karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-19 06:50:18

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 281 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 515 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-05-10 15:44:21 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minä taidan siirtyä soijaöljyyn. Oliivi on liian voimakasta ja rypsi aiheuttaa rotille aivohalvauksia. :shock:

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2009-05-10 17:31:04 
Poissa
sintti
sintti

Miedon hajuinen/makuinen oliviiöljy on ainakin Kreetalainen Memmas Knossos.... tai jotain sinnepäin. Kanttinen puolen litran pullo. Hintaa tuolla oli, reilu 6€ lähi Salessa. Majoneesiin en ole sitä testannut, mutta kun ei siltään haju tökkää salaatin seasta, niin saattaisi käydä majoneesiinkin. Halpisversiot olen lahjoittanu isännälle teräketjuöljyks just hajun takia.

ViestiLähetetty: 2009-05-12 17:44:29 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

touhotar kirjoitti:
Miedon hajuinen/makuinen oliviiöljy on ainakin Kreetalainen Memmas Knossos.... tai jotain sinnepäin. Kanttinen puolen litran pullo. Hintaa tuolla oli, reilu 6€ lähi Salessa. Majoneesiin en ole sitä testannut, mutta kun ei siltään haju tökkää salaatin seasta, niin saattaisi käydä majoneesiinkin. Halpisversiot olen lahjoittanu isännälle teräketjuöljyks just hajun takia.

Täällä on lisää oliiviöljyistä.

ViestiLähetetty: 2009-05-12 20:44:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pitääkin kokeilla itse valmistaa majoneesia. Tähän asti olen tehnyt itse vain salaatinkastiketta, mutta aikaa on vierähtänyt siitäkin.

Kuva

Kuva

ViestiLähetetty: 2009-05-22 08:28:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Voitteko vielä vääntää aloittelijalle rautalangasta, mitä eroa sillä on, jos laittaa kokonaisia munia tai pelkät keltuaiset? Mieluummin käyttäisin koko munan, kun ei ole pelkille valkuaisille oikein käyttöä. Ja se öljy sitten. Kaupan majoneesissa on rapsiöljyä, mutta sopisiko esim. tavallinen oliiviöljy? Tuo extravirgin on niin voimakkaan makuista, että sen käyttäminen epäilyttää. Onko "tavallinen" oliiviöljy jotenkin merkittävästi epäterveellisempää? Valkoinen balsamico ja dijon-sinappi varmaan käyvät mausteiksi, niitä keittiössäni jo onkin :) Kruunumajoneesista on tullut herkkuani, mutta ajattelin kokeilla itse, niin ei tulisi edes niitä vähiä lisäaineita... Ja siitä rapsiöljystäkään en ole varma, onko sitä hyvä syödä niin paljon, kun sitä majoa tuppaa menemään, jos kerran aloittaa :lol:

ViestiLähetetty: 2009-05-22 23:39:58 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mä olen sen verran monta kertaa tuota majoneesia kokeillut erilaisilla ja varmasti mauttomilla öljyillä ja lopputulos on joka kerta silti ollut = :smt078 . Jätän kokeilut sikseen ja ostan Kruunua.

ViestiLähetetty: 2009-05-24 17:16:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minunki hääty kokeilla tuota majoneesia ja tuli siitä sen verta kivan makusta, että oli pakko alkaa tekemään jotain ruokaa sen kanssa. Elämän suuria mysteerejä, miten kananmunasta ja öljystä muodostuu noinkin erikoista tököttiä.

ViestiLähetetty: 2009-05-26 18:18:48 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Keittotaidon Kultainen Kirja, toinen painos vuodelta 1966. Tuossa kirjassa on tällainen ohje Aiolille eli valkosipulimajoneesille

Aioli
2 valkosipulin lohkoa
munankeltuainen
1,5dl öljyä
1tl vettä
suolaa,valkopippuria

Muserra valkosipulin lohkot
Sekoita niihin keltuainen ja tiputa öljy seokseen lakkaamatta sekoittaen
Jos kastikkeesta tulee liian sakeaa, sen voi ohentaa muutamalla tipalla kylmää vettä
Mausta suolalla ja pippurilla
Huom. Ainesten on oltava saman lämpöisiä.

