karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-08 15:22:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 242 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 713 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-09-08 11:19:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Konnasintti, tuohan oliskin tosi hyvä' idea. Monessa paikassahan on omenapörssi syksyisin. Sinne voi ilmoittaa jos on liikatuotantoa tai jos haluaisi omppuja tai marjoja tulla poimimaan. Meillä piti molemmissa puutarhoissa omenapuut välivuotta, vain muutama kymmenen omppua per puu on satoa. Viimevuotisia on vielä monta peltipurkillista kuivattuna onneksi ja saattaa olla omenasosetta pakastimien pohjallakin. Hyviä omenaraksuja saa riputtamalla kuivuvan ompunsiivun päälle hiukkasen kanelia. Vaari söi niitä aina pitkin talvea karkin sijalla.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2011-09-08 11:30:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä en pihistele ruokakustannuksissa, ellei ole samanlaatuisesta valittavissa halpaa ja kallista versiota.

Jokainen syöty asia on ikäänkuin lääke, terveyteen vaikuttava asia. En ostaisi piraattihalpaversiota reseptilääkkeestäkään, jos jotain sellaista joutuisin jatkuvasti syömään. Tämä on vähän sama juttu; ruoka vaikuttaa terveyteen niin paljon, että siinä säästelen vain jos laatu ei kärsi lainkaan.

Tällä hetkellä pähkäilen juuston laatua:
X-tra kermajuusto on halpa, sopivassa pakkauksessa sinkkutaloudelle ja lisäaineeton. Mutta toisaalta Keski-Euroopassa on vähän väliä näitä 'hupsista, joutui dioksiinipitoista öljyä rehuun käytetyn jäteöljyn sekaan' -skandaaleja. Ja vaikka moista ei juuri olisinkaan, haluanko syödä maitoa, joka on tuotettu rehulla jonka rasva on kierrätettyä ravintoloiden paistoöljyä? :smt078

Huomaan tiukkenevani näissä koko ajan, kokonaiskemikaalikuorma on ajatuksissa niin, että olen ruvennut diskailemaan muuten houkuttavia tuotteita (Ahvenanmaalainen saaristokermajuusto - tod.näk. laiduntaneen lehmän maidosta, mutta säilöntäaineita kaksikin E-koodia) yhdenkin lisäaineen vuoksi. En tosin ihan minkä tahansa lisäaineen; happamuudensäätöaineet menevät ne kun ovat yleensä suht vaarattomia sitruuna- tai maitohappoa. Säilöntäaineet, sakeuttamisaineet sun muut puolestaan vaikuttavat. Ja tämä kappale sopisi hyvin neuroosiketjuun tai karppaamisen haitat-ketjuun myös... :)

Ketjun otsikko voisi minun mentaliteetillani olla siis vaikkapa:
Köyhäterveydenhoitoa vai luksuselämää? Piraattilääkkeitä vai kallista?

Säästän mieluummin muista asioista, kuin ruuasta. Mutta ei se luksusta tarkoita ja sinkkutalouden ruokakulut pysyvät näinkin noin 200 eurossa per kuukausi, kun eineksiä, leikkeleitä yms. mitään prosessoitua ei juurikaan kulu ja ne ne vasta kalliita ovat.

Sitäpaitsi ahvenanmaalaiset karitsan kylkiluut ovat luxusta, vaikka niiden hinta onkin vain 10 euroa per 3 kiloa. :D Karppaus tekee ehkä myös sen, että ne nykyään luksukseksi koetut asiat nimenomaan ovat halpoja, kun vertaa teolliseen 'ruokaan.'

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2011-09-08 11:45:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Itellä (meillä) on siinä mielessä hyvä tilanne, että meidän ei oo koskaan tarvinnut miettiä ruokakaupassa onko meillä varaa johonkin tuotteeseen. Mieluummin maksan enemmän hyvästä ruoasta kuin halvasta ja surkeasta. Kauppaan menee nykyään saman verran rahaa kuin aiemminkin.

