karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-12 08:05:03

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Hevoskaalipata
ViestiLähetetty: 2004-10-04 16:16:19 
Istun tässä ihan ähky-ymmyrkäisenä: söin juuri keksimääni ruokaa. .. Keksintö johtui siitä, että kaupassa oli kaali halpaa (1,99 e 10 kg) ja sitten siellä löytyi hevosenlihaa pieni paketti. Lampaaseen kyllästyy ja muuta riistaa ei juuri nyt ollut. Sitäpaisti se hevonen oli melko halpaa :lol: , varmaankin ranskanleivillä ruokittua :evil: , mutta ehkä se heppa jossakin välissä heiniäkin pureskeli...
Silppusin isoon uunivuokaan kaalia ja laitoin kiehuvaa vettä päälle, laitoin vähän valkopippuria ja soijakastiketta, annoin muhia pari tuntia, lisäsin kookosöljyä ja annoin muhia seuraavat pari tuntia, lisäsin suolaa ja hevosenlihan pieninä paloina, annoin muhia vielä yhden tunnin. Lopputulos: pata oli niin sairaan hyvää, että sitä oli pakko syödä kaksi isoa lautasellista, vastoin kaikkia periaatteita :oops:. Ja minä kun meinasin koko viikon syödä samaa sapuskaa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-04 16:26:27 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Mmm... huomenna Sakuihin syömään hevoisenlihamakkaraa \:D/

(toi sun lienee se Peppi Pitkätossun koni, jonka kohtalo jäikin hieman arvoitukseksi eräässä toisessa ketjussa; Tim-koirastahan saatiin varsin seikkaperäinen selko)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 07:08:12 
Ai kauhee! Mä en kyllä ikinä kykenisi syömään hevosta, enkä pupua, enkä koiraa,...

Jotensakin vaikka lihansyöjä olenkin, niin tiettyjen nisäkkäiden liha ei heräytä vettä kielelleni. Kumma juttu. Vaikka tietty lihaahan se vaan.. :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 13:01:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Meidän perheen lihansyöjätytöt taitaisivat heppapadan ääressä tehdä stopin: molemmat ovat ikänsä ratsastaneet ja hoitaneet hevosia.
En ole heille edes uskaltanut kertoa, miten 90-luvun alussa söin Havannan legendaarisessa La Bodegita del Mediossa paikan erikoisuutta, hevosmuhennosta. No, siinä oli tympeä sivumaku, mutta niin oli kaikessa ruoassa. Tasan 20 minuutin kuluttua piti juosta vessaan ja oksensin kaiken ulos. Seuraavat kaksi päivää elinkin sitten rommilla :D .
Sen koommin ei ole hevonen maistunut muuten kuin makkaroissa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-05 14:52:31 
Tietääkseni Suomessa hevoset menevät meetvurstiksi. Niin olen kuullut väitettävän. Juuri luin tänään hammaslääkärin vastaanotolla odotellessani lehtijutun, jossa kerrottiin hevoskuljetuksista Euroopassa. Köyhistä ent. Itäblokin maista kuljettavat aika raakalaismaisella tavalla hevosia varsinkin Ranskaan, jossa heppa on herkkua. Jutussa oli kuvia kuljetuksista. Sitten vain mainittiin, että Saksassa on vain 30 hevoslahtaria (Ranskassa 3000), ja että Saksassa syötävät hevoset ovat entisiä "hobby"hevosia. Taisin siis sittenkin syödä Peppi Pitkätossun hevosen... :cry:. Turussa olen syönyt hevosmakkaraa ja Ruotsissa hevosleikettä, mutta tämä siis oli ensikosketukseni hevospaistiin. Jänistä olen syönyt ja kanipaistia tehnyt itsekin, kissaa ja koiraa pitää varmaan tottua syömään viimeistään joskus jos matkustan Kiinaan ja käärmettä Australiassa... Sinänsä hevosen liha maistui hyvältä, mutta tuo lehtijuttu kyllä vaikutti sen, että taitaa seuraavat hevospaistit jäädä ostamatta... Moraalisesti inha ajatus: syönkö nyt köyhiltä riistettyä ja hyväksikäytettyä hevosta vai jonkun entistä lemmikkiä? Kumpikaan ei tunnu oikealta...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 00:51:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jos jätetään ne koiran syömiset sitten ihan sikseen! Se on niin kipeetä touhua, kun viattomia elikoita rääkätään jotta lihaan tulee parempi maku.. :cry: Jonkun hyvin hoidettua ja onnellisen elämän elänyttä heppaa voisin pistää kyllä ilolla suuhuni...turha sitä hyvää lihaa on hukkaankaan heittää, jos muuten terve eläin on ollut pakko jostain syystä lopettaa!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 01:06:06 
Poissa
sintti
sintti

Hyi helv....! Mä en voisi koskaan syödä hevosenlihaa! :shock: Meetvurstitkin syynään kaupassa, ettei varmasti eksy ostoskärryyn heppamakkaraa. Hevoset on ihmisten kavereita siinä missä koiratkin, ei niitä voi syödä. :cry:

Varpu kirjoitti:
Tietääkseni Suomessa hevoset menevät meetvurstiksi. Niin olen kuullut väitettävän.