Tässä ohjeessahan ei laiteta ollenkaan sitruunamehua tai viinietikkaa. Saattaisiko sillä olla merkitystä, että siitä tulee sakeaa. Ja tässähän majoneesi maustetaan vasta valmiina. Tuon ohjeen mukaan kun tekee, ohjeessa olevaa vettähän ei käytetä, mikäli majoneesista ei tule liian sakeaa.

Kun teen seuraavan kerran majoneesia kokeilen tätä ohjetta ja lisään ainekset tuossa ohjeessa olevassa järjestyksessä. Kuitenkin niin, että aion käyttää 0,75 dl oliiviöljyä ja 0,75 dl sulaa kookosöljyä, niin silloin väri on vaaleampaa ja makukin miedompaa kuin pelkästä oliiviöljystä tehtynä.
Luulisi, että kun käyttää suolaa ja valkopippuria maustamiseen saattaisi saada enemmän perinteisen makuista valkosipulimajoneesia. :)

ViestiLähetetty: 2009-05-26 18:41:57 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä

Kaneel kirjoitti:
Lainaa:
Voitteko vielä vääntää aloittelijalle rautalangasta, mitä eroa sillä on, jos laittaa kokonaisia munia tai pelkät keltuaiset? Mieluummin käyttäisin koko munan, kun ei ole pelkille valkuaisille oikein käyttöä. Ja se öljy sitten. Kaupan majoneesissa on rapsiöljyä, mutta sopisiko esim. tavallinen oliiviöljy? Tuo extravirgin on niin voimakkaan makuista, että sen käyttäminen epäilyttää. Onko "tavallinen" oliiviöljy jotenkin merkittävästi epäterveellisempää? Valkoinen balsamico ja dijon-sinappi varmaan käyvät mausteiksi, niitä keittiössäni jo onkin

Minen tuosta rautalangasta tiijjä, kokonaisen munan oon heittäny astiaan, jääkaapista öljyä perään, sinappia ja etikkaa tai sitruunaa ja mitä nyt muuta sattunut näppeihin osumaan (resepti muistaakseni tässä samaisessa ketjussa jossain), sauvasekoittimella surrunsurrun ja siinä se. Pelkillä keltuaisilla en ole edes kokeillut, kun nuukapukki en henno kaataa valkuaisia viemäriin eikä tuo marenginsyönti nyt oikein sovi kuvioihin. Rypsiä olen käyttänyt öljynä, kun se ei maistu miltään enkä majoneesia nyt niin paljon syö kumminkaan. Muuhun en rypsäriä käytäkään. Niin mautonta oliiviöljyä en ole vielä löytänyt, että siitä majoneesia vääntäisin. Extra virginistä kerran tein ja bioon meni kaikki. Yäk. :smt078

ViestiLähetetty: 2009-05-26 18:51:44 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

En minä valkuaisia pois heitä. Kuumennan pannun valmiiksi ja paistan valkuaiset ruoaksi. Hyvältä paistetut munanvalkuaiset minusta ainakin maistuu! :P

ViestiLähetetty: 2009-05-26 22:53:27 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

rantaiso kirjoitti:
Mä olen sen verran monta kertaa tuota majoneesia kokeillut erilaisilla ja varmasti mauttomilla öljyillä ja lopputulos on joka kerta silti ollut = :smt078 . Jätän kokeilut sikseen ja ostan Kruunua.

