Tumppu kirjoitti:
Eli mitenkäs tuollaisen perus porsaankyljyksen maustaisi? Käsittääkseni jos käyttää pelkkiä mausteita (suola, pippuri..) niin suola kannattaa lisätä vasta paistamisen loppuvaiheessa tai peräti sen jälkeen. Onko näin? Jos jollain olisi tilanteeseen sopivan edullisen marinadin ohje niin myös sellainen mielellään otetaan vastaan!
Minä en pihvejä tai kyljyksiä yleensä marinoi, vaan laitan vain mausteita pintaan maun mukaan (esim. pippureita, grillausmaustetta, aromisuolaa, suolaa tms). Kyllä niissä valmiissakin marinadeissa on suolaa mukana. Monesti tosiaan sanotaan, että suola kannattaisi lisätä vasta paistamisen jälkeen, mutta ainakin joku julkkiskokkikin on todennut, että paremman makuista tulee kun laittaa suolan jo alussa. Itse laitan kaikki mausteet, suola mukaanlukien, lihan pintaan jo ennen paistamista.
Marinadiohjeissa en osaa auttaa, mutta kyljyksistä saa erinomaisia tälläkin tavalla:
Kyljysten pintaan sivellään sinappia (erityisesti dijon-sinappi on tässä hyvää), sitten kastetaan kevyesti vatkatussa kananmunassa ja pyöritellään sen jälkeen leseissä (leseiden sekaan mausteita, esim. suolaa ja pippurisekoitusta tai mistä itse tykkääkään. Korppujauhojahan käytetään "normaalisti" leseiden sijaan, mutta ei ole sitten niin alakarppia enää). Paistetaan miedolla lämmöllä pitkään, kuumalla pannulla panerointi palaa ja liha jää sisältä raa'aksi. Tämä sopii possulle eli kyljyksille tai ulkofileelle. Lopuksi kyljykset voi vielä halutessaan laittaa vähäksi aikaa uuniin hautumaan, itse en ole laittanut.
En tiedä, kuinka tiukalla alakarppauksella olet, mutta minun linjani kyllä sallii nuo leseet