karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-05 12:31:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 210 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 511 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tattari
ViestiLähetetty: 2011-05-03 15:20:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

suopursu kirjoitti:

Tyhmä kysymys:
Miksi haluaisit estää kolesterolin imeytymisen elimistöösi?
Siksikö, että haluat lisätä maksan työtaakkaa?
Entäs jos jokin muu (meille tärkeä hiven) jää samalla tavalla imeytymättä...?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-05-03 15:39:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä ihmettelen tätä myös. Olen antanut itselleni kertoa, että ihmisen oma maksa tuottaa n 80 % kolesterolista. Onko nyt siis kyse tuon 20 %:n (= kärpäsenkakka) imeytymisen estämisestä?

Kolesteroli on tärkeä antioksidantti, joka suojaa soluja vanhenemiselta. Vanha "kunnon" kolesterolikammo jyrää taas...

Kuva
iHerb -koodini on JOK311; saat sillä ensitilaajana 5 $ alennuksen.

ViestiLähetetty: 2011-05-03 20:39:26 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Jännä juttu että kolesterolikammoa ilmenee aina välillä edelleen myös täällä karppilassa.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-05-03 21:46:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ihana hyökkäys teiltä els, kippura ja Kirrimirri, kiitoksia vaan.
Kaameaa kun pelottaa tuo kolesterooli, ihan kammottaa! :mrgreen:

Taisitte lukea vain viimeisien linkin!?

Minua kiinnosti kovasti uudet tutkimukset tattarin terveysvaikutuksista esim. diabeteksen syntyyn ja hoitoon, verenpaineeseen ja HdL.n lisääntymiseen,

niin ja laihtumiseen!
Minulla onkin siitä jo vanhaa kokemusta:
Olin ns. hiivasyndroomadietillä kun vatsani kanssa oli elämä sekaisin.(Viljat vaivanneet aina)
Silloin dietillä, jonka kehittäjän nimeä en muista, söin tattaripuuroa voin ja mustikoiden kanssa aamulla. Muilla aterioilla lihaa(rasvaista possua jne.) salaattia, hapanmaitotuotteita, puolukoita, ja ihan tarkkaan en kaikea muista. Mutta paino putosi todella helposti silloin ja olin todella kaunis, hyvinvoiva ja terve.
Sitä lähdin tavoittelemaan, kun jotain tuntuu puuttuvan vielä ruokavaliostani.

Katsotaan nyt olisiko tattari sopivaa ravintoa jatkossa ja jatkuvasti. Sitä elimistöni jotenkin vaan kaipaa. Pidän sen mausta ja se jättää hyvän olon.

Sitä tässä olen tavoittelemassa.

Eikä huono asia ole tämäkään: :D
Tattarin viljelystä hyötyä ympäristölle
Tattarilla on ominaisuuksia, joista ympäristö voi myös hyötyä. Tämän takia viljelyä tulisi pystyä edistämään kaikin tavoin. Tattari menestyy viljavuudeltaan köyhässäkin maassa, sillä kasvi on kehittänyt erikoisen kyvyn ottaa maasta vaikealiukoista ja muille kasveille hyödytöntä fosforia. Kasvia voisi käyttääkin vaikealiukoisen fosforin irrottajana maaperästä.

Fosforilannoituksen lisäksi tattari tarvitsee vähän myös muita tuotantopanoksia. Esimerkiksi typpeä kasville ei saa antaa liikaa, koska muutoin sadon tuotto kärsii. Muiden kasvien kohdalla asia on yleensä juuri päinvastoin. Tattari on yksi harvoista Suomessa viljellyistä peltokasveista, joiden sadontuotto vaatii hyönteispölytyksen ja samalla osaltaan auttavat pölyttävien hyönteisten elinmahdollisuuksia.

ViestiLähetetty: 2011-05-04 06:35:16 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tokihan noita voi ja kannattaa testata; mistäpä noista muuten tietäisi?
Elikkä onnea matkaan o/

Mutta kaikkea muuta lehdistä löytyvää hypetystä ei edes terveyshakuisten karppien tarvitse onneksi purematta niellä,
liittyi se sitten kolesteroliin (jossa linkkisi korostama tieto näytti suorastaan vaaralliselta)
tai ekologisuuteen (johon uskomiseen tarvittaisiin vuoroviljelyä, lähikasvatusta ja tietoa tuottajasta menetelmineen, IMO).