Sama homma... Mun kotitekonen majoneesi syntyy kreikkalaisesta jogurtista ja mausteista, paljon parempaa ja helpompaa... Joskus laitan lidlin valmismajoneesia sekaan. Ja mun käsitys majoneesista on, että sen kuuluu olla vahvaa ja kermaista, eikä kitkerää ja litkumaista :shock: Mut hyvä, jos joku muu osaa tehdä majoneesia =D>

Saneten läskifaitti

ViestiLähetetty: 2009-05-31 11:04:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tein sen majoneesin kokonaisista munista ja "tavallisesta" oliiviöljystä ja tuleehan siitä oliiviöljyn maku läpi... Oon kuitenkin syönyt sitä salaatin kanssa, mutta ei se niin hyvää ole kuin kaupasta ostettu :(

Viestin otsikko: Re:
ViestiLähetetty: 2009-06-08 12:44:51 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Miiru kirjoitti:
Noissa majoneesiohjeissa tuntuu aina olevan tota kananmunaa. Kun mä oon raa'alle kananmunalle allerginen, niin en pysty noita tekemään. Oiskohan kellään minkäänlaista ohjetta ilman munaa? Vai onko se niin olennainen osa tota majoneesia? Kaupan majoneesit ilmeisesti käsitellään jotenkin, koska niitä pystyn syömään ilman ongelmia.

Pastöroidusta munasta/ munajauheesta ne tehdään. Oikeista munista tehty majo ei kauaa jääkaapissa säily. Heikkilä ei suositellut munajauheista tehtyjä (valmis)ruokia niiden hapettuneen kolestrolin takia.

Edit: Mä ainakin syön mieluummin Kruunua kuin noita omia tekeleitä.

ViestiLähetetty: 2009-06-08 14:32:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Majoneesia on tullut tehtyä useinkin, on se niin herkullista. Ai ai, rupeskin tekemään taas mieli...

Teen yleensä samantien ainakin kaksinkertaisen annoksen, on sen verran hyvä menekki. Öljyn täytyy olla miedonmakuista, kylmäpuristetusta rypsiöljystä tai extra virgin oliiviöljystä tulee tosi ärhäkän makuista, mutta on sekin tullut syötyä, pienempinä annoksina vain. Tavallinen vatkain käy ihan hyvin. Aluksi täytyy malttaa lisätä öljy tippoina, lopussa voi antaa mennä ohuena nauhana.

Viime juhannuksena tehtiin rosvopaistia ja lätkäistiin sen ja ohessa kypsyneiden juuresten päälle omatekoista aiolia, voilà! Ajateltiin taas parin viikon päästä kaivaa paistikuoppa. Slurps, sori, kuola valuu. :D

ViestiLähetetty: 2009-06-11 21:17:17 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Minusta se vesi lähinnä kirkastaa väriä ja pehmentää hiukan koostumusta.

Mie joudun aina ottaan majoneesille kaks kulhoa. Ensimmäisessä aloitetaan homma niin kuin ohjeessa sanotaan. Jossain vaiheessa seos kuitenkin juoksettuu, eikä sitä saa vatkattua tahnaksi. Sitten rikotaan toiseen kulhoon uusi keltuainen, ja kaadetaan juoksettunutta majoneesiä sitten siihen, ja seurataan muuten ohjetta loppuun asti. Jostain syystä mulla se ensimmäinen yritys menee munilleen ihan järjestään, riippumatta siitä, onko 1, 2 vai 3 munan "alku" siinä. Koostumus kuitenkin tulee siinä kakkos-pelastajassa aina hyvä.

Viestin otsikko: Re: helppo majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-06-12 06:30:16 
Poissa
susikarppi
susikarppi

Faunatar kirjoitti:
Misan kirjoitti:
1 muna
2-2,5 dl rypsiöljyä
1 tl viinietikkaa/sitruunamehua/etikkaa
suolaa
mustapippuria

Laita aineet mainitussa järjestyksessä kapeaan ja korkeaan astiaan. Pistä sauvasekoitin astian pohjalle, käynnistä se ja sekoita sillä koko ajan, vähitellen nostaen. Paina sauvasekoitin vielä kerran alas ja ylös, sen ollessa käynnissä. Paras tulos saavutetaan huoneenlämpöisillä aineksilla ja mahdollisimman uusilla munilla(juoksettuu vanhoilla helposti).

nostanpa tätä, tein äsken ja on kyllä idioottivarma ja yksinkertainen. Muoksin vähän, lisäsin sitruunamehun ja etikan sekä öljyn määrä voi olla pienempi kuin 2,5dl, laitan 2 dl kun teen ja myös sinappia lisään ennen sekoitusta.

