Ihana hyökkäys teiltä els, kippura ja Kirrimirri, kiitoksia vaan.
Kaameaa kun pelottaa tuo kolesterooli, ihan kammottaa!
Taisitte lukea vain viimeisien linkin!?
Minua kiinnosti kovasti uudet tutkimukset tattarin terveysvaikutuksista esim. diabeteksen syntyyn ja hoitoon, verenpaineeseen ja HdL.n lisääntymiseen,
niin ja laihtumiseen!
Minulla onkin siitä jo vanhaa kokemusta:
Olin ns. hiivasyndroomadietillä kun vatsani kanssa oli elämä sekaisin.(Viljat vaivanneet aina)
Silloin dietillä, jonka kehittäjän nimeä en muista, söin tattaripuuroa voin ja mustikoiden kanssa aamulla. Muilla aterioilla lihaa(rasvaista possua jne.) salaattia, hapanmaitotuotteita, puolukoita, ja ihan tarkkaan en kaikea muista. Mutta paino putosi todella helposti silloin ja olin todella kaunis, hyvinvoiva ja terve.
Sitä lähdin tavoittelemaan, kun jotain tuntuu puuttuvan vielä ruokavaliostani.
Katsotaan nyt olisiko tattari sopivaa ravintoa jatkossa ja jatkuvasti. Sitä elimistöni jotenkin vaan kaipaa. Pidän sen mausta ja se jättää hyvän olon.
Sitä tässä olen tavoittelemassa.
Eikä huono asia ole tämäkään:
Tattarin viljelystä hyötyä ympäristölle
Tattarilla on ominaisuuksia, joista ympäristö voi myös hyötyä. Tämän takia viljelyä tulisi pystyä edistämään kaikin tavoin. Tattari menestyy viljavuudeltaan köyhässäkin maassa, sillä kasvi on kehittänyt erikoisen kyvyn ottaa maasta vaikealiukoista ja muille kasveille hyödytöntä fosforia. Kasvia voisi käyttääkin vaikealiukoisen fosforin irrottajana maaperästä.
Fosforilannoituksen lisäksi tattari tarvitsee vähän myös muita tuotantopanoksia. Esimerkiksi typpeä kasville ei saa antaa liikaa, koska muutoin sadon tuotto kärsii. Muiden kasvien kohdalla asia on yleensä juuri päinvastoin. Tattari on yksi harvoista Suomessa viljellyistä peltokasveista, joiden sadontuotto vaatii hyönteispölytyksen ja samalla osaltaan auttavat pölyttävien hyönteisten elinmahdollisuuksia.