... tai resistenttiin tärkkelykseen, joka lienee terveelle (ja tärkkelykseen adaptoituneelle) suolistolle & suolistoflooralle aika haitaton juttu (joskin tällaiset henkilöt tapaavat kestää ihan tavallistakin tärkkelystä). Joidenkin bakteerien polttoaineena se saattaisi olla jopa hyvä Safan tuottaja, siinä missä laktoosi ja liukoiset kuidutkin, kohtuullisina määrinä. Mutta suolisto-ongelmaiselle runsaat määrät sulamatonta tavaraa väärässä paikassa tarkoittaa yleensä vain ongelmia, ei apua. Eikä resistentti tärkkelys valitettavasti muuta vinoutuneita suolistobakteerien kantoja terveeksi kasvustoksi, jos kyseinen ja terveydelle kovin tärkeä sisäinen puutarha on sattunut syystä tai toisesta villiintymään.

ViestiLähetetty: 2011-05-04 11:12:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

suopursu kirjoitti:

Kyllä minä sain sellaisen kuvan, että tuossa viestissäsi liputit nimenomaan kolesterolia laskevan vaikutuksen puolesta. Sorry, jos tulkitsin "Tämäkin vielä!" -huudahduksesi väärin. Ehkä tarkoititkin: "Tämäkin vielä! :evil:"
:wink:

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-05-04 11:43:21 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kippura kirjoitti:
suopursu kirjoitti:

Kyllä minä sain sellaisen kuvan, että tuossa viestissäsi liputit nimenomaan kolesterolia laskevan vaikutuksen puolesta. Sorry, jos tulkitsin "Tämäkin vielä!" -huudahduksesi väärin. Ehkä tarkoititkin: "Tämäkin vielä! :evil:"
:wink:

Näin minäkin sen käsitin ja siihen reagoin. Tosin saahan sitä ihminen olla kolesterolikammonen myös karppilassa,eihän se mulle oikeeesti kuulu eli sikäli.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-05-04 13:49:08 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tattari on tiedetty terveelliseksi satoja tai tuhansia vuosia. Lisäksi se on niitä harvoja viljelykasveja, jotka on oikeasti Suomessa mielekkäitä kasvattaa. Lisäksi se käy myös meille gluteenivammaisille.

Ihan sama mitä se tekee kolesteroleille tai ei tee: uunissa muhii! :wink:

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-05-04 14:33:39 
Poissa
voipallo
voipallo

Hitsit, täytyykin hakea kaupasta tattaria.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2011-05-04 18:59:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Tattari on tiedetty terveelliseksi satoja tai tuhansia vuosia. Lisäksi se on niitä harvoja viljelykasveja, jotka on oikeasti Suomessa mielekkäitä kasvattaa. Lisäksi se käy myös meille gluteenivammaisille.

Ihan sama mitä se tekee kolesteroleille tai ei tee: uunissa muhii! :wink:

Juu, mutta se onkin sitten eri stoori! :D

Kuva

ViestiLähetetty: 2011-05-04 19:03:18 
Poissa
voipallo
voipallo

En löytänyt ryynejä, ostin hiutaleita.Kuva

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2011-05-04 19:17:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ihanaa, että tattarinystävätkin taas sivuilla! :D

Mulla taitaa aina kevätpuolella himottaa tattarit, eikä tietenkään ihme kun bliniaikakin kevättalvella.
Olen niin naivi, että luotan omien mielitekojeni kertovan siitä mitä tarvitsen.
Ostin tattaria kun kaappi ammotti tyhjyyttään. Sitten menin Googlettamaan ja kirjoitin, arvatkaa mitä; tattari ja terveysvaikutukset.
Sieltä sitten kimposi tutkimustietoa tai vastaavaa. Innostuin kun niin moni asia tuki omaa terveyttäni.
Eli Bingo!
Nyt jo muutamat puurot syöty ja taidanpa laittaaa äitienpäiväblinitkin tilaukseen.

Tattari on herkkua ja sillä on onneksi ihania terveysvaikutuksiakin. Kamalaa jos tekis mieli karkkia.

Jussi, nuo hiutaleetkin hyviä. Itse käytän luomua jostain syystä. Kait kun ovat kalliimpia, niin olisivat sitten parempiakin. :lol:

ViestiLähetetty: 2011-05-04 19:36:57 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Kai siinä tattarissa sentään hiilareita on? Ite en o vielä siitä innostunut, vaikka oon sitä paljon keitellyt, mutta jos ei nosta verensokeria, eikä o hiilareita paljon, niin ehkä pakotan itseni innostumaan. Siis onks se oikeesti karppiruokaa?

