karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 20:45:03

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 93 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2010-12-19 16:29:01 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21517
marika_ kirjoitti:
Ei oo pelkästään pullonkyljessä, vaan nettisivuilta 0,5l pullon kohdalta seuraava poiminta:

"100 ml tiivistettä sisältää:

Energiasisältö Kj: 189
Energiasisältö Kcal: 45
Hiilihydraatteja: 11 g "

Mut joo, ehkä tuolla on sit virhe molemmissa kosa tossa 5l kohalla on tosiaan ihan eri lukemat. Aika tökeröä kyl musta, laitoin palautetta.


Olkoon nyt mikä määrä hiiliä vaan, niin jos kerran vuodessa glöginautintoa halajaa saadaksensa, niin ei kait se karppausta kaada oli glögi minkämoista tahansa. Maku siinä ratkaisee. Punaviinien tms. kanssa mie en jaksa glöginä pelata, miulla on koko ajan tarjottimella Marlin glögitiivistepullo, mantelilastu- ja rusinakipot ja pieni pullo jotain viinaa, rommia tai konjamiinia. Ne laittaa terästystä, jotka haluaa, toiset taas ei. Piparit ovat siinä kanssa valmiina, homejuusto on äkkiä kaivettu jääkaapista. Vedenkeitin lämmittää vedenkin helpsti ja vahtimatta. Näin saavat jouluisen lämpöisen hörppäyksen niin kutsutut vieraat kuin satunnaiskävijätkin.

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2010-12-19 18:21:28 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
^^ Eihän siinä Marlissa mitään vikaa ole - kunhan EI puhuta sokerittomasta glögivaihtoehdosta.

Mutta Marlin glögiä EI kannata ajatella sokerittomana, vaan ihan tavallisena mehuna.
Sellaisten kanssa karpin pitänee olla varovainen, siinä missä muidenkin makeiden juomien?
Pari lasillista vuodessa ei tietenkään ole ongelma... mutta pari lasillista päivässä voi sitä jo olla,
jos glögikausi jatkuu vaikkapa adventeista loppiaiseen. Se kun tarkoittaa, että jokaisen vieraan kanssa tulee nautittua vähintäin se lasillinen eli yli 20 sokerigrammaa.

Ja vertailuna: veren terve, normaali sokeripitoisuus (noin 5 mmol/l) vastaa viittä grammaa sokeria.
Jokainen (nopeasti ja helposti eli lähes huomaamatta valmistuva) glögilasillinen sisältää sokeria yli nelinkertaisen määrän, ja aika takuuvarmasti sotkee ainakin hetkeksi lähtiään sokeriherkkää elimistöä.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2010-12-20 12:59:08 
Poissa
kilometrikarppi
kilometrikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-10-19 17:03:14
Viestit: 2060
lillamaria kirjoitti:
marika_ kirjoitti:
Ei oo pelkästään pullonkyljessä, vaan nettisivuilta 0,5l pullon kohdalta seuraava poiminta:

"100 ml tiivistettä sisältää:

Energiasisältö Kj: 189
Energiasisältö Kcal: 45
Hiilihydraatteja: 11 g "

Mut joo, ehkä tuolla on sit virhe molemmissa kosa tossa 5l kohalla on tosiaan ihan eri lukemat. Aika tökeröä kyl musta, laitoin palautetta.


Olkoon nyt mikä määrä hiiliä vaan, niin jos kerran vuodessa glöginautintoa halajaa saadaksensa, niin ei kait se karppausta kaada oli glögi minkämoista tahansa. Maku siinä ratkaisee. Punaviinien tms. kanssa mie en jaksa glöginä pelata, miulla on koko ajan tarjottimella Marlin glögitiivistepullo, mantelilastu- ja rusinakipot ja pieni pullo jotain viinaa, rommia tai konjamiinia. Ne laittaa terästystä, jotka haluaa, toiset taas ei. Piparit ovat siinä kanssa valmiina, homejuusto on äkkiä kaivettu jääkaapista. Vedenkeitin lämmittää vedenkin helpsti ja vahtimatta. Näin saavat jouluisen lämpöisen hörppäyksen niin kutsutut vieraat kuin satunnaiskävijätkin.


Mä juon glögiä vähän useemmin kun kerran vuodessa :) Et on sillä mulle väliä onko hiilareita 11g vai 47g. Mut eniten kuitenkin ärsyttää ihan noin niinkun periaatteesta, ettei a) tuotetietoja osata laittaa edes sinnepäin oikein kumpaankaan tietolähteeseen, b) ettei palautteeseen osata vastata

_________________
Kuva

02/2012 päättynyt painonseurantapäiväkirja: Kesäkilojen karkotus
02/2012 aloitettu liikuntapäiväkirja: Sentit jäävät salille


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2010-12-20 21:30:25 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21517
Sori els, marika_ ja kaikki muutkin. Enpä huomanutkaan, että olen sokerittomien osiossa sokerisine emmeineni. Tuli semmoinen pieni lipsahus. Vejän pois...

