moi kirjoitti:
Jos keität pienen määrän, ja heti tiputtua kaadat mukiin, ei vastuslevy pannun alla ehdi lämmetä. Eli pannu makaa puolilämpimällä levyllä.
Muuten olen sitä mieltä että, lämmität paksun posliinimukin kuumalla vedellä. Vaikka mikrossa. Itse olen poikamiesaikoinani todennut ilmiön, varsinkin kun juon kermalla kahvini - kylmä muki ja kerma, hätäisesti keitetty kahvi samantien kuppiin kaadettuna= haalea kokemus. Opin lämmittämään mukin ja kerman, esileikkimään.
Lämmönjohto ei oo lennonjohtoa fysiikaltaan. Perkele.

Joo olen ottanut viime aikoina käyttöön tuon esileikin, ainakin pannun osalta. Laitan siis pelkän tyhjän pannun levylle ja keittimen päälle muutamaksi minuutiksi ennenkuin kaadan veden keittimeen. Mukin laitan aina esilämmitykseen levyn jälkilämpöön jossa olen juuri käristänyt munat. Ja kerman sijaan kun huljauttaa kahviin voita niin ei jäähdy niin vikkelästi.
pönkerö kirjoitti:
Tänä aamuna mullakin jäähtyi kahvi liki juomakelvottomaksi (join silti). Yleensä on säilynyt hyvin kuumana/lämpöisenä. Nykyisinkin, vaikka lisään reilusti (kuohu)kermaa. Nyt oon pari päivää joutunut lisäämään pläjäystä, kun kerma loppui. Mukini on paksuhko, sisältä vaalea (kermanvärinen), ulkoa tumma (suklaanvärinen). En ymmärrä, miksi tänään jäähtyi niin nopeasti, liekö saanut vaikutteita tästä keskustelusta.
Olen todennut saman: mitä enemmän kiinnittää huomiota siihen jäähtymisilmiöön, sitä kylmempää kahvi lopulta on

Ei olis taas pitäny alkaa pohtimaan koko asiaa
Sulla jäähtymiseen saattaa suuresti vaikuttaa myös tuo asuinpaikka. Pakastimessa kaikki jäähtyy vähän ripeämmin