ViestiLähetetty: 2011-09-08 12:22:20 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Merkkaan ketjun, loistavia ideoita! Karppilasta sain mm. kimmokkeen kokeilla keitettyä kieltä, ja pienen hämmästelyn jälkeen mieskin söi mielellään. Seurana oli itsepoimituista sienistä tehtyä muhennosta :)

Mä en osaa nähdä tätä nk. köyhäkarppausta "kituuttamisena" tahi "pihistelynä", vaan yksinkertaisesti järkevänä toimintana. Halvemmat ruhon osat kuten sisäelimet, kieli, rasvainen possunkylki jne. ovat ihan yhtä laadukkaita kuin se rasvaton fileekin (kyllä hyvällä filepihvilläkin aikansa ja paikkansa on, ei sillä yhtään). Kotimaiset juurekset puolestaan ovat usein paitsi maukkaampia, niin myös taatusti ekologisempi vaihtoehto kuin ulkomaiset tuontirehut. Ja itsepoimitut metsäsienet hakkaavat kaupan herkkusienet maussa 100-0! :D

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-09-08 12:46:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Konnasintti kirjoitti:
Kunpa kehtaiskin kysyä! En tunne ketään omenapuullista, jolla olis liikatuotantoa. Mitä oon ihmetellyt, että miksi ne jotka sitä liikatuotantoaan päivittelevät, eivät vie niitä srk:n tai muiden yleishyödyllisten yhdistysten ruuanjakeluun. Sais vähävaraiset joskus jotain muutakin, kuin vehnäjauhoa ja makaroonia! Vaivaahan siitä tietty ois, mutta takuuvarma hyvä mieli tulee auttamisesta. :smt049

Ja katin kakat jostain vaivast! Kyllä asia vaan on niin et seurakuntien ruoka paketteihin ei laiteta tuoretta tavaraa eikä he ota edes jakeluun niin et jokainen halukas vois itse pussittaa tarvitsemansa määrän itselleen. Niistä omenoista kun voi tulla kärpäsiä ym olioita, hui! 20 vuotta sitten kun tuli nämä pitkät ns.leipäjonot tarjottiin seurakunnan ruoka paketteihin ylituotannon hedelmiä; porkkanaa 300 kg yli sopimusviljelyn, veljen pellolta nostettua! Ja 14 omenapuun satoa, ei kelvannut kun on määräysten vastaista [-X . Portin pieleen on joskus nostettu koreissa ja kyltillä et, "ottakaa tarvitsemanne määrä tästä, ilmaisjakelua!" ensimmäisel kerral oli viety pärevasu ja omenat kaadettu ojaan! Vasuja tai koreja ei enää lahjoiteta, joten ovat pahvilaatikois. #-o Sateen jälkeen ei niist ole kun lisää työtä meil,ei märkiä laatiota kukaan huoli ja pois ne on taas kiikutettava.Ollaan luovuttu koko yrityksest kierrättää. Olisko tosta paljon vaivaa jos tarvitsijat kysyis itse tai ilmoittais edes mistä tai milloin hakevat. Puista ei enää anneta itse hakea kun olivat heiman "revellyt oksat". Sitäkin kokeiltiin yhden kerran. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-09-08 13:09:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisin syöjälle tiedoksi et porukassa saattaa olla (ja onkin) myös ihmisiä joiden elämän tilanteen vuoksi tai vakaumuksensa takia on säästettävä. Mulla se on luihin ja ytimiin mennyt tapa. Olen elänyt itse ajan jakson et ei aina oikein tienny mitä huomenna syö. Tänä päivänä en tulis eläkkeelläni kunnolla toimeen jos yksin asuisin. Onnekseni olen aviossa ja ukko tienaa molempien edestä,joten ihan pakko ei tänään olis keräillä kaikkea syötävää luonnosta. Mut voin vakuuttaa et monet luxusravintolat tarjoilee samaa ruokaa ja luxus hintaan.( mitä minä kotonani.) Ja tämä ekologisuus on myös muotisana ja ekoteko tänäpäivänä. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-09-08 13:35:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sehän loppujen lopuksi on tämän ketjun tarkoituskin, eli herättää ihmiset huomaamaan ettei se ole kulutettu raha joka määrää luxuksen ja hienouden, maun paremmuuden ja ruoan aitouden, vaan että itse tehden puhtaista ruoka-aineista ja joskus vähän yllättävistäkin, saa yhtä hyvää ja parempaakin kuin hienoissa ravintoloissa kalliilla tarjottu.
Pitäiskö tänne karppilaankin laittaa luovutetaan ja vaihdetaan pörssi. Vaihdetaan laatikollinen omenoita pussilliseen sieniä, ämpärillinen puolukoita kahteen ämpäriin herukoita, pussi salaattia villasukkapariin jne. :lol: No jaa, karppien asuminen ympäri Suomenmaata ei kyllä ehkä helpota asiaa.

