karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-10 14:20:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Oikeanlainen kahvimuki?
ViestiLähetetty: 2014-01-28 18:14:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En tiedä osuinko oikeaan topicciin vai olisko kuulunut offtopic -osioon. Mutta esitän asiani kuitenkin :D

Mulla on ongelma. Kaikki alkoi siitä kun moccamaster alkoi tehdä mielestäni haaleaa kahvia. Totesin levyn vastuksen olevan entisen ja tilasin uuden ja asensin sen paikalleen.
Nyt kun kaadan kahvin mukiin se on lähes kiehuvaa, höyry nousee oikein pirteästi mukista. KUNNES pääsen mukin kanssa pöytään, kahvi on taas haaleaa!!! (Ei, pöytään ei ole keittiöstä matkaa kuin 3metriä, jonka taitan hyvin rivakasti)
Käytössäni on ihan perus muumimuki, keltainen, keltavihreä tai musta. Sisus valkoinen. Onko vika siinä???

Pelastakaa mun aamukahvinautinto ja kertokaa mulle sellainen muki/kuppi jossa kahvi pysyy polttavan kuumana edes yli minuutin? HALUAN KUUMAA KAHVIA! :smt076
Kiitos :oops:

Viestin otsikko: Re: Oikeanlainen kahvimuki?
ViestiLähetetty: 2014-01-28 18:50:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:lol:
No muumimukit kyllä pitävät lämpöä (ainakin tietääkseni) ihan hyvin - merkillinen ilmiö, jos 'metrin matkalla' lämpö häviää. Kuumenna se sun mukisi kuumaksi vaikka vesijohtovedellä tahi kiehuvalla vedellä tai vaikka mikrossa, ennenkuin kaatelet kaffeen siihen. Luulisin, että se sun mukisi ei imaise lämpöä kaffeesta ihan heti.
Tai sitten sulla on ihan hiton ohuet muumimukit...! 8)

ViestiLähetetty: 2014-01-28 19:01:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä, ymmärrän täysin tuskasi. :hug: Jäähtynyt kahvi on aiheuttaa suurta tuskaa ja kärsimystä. Tuo mukin kuumennus kuumalla vedellä on oma keinoni nauttia se aamukahvi oikeasti höyryävän kuumana. :smt045

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-01-28 19:36:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:lol:
Minäkin haluan kuumana!!!!!!! Täälläkin tuo ongelma!!!

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2014-01-28 22:26:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mun mies käyttää vain ja ainoastaan teräksistä termosmukia aamukahvilla, just ton kahvin jäähtymisen takia.
Eihän se kovin kaunis ole, mutta eipä tuo näytä sitä haittaavan.

ViestiLähetetty: 2014-01-29 00:08:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

kaara kaffi ensin termariin (kuumalla huuheltu) ja sitte pöyräsä vasta kaarat kuphis =)

ViestiLähetetty: 2014-01-29 16:12:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

pupuli kirjoitti:
Mun mies käyttää vain ja ainoastaan teräksistä termosmukia aamukahvilla, just ton kahvin jäähtymisen takia.
Eihän se kovin kaunis ole, mutta eipä tuo näytä sitä haittaavan.
Tämä kokeiltu tänä aamuna. Sain ainakin kolme suullista enemmän kuumaa kahvia kuin normaalisti joten paranemaan päin. Kiitos vinkistä! Eikä termosmuki oleellisesti edes huonontanut kahvin makua.

Olisikohan harkittava sellaista kultareunuksista hienostokyppiä jota on pidettävä vain etusormen ja peukalon välissä ja josta ei riitä kuin kaksi hörppyä, ja nekin ryystämällä? Sitä sitten vaan kipittää aina keittiöön kaatamaan kypin täyteen(n.11 kertaa).

Mikä laki sen määrää että kahvin kuuluu jäähtyä huoneenlämmössä viimeistään siinä vaiheessa kun kuppi on puolillaan? En ymmärrä, se tekee tahaallaan kiusaa!
Menen taas harjoittelemaan kuuman kahvin nopeusjuontia :smt012

ViestiLähetetty: 2014-01-29 16:31:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Jos hankit niitä herraskaisia, niin katso että posliini on läpikuultavan ohutta.
Sellaisessa kahvi pysyy kuin pysyykin kuumana pitkään.
Yksi veli ei halua juoda kahviaan muunalaisista kupeista, ja ymmärrän häntä hyvin.

Btw, niitä tehtiin aikoinaan vähän sormustinta suurempinakin versioina. Meillä on paria lajia.
Ja aina voi lähteä harrastekauppaan etsimään uutta luuposliinia, jota käyttävät posliininmaalaukseen.
Kotona käyttämäni kuppi on sitä perua ja itse asiassa aika ohut.

