karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-26 11:59:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 281 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 715 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-09-28 15:55:10 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
elinaR kirjoitti:
tein nyt jonkinlaisen majoneesin ilman öljyä. Kastikken Cleslawille.

6 keltuaista
100-130g voita
200g cream fresh
mausteet (etikkaa, suolaa, pippuria, sinappia, sokeria)

Oikein sopivaa kaalisalaatin kastikkseeksi.

Jäi kiinnostamaan Rantaison Hollandaise, saisiko sen reseptin?


4 keltuaista
1/2 sitruunan mehu
ripaus valkopippuria
n. 1 dl voisulaa

Keltuaiset metalliseen 2,5 dl mittakuppiin, jota pidetään kuumassa vesihauteessa (ei tarvii olla kiehuvaa), Bamix sekoittamaan ja tähän kaadetaan hitaasti desilitran verran voisulaa. Kun se sakeutuu, niin on valmista ja sitten mausteet perään. Suolaa ei tarvii, koska voissa on suolaa.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-09-28 20:15:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-04 08:09:56
Viestit: 939
^ Kiitos rantaiso!
Oletko käyttänyt tuota ihan majoneesin tapaan, esim ruokasalaattien kastikkeisiin?
Sitähän voi varmaan säilyttää jääkaapissa jonkin aikaa ja lisätä ruokaan kuin ruokaan aivan kuten toiset lisää ketsupia tai muita maustekastikkeita... :)
Bamix on ilmeisesti sauvasekotin?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-09-30 10:22:19 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
elinaR kirjoitti:
^ Kiitos rantaiso!
Oletko käyttänyt tuota ihan majoneesin tapaan, esim ruokasalaattien kastikkeisiin?
Sitähän voi varmaan säilyttää jääkaapissa jonkin aikaa ja lisätä ruokaan kuin ruokaan aivan kuten toiset lisää ketsupia tai muita maustekastikkeita... :)
Bamix on ilmeisesti sauvasekotin?


Mä oon syönyt sen kastikkeen joka kerta sellaisenaan lämpimänä lusikalla. Tuleehan siinä tuota rasvaa aika paljon kerralla, mutta tulkoon. Tää on perinteisesti hienojen liharuokien kastike, kuten Béarnaisekin ja tarjoillaan heti lämpimänä. Mä en tiedä miltä maistuu jääkaappikylmänä, kun se menee tietysti ihan kovaksi siellä. Sen voi "sulattaa"/ lämmittää metallikupissa lämpimässä vesihauteessa. Sekä Hollandaisea että Béarnaisea saa Stockalta myös valmiina, mutta ei oo niin hyvää kuin omatekoinen ja niissä on kamalasti kaikkea E-moskaa ja ovat kalliita.

Tää säilyy jääkaapissa yhtä kauan kuin tuo kotitekoinen majoneesikin eli vajaan viikon. Tosin mulla ei säily. :lol:

Bamix on sauvasekoitin.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-10-06 10:40:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-01-26 15:22:33
Viestit: 305
Kokeiltu on kotitekoinen majo, hyvää tuli.
Laitoin kanamunan kokonaisena, n. puolet mietoa oliiviöljyä ja puolet rypsiä,
vähän sekä viinietikka että sitruunaa (ripaus suolaa, pippuria ja sokeria)
Sauvasekoittimella kunnolla sekaisin ja se on siinä. Tämä jää kyllä pysyvästi
ohjelmistoon ! Seuraavaksi maustan valkosipulilla.

_________________
KuvaElämä ei ole pelkkää juhlaa - se on myös ruusuilla tanssimista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-10-07 09:20:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Lisäsin blogiini moneen kertaan kokeillun ja kehutun Majoneesi ohjeen.
Olen parannellu sitä omien kantapää kokemuksien mukaan, joten tottele tummennettuja tekstejä ;)
Tämä on lähes sata varma onnistuja ja on hyvää

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-10-07 10:43:52 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Tupuna61 kirjoitti:
puolet rypsiä,


Siis kylmäpuristettua :sick:

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-10-10 19:18:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-01-26 15:22:33
Viestit: 305
Eikun ihan perusrypsiöljyä.

_________________
KuvaElämä ei ole pelkkää juhlaa - se on myös ruusuilla tanssimista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-10-19 09:41:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-01 21:43:38
Viestit: 779
Ajattelin kokeilla vihdoin ja viimein kotitekoista majoneesia, mutta kaipaisin vähän mielipiteitä siitä että mikä nyt olisi se paras öljy tähän tarkoitukseen? Tavallinen rypsiöljykö? Ilmeisesti oliiviöljy jättää majoneesiin ikävän sivumaun...?

