Alakarppien reseptimaailmasta:
Smetana
Tee itse oma smetanasi, säästät selvää rahaa ja jos vielä teet luomukermasta saat ikiomaa luomusmetanaa!
2 dl kuohukermaa
1/2 prk smetanaa
Sekoita smetana kerman joukkoon ja anna hapantua noin 1 vuorokausi tai kunnes smetana on paksua huoneen lämmössä. Säilyy jääkaapissa 1-2 vkoa. Säästä smetanasta juuri uutta smetana-annosta varten!
Sivun alkuun
Rahka
Kaada uunivuokaan litra maitoa ja anna sen piimiä lämpimässä paikassa 2 päivää. Leikkaa näin syntynyt piimä vuoassa pohjaa myöten ristiviilloille ja nosta vuoka uuniin 100 asteen lämpöön muutamaksi tunniksi, jolloin hera irtoaa ja syntyy rahkaa. Jäähdytä vuoka ja valuta hera pois. Taas kun teet luomumaidosta niin saat luomurahkaa
Sivun alkuun
Jogurtti
1 l maitoa
1 dl maustamatonta jogurttia
(2 rkl maitojauhetta)
Pastöroidun maidon rakenne puretaan siten, että se ensin kuumennetaan yli 70 asteiseksi eli kuumaksi (pinta alkaa juuri ja juuri elää, mutta ei kiehahda) Maito jäähdytetään kädenlämpöiseksi (37 C), jolloin lisätään juureksi valmista jogurttia, esim. puoli purkkia Bulgarian jogurttia (itse olen käyttänyt maustamatonta luomujogurttia). Sekoita juuri ja haalea maito kannuun ja jätä se huoneen lämpöön hapantumaan yön yli tai vuorokaudeksi kunnes se on sakeutunut. Jos haluat jogurtista oikein paksua lisää maitojauhe maitoon yhdessä jogurtin kanssa ennen hapatusta. Sulje valmiin jogurttikannun kansi ja pane jääkaappiin jäähtymään. Säilyy noin 5 vuorokautta. Huomaa että pitkään säilytetty jogurtin siemen ei enää sakeuta, vaan tarvitset aika ajoin uuden siemenen!