karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-14 11:14:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Alakarppi-perinneruoat
ViestiLähetetty: 2004-09-05 12:27:45 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Aika monet perinteiset suomalaiset ruuat on silkkaa alakarppia, meillä on tänään kaalilaatikkoa ja sienisalaattia. Laatikko vasta uunissa ja kuola valuu jo...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-06 12:48:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Myös karjalanpaisti ja poronkäristys ovat oivallisia perinneruokia. Monet laatikot ja haudutettavat ruoat ovat ok, kunhan ottaa vehnäjauhot ja riisit veks.
Varsinkin sienimuhennoksia ja -keittoja tehdessäni olen huomannut, että ohjeissa oleva vehnäjauhosuurustus on täysin turha. Päinvastoin, aikaisemmin kastikkeita tehdessäni lopputulos oli usein todella kamalaa jankkia, kun heittelin jauhoja sekaan. Nyt kun käyttää kunnon kermaa, niin ruoka sakenee hiljalleen keitettäessä "oikean" tuntuiseksi eikä ole kertaakaan tullut mitään vetistä luirua.
Ihmetyttää, että esim. lehtien ruokaohjeissa tungetaan edelleen se 2-3 rkl jauhoja joka ruokaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-06 12:55:07 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

puntti kirjoitti:
Ihmetyttää, että esim. lehtien ruokaohjeissa tungetaan edelleen se 2-3 rkl jauhoja joka ruokaan.

Lehtien ruokaohjeissa muuten myös aina käsketään käyttää ruokakermaa, mikä minua ihmetyttää. Eihän se hyydy uunissa niinkuin kuohukerma hyytyy, eikä sakene keitettäessä samalla tavalla. Ja muutenkin, eikö siinä reseptissä voisi lukea vain "kermaa" ja kansa voisi itse valita mitä kermaa käyttää :p.

Eikä muuten ikinä lue enää että "voita" vaan että "margariinia"...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-06 13:42:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Monet rasvaa välttelevät kuvittelevat, että käyttävät "terveellisempää" kermaa, kun ostavat kevyt- ja ruokakermoja. Koska rasvaprosentti on alempi kuin oikeassa kermassa, niillä ei saa samaa makua kuin oikealla. Sen vuoksi sitä tunnutaan kaadettavan huomattavasti enemmän ruokiin - rasvaa ja proteiineja tulee jopa enemmän kuin oikealla kermalla. Samaa makua ei vain saa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-06 14:35:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eofis kirjoitti:
Eikä muuten ikinä lue enää että "voita" vaan että "margariinia"...

Haa, Apu lehdessä oli käytetty resepteissä ihan VOITA. :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00