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2010-12-21 07:38:15 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Nou probleemos, lillamaria. Hyvää gkögiaikaa sinullekin o/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2010-12-21 10:56:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-09 20:30:51
Viestit: 1072
Mä teen itse glögini: kuumaa vettä, glögimausteita (neilikkaa, kanelia, inkivääriä, kardemummaa, maustepippuria, chiliä - mitä milloinkin), punaviiniä, makeudeksi ja mauksi jotain light-mehutiivistettä esim. omenan, päärynän, mansikan vadelman tai vaikka metsämarjan makuista. Teen summassa, joten tulee vähän eri makuista joka kerta.

_________________
Kuva

Laihduttaminen on helpompaa ja mukavampaa täydellä vatsalla! :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2010-12-21 20:24:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-13 16:58:36
Viestit: 881
Melkein kaikilla on punkkua näissä ohjeissa :(

En viittis mitään light-mehua pelkästään juoda, jostain makeuttamattomista marjamehuista vois sekoituksena tulla hyvää mut en oikein uskalla kokeilla jos menee sit ihan pieleen. Mitkä maut kävis yhteen ilman että mikään hyppää liikaa silmille, kuten mustaherukka? Ja punaviini ei sovi jos en sitten keitä alkoja kokonaan pois, mikä olis kyllä punkun tuhlaamista...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2010-12-21 20:38:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Kiehauta sekapakastemarjoista mehu, siihen mausteet? Vadelma on aika hyvää, sit mustikkaa ja jotain herukkaa.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2012-12-08 10:15:19 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Ja eilisen glögin ohje. Ihan näillä aineilla sitä ei saa uusiksi, mutta koska luulen että aika lähelle samaa voisi tuunata sopivilla korvikkeilla ja kun nyt sattui loppujen lopuksi olemaan aika hyvän makuista, niin laitan ohjeen muistiin edes tänne.

Pohjana oli ylettömän kuivaa kotiomenasiideriä (eilen maisteltu alkon ulkkariluomu menisi jo aika lähelle, muttei sitä kukaan raski tähän laittaa), josta osa kiehautetaan mukanaan mausteet: pala vaniljatankoa, lusikallinen maltalaista kaktusmarmelaadia ja hiven kanelia. Tähän sekoitetaan neljännes mietoa ja niinikään ylettömän kuivaa kotisherryä ja väriksi vielä vähän mustaherukka-höyrymehua, joka jo kesällä jätettiin glögejä varten fifti-sixti tapioitumaan. Jätetään koktaili mausteineen pulloon yön yli, maistellaan seuraavana päivänä ja viimeistellään stevialla ja pikkuriikkisellä tilkalla edellisvuotista brandyluumujen lientä.

Lämmitetään varoen.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2012-12-08 18:40:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-05 15:38:02
Viestit: 5571
els kirjoitti:
Ja eilisen glögin ohje. Ihan näillä aineilla sitä ei saa uusiksi, mutta koska luulen että aika lähelle samaa voisi tuunata sopivilla korvikkeilla ja kun nyt sattui loppujen lopuksi olemaan aika hyvän makuista, niin laitan ohjeen muistiin edes tänne.

Pohjana oli ylettömän kuivaa kotiomenasiideriä (eilen maisteltu alkon ulkkariluomu menisi jo aika lähelle, muttei sitä kukaan raski tähän laittaa), josta osa kiehautetaan mukanaan mausteet: pala vaniljatankoa, lusikallinen maltalaista kaktusmarmelaadia ja hiven kanelia. Tähän sekoitetaan neljännes mietoa ja niinikään ylettömän kuivaa kotisherryä ja väriksi vielä vähän mustaherukka-höyrymehua, joka jo kesällä jätettiin glögejä varten fifti-sixti tapioitumaan. Jätetään koktaili mausteineen pulloon yön yli, maistellaan seuraavana päivänä ja viimeistellään stevialla ja pikkuriikkisellä tilkalla edellisvuotista brandyluumujen lientä.