Niin ja onnistuuko tässä ketjussa mainitut reseptit tavallisella käsivatkaimella? Kun en sauvasekotinta omista (ainakaan toistaiseksi). Mulla oli sellanen ohje vielä muutama viikko sitten mutta johonkin sen olen onnistunu kadottamaan... #-o


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-10-19 10:07:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2007-01-05 17:39:06
Viestit: 499
Minä en kyllä - kokemuksesta viisastuneena - käyttäisi rypsiöljyä majoneesiin. Aivan kaamea maku :smt078 ! Mieto oliiviöljy (meillä Borgesin Extra Light) sopii mielestäni hyvin.

Kai se sähkövatkaimellakin onnistuu, sauvasekoitin on kyllä kätevämpi. Katso että ainekset ovat saman lämpöisiä, käytännössä huoneenlämpöisiä, ja lisää öljy ohuena nauhana koko ajan vatkaten, niin ei juoksetu.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-10-19 14:12:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-04 08:09:56
Viestit: 939
Teen aina käsivatkaimella, Ikean muovisessa 1 litran mittakannussa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-10-19 18:46:05 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Se samanlämpöisyys voi olla myös jääkaappikylmää: omat majotarvikkeet otan suoraan jääkaapista ja hyvin on onnistunut. Toistaiseksi öljynä on ollut mauttomuutensa ansiosta tavallinen rypsäri, mutta nyt hamstrasin Borgesin extra lightia sen verran että rypsiöljyn loppu taitaa mennä saippuaksi. Ei sitä paljon kyllä olekaan. Tuo Borges ei maistu sitten niin miltään 8)

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-10-19 20:55:40 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21517
Öljy lienee makuasia, ei kai se rypsärikään mitään pahista ole, ainakin miedomman makuista kuin ooöö. Mie laitan yleensä 2/3 tavan rypsiöljyä ja 1/3 oliiviöljyä, maun antajaksi, sitä mitä sillä hetkellä sattuu kaapissa olemaan.
Nyt olen viikon aikana tehnyt kaksi n.300g:n satsia, toinen sitruuna- ja toinen valkosipuliversio.
Molemmat on menneet parempiin suihin, joten täytynee pitää muutaman päivän väli. Kun se on niin tajuttoman hyvää... kaupan versioihin en viitsi edes vilkaista!

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-10-20 07:07:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-01 21:43:38
Viestit: 779
Yääääkkkk... Kokeilin sitten eilen ihan kotoa löytyvästä oliiviöljystä ja maku oli ihan järkyttävä! :smt078

Laitoin 1 keltuaisen ja 2 dl oliiviöljyä, suolaa, pippuria ja 1tl viinietikkaa. Maku oli kamalan kitkerä joten lisäsin suolaa ja makeutta. Maku oli edelleen hirveä, joten yritin tehdä siitä chilimajoneesia samalla tyylillä ku teen kaupan majoista, eli lisäsin sweet chili-kastiketta ja chilimaustetta. Maku oli vieläkin kamala, joten päätin yrittää tehdä siitä tomaatti-chili-majoneesia lisäämällä ketsuppia. Mut sitä kamalaa makua ei peittäny mikään. Yritin syödä sitä salaatin kanssa vähäsen, mutta ei se mikään nautinto ollu.

Kissat söi sentään vähän... :lol:

Kai mää kokeilen sit seuraavaks vaan rypsiöljyä, mulla jäi oliiviöljymajoneesiin nyt jonkin sortin kammotushirvitysennakkoluulotus!

Koostumus oli kuitenki hyvä ja oli helppo tehdä ihan sähköttömällä käsivatkaimella.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-10-21 07:17:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-01 21:43:38
Viestit: 779
Kokeilut numerot 2 ja 3 tehtiin Extran rypsiöljyyn ihan samoilla suhteilla kun tuo ylläoleva kokeilukin.

Kokeilu nro 2:
Ihmettelin ja kummastelin kun tämä "majoneesi" ei kiinteytynyt ollenkaan. Kokkipoikaystävä käski lisätä öljyä vaan niin kauan että se kiinteytyy, mutta kehotti puolen pullon kohdalla lopettamaan jos ei mitään tapahdu. Vielä 10 minuutin vatkaamisen jälkeen se oli ihan litkua. Ajattelin että ehkä rypsiöljyllä kestää kauemmin majoneesiutua kuin oliiviöljyllä ja otin esiin sähkövatkaimen. Hurruttelin sillä tovin ja ajattelin että ehkä mulla on nyt öljyä liikaa. Laitoin mukaan toisen keltuaisen ja jatkoin ensin käsipelillä ja sen jälkeen sähkövatkaimella. Nada. Lavuaarista alas!

