| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://www.karppi.ninja/forum/ |
|
| Seiti http://www.karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=2&t=108821 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | vanha karppu [ 2021-10-18 20:48:34 ] |
| Viestin otsikko: | Seiti |
Huomasin, että pakasteseiti on varsin edullista. Onko kellään hyviä reseptejä tai vinkkejä? Rasvaa pitäisi ainakin lisätä tosi paljon. |
|
| Julkaisija: | Matami-Mimmi [ 2021-10-18 20:50:12 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
Muistelisin että Greda Carbo laittaa välillä seitiä. Erinomainen kokkaaja muutenkin. |
|
| Julkaisija: | tuulimumma [ 2021-10-18 22:37:52 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
vanha karppu kirjoitti: Huomasin, että pakasteseiti on varsin edullista. Onko kellään hyviä reseptejä tai vinkkejä? Rasvaa pitäisi ainakin lisätä tosi paljon. Uunivuokaan jäisenä. Mausteet, sitruunaa ja voiköntti (50-100g) päälle ynnä kermaa ja kananmunaa. 200 C, 40 min., muistaakseni. |
|
| Julkaisija: | vanha karppu [ 2021-10-18 23:29:38 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
Ok. Voin ja kerman ymmärrän, mutta mikä on sen kananmunan funktio? Pitääkö se sekoittaa ensin kerman kanssa? Olis kyllä tosi helppoa törkätä jäinen kala uuniin, mutta taidan silti sulattaa sen ensin jääkaapissa tai vesihauteessa. Koska jo pelkkä uunin käyttö kalan kypsentämiseen kuluttaa järkyttävät määrät sähköä. Haaveilen sellaisesta pienestä pöytäuunista, joita käytetään aasian maissa. Mielestäni ei ole mielekästä lämmittää yhtä kalaa isossa pohjoismaisessa uunissa, kun vähempikin riittäisi. Sääli, ettei niitä myydä Suomessa, vaikka kuussakin on sentään jo käyty... |
|
| Julkaisija: | vanha karppu [ 2021-10-18 23:34:03 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
Ai niin, ihan meinasin unohtaa, että mikrossa tuli todella hyvää kalaa. Kalan kypsentäminen taitaakin olla ainoa asia, johon se soveltuu. Aikaa kului muistaakseni kyllä todella paljon. Oisko ollut jopa kokonainen tunti yhten paketin kypsentämiseen. |
|
| Julkaisija: | jäbä [ 2021-10-19 02:53:11 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
vanha karppu kirjoitti: Ok. Voin ja kerman ymmärrän, mutta mikä on sen kananmunan funktio? Pitääkö se sekoittaa ensin kerman kanssa? Olis kyllä tosi helppoa törkätä jäinen kala uuniin, mutta taidan silti sulattaa sen ensin jääkaapissa tai vesihauteessa. Koska jo pelkkä uunin käyttö kalan kypsentämiseen kuluttaa järkyttävät määrät sähköä. Haaveilen sellaisesta pienestä pöytäuunista, joita käytetään aasian maissa. Mielestäni ei ole mielekästä lämmittää yhtä kalaa isossa pohjoismaisessa uunissa, kun vähempikin riittäisi. Sääli, ettei niitä myydä Suomessa, vaikka kuussakin on sentään jo käyty... Juurikin niin, sekoitat ne kerman ja munan. Voit lisätä juustoraastetta myös massaan. On noita mini uuneja myynnissä Suomessakin. Löytyy googlella tai kauppojen sivuilta. |
|
| Julkaisija: | juhamatti58 [ 2021-10-19 08:00:22 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
Helppo resepti pakasteseitille: Teflon paistinpannulle hiukan vettä. Jäiset palat pannulle. Päälle suolaa, sipulijauhetta, grillimaustetta tai kalamaustetta, ripaus sitruunapippuria, voita. Kypsennetään miedohkolla lämmöllä kannen alla. Käännetään välillä maustaen toinenkin puoli. Lisätään kermaa maun ja nesteen määrän mukaan. Saadaan maukas kastike. Valmis muutamassa minuutissa. |