Mulle sanottiin joskus, ettei Suomessa saa enää käyttää hevosenlihaa elintarvikkeena. Oli vissiin sitten täyttä puppua... :-s

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 09:31:45 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Suomessa saa käyttää hevosenlihaa ja tietenkin se mainitaan aina valmistusaineluettelossa esim. meetvurstissa, joista osassa sitä edelleen käytetään.
Mä rakastan hevosia, ratsastin niin kauan kuin astmaattiset putkeni sen jotenkin kestivät, mutta en ole ikinä pitänyt hevosenlihan syömistä sen ongelmallisempana kuin naudanlihankaan. Ei se hevonen kuoltuaan sitä lihaansa enää tarvitse, eikä kärsi syödyksi tulemisesta. Ja ihan yhtä hyvin lehmä on voinut olla jonkun "kaveri".
Kokonaisekologian kannalta ei olisi kovin järkevää jättää noin kallisarvoista proteiinia käyttämättä.
Tietenkin kaikkien eläinten huono kohtelu on aina tuomittavaa. Nautanikin ostan mieluusti luomuna.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 09:44:46 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Varpu kirjoitti:
Tietääkseni Suomessa hevoset menevät meetvurstiksi. Niin olen kuullut väitettävän.

Näin taitaa nykypäivänä useimmiten valitettavasti olla. Kylmäsavustettu tai suolattu hevosenliha olisi paljon parempi vaihtoehto, mutta en ole sellaista nähnytkään 25 vuoteen. Tosin meetvursteissakaan sitä ei juuri näe, ainakin mikäli tuoteselosteisiin on uskomista. Tai sitten hevosia tapetaan vaan kovin vähän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 14:05:38 
Poissa
sintti
sintti

Mima kirjoitti:
Ei se hevonen kuoltuaan sitä lihaansa enää tarvitse, eikä kärsi syödyksi tulemisesta. Ja ihan yhtä hyvin lehmä on voinut olla jonkun "kaveri".
Kokonaisekologian kannalta ei olisi kovin järkevää jättää noin kallisarvoista proteiinia käyttämättä.

Miksköhän ei saman tien laiteta ihmisen raatojakin lihamyllyyn, ei nekään kärsisi syödyksi tulemisesta. :? Hyvää protskua haudataan kalliilla rahalla... :lol:

Joo, vitsi vitsinä, mut silti... hevosenlihaa... :shock:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 14:24:47 
Mellu kirjoitti:
Mima kirjoitti:
Ei se hevonen kuoltuaan sitä lihaansa enää tarvitse, eikä kärsi syödyksi tulemisesta. Ja ihan yhtä hyvin lehmä on voinut olla jonkun "kaveri".

Miksköhän ei saman tien laiteta ihmisen raatojakin lihamyllyyn, ei nekään kärsisi syödyksi tulemisesta. :? Hyvää protskua haudataan kalliilla rahalla... :lol:

:lol: :lol: :lol: Vartioharjussahan olis jo hyvä teurastaja valmiina pistämään hihat heilumaan, apetta meille...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 15:43:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Täh, onko meetvursti muka meetvurstia, jos siinä ei oo hevosenlihaa? :)

*namskis*

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 16:16:10 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Miman linjoilla. Sikakin on kuulemma erittäin älykäs eläin. Säälittäähän se elukoiden kohtalo/elu, mutta elää pitää. Ja hevonen ON hyvää, taivaallisen mureaa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 17:34:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kotasavun meetwurstissa on käytetty niin poroa kuin hevostakin, ja on muuten maukas meetwursti. Mua kun ällöttää Popsit ja muut jotka ei maistu miltään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 17:36:39 
Älkää nyt viittikö! Kahden karvaisen elikon omistajana syrämmeni vuotaa verta teirän kommentteja lukiessa... :cry:

Jos mun pitäis popsia mun lemmikkiäni, se olis sama kuin mut pistettäsi syämään omaa lastani! Kyy te ootte kauhioit! Yhyy! :cry: :cry: :cry:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 18:28:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Miman linjoilla minäkin.

Suosikkitätini hoiti lampaita ja kanoja. Niillä oli jokaisella nimet ja hyvä elämä, ja ne totisesti tunsivat hoitajansa. Osa niistä on ikuistettuna Maija Karman piiroksiin ja tauluihin. Mutta kun aika tuli, lampaista saatiin paistin lisäksi hyviä taljoja. Minusta on miljoona kertaa parempi hoitaa elikkojaan hyvin ja antaa niiden elää täysillä siihen asti kun elävät.