Kokeilu nro 3:
Hyvää tuli ja helposti!

Tuon 2. kokeilun aikana rupes jo epäilyttämään et onko Extran rypsiöljystä puolet vettä kun mitään ei tapahdu, mutta kun tässäkin tapauksessa tuo kolmas kerta sanoi toden, niin tässä on muutama asia mistä luulen että se 2. kokeilun litkumainen epäonnistuminen saattaa johtua. Paremmin en tiedä kuitenkaan, eli nämä on vain omia pohdiskeluja.

1. En vatkannut keltuaista tarpeeksi ennen kuin aloin lisäämään öljyä
2. Lisäsin öljyn liian nopeasti
3. Sekä 1. että 3. satsiin lirahti vahingossa mukaan ihan pieni tilkka valkuaista keltuaisen ohella. Kävi mielessä että voiskohan tuo vaikuttaa. Tämän ketjun alkuperäisessä ohjeessa käytetään majoneesiin kuitenkin koko muna kun taas muut ohjeet opastaa käyttämään pelkkää keltuaista. Hmm... :smt017

No, mutta pääasia on että mulla on vihdoin töissä eväänä itsetehtyä hyvänmakuista chilimajoa! :mrgreen:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-10-21 12:19:54 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Minä lotkautan sauvasekoittimen mukana tulleeseen törppöön suoraan jääkaapista kokonaisen munan (ilman kuoria, kumminkin), pari desiä öljyä samasta paikasta, sinapit, etikat ja muut höysteet, härpätin purkin phjalle ja käyntiin. Hidas nosto ylöspäin ja siinä se. Enemmällä öljyllä tulee löysempää, tuolla parilla desillä aika tiukkaa. Helppoa kuin mikä, kiitos vaan alkuperäisestä ohjeesta! Niin, jotta ei se valkuainen siellä mittään haittaa, ainakaan tuolla metodilla.

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-11-08 17:20:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
elinaR kirjoitti:
3 keltuaista
1dl öljyä
50g sulatettua voita
mausteet
-itse laitoin etikkaa, suolaa, sinappia, pippuria, sokeria, steviaa

Vihdoin pääsin kokeilemaan tätä.

Detaljeja: Määrät kahdelle keltuaiselle;
öljynä Borgesin extra light, voina normaalisuolainen kotimainen;
mausteina tilkka talon omenaviinietikkaa, pippuria, suolaa ja normisinappia;
vatkattu käsin muovisessa kulhossa.

Tuo on parasta toistaiseksi maistamaani majoneesia, kiitos vihjeestä :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-11-08 20:09:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-04 08:09:56
Viestit: 939
Kiva els kun majoneesi onnistui ja tuli mieleistä :)

Majoneesia on kiva laittaa ihan mihin vaan, kunnon ruuan päälle, ruokasalaatteihin tai vaikka ihan purkkitonnikalan tai sardiinin seuraksi :D
Minä säilön majoneesia mielellään ihan maustekastikkeeksi jääkaapissa...ei se kauaa säily, tulee syötyä niin nopeasti pois :D

Lainaa:
Enemmällä öljyllä tulee löysempää, tuolla parilla desillä aika tiukkaa.

Hassu juttu, minun kokemuksella juuri päinvastoin!
Kun teen majoneesin munankeltuaisista ja lirutan vatkatessa öljyä pikkuhiljaa sekaan, niin sitä tiukempaa ja paksumpaa siitä tulee mitä enemmän siihen laittaa öljyä. Siitä saa niin pönäkkää ettei se tipu vaikka kulhon kaataisi ylösalaisin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-11-08 23:41:07 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Tuo pikkuannos kului 70 prosenttisesti Waldorffin salaattiin.

Mutta seuraavaa satsia ajatellen: oletkos koskaan käyttänyt voin sijaan ihraa? Viime viikolla luomupossun tähteistä keittämäni valkoinen (mausteeton) rasva tuoksuu purkissa taivaallisen puhtaalle ja hyvälle. Taidan seuraavan kerran kokeilla sitä majoneesiinkin, voin sijaan.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-11-09 17:57:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-04 08:09:56
Viestit: 939
aaah...Waldorfsalaatti on herkkua!
els, kerro sitten mille maistui ihran kanssa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-11-09 18:20:29 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Mitä Bamixin terää ootte käyttäneet, sitä ko sileää laikkaa vai sitä jossa on puolikuun muotoisia reikiä siinä laikassa? Mulla on ollut noissa omissa tekeleissä paitsi kaamee maku niin myös liian "moussemainen" rakenne.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 281 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 715 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)