karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-15 04:46:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 242 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 13 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-02-12 15:23:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

läskitär kirjoitti:
Tämä nyt on vaan tällainen,nopean lähdön aamupala: joskus ukolla. Kahvi tippuun keittimest. Leipäjuustoa noin 100g kuutioina lautasel, 2-3rkl kermaa päälle ja lautanen mikroon 20 sek. Iso 3 dl teemuki: johon lautasella lämminneet juustopalat ja kerma kipataan,päälle kaadetaan kahvi! Ukon aamupala on valmis. Valmiiks tehdyt voileivät hän nappaa jääkaapista mukaansa töihin ja syö sit kun entii tai on nääntymäs nälkään. Ja pienes mini-grip pussis hänel on ain manteleita takin taskussa mukana,nykyään. Oppinut käymään kaapilla ihan ite täydentämäs mantelipussinsa! :lol:

Isälläni oli aikoinaan kaikki työaamut äkkilähtöjä, koska venytti sängystä nousua viimeiseen asti. Kahvin hörppäs samalla kun puki, takin taskuun pätkä lenkkimakkaraa ja keitetty muna, jotka sitten söi ajon aikana. Aamupalan jälkeen ehti vielä ajaan partansakin ennen töihin saapumista, kone oli aina auton hanskalokerossa. Tää on sitä tehokasta ajankäyttöä :lol: .

ViestiLähetetty: 2012-03-09 15:16:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Se meni eilinen päivä hernesoppaa valmistaen. Ens keitin vähälihaisia porsaan luita (2 kg) ja 5 isoa porkkanaa palasina: noin tunnin (sähköhellalla). Likoomassa olleen herneet ( noin kilon) huuhtelin ja kaadoin 8 litran kattilaan, lisäsin 2 isoa sipulia silputtuna ja 10 maustepippuria sekä 4 litraa vettä,kattila hellalle ja valkia pesään. Puuhellalla kiehuttelin hiljalleen keiton alkua sillä aikaa, kun luut ja porkkanat hieman jäähtyivät. Sit eroittelin luut lihoista ja pienin lihat sopivan kokoisiksi suupaloiksi. Luut roskiin ja liemi,porkkanat sekä lihan palaset herneiden sekaan kiehumaan. Kuivattua meiramia ja lihalientä lisäsin myös. (uunilihasta alkuviikosta ylimääräiseksi jääneen suolaisen lihaliemen lopun, käytin tähän!) Puita hellaan ja soppa porisi hiljalleen,samalla kun huusholli lämpeni. Sit piti pilkkoa vielä palvipotka,irroitin nahan ja puolitin sen,samoin tein lihoille. Puolet lihoista ja nahan puolikkaan nakkasin vielä hernekeittokattilaan. Toisen puolen nahasta ja luut laitoin kasariin, lisäsin vettä 1,5 litraa ja kasari myös hellalle kiehuun. Lihat leikkuulaudalta litran pakastus rasiaan ja jääkaappiin odottamaan; lientä kasarista! Nelisen tuntia niitä eilen kiehutin, sit alkoi olla niin lämmintä keittiös ja koko alakerras et annoin tulen sammua ja keitosten jäähtyä.Kasarin jäähtyneen liemen lopun kaadoin potkalihojen päälle ja panin jääkaappiin kuten hernekeitonkin. Tänään olen siirtänyt potkarasian-pakastimeen;on seuraavan hernekeiton palvi-osio valmiina jo! Hernekeiton otin tänään klo 14 jääkaapista ja "ongin" palvinahan palan pois keiton joukosta, (olis pitänyt tehdä se jo eilen, mut unehtui pahus tekemättä!) Nyt keitto on lämpeemässä sähköliedellä hiljalleen, tunnin kuluttua alkaa mukulat ja puolisot + vekarat tulla perjantai sapuskalle. 2 ihan tavallista pannukakkua paistan uunissa ja omenahilloa sekä kermavaahtoa on jälkiruokana,heille. Ite syön kermarahkan mustikoilla,jos ehdin ennen "pikkuisia", jos myöhästyn tästä jaosta otan; "partaäijää kermalla" :lol: :lol: (ymmärtäköön kukin miten haluaa) :wink:Meitä pitäis olla syömässä tänään 10-14 henkeä, pitkästä aikaa. =D>