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2011-09-08 13:46:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

läskitär kirjoitti:
Toisin syöjälle tiedoksi et porukassa saattaa olla (ja onkin) myös ihmisiä joiden elämän tilanteen vuoksi tai vakaumuksensa takia on säästettävä. Mulla se on luihin ja ytimiin mennyt tapa. Olen elänyt itse ajan jakson et ei aina oikein tienny mitä huomenna syö. Tänä päivänä en tulis eläkkeelläni kunnolla toimeen jos yksin asuisin. Onnekseni olen aviossa ja ukko tienaa molempien edestä,joten ihan pakko ei tänään olis keräillä kaikkea syötävää luonnosta. Mut voin vakuuttaa et monet luxusravintolat tarjoilee samaa ruokaa ja luxus hintaan.( mitä minä kotonani.) Ja tämä ekologisuus on myös muotisana ja ekoteko tänäpäivänä. :mrgreen:

Läskittärelle tiedoksi että olen pysyvästi köyhä, koska olen downshiftannut jo vuosia sitten. Ja olen ollut myös ilman omaa halua köyhä, eikä se ole vaikuttanut tähän asiaan. Ruokabudjetti vaihtelee välillä n. 180-220 euroa per kuukausi.

Pointtini oli lähinnä, että en ole valmis tinkimään laadusta/terveellisyydestä, sillä kaikki ruoka on tavallaan lääkettä. Jos en säästäisi lääkkeissä, niin miksi säästäisin ruuassa.

Toinen pointtinii: Karppaamisen iloinen juttu on se, että halvat raaka-aineet ovat itsessään niitä luksuksimman makuisia, ainakin minun ruokamieltymyksissäni. Luksus on siis minulle sitä, että sen sijaan että ostaisin valkokaalin, joka maksaa 0,50 euroa/ kilo, ostankin punakaalin, 1,10 euroa/ kilo, tai peräti (hui!) luomupunakaalin, peräti 2,5 euroa/kilo. :lol: Ja ne karitsan kylkiluut ovat niiiiin paljon paremmanmakuisia ja mehevämpiä kuin vaikkapa karitsan lapa, jonka hinta on moninkertainen.

Toisaalta ostan lähes kaikki vaatteeni kirpputorilta, en ole koskaan omistanut televisiota, stereoita jne, olen kirjaston suurkäyttäjä sen sijaan että ostaisin kirjoja. Säästökohteista ruoka on minusta se huonoin mahdollinen, koska käytetyt vaatteet tai televisiottomuus eivät pilaa terveyttäni.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2011-09-08 13:50:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tunnustaudun idiootiksi joka ostaa kaupasta lihaa/kanaa vaikka käytettävissä on poronlihaa tuhansia kiloja ja jos vaikka missä muodossa :oops: Lohta on myös pari muovikassillista mutta sitä ei muista käyttää. Nyt pitää siinä todella kunnostautua.