Lämmitetään varoen.


saatanan pikkujoulut :lol:

mää tuossä aamu yöstä hereilin kuselle ja sitte hokasin eettä vissypullohan se siinä on pöyvällä. otin siitä sitte raikkaa hörpsyn vittu ol jottai kiljua siinä pullossa! haha! no perkele löysin sitte sen vissynki keittiöstä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2012-12-08 19:39:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-17 17:39:01
Viestit: 8015
Viimevuonna tehtiin glögiä Valion luomuomenamehusta suunnilleen näin: mehu kattilaan ja mukaan harsopussissa joulumausteita (oli ainakin kanelitankoja, neilikoita, pari maustepippuria, inkiväärinpätkä, kardemumman siemeniä, tähtianiksia). Keittelyä tovi ja sitten maustepussi jäi mehuun lillumaan. Makeutusta ei meidän mielestä tarvinnut lainkaan. Jos glögin keittää liian tiukaksi niin laimennus vedellä tai sillä omppumehulla.
Tosi hyvä ja helppotekoinen glögi, varsinkin jos ei tykkää viiniglögeistä: alkoholiton versio ihan siltänään ja holillisiin calvadosta (kossukin käy... :mrgreen: ). Ja makeus siis pelkästä täysmehusta (jossa ei ole lisättyä sokeria lainkaan)
Tää omenaglögi oli niin hyvää, että sitä meillä tehdään tänäkin vuonna.

_________________
Tuli tuoksuu hyvältä... ja makuasioista voi kiistellä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2012-12-12 20:22:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
kekexxx kirjoitti:
saatanan pikkujoulut :lol:

mää tuossä aamu yöstä hereilin kuselle ja sitte hokasin eettä vissypullohan se siinä on pöyvällä. otin siitä sitte raikkaa hörpsyn vittu ol jottai kiljua siinä pullossa! haha! no perkele löysin sitte sen vissynki keittiöstä.

Se muuten ei ollut glögiä, joka oli tietääkseni loppu jo lähtiessäni.
Mut hei, ajattele, että siiderissä sait paikallisen mikroflooran kaikki terveysominaisuudet.
Himmeen väljähtyneen maun lisäksi tietty o/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2013-11-29 11:39:16 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-11-22 09:31:06
Viestit: 16
Tällaisia sokerittomia glögiohjeita metsästinkin, kiitos =D>

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wMH6bih/]
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2013-12-16 16:48:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Ei nyt ihan glögiä, mutta hyvä vaihtoehto sille. Kupissa on jouluisesti maustettua (kanelia, neilikkaa, rosmariinia, pippuria ja kaardemummaa) rooibosta kera inkiväärilisän. Voisin kuvitella jonkun terästeen sopivan tähän varsin mainiosti! :smt111

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2013-12-16 17:37:43 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8749
Täällä turklandiassa tehtiin granaattiomena/kirsikkatuoremehusta (ei lisättyä sokeria, hh12g/100g), kanelista ja votkasta ihan kelvollista...rusinaa ja mantelia (kuorimatonta) röpöiksi Kuva

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2013-12-16 20:51:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Minä ostin Lidelistä makeuttamatonta mustikka- ja mustaherukkamehua pullot ja ajattelin keittää mausteiden kanssa ja sitten laittaa joko viiniä tai miestä väkevämpää Kossua sekaan jouluaattona, tai voin kokeilla jo ensi lauantaina. :D

Nuo mehut siis kylmäpuristettuja ja makeuttamattomia.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2013-12-16 21:53:53 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Vastaavasta Sittarin (kotimaisesta makeuttamattomasta ja kylmäpuristetusta) mustikasta tuli ihan säällistä kuumaa juomaa.
Mukana vesitilkassa keitetyt mausteet (vaniljaa, kanelia, neilikkaa, kardemummaa, maustepippuria, inkivääirä, laakerinlehti)
Lisämausteena pari tippaa agnostuuraa ja neljä senttiä tyrnimehua ja vähän tuoretta appelsiinimehua (mustikka kun on aika hapotonta) ... sitten hiukan sokeria ja kovetteeksi tapiota.

Päivän tekeytyivät kavereiksi samassa pullossa ja tänään se juotiin. :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2013-12-16 21:58:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Marlin mehua oli tuo Lidelinkin mehu, eli kotimetsien saalista! :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2013-12-16 22:01:01 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Ok :)
Minun pulloni ei ollut Marlia vaan pienemmän tuottajan säilöntäaineetonta ja makeuttamatonta.
Makeuttamatonta mustaherukkaa silloin etsin, ja se oli jo ostettu pois.
... tosin nyt on sitäkin, bongattu Muurlan suoramyynnistä edellisviikonloppuna.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sokeriton glögi
ViestiLähetetty: 2013-12-16 22:32:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Mulle riittää että on kotimaista ja kylmäpuristettua. :lol:

Eikä tartte edes ajaa Muurlaan asti, saa lähi Lidelistä.

No eihän se ollutkaan Marlin, vaan Aten Marja-Aitta (52510 Hietanen), eli varmaan joku pieni firma tämäkin.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 93 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)