|
| Julkaisija: | tuulimumma [ 2021-10-19 13:09:33 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
vanha karppu kirjoitti: Ok. Voin ja kerman ymmärrän, mutta mikä on sen kananmunan funktio? Pitääkö se sekoittaa ensin kerman kanssa? Olis kyllä tosi helppoa törkätä jäinen kala uuniin, mutta taidan silti sulattaa sen ensin jääkaapissa tai vesihauteessa. Koska jo pelkkä uunin käyttö kalan kypsentämiseen kuluttaa järkyttävät määrät sähköä. Haaveilen sellaisesta pienestä pöytäuunista, joita käytetään aasian maissa. Mielestäni ei ole mielekästä lämmittää yhtä kalaa isossa pohjoismaisessa uunissa, kun vähempikin riittäisi. Sääli, ettei niitä myydä Suomessa, vaikka kuussakin on sentään jo käyty... Munan sekotin kermaan...mössö on hyvää syötävää kalan kupeessa. |
|
| Julkaisija: | vanha karppu [ 2021-10-20 01:32:38 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
Suurkiitokset ideoista! Taidan aloittaa paistetulla seitillä. Voiko kypsän kalan muuten pakastaa? Tai siis että maistuuko se hyvälta vielä sulatuksen jälkeen? |
|
| Julkaisija: | jäbä [ 2021-10-20 02:58:09 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
Aiemmin pakastetun tuotteen voi kyllä pakastaa kypsennyksen jälkeen mutta voisin kuvitella, että seiti muuttuisi entistäkin kuivemmaksi? Testaile ja kerro miten käy? |
|
| Julkaisija: | Catharsis [ 2021-10-22 20:25:56 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
40 min uunissa, jossa n. 1 kW teho puolet ajasta. Maksaa jopa 1/3 h* 0,15 €/h eli 5 eurocenttiä. |
|
| Julkaisija: | vanha karppu [ 2021-10-22 22:45:44 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
Ei se ole rahasta kiinni... Satun vain tykkäämään lumesta. |
|
| Julkaisija: | jäbä [ 2021-10-23 06:09:06 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
? |
|
| Julkaisija: | vanha karppu [ 2021-10-23 22:37:52 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
En halua edistää ilmastonmuutosta kypsentämällä kalaa uunissa kokonaiset 40 minuuttia, koska tykkään lumesta. |
|
| Julkaisija: | jäbä [ 2021-10-24 05:07:52 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
Tuollaisella sähkömäärällä ei ole mitään merkitystä mihinkään. |
|
| Julkaisija: | vanha karppu [ 2021-10-24 22:57:13 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
Olet periaatteessa aivan oikeassa, etten voi pelastaa Suomen kinoksia rajoittamalla uunin käyttöä. En voisi pelastaa Suomen lumia edes itsemurhalla, koska yhden ihmisen hiilijalanjälki on mitättömän pieni. Silti aion myös jatkossa harkita tarkkaan, onko uunin käyttö todellakin tarpeen. Tämä on minun valitsemani tie ja muut saavat tehdä ihan mitä lystäävät, kuten ovat tähänkin mennessä totisesti tehneet. |
|
| Julkaisija: | VHH-positiivinen [ 2022-02-08 22:22:21 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Seiti |
Itse pidän kovasti välimerellisestä kalakeitosta, joka tomaattipohjainen. Eli Sipulia, valkosipulia, oliiviöljyä, purkki tomaattimurskaa, chiliä, ehkä fenkolia, varsiselleriä, timjamia, pakasteseitä, oliiviviipaleita, ehkä loraus valkoviiniä, suolaa, katkarapuja, Ei mulla mitään tarkkaa ohjetta ole, laitan sen mukaan mitä kaapista löytyy. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|