Tosin minua ei kannata laskea tässä täysin tyylipuhtaaksi kahvittelijaksi, koska tungen kahviini usein muutakin kuin ylähuulen, ja saatan hyvinkin lisälämmittää tuoreen juoman mikrossa, jos se ei lisäysten jälkeen (tai muuten) ole enää tarpeeksi kuumaa...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-01-29 17:13:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

-

ViestiLähetetty: 2014-01-29 17:28:43 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Aah, siis oikeakätinen! Siitä se johtuu. Mulla on ollut vain vasenkätisiä. :D

Mutta tuli mieleen että voisiko joku, jolla on puhdas vain kainalossa käytetty kuumemittari, mitata onko mitään väliä mukin materiaalilla? Esim. jos kahvin kaataa porsliinimukiin, savimukiin, emalimukiin, metallimukiin, kuksaan, lasiin, muovimukiin tai pöydälle niin missä se musta tökötti säilyy pisimpään kuumana. Tämä tieto kiinnostaisi kovasti!

Äsken join pari mukillista kannellisesta termos- tai metallimukista, niin se kansi kyllä auttoi pitämään tuon riippuvuutta aiheuttavan herkun kuumana toiseksi viimeiseen suulliseen asti, mikä oli ennätys minulle :smt040

Els:in vinkki on kyllä myös kokeilemisen arvoinen. Mulla ongelmaksi saattaa vain muodostua luuposliinien kertakäyttöisyys tiskatessa niitä näillä rähmäkäpälillä...

ViestiLähetetty: 2014-01-29 18:09:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

-

ViestiLähetetty: 2014-01-29 19:30:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aamulehdessä oli joskus pari, tai enemmänkin, vuotta sitten testailtu kuinka lusikka, maito, kerma yms. vaikuttaa kahvin jäähtymiseen. Oli yllättävän iso vaikutus, jos lusikka törötti mukissa pystyssä koko ajan.
Sen tarkemmin en juttua muista, mutta vois löytyä arkistoista, jos jollakulla on tarpeeks kiinnostusta ja viitseliäisyyttä.

Mulla on aina kahvi termoskannussa tietsikkapöydällä.
Mutta kun en tykkää kuumasta kahvista, lisään uutta vanhan päälle varovasti, ettei tuu liian kuumaa.

ViestiLähetetty: 2014-01-30 17:04:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

jazzhole kirjoitti:
On eri asia ottaa kiinni saunassa kauhan puuosasta kuin raudasta. Molemmat ovat yhtä kuumat, mutta luovuttavat lämpöä ympäristöön eri tavoin
Perkules! En ole koskaan ajatellut asiaa noin. Aina vaan pitänyt itsestäänselvyytenä että se rautaosa on hitokseen kuumempi. Tuo pitää kyllä seuraavalla saunan lämmityskerralla todentaa vaikka sitten sillä samalla mittarilla mikä työnnetään joulukinkun ahteriin. Ihan kylmiltään en kyllä tuota sulata.

pupuli kirjoitti:
Oli yllättävän iso vaikutus, jos lusikka törötti mukissa pystyssä koko ajan.
Tuo raudan lämmönluovutushan selittäisi kyllä miksi lusikka kupissa jäähdyttää kahvin nopeammin.

Hyviä vinkkejä! Ainakin lusikka lentää nyt hiiteen sieltä mukista(kaipa se voi tai kookosöljy sulaa sinne kuumaan kahviin ilman lusikkaakin) ja kannellinen termosmuki tulee ahkeraan käyttöön.
Huomasin myös että kahvia ei kannata, ainakaan moccamasterilla, kaataa kuppiin heti kun se on tippunut. Vaan antaa sen kuumeta myös pannussa viitisen minuuttia niin jo melkein kiehuu =P~ ...ainakin pieniä määriä keitettäessä. Itse keitän aina kolme mitallista kerralla.

ViestiLähetetty: 2014-01-30 17:38:29 
Poissa
apina
apina

Jos keität pienen määrän, ja heti tiputtua kaadat mukiin, ei vastuslevy pannun alla ehdi lämmetä. Eli pannu makaa puolilämpimällä levyllä.

Muuten olen sitä mieltä että, lämmität paksun posliinimukin kuumalla vedellä. Vaikka mikrossa. Itse olen poikamiesaikoinani todennut ilmiön, varsinkin kun juon kermalla kahvini - kylmä muki ja kerma, hätäisesti keitetty kahvi samantien kuppiin kaadettuna= haalea kokemus. Opin lämmittämään mukin ja kerman, esileikkimään.