ViestiLähetetty: 2011-05-04 19:44:01 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Konnasintti kirjoitti:
Kai siinä tattarissa sentään hiilareita on? Ite en o vielä siitä innostunut, vaikka oon sitä paljon keitellyt, mutta jos ei nosta verensokeria, eikä o hiilareita paljon, niin ehkä pakotan itseni innostumaan. Siis onks se oikeesti karppiruokaa?

Karppiruokaa taitaa olla kaikki paitsi teolliset transrasvat, kunhan määristä sovitaan.
Muusta ei tällä palstalla ole yhteisymmärrystä.

Siksi yllättävän monen ruoka-aineksen laatu JA määrä kannattaa testata ihan itse, omalla kropallaan.
Ja varsinkin diabeetikkojen (etkös ollut sellainen?) kannattaa tässä tarkistaa oma kestävyytensä reilusti verensokerimittauksin.

ViestiLähetetty: 2011-05-04 19:47:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä siinä tattarissa on hiilareita reilusti ja nostaa verensokeriakin, joten ei sovi jokapäiväiseksi ruoaksi varmaankaan, mutta kun noissa tutkimuksissa on puhuttu että se voisi auttaa esim. diabeteksen hoidossa kuitenkin.
Minä etsiskelen vielä lisää tietoa...mutta hyvää se on jokatapauksessa.

ViestiLähetetty: 2011-05-04 19:59:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Kerrothan täälläkin, kun löydät sen, miten tattari voi auttaa karppia diabeteksen hoidossa.
Toisin kuin normiruokaisilla tai käypähoitoisilla diabeetikoilla, juuri minkään karppiruoan vaihtaminen tattariin
ei vähennä sen enempää glykeemistä kuormaa kuin veren sokeritasoakaan.
Ja varsinkin tuo jälkimmäinen on kova sana diabeetikolle - ja onneksi vielä itse testattavissa.

Mutta jos unohdetaan terveysväitteet, joiden todistaminen voi käydä ylipääsemättömäksi,
niin tokiohan tattari käy siinä missä muutkin jalostamattomat ja vanhanaikaiset ruoka-aineet (tai mikä vaan)
- niille joille se sopii. Ja jos siitä pitää ja jos se sopii, niin mikä ettei? :D

(... samaan tapaan minusta moni alkoholijuoma, fasun sininen tai vaikkapa peruna maistuvat sopivissa yhteyksissä hyviltä.
KÄytänkin näitä rajatusti - mutten terveysvaikutusten vaan maun takia ja siksi että pienet määrät olen jo todennut kestäväni.
Mutta vaikka ne pieninä määrinä sopivatkin, tiedän jo että isompina erinä vaikutus tuppaa olemaan ikävän haitallinen, terveyspuolellakin. Mausta ja himotuksistakin huolimatta...)

ViestiLähetetty: 2011-05-04 20:30:23 
Poissa
voipallo
voipallo

Konnasintti kirjoitti:

Hiilareita on paljon, itse aion syödä pienen köntsän silloin tällöin runsaan voin kera.
Kuten Els mainitsikin karppiruokaa siinä kuin muukin, määrä ratkaisee. Viljoista kuitenkin mielestäni paras, tarvitsee/huolii runsaasti voita seurakseen.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2011-05-04 20:34:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niinpä Els, söisin mielelläni esim. sitä puolalaisten diabeteshoitojen suosimaa perunaa, mutta kun ei kertakaikkiaan sovi. Se turvotus ja unetus on niin kamalaa!

Ja vaikken tattaria päivittäin söisikään, niin joo, se nyt vaan on minusta niin hyvää!

Niin ja kerron toki, jos löydän julkaistavia terveysvaikutuksia, ilmanmuuta.

ViestiLähetetty: 2011-05-04 20:43:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sorry, nyt vasta luin tuon elsin vihreän tekstin:
Ei kai kukaan jaksa vetää tattaria hillittömästi ja edes päivittäin!

Kysymyshän on myös vaihtelusta. Minäkin puhuin jo aiemmin että kevätpuoleen tulee himo...

ViestiLähetetty: 2011-05-04 20:47:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jussi kirjoitti:
Konnasintti kirjoitti:

Hiilareita on paljon, itse aion syödä pienen köntsän silloin tällöin runsaan voin kera.
Kuten Els mainitsikin karppiruokaa siinä kuin muukin, määrä ratkaisee. Viljoista kuitenkin mielestäni paras, tarvitsee/huolii runsaasti voita seurakseen.

Minulla sitä voita on puuron kanssa todella paljon. Tiäkkö, silleen suupielistä valuu! :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 210 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 511 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00