ViestiLähetetty: 2012-03-11 11:58:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pulma:voiko maksapasteijaa saada ilman pariakymmentä lisäainetta, suhteellisen helposti ja suhteellisen halvalla?
Maksaa, possun tai nautaeläimen, on aina välillä tarjouksessa, 3,90-4,90 kilo. Ostetaan aimo kimpale. Ensin maksa joko keitetään tai paistetaan sopivien mausteiden kera ja nautitaan vihannesten lisukkeena kermakastilla. Saattaa kyllä olla ettei sitä paljon, jos ollenkaan, jää, mutta jos jää:
Anopilla, sanoo Garam, mummoraastimella, sanoo meidän tytär, raastetaan sopivaa juustoa, tällä kertaa oli Oltermannia, desin verran ja saman verran maksaa raastetaan myös ja sekoitetaan 100 grammaan voita notkeaksi tasalaatuiseksi seokseksi, pyöritellään siitä pötkö ja laitetaan voipaperiin ja alumiinifolioon tiukahkoksi kääröksi ja jääkaappiin jäähtymään. Kun teos on jähmettynyt, siitä voidaan leikellä sieviä viipaleita. Erinomaista punajuuriviipaleiden ja marineeratun tomaatin seurana persiljatupsulla koristeltuna.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2012-03-11 14:16:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

diesel kirjoitti:
Pulma:voiko maksapasteijaa saada ilman pariakymmentä lisäainetta, suhteellisen helposti ja suhteellisen halvalla?

Sullapa on näppärä tapa, pitää kokeilla. Mä olen tehnyt pitkän kaavan mukaan. Keittänyt maksan ja jauhanut lihamyllystä läpi. Uunissa paistettua kypsää siankylkeä saman verran jauhanut joukkoon. Siis puolet ja puolet,suhteessa. Joskus olen laittanut suolasilakkaa (puhdistettuna fileeksi eli ruodot pois) joskus anjoviksillä maustanut ja samalla suolannut (ei siis mitään ylettömän paljon sovi laittaa,vain mausteeksi.) Ja viimeeks kunnon loraus kermaa ja sauvasekoittimella ajanut kaiken tasaiseks massaksi. Tarkistanut suolauksen ja siirtänyt massan leivinpaperilla vuorattuun vanhaan leipävuokaan. Vuoka vesihauteessa uuniin paistumaan noin tunniks. Ei kans ole lisäaineita ja on hyvää. Kerran olen saanut ukolta apua pateen teossa ja hieman yllättäen kävi niin; et hän kaatoi koko purkillisen kermaa,lorauksen sijaan,paikattiin erhe kananmunalla. Oli tosi notkee massa kun meni uuniin, mut pitkän paiston jäljiltä oli tiivistynyt (kun kermaneste haihtui ja muna kypsyi.) Syödään usein lettupannulla paistetujen kananmunien kera, muna paistokset usein jääkaapista (isosta tiiviistä rasiasta) otettuja "leivän korvikkeita".Kylmän paistetun munan päälle on muuten hyvä koota kaikkea muutakin pientä naposteltavaa. Muna pohjal ens vaikka majoneesi ja siihen upottaa salaattia -niin on pieni ateria jo syöty parist sellaisest. On rasvaa ja proteiinia mut ei hirveesti hiilareita.(muna/sienisalaatilla ja pari kirsikkatomaattia:mun suosikki) :P

ViestiLähetetty: 2012-03-11 14:47:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Slurp, hyvää sienisalaattia, muutama siipale maksapasteijaa ja pitkiä viipaleita Liljan venäläisiä suolakurkkuja. Taidan mennä jääkaapille....Likka keitti kahveetakin. :D :smt049

