Varpu kirjoitti:
Tietääkseni Suomessa hevoset menevät meetvurstiksi. Niin olen kuullut väitettävän. Juuri luin tänään hammaslääkärin vastaanotolla odotellessani lehtijutun, jossa kerrottiin hevoskuljetuksista Euroopassa. Köyhistä ent. Itäblokin maista kuljettavat aika raakalaismaisella tavalla hevosia varsinkin Ranskaan, jossa heppa on herkkua. Jutussa oli kuvia kuljetuksista. Sitten vain mainittiin, että Saksassa on vain 30 hevoslahtaria (Ranskassa 3000), ja että Saksassa syötävät hevoset ovat entisiä "hobby"hevosia. Taisin siis sittenkin syödä Peppi Pitkätossun hevosen...

. Turussa olen syönyt hevosmakkaraa ja Ruotsissa hevosleikettä, mutta tämä siis oli ensikosketukseni hevospaistiin. Jänistä olen syönyt ja kanipaistia tehnyt itsekin, kissaa ja koiraa pitää varmaan tottua syömään viimeistään joskus jos matkustan Kiinaan ja käärmettä Australiassa... Sinänsä hevosen liha maistui hyvältä, mutta tuo lehtijuttu kyllä vaikutti sen, että taitaa seuraavat hevospaistit jäädä ostamatta... Moraalisesti inha ajatus: syönkö nyt köyhiltä riistettyä ja hyväksikäytettyä hevosta vai jonkun entistä lemmikkiä? Kumpikaan ei tunnu oikealta...
Olet oikeilla jäljillä Varpu, paitsi että raakalaismaiset kuljetukset Eurooppaan ovat levinneet jo suomeenkin... 100 Eurolla pääsee eroon hevosesta jos niikseen tulee.
Ja kerrompa myös syyn tähän.
suomalaiset teurastamot eivät ota enää vastaan hevosta, pelkäävät lääkeylijäämiä sun muita(ottavat vastaan vain jos hevosella on passi, josta käy ilmi käytetyt lääkeaineet koko sen elämän ajalta). Toinen vaihtoehto päästä eroon hevosesta on lopetus ja polttolaitokseen vieminen, mutta keikka maksaa 500 Euroa. Ja kuoppaaminen ei ole enää lain mukaan sallittua, ainoastaan terveysviranomaisen luvalla....
tiedän nämä asiat , koska oma hevoseni oli kuoleman partaalla viime kesänä ja sain kauhukseni todeta, että hevoseni lopettaminen olisi maksanut omaisuuksia.
Vaikka Rakastan hevosia, ja olen ammatiltani hevosagrologi, olen sitä mieltä, että jos hevosen lihaa hyödynnettäisiin enemmän kuin nykyään, se säästäisi monia hevosia turhalta kärsimyksiltä.
lopettamaan tai kuolemaan joudutaan kuitenkin jossain vaiheessa, siltä ei voi valitettavasti tässä elämässä kukaan välttyä.