karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-17 07:00:20

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: miten säilöä valkosipulit
ViestiLähetetty: 2004-10-04 01:30:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on monta nippua valkosipulia joille pitäs tehdä jotain... ne on ollu nyt jo aika pitkään mökillä kuivumassa mutta en viitsis tuoda niitä tänne pieneen luukkuun haisemaan joten mitenkä mahtaisi onnistua niiden säilöminen esim öljyyn? ja mitenkä tämä mahtaa käytännössä tapahtua?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-04 07:08:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tällaisen reseptin löysin reseptikansiostani:
Oliiviöljy-valkosipulikastike:
8 pulleaa valkosipulinkynttä
1 tl suolaa
1 3/4 dl neitsytoliiviöljyä

Valmistaminen: Hiero morttelissa pulikalla valkosipuli ja suola yhteen. Lisää öljyä tipoittain ja jatka hieromista kunnes kastike on tasaista.
Ohjeessa sanottiin vielä, että ko. kastike on hyvää kaikkien grilliruokien kanssa ja sitä voi sivellä rapean leivän (minkä leivän :shock: ?) päälle. Olettaisin, että sitä vois käyttää salaattikastikkseisiin yms. Ilmeisesti mausteöljyt olisi kuitenkin syytä käyttää kolmen kuukauden sisällä, etteivät ehtisi härskiintyä!

Toivottavasti oli apua :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-04 08:17:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Valkoshippulireseptejä
Sitten kaivoin esiin yhden parhaista keittokirjoista ja sieltä löytyi marinoitujen valkosipulien ohje, tässä suora lainaus:

Lainaa:
Jotta valkosipuliin tulee oikea, mieto maku, täytyy se kiehauttaa kolmeen kertaan. Mutta älä kuori kynsiä etu-, vaan jälkikäteen. On kova homma kuoria kaikki pienet kynnet, mutta se käy paljon helpommin, jos ensin keittää kynsiä kuorineen.

Varaa 4-6 kokonaista valkosipulia - pienempää määrää ei kannata tehdä. Irrota kynnet, mutta älä kuori niitä.Kiehauta kynnet vedessä ja anna kiehua 2 minuuttia. Kaada lävikköön ja huuhtele kylmällä vedellä. Ota uusi vesi ja keitä kynnet uudelleen, tällä kertaa vain minuutti. Kaada taas lävikköön jne. Viimeisellä kerralla vain kiehautat kynnet ja huuhtelet sitten kylmällä vedellä.

Kuori kynnet ja pane ne lasipurkkiin tai muuhun sopivaan kulhoon. Kaada päälle vähän viinietikkaa ja ½ tl italiaista salaattimaustetta sekä 1 tl timjamia. Kaada lopuksi öljy (mielellään oliiviöljy) päälle niin, että kynnet peittyvät ja anna seistä ja vetäytyä jääkaapissa pari vuorokautta. Säilyy noin 1 kuukauden.

Hirmu hankalalta kuulostaa ja kun säilytys on noin lyhyt niin onko se vaivan arvoista? Mitä jos pakastaa vaikka pieninä lohkoina tai ihan murskana ilmatiiviissä pikku rasioissa tai Minigrip-pusseissa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-04 08:31:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei kai kuivunut valkosipuli haise? Minulla on oman maan valkkarreita keittiössä ja vaikka kuinka nenä kiinnoí sipulissa nuuskin niin ei tunnu aromia. Omani ovat tosin talvivalkosipuleita ja niissä on kynsissä paksu kuori.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 09:42:09 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

En pakastaisi, voi pilata koko pakastimen sisällön. Yksi hyvä on hapattaa: Erottele kynnet, mutta jätät kuoret. laita puhtaaseen lasipurkkiin, jossa hyvä kierrekansi, ja päälle 5 % suolaliemi (karkeaa merisuolaa 1/2 dl /litra). Anna olla pari päivää huoneenlämmössä, jolloin käyminen käynnistyy, sitten viileään. Säilyy loputtomasti, maku vain pehmenee ajan myötä. Kolmivuotiaat kuuluisia.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-07 21:59:45 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

mä olen säilönyt niitä ihan vaan kuorimalla ja laittamalla lasipurkkiin ja päälle neitsytöljyä niin, että se peittää valkosipulit. joskus oon heittänyt joukkoon chilipippuria tai oreganoa. kynnet imee mausteita ja öljyä ja on käteviä ruuanlaitossa ja sitten kun oot popsinut viimeisen, niin sulla on ihanan aromikasta öljyä vielä käytettävissä!

ps. en tiedä kuinka kauan valkosipulit säilyy näin, mulla tuuppaa kulumaan yksi purkillinen aika vauhdilla... mutta ainakin jääkaapissa oon säilyttänyt joskus jopa kuukauden ja ihan aromikkaalta on maistunut ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-08 06:28:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos vinkeistä! Taidan raahata ne kotiin vaan sieltä mökiltä etteivät homehdu... Assosioin sen hajun niihin kuivatettuihinkin sipuloihin, kun maasta nyhdettäessä ne kärys niin ettei se tuoksu irronnut käsistä moneen päivään....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-14 18:05:48 
Poissa
sintti
sintti

Tuo hoon ehdottama valkosipulin säilytys on mullakin käytössä. Valkosipulit säilyy öljyssä vaikka kuinka kauan. Mullakin on vissiin 2-3 vuotta sitte säilöttyjä ja aina ova yhtä käyttökelposia.

Oon säilöny ihan kotimaiseen rypsiöljyyn ja se pehmensi valkosipulin kynnet. Oliiviöljy, Neitsyt sellainen) säilytti puolestaan ne kovina. Ite kyllä tykkäsin enemmän noista pehmeistä, kynnet sai muserretetun ihan lusikan kuvulla hienoksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-15 13:57:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Oi, toi valkosipuliöljy-säilöminen kuulosti ihanalta!! Ja yhtä ihanalta kuulostaa tuo jäljelle jäävä valkosipuliöljy..
:arrow: *lähtee kauppaan ostamaan valkosipulia..* :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00