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2012-03-11 18:01:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

diesel kirjoitti:
Slurp, hyvää sienisalaattia, muutama siipale maksapasteijaa ja pitkiä viipaleita Liljan venäläisiä suolakurkkuja. :D :smt049

Oletkos koittanut tehdä ite venäläisiä suolakurkkuja? Ihania ja helppo tehdä. Mirkalla täällä oli hyvä resepti ja tein sen reseptin mukaan,tosin multa puuttui tammen lehdet:eka satsista! Tuskin haittas. Tein vaan surkean vähän(15 kg),sillä aikuiset mukulani( 5 kpl) mieltyivät myös niihin. Aina tilaisuuden tullen(kun kävivät kotona) niitä maistelivat. Ens syyskesäst kyllä teen niitä urakalla. Eivät enää taatusti lopu kesken. Nyt on pitänyt ostaa Myrttisen maitohappokäyneitä suolakurkkuja,hyviä ne ovat mut maksavat maltaita siihen nähden mitä omatekemät. Mä kun en ota työstä mitään,mut jos vieraalle tekisin myyntiin;maksais taatusti saman verran. (sillä ovat ne niin hyviä,eikä ole onttoja vaikka olis isojakin.Pitää vaan valkata saman kokoisia ain yhteen astiaan. Tollaisist 10 senttisist tulee (munsta)parhaat kurkut.) :smt049

ViestiLähetetty: 2012-03-12 12:42:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuva
Ittetekeville ja tekemätömillekin hyvää ja halpaa, Lahtikaupunkiin on avattu Eestimarket, Vesijärvenkatu 4 on osoite. Löytyy smetanaa kohtuuhinnalla, voita oli ja piimää pariakin lajia, jugurttia ja vaikkas mitä. Lihoja oli kans kaapillinen, suitsutettuja ja vakumoituja, maggaroita usiampaa laatua, suitsulla ja ilman. suitsujuustoa ja muutakin juustoa, seljankaa ja muita keitttoja lasipurkeissa, ihania marinoituja tomaatteja, kurkkuja, hapankirsikoita :smt007 ja vaikka mitä.
Läskitär, silloin kun vielä ite kasvatin kurkutkin, tehtiin venäläisiä kurkkuja ihan venäläisen opastuksella, mutta vanhuus ja laiskuus kun vaivaa, niin vähemmällä vaivalla(ukko kaivaa kuvettaan) saa maaliman parhaita, Liljan itse kasvattamista kurkuista tekemiä ja inkeriläisen äitinsä hyvällä ohjeella tehtyjä.
Nyyh, Baltikakaapissa oli kaikkia herkkuja, mutta ei Baltikaa, nyyh, nyyh.
Kuva

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2012-03-12 18:54:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liian pitkä kauppamatka Lahteen asti! :mrgreen: Terveellä kateudella kattelen kuvaa läppäristäni,toivoen tännekin tuollaista. Toi saksalainen kauppahan täällä jo on ja sitä olen alkanut suosia aina vaan enemmän. Myyjät ystävällisiä ja palvelu siellä on hyvää,kassat vaan ahtaita.

ViestiLähetetty: 2012-03-12 20:51:34 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Myyrmäessä Iso-Myyrissä on myös eestikauppa. Sikaraksut :smt055

ViestiLähetetty: 2012-03-12 21:12:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ipumaksi kirjoitti:

Saako sieltä kefiiriä? :shock:

Tallinnassa join sitä ja kauhee tarve olis taas saada, eikä suomalaisista kaupoista jukolauta löydy enää nykyään. :cry:

ViestiLähetetty: 2012-03-12 21:15:36 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Kohtapouliin tulee tehtyä kauppareissuja Lahteen, Heinolaan jne.

ViestiLähetetty: 2012-03-12 21:27:31 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

suopursu kirjoitti:
Ipumaksi kirjoitti:

Saako sieltä kefiiriä? :shock:

Tallinnassa join sitä ja kauhee tarve olis taas saada, eikä suomalaisista kaupoista jukolauta löydy enää nykyään. :cry:

No en kyl muista :oops: Ota yhteyttä! Lainaus heidän sivuiltaan: "Yhteyttä meihin voidaan pitää sähköpostillä osoitteeseen info@eestinextrat.fi
Valituksia, tarjouksia, aloiteitta yms. otetaan vastaan. Käymällä meitä tavoitetaan parhaiten."