Tässä ketjussa jo kaikkea mielenkiintoista. Meinaan kysyä lammasta ja raakamaitoa tuosta rajan takaa, navetta 25 km päässä ja lampaita vähän kauempana. Norjalainen lammaskaali :P

nyt olen innostunut puolukoista ja variksenmarjoista :) niitä on täällä niin paljon kuin ikinä ehtii ja jaksaa kerätä. Ollaan lasten kanssa tehty pari lyhyttä marjaretkeä ja saaliina on jo pari litraa kumpaakin. Ei paljon mutta hyvä alku.

Tänään meinaan testata marjapiirakkaa johon vaihdan vaan vehnäjauhon manteli- ja kookosjauhoon. Puolukkaa ja kraakunmarjaa ja rahkaseos :P

Viimevuotisia hilloja (lakkoja siis) on pussikaupalla vielä. Mustikkaa en ole tänä vuonna saanut :/ mutta multa puuttuu marjojen käytön rutiini. Auttaa se niitä tuonne pakastimeen laittaa jos ne on siellä vielä ensi kesänä. Siellä on muuten viine vuotisia vadelmiakin monta rasiaa :/

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-09-08 13:52:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

niin ja tuosta esim omenoiden liikatuotannosta. Mä olen parille kaverille sanonut että laittaa kauppaan tms ilmoituksen että saa soittaa ja sopia koska voi hakea pois. Mutta jos tykkää niitä kärrätä kompostiin niin siitä vaan...

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-09-08 16:06:55 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Siis mitä häh, ei kai kukaan tähän ketjuun kirjoittaneista ole ruoan laadusta ja terveellisyydestä tinkinytkään, eikä ole sellaiseen kannustamassa? :shock:

ViestiLähetetty: 2011-09-08 16:52:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:D No ei tietenkään! Karpithan ovat intohimokaloja, ihan intona ja himona hyvään ja terveelliseen ruokaan. Food is your medicine.

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2011-09-08 17:03:38 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Tässä ketjussa arvostetaan käsityötä ja vaivannäköä, koska tulos on sen arvoinen. DIY = do it yourself? Käsittääkseni tällä mummoenglannilla.

Mulla ny oli OT toi ylijäämä omppujuttu, mutta oon ihan vakavissani miettinyt jonkinlaista kansalaisliikettä, koska mielestäni hyvä ruoka kuuluu kaikille! Kaikilla vaan ei ole niitä raaka-aineita. Tilanne sitäpaitsi näyttäisi menevän huononpaan suuntaan. Mutta tämä tästä. Jos joku keksii teeman tienoilta ideoita, niin teema on vapaa ja aloittakoon siitä uuden ja innostavan ketjun. Ja sitä ennen: Pidetään huoli toisistamme! :smt049

ViestiLähetetty: 2011-09-08 17:45:02 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

diesel kirjoitti:
:D No ei tietenkään! Karpithan ovat intohimokaloja, ihan intona ja himona hyvään ja terveelliseen ruokaan. Food is your medicine.