Paljon pahempaa on elää ja kuolla alaikäisenä broileritaloissa - vaikka sitä lihaa jokseenkin kaikki tämän palstan lukijat syövät joskus (minä mukaan lukien), kun se on niin halpaakin.

Ei se, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, enää aiheuta kärsimystä muuta kuin jälkeen jääneille. Ihminen ja koira ja hevonen jättävät kaikki jälkeensä vain pian pilaantuvia kudoksia - ja muiston, joka on paljon tärkeämpi. Miksi se liha pitäisi heittää madoille tai uuniin?

terv els

Ps. Olen jo esittänyt perheelle toiveen, että mieluiten tulisin haudatuksi Tiibettiin. Sinne missä munkit hivenen avittavat luita rikkomalla ja kutsuvat sitten kondorit syömään luut puhtaiksi ja aine palaa takaisin kiertoon mahdollisimman suoraan. Loppujämät saa sitten vaikka haudata tänne. Eivät ole kuitenkaan vielä suostuneet ... 8)

Ps2. Anoppi oli vahvasti polttohautauksen puolella. Haluaako joku tietää, mitä sitten tapahtui?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 20:12:38 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Jess, HALUAA!

Ja Nist, kun nuorena sain ekan akvaarion, en syönyt kalaa moneen kuukauteen. Arvaa mitä tapahtui ekalle idätykselleni? Kuka niitä kasvivauvoja olisi VOINUT... no lopulta homehtuivat. :?

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-08 07:19:00 
Mirka kirjoitti:

Ja Nist, kun nuorena sain ekan akvaarion, en syönyt kalaa moneen kuukauteen. Arvaa mitä tapahtui ekalle idätykselleni? Kuka niitä kasvivauvoja olisi VOINUT... no lopulta homehtuivat. :?

:lol: :lol: :lol:

Hih! Toi oli jo aika paha! *tikahtuu nauruun*

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-09 16:06:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Varpu kirjoitti:
Tietääkseni Suomessa hevoset menevät meetvurstiksi. Niin olen kuullut väitettävän. Juuri luin tänään hammaslääkärin vastaanotolla odotellessani lehtijutun, jossa kerrottiin hevoskuljetuksista Euroopassa. Köyhistä ent. Itäblokin maista kuljettavat aika raakalaismaisella tavalla hevosia varsinkin Ranskaan, jossa heppa on herkkua. Jutussa oli kuvia kuljetuksista. Sitten vain mainittiin, että Saksassa on vain 30 hevoslahtaria (Ranskassa 3000), ja että Saksassa syötävät hevoset ovat entisiä "hobby"hevosia. Taisin siis sittenkin syödä Peppi Pitkätossun hevosen... :cry:. Turussa olen syönyt hevosmakkaraa ja Ruotsissa hevosleikettä, mutta tämä siis oli ensikosketukseni hevospaistiin. Jänistä olen syönyt ja kanipaistia tehnyt itsekin, kissaa ja koiraa pitää varmaan tottua syömään viimeistään joskus jos matkustan Kiinaan ja käärmettä Australiassa... Sinänsä hevosen liha maistui hyvältä, mutta tuo lehtijuttu kyllä vaikutti sen, että taitaa seuraavat hevospaistit jäädä ostamatta... Moraalisesti inha ajatus: syönkö nyt köyhiltä riistettyä ja hyväksikäytettyä hevosta vai jonkun entistä lemmikkiä? Kumpikaan ei tunnu oikealta...

Olet oikeilla jäljillä Varpu, paitsi että raakalaismaiset kuljetukset Eurooppaan ovat levinneet jo suomeenkin... 100 Eurolla pääsee eroon hevosesta jos niikseen tulee.

Ja kerrompa myös syyn tähän.

suomalaiset teurastamot eivät ota enää vastaan hevosta, pelkäävät lääkeylijäämiä sun muita(ottavat vastaan vain jos hevosella on passi, josta käy ilmi käytetyt lääkeaineet koko sen elämän ajalta). Toinen vaihtoehto päästä eroon hevosesta on lopetus ja polttolaitokseen vieminen, mutta keikka maksaa 500 Euroa. Ja kuoppaaminen ei ole enää lain mukaan sallittua, ainoastaan terveysviranomaisen luvalla....

tiedän nämä asiat , koska oma hevoseni oli kuoleman partaalla viime kesänä ja sain kauhukseni todeta, että hevoseni lopettaminen olisi maksanut omaisuuksia.

Vaikka Rakastan hevosia, ja olen ammatiltani hevosagrologi, olen sitä mieltä, että jos hevosen lihaa hyödynnettäisiin enemmän kuin nykyään, se säästäisi monia hevosia turhalta kärsimyksiltä.

lopettamaan tai kuolemaan joudutaan kuitenkin jossain vaiheessa, siltä ei voi valitettavasti tässä elämässä kukaan välttyä. :cry:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00