ViestiLähetetty: 2012-03-12 21:45:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ainaskin Lahden Eestikaupassa oli nostalgisen näköisiä kefiirimuovipusseja.

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2012-03-12 22:38:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä myyn 7 eurolla kefiirisientä.
Siitä saat sienipoikasen josta riittää hellällä hoidolla kefiiriä itselle ja lapsenlapsille ja vaikka koko suvulle, kun poikanen kasvaa isoksi ja alkaa tehdä perheen lisäystä :wink:

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2012-03-12 23:00:18 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Vaikka oon viilistä aina tykännyt ja monista jugurteistakin, niin piimään en o saanut makua. Oon käsittänyt, että kefiiri maistuu piimämäiseltä?

ViestiLähetetty: 2012-03-13 00:32:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Konnasintti kirjoitti:
Vaikka oon viilistä aina tykännyt ja monista jugurteistakin, niin piimään en o saanut makua. Oon käsittänyt, että kefiiri maistuu piimämäiseltä?

Olet oikeassa,kefiri on piimää. Siihen kun sekoittaa talkkunajauhoja,hunajaa ja puolukoita niin tulee "protti", jota lapsena söin aamupalaks. Ei kovin "karppi aamupala" mut mulle maistui silloin ja maistuis varmaan vieläkin; jos ei talkkuna olis ohrajauhojen ja herneiden sekoitus ja hunaja niin makeeta kuin on.

ViestiLähetetty: 2012-03-13 08:38:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa, siitä sinun kefiirinsiemenestä tein monta litraa hyvää kefiiriä, mut mein likka teki viime viikolla tempauksen ja laittoi koirille mun pitkään hellimän piimänsiemenen, kun ei ollut jääkaapissa koirille normaalisti annettavaa kirnupiimää. Tuota virolaista kefiiriä en ole vielä maistanut, ukko osti kyllä yhden pussillisen.

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2012-03-13 09:22:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tosiaankin viimeksi Tallinnan reissulla ostin kokeeksi puolenlitran purkin kefiiriä, ja minusta se oli niin mahdottoman hyvää ja parempaa kuin piimä!(Ihan hotellihuoneessa join suoraa purkista :oops: , pakko oli saada kun sen kaupoassa näin, en tiedä mksi, jotain varmaan puuttui elimistöstä!)

Kiitos Ronja tarjouksesta, mutta kun en millään viitsis alkaa itse tekemään.

Jokatapauksessa Helsingissä näyttää olevan muutama Eestipuoti, ja meen katsomaan jos sieltä löytyis.

ViestiLähetetty: 2012-03-13 10:23:59 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

On piimäihmisiä ja on ei piimää ihmisiä. Uskon että piimä (ja kefiiri) maistuu taivaalliselta piimäihmisen suussa! Mä en meinannu lapsena aina saada alas maitookaan, kun kesäisin oli lehmänmaitoo ja talvella kaupanmaitoo. Se siitymäkausi hiersi.

ViestiLähetetty: 2012-03-13 17:03:01 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mulla on 100g pussi sarviapilan siemeniä. On joku hämärä käsitys, että olisivat diabeetikolle terveellisiä, siksi varmaan joskus ostanut. Sitten oli niitä kuolemantapauksia, mutta ne oli muistaakseni egyptiläisistä sarviapilan siemenistä, jotka oli idätetty. Mä aattelin, että jos kuivamausteena morttelin kautta jotenkin? Oonko nyt vallan hakoteillä? <nää on intialaista alkuperää, maahantuoja jyväskyläläinen Aasian Food ja parasta ennen 28.01 2013. Intialaisilla on ihania kasvisruokia. Kuka tekee sellaisia?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 242 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 19 10 11 12 13 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00