No sitähän määkin! :D

ViestiLähetetty: 2011-09-08 19:16:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Omput käsitelty,siis tämä erä ainakin. Nyt mulla on munajuuston (tai jotku sanoo sitä piimäjuustoks) teko menos. Siihen tulee puol litraa kermaa (sain puoleen hintaan kun tänään viimeinen myyntipäivä) kaks litraa maitoa, litra piimää, kaks purkkia kermaviiliä ja kolme munaa. Rikotaan munat kattilaan ja vispataan maito joukkoon ja lämmitetään lähes kiehuma pisteeseen. Lisätään kerma ja piimä sekä kermaviilit (4 dl) sekoitetaan hyvin ja lämmitetään taas lähes kiehuvaks.Nostetaan kattila liedeltä,laitetaan kansi kattilan päälle ja annetaan seista puolest tunnist-tuntiin. Otetaan siivilä ja laitetaan se sopivan kokoiseen kulhoon tai kattilaan,vuorataan siivilä harsolla ja nostetaan juustomassaa siivilään joko reikäkauhalla tai kauhalla. Kyllä se hera sieltä pois valuu.Kauhallinen juustomassaa ja vähän suolaa ripoitetaan väliin ja taas lisätään massaa ja vähän suolaa jne. lopuks käännetään harsonreunat päälle. Kaadetaan jo valunut hera pois ja nostetaan kulho/kattila/astia siivilöineen jääkaappiin;siellä saa rauhassa valua seuraavaan päivään. Kumotaan hyvin valunut juusto lautaselle ja on valmista syötäväksi sellaisenaan. Toisinaan sivelen sen munan keltuainen/sinappi seoksella ja paistan vielä uunissa (250 astetta) siihen kauniin värikkään pinnan. Se on vain hetken uunissa,ole varovainen sillä pinta palaa herkästi. Joku on joskus sanonut et tämä on maultaan kuin Ilves juusto. En tiedä kun en tunne kyseistä juustoa. Mulla juusto nyt valumassa jääkaapissa ja koira litkii juustoherat mielihyvällä. :lol:

ViestiLähetetty: 2011-09-08 22:08:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Noista ompuista vielä, että jos jollain on ylimääräsiä omppupomppuja puissa (tai valmiiksi poimittuja) välillä Lahti-Nastola-Hollola-Heinola niin mää voisin tulla hakemaan, toki olen valmis maksamaan tms korvausta antamaan! :)

ViestiLähetetty: 2011-09-10 10:22:25 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Nightfall kirjoitti:
Siis mitä häh, ei kai kukaan tähän ketjuun kirjoittaneista ole ruoan laadusta ja terveellisyydestä tinkinytkään, eikä ole sellaiseen kannustamassa? :shock:

Mene tiedä, yleensä näissä köyhäilyketjuissa joku aina repeää juurikin sinne älyttömyyksiin. Eli toivottavasti ei, vaan kun meitä nyt on moneksi.

Toisaalta tilanne ainakin itselläni on nyt toisenlainen kuin ennen - siksi että "ruoan terveellisyys" ja siihen vaikuttavat asiat ovat heittäneet häränpyllyä kahdellä kierteellä kerien. Tuntuu ettei oikeastaan mikään ole enää rasvakarpatessa samaa kuin ennen, on puhe sitten laadusta tai muusta. Ja vasta tätä taustaa vasten huomaa,
- miten halvalla ja helpolla pystyy tekemään kaikin puolin kunnollista ja terveenä pitävää sapuskaa
- miten kaukana se on siitä mitä muut syövät
- ja miten helppoa sitä on käyttää jopa isossa porukassa niin ettei juuri kukaan muu edes huomaa eroa

Piilorasva ON jännä juttu; terveisiä viikon työmatkalta munapekoniaamiaisten luvatusta maasta o/
Oman voin kannoin hotellihuoneeseen, muuten ei tarvinnut kuin vähän valikoida

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-09-10 10:28:37 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

els kirjoitti:
- miten halvalla ja helpolla pystyy tekemään kaikin puolin kunnollista ja terveenä pitävää sapuskaa...

