Kokeilut numerot 2 ja 3 tehtiin Extran rypsiöljyyn ihan samoilla suhteilla kun tuo ylläoleva kokeilukin.
Kokeilu nro 2:
Ihmettelin ja kummastelin kun tämä "majoneesi" ei kiinteytynyt ollenkaan. Kokkipoikaystävä käski lisätä öljyä vaan niin kauan että se kiinteytyy, mutta kehotti puolen pullon kohdalla lopettamaan jos ei mitään tapahdu. Vielä 10 minuutin vatkaamisen jälkeen se oli ihan litkua. Ajattelin että ehkä rypsiöljyllä kestää kauemmin majoneesiutua kuin oliiviöljyllä ja otin esiin sähkövatkaimen. Hurruttelin sillä tovin ja ajattelin että ehkä mulla on nyt öljyä liikaa. Laitoin mukaan toisen keltuaisen ja jatkoin ensin käsipelillä ja sen jälkeen sähkövatkaimella. Nada. Lavuaarista alas!
Kokeilu nro 3:
Hyvää tuli ja helposti!
Tuon 2. kokeilun aikana rupes jo epäilyttämään et onko Extran rypsiöljystä puolet vettä kun mitään ei tapahdu, mutta kun tässäkin tapauksessa tuo kolmas kerta sanoi toden, niin tässä on muutama asia mistä luulen että se 2. kokeilun litkumainen epäonnistuminen saattaa johtua. Paremmin en tiedä kuitenkaan, eli nämä on vain omia pohdiskeluja.
1. En vatkannut keltuaista tarpeeksi ennen kuin aloin lisäämään öljyä
2. Lisäsin öljyn liian nopeasti
3. Sekä 1. että 3. satsiin lirahti vahingossa mukaan ihan pieni tilkka valkuaista keltuaisen ohella. Kävi mielessä että voiskohan tuo vaikuttaa. Tämän ketjun alkuperäisessä ohjeessa käytetään majoneesiin kuitenkin koko muna kun taas muut ohjeet opastaa käyttämään pelkkää keltuaista. Hmm...
No, mutta pääasia on että mulla on vihdoin töissä eväänä itsetehtyä hyvänmakuista chilimajoa!