Lämmönjohto ei oo lennonjohtoa fysiikaltaan. Perkele. :D

ViestiLähetetty: 2014-01-30 17:50:13 
Poissa
voinen
voinen

Tänä aamuna mullakin jäähtyi kahvi liki juomakelvottomaksi (join silti). Yleensä on säilynyt hyvin kuumana/lämpöisenä. Nykyisinkin, vaikka lisään reilusti (kuohu)kermaa. Nyt oon pari päivää joutunut lisäämään pläjäystä, kun kerma loppui. Mukini on paksuhko, sisältä vaalea (kermanvärinen), ulkoa tumma (suklaanvärinen). En ymmärrä, miksi tänään jäähtyi niin nopeasti, liekö saanut vaikutteita tästä keskustelusta.

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2014-01-30 18:03:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

moi kirjoitti:
Jos keität pienen määrän, ja heti tiputtua kaadat mukiin, ei vastuslevy pannun alla ehdi lämmetä. Eli pannu makaa puolilämpimällä levyllä.

Muuten olen sitä mieltä että, lämmität paksun posliinimukin kuumalla vedellä. Vaikka mikrossa. Itse olen poikamiesaikoinani todennut ilmiön, varsinkin kun juon kermalla kahvini - kylmä muki ja kerma, hätäisesti keitetty kahvi samantien kuppiin kaadettuna= haalea kokemus. Opin lämmittämään mukin ja kerman, esileikkimään.

Lämmönjohto ei oo lennonjohtoa fysiikaltaan. Perkele. :D
Joo olen ottanut viime aikoina käyttöön tuon esileikin, ainakin pannun osalta. Laitan siis pelkän tyhjän pannun levylle ja keittimen päälle muutamaksi minuutiksi ennenkuin kaadan veden keittimeen. Mukin laitan aina esilämmitykseen levyn jälkilämpöön jossa olen juuri käristänyt munat. Ja kerman sijaan kun huljauttaa kahviin voita niin ei jäähdy niin vikkelästi.

pönkerö kirjoitti:
Tänä aamuna mullakin jäähtyi kahvi liki juomakelvottomaksi (join silti). Yleensä on säilynyt hyvin kuumana/lämpöisenä. Nykyisinkin, vaikka lisään reilusti (kuohu)kermaa. Nyt oon pari päivää joutunut lisäämään pläjäystä, kun kerma loppui. Mukini on paksuhko, sisältä vaalea (kermanvärinen), ulkoa tumma (suklaanvärinen). En ymmärrä, miksi tänään jäähtyi niin nopeasti, liekö saanut vaikutteita tästä keskustelusta.
Olen todennut saman: mitä enemmän kiinnittää huomiota siihen jäähtymisilmiöön, sitä kylmempää kahvi lopulta on #-o Ei olis taas pitäny alkaa pohtimaan koko asiaa :lol:
Sulla jäähtymiseen saattaa suuresti vaikuttaa myös tuo asuinpaikka. Pakastimessa kaikki jäähtyy vähän ripeämmin :smt081

ViestiLähetetty: 2014-01-30 18:11:25 
Poissa
voinen
voinen

:smt044 Ihan totta, Pakastin on tietty pakastin.
Mutku.
Täällä on pitkään (=monta päivää) ollu ihan kohtuulliset lukemat ja silti nimenomaan tänä aamuna kahvi jäähtyi pikapikaa.

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2014-01-30 18:17:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä nyt otin sitten esille mun infrapuna-mittarin (sen samaisen, jolla on mitattu erinäisiä keittiöide kylmiöiden/pakastimien lämpötiloja). Myöskin erilaatuisten kahvikuppien valikoima on laajahko. Minäpä mittailen tässä jokupäivä ihan asiakseni kaikenlaista. Joku muu saa piirrellä käyrät sun muut.

Jos/kun voita tyrkit kahvimukiisi, niin älä ainakaan jääkaappikylmää kimpaletta ...- ethän?! :)

ViestiLähetetty: 2014-01-30 18:23:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ukko kirjoitti:
Jos/kun voita tyrkit kahvimukiisi, niin älä ainakaan jääkaappikylmää kimpaletta ...- ethän?! :)
Totta, kylmäähän se on sekin... Mutta jos ihan vaan vähäsen...
Mutta kyllä kovasti kiinnostaa jos viitsit mittailla kahvin jäähtymisnopeuksia eri materiaalien sisässä. Otan tiedot ilolla vastaan, kiitos Ukko! :respect:

ViestiLähetetty: 2014-02-17 10:51:41 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kahvin pitää ehdottomasti olla kuumaa ja jos kyseessä on iso muki, niin koko mukin juomisen ajan täydellisen lämpötilan ylläpito onkin hankalaa. Jos vielä käyttää maitoa tai kermaa, niin kauhun tasapainossa siinä eletään. Viikonloppuaamut voivat kellahtaa kamalasti pieleen, ehkä koko viikonloppu.
Sellaisen olen huomennut, että Arabian 24h sarjan mukeissa jäähtyy nopeaan mikä tahansa liemi. Samoin lautasissa ruoka. Mikähän siinä on? Erilaista keramiikkaa?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00