Jepjep. Yritin taannoin eräällä toisella nettipalstalla vääntää rautalangan (ja lopulta jo ratapalikankin) kanssa, että karppaamisen ei IHAN TOTTA tarvitse olla kallista (eikä halvan karppaamisen yksitoikkoista) mutta ei mennyt jakeluun ei sitten millään. Katsokaas kun liha (= paisti) on KALLISTA ja broileri (= file) on KALLISTA ja vihannekset (= tuontirehut) ovat KALLIITA ja halvalla ei saa kuin kananmunia ja grillimakkaraa ja niihin kyllä kohta jo kyllästyy. Niinpä :roll:

ViestiLähetetty: 2011-09-10 14:12:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tähän vuodenaikaan jokainen sieniä sietävä köyhäkarppailija käy metsään. Sieniä puskee maasta niin paljon kuin vain ehtii kerätä. Mustia torvisieniä on saatu ennätyssatoja, samoin kantarelleja löytyy vielä pitkälle lokakuuhun, kosteikko- ja suppilovahverot ovat nousemassa ja tateista odotellaan uutta satoa syyskuun loppupuolella. Myös rouskut ovat nousseet, niitä voi kevytsuolata pakkaseen keittämisen jälkeen. Murekkeissa, lihapullissa ja -pihveissä ihana lisä puhumattakaan sienisalaateista. Myös suppilovahveroista tulee upea sienisalaatti, mutta siinä tarvii jo hakaneulaakin. Sillä laitetaan kieli kiinni poskeen, muuten menee mukana. :D

Puolukan aika on nyt myös. Vitamiinit talteen vaan! Eipä tarvi talvella ostaa ulkomaisia "korvikkeita".

Kuva
iHerb -koodini on JOK311; saat sillä ensitilaajana 5 $ alennuksen.

ViestiLähetetty: 2011-09-10 18:53:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänään tein kalapihvejä; puolikas haukea (fileenä), puol kiloo fileroitui silakoit ja puol suuraria (fileenä kans) lihamyllyst läpi:kalajauhelihaks.(Kalat on ukko kalastanut nyt syksyllä) Kalaa oli varmaan n.1,5 kg siihen lisäsin "kuulotetun sipulisilpun" ja suolan + valkopippuria hieman. Teelusikalla ripottelin ensin lusikallisen psylliumia kalamassan päälle-nostelin lusikalla hieman massaa ylös alaisin ja toinen teelusikallinen ripoitteluun. Siinä vaiheessa upotin sit (puhtaan) käteni joukkoon ja aloin sekoittaa puristelemalla taikinaa niin et kalamassa "tirskahteli" sormien välistä. Rikoin kaks munaa,joista toisen keltuaisen jätin pois. (yks keltuainen ja kaks valkuaista tuli taikinaan mukaan) Valmis taikina tekeytymään puoleks tunniks työpöydälle; sit sekoitus viel kerran ja paisto runsaalla voilla teflonpannulla. Sillä aikaa kun kalataikina tekeytyi (eli mausteet ja suola imeytyivät kalan makuun ja psyllium turpoi taikinassa = korppujauhojen korvikkeena sitoo kosteutta itseensä ja on sitkona) tein sieni/sipuli/koskenlaskija/kerma kastikkeen. Sienet paistetaan ja sipulit, lisätään 4dl kermaa ja kun kerma kiehuu lisätään juusto. Sekoitetaan koko ajan et juusto nokareet sulavat tasaiseksi massaksi jokkoon, se on sit sillä siisti. :wink: Jos kastike on liian "paksua" voi ohentaa maidolla, kermalla tai vedellä.Jos taas liian "juoksevaa litkua" keitä hetken kokoon. :wink: Pihvejä paistaessa keitin Sadonkorjuu juurekset (3 pussia pakasteita, miniä toi mukanaan). Ja ohra/riisiä 1,5 litran kasarillisen, ei karppareille. :mrgreen: Kun aloin paistaa kalapihvejä;nostin muna/piimäjuuston pöytään lämpenemään ettei ruokailtaessa ole jääkaappi kylmää :? . Mut kun ruoka tuli pöytään oli juustosta vain murusia jäljellä, hymm??!. Mitenkähän se niin kutistui pöydässä? En ole tehnyt sitä koko kesänä ja söivät edellispäivän aherrukseni hetkessä. Meriselityksenä et luultiin sen olevan alkupalana - niin varmaan sit! :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 242 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 713 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00