Ei juoksetu koskaan eikä tule tiskiä :D =D>

Kampanjasivuni

se hetki ennen aamun valoa
suden hetki
ja minun
-diesel-

iHerb alekoodi DOZ228 tällä saat ensimmäisestä tilauksestasi 5$ alennusta

ViestiLähetetty: 2009-06-13 13:12:34 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mä oon syönyt useammankin satsin noita omia sekoituksia, toisella kädellä nenästä kiinni pitäen ja oksennusrefleksiä vastaan taistellen - nuuka luonne kun olen.

Viestin otsikko: Re: helppo majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-06-14 05:05:56 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Faunatar kirjoitti:
Faunatar kirjoitti:
Misan kirjoitti:
1 muna
2-2,5 dl rypsiöljyä
1 tl viinietikkaa/sitruunamehua/etikkaa
suolaa
mustapippuria

Laita aineet mainitussa järjestyksessä kapeaan ja korkeaan astiaan. Pistä sauvasekoitin astian pohjalle, käynnistä se ja sekoita sillä koko ajan, vähitellen nostaen. Paina sauvasekoitin vielä kerran alas ja ylös, sen ollessa käynnissä. Paras tulos saavutetaan huoneenlämpöisillä aineksilla ja mahdollisimman uusilla munilla(juoksettuu vanhoilla helposti).

nostanpa tätä, tein äsken ja on kyllä idioottivarma ja yksinkertainen. Muoksin vähän, lisäsin sitruunamehun ja etikan sekä öljyn määrä voi olla pienempi kuin 2,5dl, laitan 2 dl kun teen ja myös sinappia lisään ennen sekoitusta.

Ei juoksetu koskaan eikä tule tiskiä :D =D>

Homasin aloittaneeni tämä ketjun yli kolme vuotta sitten. Itse olen majoni surrauttanut sen jälkeen, enkä kapan majoista huoli. No, Öljypuun valkosipulimajoneesi nyt voisi jotenkin kilpailla omatekemän kanssa.

ViestiLähetetty: 2009-06-14 09:04:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Luinpas majoneesiketjun läpi uteliaisuudesta, että miten saadaan näin pitkä ketju aikaiseksi mokomasta mönjästä, :lol: (happamia sanoi kettu, joka on allerginen kananmunalle...) Olen kerran tehnyt itse majoneesia aikana ennen muna-allergiadiagnoosia, ja tein sen samoin kun olen äitini nähnyt aina tekevän - ja hyvää tuli. Äitini

-tekee majoneesin aina käsin vatkaamalla
-käyttää jotakin kirkasta, mautonta öljyä
-käyttää kokonaisia, huoneenlämpöisiä kananmunia, öljyä ja etikkaa
-laittaa lopuksi mausteeksi hippusen suolaa, sinappia, valkopippuria ja sokeria

Äidin majoneesi on keltaista, paksua ja herkullista, =P~ Kaupan majoneesit ovat kammottavia siihen verrattuna. Jos siitä tekee esim. salaatinkastiketta, siihen kuuluu lisätä kermaa, joka pehmentää etikkaista makua.

En ole kuullut että majoneesia olisi koskaan saatu aikaan muusta kuin kananmunasta, enkä ole viitsinyt ikinä mitään korviketta vääntääkään. Vaikea kuvitella että jostakin soijajauhosta tulisi koostumukseltaan ja maultaan lähellekään samanlaista, :mrgreen: Voi niistäkin joku velho hyvän kastikkeen saada aikaiseksi, mutta ei se sitten enää ole majoneesia vaan jotakin muuta. Sorry; mut on hemmoteltu pilalle: mieluummin olen ilman jos en saa hyvää.

ViestiLähetetty: 2009-06-14 17:04:52 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Parhaanmakuista kaupan majoneesia on Saiturin pörssistä löytämäni venäläinen Provansaal majoranka -majoneesi. Ostan sitä aina siellä käydessäni.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 281 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 515 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00