkailin, esim. vähensin sokeria ja joitaki mausteita
http://honest-food.net/wild-game/wild-p ... -pork-fat/

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)